En de Be-dieselrijders maar in het handje wrijven...
niet te veel vragen om het engelse systeem
voor de nafte rijders zou het ook wel eens slecht kunnen uitvallen, die verdubbeling van de accijnzen
ik zie trouwens naast belgie nog 7 landen die ongeveer hetzelfde verschil hebben in accijnzen
Maar daar zullen meestal andere hogere "dieselauto-belastingen" zijn, zoals in Duitsland en Nederland, die ken ik.
-
Nederland: diesel loont zich gemiddeld rond 35.000 km/j schat ik nu, ondanks 35 cent duurdere benzine aan de pomp*.
http://www.autokompas.nl/nieuws/2009/03/Diesel-loont-vanaf-45-000-km.html-
Duitsland: diesel loont zich gemiddeld rond 30.000 km/j, ondanks 19 cent duurdere benzine aan de pomp*.
vooral in het basisverschil verkeerstaks per 100 cc, vb Euro 4:
Euro 4
Steuersatz (je 100 cm³ Hubraum) bei Erstzulassung bis 30.6.2009 | Steuersatz (je 100 cm³ Hubraum) bei Erstzulassung ab 1.7.2009
Otto (benzine) 6,75 € | 2,00 € + CO2-Zuschlag (2,00 € je g über 120 g)
Diesel 15,44 € | 9,50 € + CO2-Zuschlag (2,00 € je g über 120 g) Zuschlag von 1,20 € pro 100cm³ für Fahrzeuge ohne Rußfilter
http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftfahrzeugsteuer_(Deutschland)#Personenkraftwagen
Hier een online-rekenaar voor diegenen die in D wonen, - omslagpunt grafisch - , variabelen in te geven:
http://diesel.amortisationsrechner.de/-
Hoe is het in Finland met de verkeerstaks/ of aankooptaks/of inschrijvingstaks dieselpw <> benzinepw ?
Want daar is de diesel 31 cent goedkoper als de benzine aan de pomp (stand 42e week 2009*)