Auteur Topic: Wat is een fietspad?  (gelezen 6654 keer)

Offline Rudi

• Expert
  • Geslacht: Man
Wat is een fietspad?
« Gepost op: maandag 09 november 2009 - 15:24:30 »
Vrienden,

Art 2.7 "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.
Art 74 : Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.

Op de N8 Ninoofse steenweg ligt op Dilbeeks grondgebied een roodkleurig fietspad, aangegeven met de wegmarkeringen van art 74 en borden D7. Overduidelijk een fietspad.  Voorbij de Ring en verderop Brussels grondgebied wordt dit grijze beton, geen D7 meer maar wel afgelijnd met stippenlijn ( er zijn stukken bij met maar langs 1 kant wegmarkering) . Is dit nog wel een fietspad? zo ja is dit verplicht te gebruiken (door fietsers wel te verstaan?)

Er staat nu al meer dan een week een publiciteitskar (aanhangwagen) op geparkeerd. Hoe zat dat juist weer?

Groeten.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Wat is een fietspad?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 09 november 2009 - 15:32:21 »
De kleur van het wegdek speelt geen rol. Een fietspad wordt aangegeven door de verkeersborden of wegmarkeringen die je aanhaalde.

Op sommige plaatsen is een donkerroodgekleurde zogenaamde "fietssuggestiestrook" aangebracht. Wettelijk heeft deze evenwel geen enkele waarde. Er is daar geen fietspad, die fietssuggestiestrook maakt deel uit van de rijbaan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 10 november 2009 - 00:09:29 »
@ Jozef
Ik denk dat Rudi net hetzelfde tegengekomen is als er hier bij ons in de buurt ligt.
Herinner jij je nog toen je bij ons op bezoek was in Dilsen, je een rijbaan met een rode strook en maar één onderbroken streep i.p.v. 2 bent tegengekomen ?

Voor mij is dat een mislukte fietssuggestiestrook waarop ik alle dagen rij en als het moet ook parkeer en al lang hoop dat ze me een bekeuring aansmeren maar nog nooit gedaan hebben  ;)

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 10 november 2009 - 14:40:56 »
Ik durf niet antwoorden zonder een foto te hebben gezien.
Ik zou natuurlijk ook naar Dilbeek een kijkje kunnen gaan nemen.

Wat hebben ze weer aangevangen?   Rode verf, witte verf en op goeddunken maar wat knoeien terwijl iedere nuchtere Belg ijvert voor UNIFORMITEIT.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 10 november 2009 - 16:35:31 »
Herinner jij je nog toen je bij ons op bezoek was in Dilsen, je een rijbaan met een rode strook en maar één onderbroken streep i.p.v. 2 bent tegengekomen ?

Inderdaad, Benny.

Voor mij is dat ook geen fietspad, want daarvoor heb je een verkeersbord of twee onderbroken strepen nodig.

Men zou strenger moeten optreden tegen het aanbrengen van ongeldige wegmarkeringen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 12 november 2009 - 00:08:05 »
Voorbij de Ring en verderop Brussels grondgebied wordt dit grijze beton, geen D7 meer maar wel afgelijnd met stippenlijn
De normale fietspadmarkering -> fietspad.

Citaat
( er zijn stukken bij met maar langs 1 kant wegmarkering) .
Geen fietspad meer.
Wat het dan wel wordt is totaal onduidelijk ... een smalle rijstrook misschien  ???

Citaat
Er staat nu al meer dan een week een publiciteitskar (aanhangwagen) op geparkeerd. Hoe zat dat juist weer?
Op het stuk zonder D7 / met markeringen slechts aan 1 kant kunnen ze die niet verbaliseren om op een fietspad te staan ...

Foto's zijn 1000 woorden waard, maar zelfs p Google Maps valt duidelijk te zien dat de situatie dramatisch wordt eens de Ring voorbij.
Er is nog iets dat lijkt op een fietspad, maar het wordt niet overal doorgetrokken over de kruispunten ondanks voorrangsweg etc ...
In BXL denkt men vaak ook dat 1 onderbroken streep volstaat als er aan de andere kant al een andere wegmarkering bestaat ...

De kleur van de ondergrond speelt geen enkele rol.
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 november 2009 - 00:16:41 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 12 november 2009 - 20:22:36 »
Op het stuk zonder D7 / met markeringen slechts aan 1 kant kunnen ze die niet verbaliseren om op een fietspad te staan ...

Omwille van het fietspad niet maar wel omwille van :

Citaat
27.5. BEPERKING VAN HET LANGDURIG PARKEREN
27.5.1. Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.

OF

Citaat
27.5.3. Het is verboden op de openbare weg reclamevoertuigen langer dan drie uur na elkaar te laten parkeren.
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 november 2009 - 20:24:07 door benny stinkens »

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 13 november 2009 - 08:40:48 »
Dank aan allen. 
Gek hoe de duivel er soms mee gemoeid is. De avond van mijn vraagstelling was die publiciteitskar van het fietspad verdwenen.
Ik verwijt mij die vraagstelling ook, want amper een paar dagen later delen fietsers in de klappen.
Is het uit respect of omdat wij ons allen al eens in de omstandigheden van die bestuurder hebben gevonden dat er op deze site niet gereageerd werd?

De Standaard belooft een vinger aan de pols te houden inzake fietspaden. Zij hielden woord want vandaag was het zover. Op de cover. Let even op het zinnetje "het kan er ook op wijzen dat de ernst van de ongevallen afneemt, mogelijks door iets trager rijdende auto's.

in de rand van dit zeer droevig voorval stel ik mij de vraag hoe de snelheid van 90km/u vastgesteld werd? Kan die snelheid zulke ravage aanrichten?

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 13 november 2009 - 10:04:19 »
in de rand van dit zeer droevig voorval stel ik mij de vraag hoe de snelheid van 90km/u vastgesteld werd? Kan die snelheid zulke ravage aanrichten?
Ik denk het wel, als je een duiker raakt tegen die snelheid, met een autootje dat "amper" 1000 kg weegt weet je niet meer waar je uitkomt ...

Wat ik dan weer erg vind is dat de "kunsten" van deze sukkel weer aangegrepen worden om de regels verder te verstrengen, blijkbaar is men er nog steeds van overtuigd dat de overtreders van de regels braaf gaan worden als de regels verstrengen, PAK NU EINDELIJK EENS DE OVERTREDERS AAN ipv de regels zodanig te maken dat straks iedereen ze overtreedt

Bvb het 0,2 promille voorstel van Schouppe: deze bestuurder overtrad al de huidige regels, welk nut heeft het verstrengen van een regel als je de huidige nog niet kan afdwingen ???  Het lokt enkel frustratie uit bij degenen die de huidige wél volgen, want zij gaan nog meer op hun tellen moeten passen terwijl de overtreders nog steeds lustig verder doen  :-[ :'(

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 13 november 2009 - 14:40:02 »
Hoor je de kassa dan niet rinkelen?

Het "foert" gevoel nog meer versterken en "tingtingting".
Veiligheid......wat is dat??
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 november 2009 - 14:41:43 door bibi585 »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 13 november 2009 - 14:50:47 »
Ik verwijt mij die vraagstelling ook, want amper een paar dagen later delen fietsers in de klappen.
Voor wie de beelden gezien heeft : ook daar eenzijdige markeringen op wat blijkbaar het fietspad is of zou moeten zijn (hopelijk ergens aangegeven met een D7).

Er is ook geen markering van de rand van de rijbaan - een markering die niet eens verplicht aangebracht moet worden, zodat de overheid zich ook daar achter kan verschuilen om ze maar niet aan te brengen.

Wie op een dergelijke weg naast de rijbaan terecht komt door een kleine stuurfout, gaat meestal zwaar de kant in.

Dat is ook precies waar de Belgische / Vlaamse wegeninfrastructuur in uitblinkt : de kunst om een minimale fout om te toveren in een zwaar ongeval.
Op onze almaar smallere wegen is nauwelijks of geen marge voor fouten alvorens je een vierkante borduur of varkensrug raakt of aan 1 kant in de zachte berm terechtkomt - en eens dat het geval is, weet niemand waar en hoe je eindigt.

Citaat
De Standaard belooft een vinger aan de pols te houden inzake fietspaden.
Deed HLN ook al.
De budgetten voor betere fietspaden blijven in de schuif liggen.

Overigens IS er hier een fietspad.

Verkeersveiligheid kan trouwens perfect zonder absoluut fietspaden langs elke baan te willen aanleggen - maar dat begrijpt men hier noch bij de overheid, noch bij de belangengroepen die de overheid "adviseren".
In Denemarken heb ik eigenlijk weinig fietspaden gezien, toch is het een veel verkeersveiliger land dan België.
Ligt er een fietspad, dan was dat meestal afgescheiden van de weg.
De wegen zijn er echter ook ruim breed om probleemloos uit te kunnen wijken voor een fietser op de rijbaan.

Citaat
in de rand van dit zeer droevig voorval stel ik mij de vraag hoe de snelheid van 90km/u vastgesteld werd?
De aanvangssnelheid wordt in zo'n geval niet vastgesteld, maar achteraf berekend (met uiteraard een foutenmarge).

Men vertrekt van de eindpositie en massa van het voertuig, en rekent uit welke energie er op het hele ongevalstraject verloren gegaan is (door grachtkant rijden, op duiker botsen, vervorming kreukelzone, naar de overzijde van de weg gekaatst worden, ...) en rekent zo terug naar wat de minimale aanvangsenergie en dus aanvangssnelheid moet geweest zijn om de eindpositie te kunnen bereiken.

Citaat
Kan die snelheid zulke ravage aanrichten?
Afgezien van de menselijke ravage, is de materiële ravage eigenlijk nog klein te noemen.
Weg Wanbeheer.be

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 13 november 2009 - 15:04:29 »
Er is ook geen markering van de rand van de rijbaan - een markering die niet eens verplicht aangebracht moet worden, zodat de overheid zich ook daar achter kan verschuilen om ze maar niet aan te brengen.
Deze morgen was ik aan het denken (ja,da gebeurt), ik denk dat een wegmarkering aan de rand (liefst ook met reflectoren, zeker in de bochten) véél meer nut heeft dan de verlichting van de weg.  Ik denk zelfs dat het veiliger kan zijn zonder wegverlichting maar mét goeie wegmarkering dan mét verlichting én wegmarkering.  Een witte lijn en witte reflectoren zal je dan nl heel duidelijk zien in je autolichten

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 13 november 2009 - 18:06:01 »
Perfect wat in Frankrijk van toepassing is.
Wegen die breed genoeg zijn, voldoende onderhouden goede signalisatie, geen storende verlichting en zo goed als geen enkel fietspad in de buurt van de wegen..
Wanneer er nergens licht is, en goeie reflectoren, passen uw ogen zich daaraan aan en zie je van veel verder iets bewegen die de weerkaatsing van de reflectoren belemmerd.
Of dit nu een in het zwart geklede Afrikaan is of een roodharige met compleet fluo pak en een zwaailicht op zijn helm, beiden heb je reeds op ruim voldoende afstand gezien wanneer je een klein beetje oplet.
Doet Frankrijk het zoveel slechter dan België?

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 13 november 2009 - 22:06:30 »
De Standaard belooft een vinger aan de pols te houden inzake fietspaden. Zij hielden woord want vandaag was het zover. Op de cover. Let even op het zinnetje "het kan er ook op wijzen dat de ernst van de ongevallen afneemt, mogelijks door iets trager rijdende auto's.
Tja, dat afgeven op vooral auto´s en vrachtwagens in samenhang met "snelheid" zal wel nooit stoppen, al rijden we binnenkort allemaal maar 20-30 bbk, 50/70 kmh op gewone wegen, iets, en nog iets trager en... de rest speelt blijkbaar in dit landje geen rol.
Als men maar niet te snel rijdt, hoe dat men rijdt is blijkbaar nebensache

Dat de personenauto op zich een van de veiligste (zware) voertuigen is, en nog steeds maar veiliger wordt voor kwetsbare weggebruikers vergeet de media steeds, de specifieke EuroNCAP pedestrian safety bestaat nochtans al sinds 1997 en wordt nog steeds verstrengd.

Hier een stukje hoe "gevaarlijk" vrachtwagens zijn als het om ongevalgevolgen gaat met kwetsbare weggebruikers (geen woord over snelheid):

Citaat
http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?lang=nl&section=Kennisbank&mode=detail&repository=De+risico%E2%80%99s+van+vrachtwagens
http://www.fietsberaad.nl/library/repository/bestanden/notitie%20analyse%20onveiligheid%20vrachtauto's.pdf

Notitie met cijfermatige analyses van de veiligheidsrisico’s van vrachtauto’s voor fietsers.

De belangrijkste conclusies zijn:

De veiligheidsrisico’s van een gemiddelde vrachtauto voor fietsers zijn de afgelopen twee decennia trendmatig gedaald. Dit is vergelijkbaar met de algemene verbetering van de verkeersveiligheid.

Rond de invoering van dodehoekspiegel in 2003 zijn de risico’s van vrachtauto’s abrupt extra sterk gedaald. Dat geldt niet alleen voor de typische dodehoekongevallen, maar ook voor andere vrachtwagen-fietsongevallen. De sterke daling is echter tijdelijk. Dit bevestigt de SWOV-conclusie dat de daling vooral het gevolg is van de extra publiciteit rond de invoering van de dodehoekspiegel, waardoor chauffeurs en fietsers alerter zijn.

Een gemiddelde vrachtauto op een 50-km-weg is minder vaak betrokken bij fietsongevallen dan andere motorvoertuigen. Het letsel is bij een aanrijding door een vrachtauto echter veel ernstiger. Vrachtwagens zijn gemiddeld ruim 7,5 keer zo vaak bij dodelijke fietsongevallen betrokken als andere motorvoertuigen.

De ernstige afloop heeft waarschijnlijk alles te maken met de massa van de vrachtauto’s, maar ook de vorm van vrachtautocabines is van belang.

Bij een aanrijding met een vrachtauto komen fietsers vaak onder de wielen terecht. Bij een aanrijding door een personenauto belandt de fietser daarentegen vaak op de motorkap.

Vrachtauto’s zijn het gevaarlijkst voor oudere fietsers. Vanwege hun kwetsbaarheid zijn de gevolgen van een aanrijding voor oudere fietsers sowieso ernstiger, ook wanneer het een personenauto betreft.
Bij vrachtauto’s is de kans op fataal letsel echter nog eens twee keer zo groot.

Opvallend zijn de relatief grote risico’s van vrachtauto’s voor kinderen.
Een vrachtauto is voor jonge fietsers ruim 26 keer zo gevaarlijk als een doorsnee motorvoertuig.

In de afgelopen 10 jaar kwamen er 13 jonge fietsers om het leven als gevolg van een aanrijding door een personenauto, motor of bestelwagen en maar liefst 26 kinderen door een aanrijding met een vrachtwagen of bus.

Het is aannemelijk dat dit te maken heeft met het feit dat kinderen kleiner zijn en daardoor vaker in de dode hoek zitten.

Over het algemeen vergroten rotondes de verkeerveiligheid. De risico’s van vrachtauto’s op rotondes blijven echter relatief groot.
Als het om dodelijke ongevallen gaat, is een vrachtauto op een rotonde 17 keer zo gevaarlijk voor fietsers als andere motorvoertuigen. Ter vergelijking: op een doorsnee kruispunt is een vrachtwagen ruim 7,5 keer zo gevaarlijk.
Trams zijn natuurlijker nog gevaarlijker, en bussen en treinen vergeet ik ook, naja dat is O.V ...  :-X  
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 november 2009 - 22:13:38 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 14 november 2009 - 13:53:13 »
Perfect wat in Frankrijk van toepassing is.
Wegen die breed genoeg zijn, voldoende onderhouden goede signalisatie, geen storende verlichting en zo goed als geen enkel fietspad in de buurt van de wegen..
Of GB op de grotere wegen.
Veel reflectoren, wit, groen, rood die zeker met de grootlichten héél ver zichtbaar zijn.

In België zie ik op de snelweg een paar reflectoren oplichten. Als ze er nog hangen.

In GB kan het op de kleine wegen echter ook aardedonker zijn ... en toch veilig.

Citaat
Doet Frankrijk het zoveel slechter dan België?
Zoals alle andere EU landen in de omtrek : beter dan België.
Er zijn er weinig die nog slechter doen dan wij, Griekenland en de nieuwe EU-lidstaten, maar die laatsten zijn meestal aan een pijlsnelle inhaalrace bezig waar men hier enkel van kan dromen.
Het vervangen van het wagenpark door veiligere wagens en meer / betere wegen zal daar niet vreemd aan zijn
Weg Wanbeheer.be