Op GRO-Forum ben ik er achter gekomen dat men blijkbaar niet meer de leerling-chauffeurs aanleert om correct terug te schakelen. Er wordt geadviseerd om gewoon het gaspedaal te lossen, en net voor stilstand het koppelingspedaal in te duwen terwijl de wagen nog in hoogste versnelling staat, of bij het terug accelereren maar op goed geluk een versnelling te kiezen, op basis van toerental en snelheid.
Er wordt geadviseerd te remmen op de motor, indien nog mogelijk of wenselijk terug te schakelen en verder op de motor te remmen.
En er wordt ook bijgezegd dat als je toch zal moeten stoppen, dat je dan niet noodzakelijk heel de versnellingswinkel moet terugschakelen, maar gewoon de koppeling kan indrukken als het toerental laag geworden is, en verder stoppen.
Eergisteren zelf ook nog gedaan, van 90 in 5 naar stop bij oranje zonder terugschakelen.
Waarom zou ik nog langs 4,3, of 2 moeten passeren ...
Er was toch geen tijd om in die versnellingen ook nog een eindje te rijden, dan is terugschakelen zinloos en leidt het af van het stoppen - in het ergste geval verlengt de aandachtsverschuiving de stopafstand zelfs nog .
De wagen die ik aan het inhalen was, is trouwens doorgereden ... maar had probleemloos kunnen en dus moeten stoppen.
De versnelling kies je toch altijd op basis van de snelheid die je nadien rijdt of wil gaan rijden , en niet "op goed geluk"

Nu, ik ben een van die gelukkigen die 10 jaar geleden een lesgever had die me aanleerde om altijd versnelling per versnelling terug te schakelen.
Dat is dus ook niet altijd nodig - ook al is het soms ook wel handig.
En (normaal) schakelen duurt hoe lang ... zo'n 2 sekonden

Of 1 als men er wat meer in bedreven is .
Later heb ik natuurlijk geleerd om soms eens versnellingen over te slaan, maar het is alleszins een basis waarop ik ook heb geleerd correct tussengas te geven waar nodig om schokken en slippende koppelingen te vermijden,
Versnellingen overslaan doe je typisch om dan in die versnelling aan een lagere snelheid verder te rijden - niet bij het stoppen.
Tussengas is leuk, helpt je om aan redelijk wat snelheid / toeren toch in een lagere versnelling te gaan rijden.
Het vermijdt ook dat men eigenlijk op de (wrijving van de slippende) koppeling gaat remmen, ipv op de motor zoals de bedoeling is.
Ik doe dat ook - bvb vertragend in 4->3 zonder gas minderen ... - maar meestal wel in situaties waarin ik kan verder rijden.
As ik net wil vermijden om te moeten stoppen en daarvoor de betere motorrem in de lagere versnellingen kan gebruiken.
Maar : schakelen met tussengas is niet de rijtechniek die er van de beginnende bestuurders verwacht wordt.
En het doet het ecologische brandstofbesparende aspect van remmen op de motor ook deels weer teniet.
8. Zuinig en milieuvriendelijk rijden, letten op het motorregime en het schakelen, remmen en versnellen; en wat nu ook van pas komt bij mijn pogingen op circuitdagen samen met de tip-hiel-techniek om bij circuitrijden naast het remmen ook nog de remkracht van de motor te gebruiken zonder de wagen te stabiliseren. Bon, vrij geavanceerde toestanden dus.
En daarmee zijn we er : geavanceerde rijtechnieken.
Niet de basis-rijtechnieken die een kandidaat op het examen moet komen
showen ...
Heck, ze moeten nog amper
iets tonen, en dan zijn er belangrijkere dingen.
En hey ... ook van ons zijn die geavanceerde rijtechnieken niet verlangd op ons examen, ook al konden we dan 10 of 20m rechtoor achteruit rijden en in een dwarse parkeerplaats parkeren.
Maar toch vind ik het correct terugschakelen een techniek die erg belangrijk is: op elk moment doorheen je snelheid zit je daarmee in de correcte versnelling om onmiddellijk te accelereren,
Van kandidaat bestuurders wordt op hun examen niet verwacht dat ze altijd en overal onmiddellijk en snel weer kunnen of zullen accelereren.
Er wordt verwacht dat ze rustig, maar daarom niet al te traag, deelnemen aan het verkeer.
Nog geen drama gebeurt dan hé, als je op 2 sekonden weer in een gepaste versnelling zit en terug versnelt.
Is het nu de consensus dat ook deze rijtechniek die beschreven wordt in vele rijvaardigheidscursussen onnodig is voor de gewone chauffeur?
Woot, het zijn beginnende bestuurders, die de basis rijtechnieken aangeleerd krijgen, en op de basisrijtechnieken beoordeeld worden op hun examen.
Geavanceerde rijtechniek maakt GEEN deel uit van het examen, lees van de wettelijke vereisten waaraan een kandidaat bestuurder moet voldoen ...
Wat voor mij betekent dat chauffeurs niet alleen niet een juiste kijktechniek worden aangeleerd,
Veel verder dan "ver vooruit kijken" komt men in de autorijscholen niet vrees ik ...
Nochtans werkt een goede kijktechniek - kijken naar waar je wil rijden, niet naar waar he nu rijdt - net zo goed in de auto als op de motor.
En eh ... niet iedereen bekijkt de weg zijdelings

maar ook een incorrecte stuurtechniek
Je gaat weinig rijscholen tegenkomen waar niet de correcte handenplaatsing aangeleerd wordt, maar dat is 1 van die dingen die bestuurders zichzelf afleren.
En, zoals ikzelf ook, nadien terug moeten aanleren als en indien ze even stilstaan bij dat plofkussen in het stuur :
"Als dat hier afgaat dan vliegt dat stuk stuurbekleding omhoog, maar dat heb ik wel vast !"
Het resultaat : geheel of bijna afgerukte duimen als de airbag afgaat en de handpositie niet in orde was - recent nog in de media geweest.
en blijkbaar nu ook een incorrecte schakeltechniek.
Neen, een correcte maar basis schakeltechniek.
Het is niet fout, maar goed genoeg, en alles kan beter.