Auteur Topic: Wanneer is diesel rijden nog interessant?  (gelezen 7815 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Wanneer is diesel rijden nog interessant?
« Gepost op: woensdag 14 oktober 2009 - 16:11:55 »

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 23:57:23 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wanneer is diesel rijden nog interessant?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 14 oktober 2009 - 16:24:23 »
Wie wil gaan rekenen tussen LPG, diesel, benzine, of aardgas, en een beetje Duits verstaat kan hier terecht :
http://www.amortisationsrechner.de/


De meerprijs bij aankoop, specifieke kosten voor een bepaald brandstoftype etc. kan ingegeven worden, waarna berekend wordt wanneer je ze terugverdiend hebt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wanneer is diesel rijden nog interessant?
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 14 oktober 2009 - 16:35:45 »
Citaat
- zogenaamde zuinige eco-wagens kennen de grootste afwijking van het normverbruik en lossen daarmee de verwachtingen in de praktijk niet echt in.
Maar leveren wel 15% korting op ...

De grote afwijking van het normverbruik komt er doorgaans door de grote afwijking van de reële situatie tov de absurde, maar opgelegde testcyclus.


Maar sommigen halen de normverbruiken wel :
http://www.spritmonitor.de/en/detail/324251.html
Opgegeven normverbruik : 4,5 L/100 km
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Wanneer is diesel rijden nog interessant?
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 14 oktober 2009 - 22:52:46 »
- bij benzinewagens ligt het testverbruik gemiddeld 10% hoger dan wat de constructeur opgeeft;

Bij mij is het net omgekeerd. Mijn verbruik (meticuleus opgevolgd met spritmonitor) ligt 10% lager dan wat de constructeur opgeeft, hoewel ik nu niet bepaald de sloomste leerling uit de klas ben. Da's een beetje frustrerend, aangezien daardoor ook de praktische CO2 uitstoot in g/km 10% lager ligt dan de officiële, en het nu net dat laatste cijfer is waarop allerhande belastingen berekend worden.

Zodra ik de omvang van de nieuwe begrotingsmaatregelen ken, zal ik mijn houding aanpassen. Dat zou kunnen betekenen dat het voetje agressiever gehanteerd zal worden, tot ik het gevoel krijg om "waar voor mijn bijdragen" te krijgen. The law of unintended consequences at work.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wanneer is diesel rijden nog interessant?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 15 oktober 2009 - 02:25:14 »
Met de Vivaro ligt het verbruik (zonder aanhangwagen) precies zoals opgegeven. Ondanks de lichtbalk op het dak en de constante belading van minstens 200kg.
De corola hou ik niet zo nauwgezet bij omdat ik er zelden mee rij maar ik dacht iets van een 0.2 liter meer dan opgegeven door de constructeur.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wanneer is diesel rijden nog interessant?
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 15 oktober 2009 - 10:50:13 »
Iemand Volt gezien gisteren ? 
Triestig hoe wereldvreemd de politiek toch is ...  :'(

Op een bepaald moment begreep hij zelfs niet meer wat de mannen van VAB en greenpeace vertelden  :'(

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
VAB: "Regering bedriegt dieselrijders"
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 15 oktober 2009 - 14:29:41 »

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 23:57:52 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wanneer is diesel rijden nog interessant?
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 15 oktober 2009 - 15:16:50 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 01:17:03 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wanneer is diesel rijden nog interessant?
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 15 oktober 2009 - 15:43:12 »
Alles onder een 10% duurdere diesel is hypocriet en eigenlijk milieubedrog over wat we al > 20 jaar* officieel weten van de schadelijkheid van de dieseluitstoot. Daarbij komt nog altijd dat extra stimuleren van de diesels in Be:

1. fiscale verkeerstaks diesel en benzine zijn al definitief gelijk sinds 1 jan 2008.

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 


2. het bevoordelen van de meeste diesels -volgens VAB 75%- tov benzines met kortingen van 5 en 15% bij nieuwe aankoop.

3. *EU-grenswaarden voor roet (PM) zijn al sinds 1988 in voege (EU-richtlijn)
Citaat
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31988L0436:NL:NOT
Richtlijn 88/436/EEG van de Raad van 16 juni 1988 tot wijziging van Richtlijn 70/220/EEG inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten met betrekking tot maatregelen tegen luchtverontreiniging door uitlaatgassen van motoren in motorvoertuigen (Beperking van emissies van verontreinigende deeltjes door dieselmotoren)...
Data van omzetting: 01/10/1988; ten laatste zie art. 3

Eigenlijk zou diesel in Be daardoor 20% duurder moeten worden.  ;D
(maar beter is 1. en 2. te corrigeren zoals in het buitenland, en de dieselprijs ca 7-10 % duurder te maken.


Bekijk de huidige dieselprijzen tov de benzinprijzen maar in Europa en ge ziet dat het 10% duurder maken tov onze buurlanden er minstens in zit zeker met betrekking met de maatregelen 1. en 2. die nog bestaan.

Duitsland (verkeerstaks) en vooral Nederland neemt extra maatregelen om de dieselaankoop te ontraden zoals we weten.
In NL is een diesel vanaf 45.000 km/jaar pas interessant, in Be zoals we gezien hebben vanaf 15-20.000 km al.

http://www.clever-tanken.de/statistik6.asp
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 23:58:33 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wanneer is diesel rijden nog interessant?
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 15 oktober 2009 - 16:20:01 »
Daarbij komt nog altijd dat extra stimuleren van de diesels in Be:

1. fiscale verkeerstaks diesel en benzine zijn al definitief gelijk sinds 1 jan 2008.

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
De accijnscompenserende belasting was ook toen al een zoveelste extra belasting om de staatsinkomsten op te krikken, en had geen enkel milieu-oogpunt.
In die tijd speelde er namelijk geen enkel milieu-argument bij de bepaling van de diverse taksen en belastingen.
Niet dat er sindsdien veel veranderd is - zeker voor particulieren niet.

De accijnscompenserende belasting is gradueel opgedoekt ... omdat de dieselaccijnzen ook verhoogd zijn !
Het onzalige Cliquet-systeem ...

Citaat
2. het bevoordelen van de meeste diesels -volgens VAB 75%- tov benzines met kortingen van 5 en 15% bij nieuwe aankoop.
Voor de CO2 , de Kyotonorm natuurlijk.
Minder diesels = meer CO2, hoe je het draait of keert, de vele diesels beperken de uitstoot door het verkeer in zeer grote mate.


Citaat
3. *EU-grenswaarden voor roet (PM) zijn al sinds 1988 in voege (EU-richtlijn)
Toch koop je in België nog steeds probleemloos nieuwe auto's zonder dieselroetfilter.

Citaat
Bekijk de huidige dieselprijzen tov de benzinprijzen maar in Europa

http://www.clever-tanken.de/statistik6.asp
In GB is de diesel al zolang ik weet een stuk duurder geweest dan de benzine - merkelijk meer dan 1 eurocent.
Dit komt niet tot uiting in dit overzicht ?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 23:59:02 door jozef »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wanneer is diesel rijden nog interessant?
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 15 oktober 2009 - 17:34:59 »
De accijnscompenserende belasting was ook toen al een zoveelste extra belasting om de staatsinkomsten op te krikken, en had geen enkel milieu-oogpunt.
In die tijd speelde er namelijk geen enkel milieu-argument bij de bepaling van de diverse taksen en belastingen.
Niet dat er sindsdien veel veranderd is - zeker voor particulieren niet.
Verwondert me niet.

Citaat
De accijnscompenserende belasting is gradueel opgedoekt ... omdat de dieselaccijnzen ook verhoogd zijn !
Het onzalige Cliquet-systeem ...
Idd

Citaat
Voor de CO2 , de Kyotonorm natuurlijk.
Minder diesels = meer CO2, hoe je het draait of keert, de vele diesels beperken de uitstoot door het verkeer in zeer grote mate.
"De uitstoot" ? vooral van CO² ja, meer ook niet, maar dat bedoelde je wslk.
Bepaalde andere giftige stoffen - die wel op de euronorm-tabellen staan - die de diesel (veel) meer uitstoot gaan daarentegen stijgen (NOx en PM en de rest...)
Dus CO²-netto is "enkel" een broeikasgas. Dan zou op elk vuurtje een CO²-taks moeten gelden.  ;)

Bij de euronorm-schaadstoffen bestaat CO² niet, enkel vergelijkbare voertuigen -van gelijke Euronorm én brandstof- stoten door minder te verbruiken of CO² uit te stoten, minder andere schaadstoffen uit in de meeste gevallen (*zuiverste verbranding : bij gunstigste koppelbereik in hoogste versnelling = minste schaadstoffen/km ).
* Remember milieustudie alle vrachtwagens +3,5 - + 7,5 t die ondanks gemiddeld 5-10 % minder CO2 uit te stoten bij 80 kmh, tot 3% meer NOx en tot 4% meer Roet uitstootten.
Citaat
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/persberichten/80-studie03.pdf p 10.
5.1.2 Scenario 1: effect van een snelheidsverlaging van 90 km/h naar 80 km/h
In scenario 1 hebben we bekeken wat de milieu-impact is door de snelheidslimiet voor zware vrachtwagens te verlagen van 90 km/h naar 80 km/h.
We hebben dit voor de vier gewichtsklassen (3,5-7,5 ton, 7,5-16 ton, 16-32 ton en 32-40 ton) afzonderlijk berekend en ook voor de totale vloot (zware vrachtwagens die op diesel rijden tijdens normaal verkeer op autosnelwegen).
...
Indien we naar de totale vloot kijken zien we dus een daling van de CO2-vlootemissiefactor (of verbruik) met 5 à 10 %,
een stijging van de NOx-vlootemissiefactor met 2 à 3 % en een stijging van de PM-vlootemissiefactor met 3 à 4 %.
Bij een turbodiesel-pw zal dat navenant niet veel anders zijn.

Citaat
Citaat
3. *EU-grenswaarden voor roet (PM) zijn al sinds 1988 in voege (EU-richtlijn)
Toch koop je in België nog steeds probleemloos nieuwe auto's zonder dieselroetfilter.
Idd, maar toch is de roetfilter maar een doekje tegen het bloeden, bij de naverbranding komen PAK´s vrij die mss nog schadelijker zijn.

Er zijn wetenschappelijke studies die de onzin van de huidige roetfilters zelfs bewijzen.
Volgens wetenschappers zou er zelfs een extra-katalysator moeten bijkomen om die extra naverbrandingschaadstoffen ook nog eens te filteren (in Duitse wiki vindt ge enkele refertes).

Citaat
Bekijk de huidige dieselprijzen tov de benzinprijzen maar in Europa

http://www.clever-tanken.de/statistik6.asp
Citaat
In GB is de diesel al zolang ik weet een stuk duurder geweest dan de benzine - merkelijk meer dan 1 eurocent.
Dit komt niet tot uiting in dit overzicht ?

Dacht ik ook, mss is de fiscaliteit daar ondertussen ook veranderd.
http://www.whatgas.com/petrol-prices/england.aspx
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 oktober 2009 - 17:45:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wanneer is diesel rijden nog interessant?
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 15 oktober 2009 - 21:16:00 »
Oja in de plaats komt dus de Defender 130 Tdi, die vandaag geleverd is. :-[ :-X
gelukzak, kwijl, kwijl, ...
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wanneer is diesel rijden nog interessant?
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 15 oktober 2009 - 21:26:20 »
Citaat
Bekijk de huidige dieselprijzen tov de benzinprijzen maar in Europa

http://www.clever-tanken.de/statistik6.asp
Citaat
In GB is de diesel al zolang ik weet een stuk duurder geweest dan de benzine - merkelijk meer dan 1 eurocent.
Dit komt niet tot uiting in dit overzicht ?
ge moet niet alles geloven wat ge leest in dure wetenschappelijke onderzoeken

toen ik deze zomer in finland was was er daar grote verontwaardiging omdat alles in finland duurder blijkt te zijn dan in de rest van europa
nogthans vul ik mijn winkelkar daar veel goedkoper dan in belgië

het manipuleren van het plebs is sinds de romeinen nog niet veranderd
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wanneer is diesel rijden nog interessant?
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 15 oktober 2009 - 23:28:55 »
In UK zijn de accijnzen op diesel en benzine altijd gelijk geweest, zou een goed vb voor Be zijn.  ;D

Citaat
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_tax#United_Kingdom
United Kingdom    Main article: Hydrocarbon oil duty
From 2007-10-01 the main road fuel (petrol and diesel) duty rate in the UK was GBP£0.5035 per litre
...
The latest increase - to GBP£0.5619 per litre on unleaded petrol - came into force on 2009-09-01 and is planned to increase "on 1 April from 2010 to 2013 by 1 ppl above indexation in each year."[4] Ref: http://www.hmrc.gov.uk/budget2009/bn66.pdf

Voor het moment geeft dat maar een prijsverschil van 1 cent duurder voor de UK-diesel.
Maar in´t algemeen is de diesel steeds duurder als de benzine geweest in UK, zie grafiek.

Maar in 2008 was de UK-diesel aan de pomp een pak duurder - tot ca 12 pence/l - als de benzine (prijs aan de bron was duurder)
Citaat
http://www.motoring-news.co.uk/2008/05/27/average-petrol-prices


En klagen die Britten:
UK drivers pay highest fuel taxes in Europe  – and probably the world – a study has disclosed.
http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/fairdealfordrivers/1942640/UK-drivers-pay-highest-fuel-taxes-in-Europe.html


En de Be-dieselrijders maar in het handje wrijven...
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 oktober 2009 - 23:36:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wanneer is diesel rijden nog interessant?
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 16 oktober 2009 - 02:01:03 »
Citaat
”De maatregel wordt pas doorgevoerd wanneer de dieselprijzen beginnen te dalen”, zegt woordvoerster Nadya De Beule.

 :o

Lijkt me een gevaarlijke vorm van speculatie met onze belastingcenten.