@ Michel:
Sorry dat ik pas meer dan een maand na datum even op een posting van jou zou willen terugkomen, doch nu denk ik er plots weer aan:
Daar zijn ook EU-richtlijnen voor.
[...]
2 . Particulieren tonen met passende middelen , met name met hun identiteitskaart of enig ander legitimatiebewijs , aan waar hun gewone verblijfplaats is .
[...]
Hoe kan ik hier in Duitsland aantonen waar mijn gewone verblijfplaats is?
Op mijn Belgische elektronische identiteitskaart staat mijn woonplaats niet vermeld, en de chip kan hier in Duitsland niet uitgelezen worden.
Zelfs op mijn reispas (paspoort), die ik aangevraagd heb om mij hier zo nodig te kunnen legitimeren (JC heeft als getuige bij het huwelijk van eliomys ondervonden dat een Belgische identiteitskaart hier daarvoor niet volstaat, hoewel ze volstaat om Duitsland te mogen inreizen), staat mijn woonplaats niet vermeld.
Ja, ik kan natuurlijk de kassierster van het Berchtesgadener Bauerntheater ervan overtuigen (om korting te bekomen) dat ik hier woon, als ik in het Berchtesgadens dialect zeg dat ik "Oanhoamischer" ben in plaats van "Einheimischer", en als ik bij de kruidenier "oa Oa" vraag in plaats van "ein Ei".
En toen ik hier in april laatstleden met de auto van mijn vrouw geflitst werd om sneller dan toegestaan gereden te hebben, nam de Polizei zonder meer aan dat mijn Belgische woonplaats die ik op het antwoordformulier vermeld heb, wel mijn echte woonplaats was (van waar de boete via nazending door de Belgische post mij hier toekwam).
Maar officieel...
Nu ja: hier in Duitsland was mijn vrouw, net als in België, niet verplicht om mede te delen wie het voertuig op dat ogenblik bestuurde. Maar in tegenstelling tot in België, had ze dan wel een Fahrtenbuch aan haar been gehad, en die miserie wilde ik haar maar al te graag besparen. Elke rit, hoe klein ook, gedetailleerd moeten vermelden en tekenen. Navraag bij de buren en de werkgever wie meestal dat voertuig bestuurt, controle van het Fahrtenbuch om 05:00 u. 's morgens op een zaterdag of zondag... neen, dank je.
Hoewel: hier in het Berchtesgadener Land zou het misschien nog meegevallen zijn. Iedereen kent hier iedereen, inclusief de Polizei. Die rijden ook al wel eens met een glaasje teveel op, en kunnen het zich daarom niet veroorloven om mensen die hen kennen, de boek op te zwieren, want dan hebben ze de dag daarop een slechte naam in heel de streek.
Ze moeten ieder jaar bijvoorbeeld een aantal rijbewijzen intrekken. Begin deze maand hadden ze nog maar 1/5 van hun jaarlijks quotum bereikt. Deze en volgende maand gaan ze dus wat actiever zijn, maar als ze tegen het einde van het jaar 3/5 van hun quotum behaald hebben, is het ook al goed.
Ik heb mij wel een kriek gelachen met een bestuurder hier, die, woensdag, komende van Bischofwiesen, constant gebruik maakte van de rechter en van de linker rijstrook.
De Polizei reed achter hem met blauw zwaailicht, wat hier in Duitsland betekent dat je, zodra je het veilig kan, aan de kant moet gaan staan.
Maar de man trok er zich geen bal van aan.
Vervolgens haalde de combi van de Polizei hem in, en gaf de Polizist die rechts vooraan zat, hem een teken met de "Kelle" dat hij moest stoppen.
De man volgde de politiecombi, doch zodra deze stilstond, reed hij hem doodgemoedereerd weer voorbij.
Uiteindelijk kon de Polizei hem vastrijden. Uit een meting met het blaastoestel bleek hij 1,9 promille alcohol in zijn bloed te hebben. Toen de Polizisten hem naar zijn rijbewijs vroegen, verklaarde hij doodkalm: "Weten jullie dan niet dat jullie collega's mij dat vorige vrijdag afgenomen hebben, omdat ik met 2,5 promille onderweg was?"
Jawel: zware gasten hier. En als je hen er dan over aanspreekt, dan lachen ze er eens mee, en beweren ze dat ze alleen maar pech gehad hebben.