Ik verwijt mij die vraagstelling ook, want amper een paar dagen later delen fietsers in de klappen.
Voor wie de beelden gezien heeft : ook daar eenzijdige markeringen op wat blijkbaar het fietspad is of zou moeten zijn (hopelijk ergens aangegeven met een D7).
Er is ook geen markering van de rand van de rijbaan - een markering die niet eens verplicht aangebracht moet worden, zodat de overheid zich ook daar achter kan verschuilen om ze maar niet aan te brengen.
Wie op een dergelijke weg naast de rijbaan terecht komt door een kleine stuurfout, gaat meestal zwaar de kant in.
Dat is ook precies waar de Belgische / Vlaamse wegeninfrastructuur in uitblinkt : de kunst om een minimale fout om te toveren in een zwaar ongeval.
Op onze almaar smallere wegen is nauwelijks of geen marge voor fouten alvorens je een vierkante borduur of varkensrug raakt of aan 1 kant in de zachte berm terechtkomt - en eens dat het geval is, weet niemand waar en hoe je eindigt.
De Standaard belooft een vinger aan de pols te houden inzake fietspaden.
Deed HLN ook al.
De budgetten voor betere fietspaden blijven in de schuif liggen.
Overigens IS er hier een fietspad.
Verkeersveiligheid kan trouwens perfect zonder absoluut fietspaden langs elke baan te willen aanleggen - maar dat begrijpt men hier noch bij de overheid, noch bij de belangengroepen die de overheid "adviseren".
In Denemarken heb ik eigenlijk weinig fietspaden gezien, toch is het een veel verkeersveiliger land dan België.
Ligt er een fietspad, dan was dat meestal afgescheiden van de weg.
De wegen zijn er echter ook ruim breed om probleemloos uit te kunnen wijken voor een fietser op de rijbaan.
in de rand van dit zeer droevig voorval stel ik mij de vraag hoe de snelheid van 90km/u vastgesteld werd?
De aanvangssnelheid wordt in zo'n geval niet vastgesteld, maar achteraf berekend (met uiteraard een foutenmarge).
Men vertrekt van de eindpositie en massa van het voertuig, en rekent uit welke energie er op het hele ongevalstraject verloren gegaan is (door grachtkant rijden, op duiker botsen, vervorming kreukelzone, naar de overzijde van de weg gekaatst worden, ...) en rekent zo terug naar wat de minimale aanvangsenergie en dus aanvangssnelheid moet geweest zijn om de eindpositie te kunnen bereiken.
Kan die snelheid zulke ravage aanrichten?
Afgezien van de menselijke ravage, is de materiële ravage eigenlijk nog klein te noemen.