Auteur Topic: Van Brempt wil geen stationair draaiende Lijn-bussen  (gelezen 7228 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Van Brempt wil geen stationair draaiende Lijn-bussen
« Gepost op: dinsdag 17 oktober 2006 - 18:51:16 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
Re: Van Brempt wil geen stationair draaiende Lijn-bussen
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 18 oktober 2006 - 02:09:42 »
Wat willen die eigenlijk wel ??? :-X

Nog nooit van gehoord zeker dat een motor veel meer verbruikt en veel meer uitstoot heeft bij het opstarten in korte tijd dan die voor enkele minuten te laten draaien ??? ::) :-\

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 18 oktober 2006 - 03:04:30 »
Bij een koude start wel, maar de motor enkele minuten stilleggen wanneer die al warm was heeft een veel kleinere invloed. De grote diesels van die bussen behouden bovendien wel een hele tijd een redelijke temperatuur.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 18 oktober 2006 - 14:36:06 »
@ bibi585:

Ik heb hier in België al lijnbussen gezien waarvan de motor een kwartier lang staat te draaien terwijl ze stilstaan. Dat kan toch gewoon niet meer in 2006.

In Bayern hebben we dikwijls nabij het eindpunt van een buslijn gelogeerd. Ook als de bus amper 5 minuten stilstaat, zet de bestuurder de motor af.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 19 oktober 2006 - 01:31:15 »
Indien de motor op bedrijfstemperatuur is en de binnentemperatuur te doen is is het inderdaad beter de motor stil te leggen als je langer dan 5 minuten stilstaat op een plaats waar je niet om de haverklap je voertuig moet verplaatsen voor whatever.
Maar als je die 2 personen in bovenstaand artikel soms bezighoord in de media is het precies of je moet de moter afzetten iedere keer je voor een rood verkeerslicht staat ook.

Als je dan in andere media leest wat voor beperkte interresse ze hebben in verkeer of zelfs in voertuigen begrijp ik niet hoe die dan kunnen en mogen bepalen wat een volledige samenleving moet doen of laten.
Schoenmaker blijf bij je leest...

Euh... politiek is veel blabla, mischien is dat hun leest. :'(

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 19 oktober 2006 - 10:31:15 »
Het stil leggen van de motor voor een rood licht is inderdaad niet onzinnig. Ik begrijp wel dat dit niet 'manueel' kan. Op hybride voertuigen is dit net één van de manieren om brandstof te besparen. Je stopt, de motor stopt, als je terug vertrekt ga je de eerste seconde electrisch door terwijl de verbrandingsmotor terug start. Zelfs begin jaren tachtig bestond dit al bij volkswagen en audi, ik dacht dat ze dit "start-stop" systeem noemden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 19 oktober 2006 - 12:16:10 »

Zelfs begin jaren tachtig bestond dit al bij volkswagen en audi, ik dacht dat ze dit "start-stop" systeem noemden.

Inderdaad. Het bleek achteraf meer te kosten aan te vervangen startmotoren dan je er ooit aan brandstof kon mee besparen, maar soit.

Mercedes-Benz voerde toen de slogan "Wij besparen op de kostbaarste energie: de uwe".

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 19 oktober 2006 - 15:09:53 »
Wanneer kan je nu het beste jouw motor afzetten? Vanaf hoe lang loont het qua geld en benzineverbruik

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 19 oktober 2006 - 17:39:00 »

Wanneer kan je nu het beste jouw motor afzetten? Vanaf hoe lang loont het qua geld en benzineverbruik

Ik ga proberen jou een maatstaf te geven: een moderne motor heeft na 3 minuten stationair draaien ongeveer evenveel brandstrof verbruikt als na 1 km rijden tegen 50 km/h met een laag toerental.

De voorstanders van het Nieuwe Rijden bevelen aan de motor af te zetten van zodra je zeker bent dat je minstens 20 seconden gaat stilstaan.

Persoonlijk vind ik dit nogal snel, en houd ik het op ongeveer 1 minuut.

Het is me immers opgevallen dat bij de berekeningen meestal geen rekening gehouden wordt met het aanzienlijk verbruik van de startmotor en zijn slijtage.

Tip: Bij het afzetten van de motor de sleutel volledig linksom draaien, anders kan je de motor niet opnieuw starten. Dit is een beveiliging om te vermijden dat je de startmotor zou activeren terwijl de motor nog draait, wat tot aanzienlijke schade kan leiden.

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 19 oktober 2006 - 20:33:40 »
Maar niet bij oudere wagens. Het Kadettje waar ik een tijd mee gereden heb, had, vooral in de winter, nogal eens de neiging om, nadat de automatische choke was afgesprongen, stil te vallen bij het neerschakelen. Dit is een beetje verschietelijk wanneer dat de eerste keer voorvalt, vooral als je op dat moment 60 à 70km/h aan het rijden bent en wil vertragen naar 50km/h.
Wat ik dan deed was de koppeling ingedrukt houden en in volle vlucht herstarten, zonder daarbij eerst de sleutel terug naar links te draaien.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 19 oktober 2006 - 21:34:53 »
Maar niet bij oudere wagens. Het Kadettje waar ik een tijd mee gereden heb, had, vooral in de winter, nogal eens de neiging om, nadat de automatische choke was afgesprongen, stil te vallen bij het neerschakelen. Dit is een beetje verschietelijk wanneer dat de eerste keer voorvalt, vooral als je op dat moment 60 à 70km/h aan het rijden bent en wil vertragen naar 50km/h.
Wat ik dan deed was de koppeling ingedrukt houden en in volle vlucht herstarten, zonder daarbij eerst de sleutel terug naar links te draaien.

:-\ Gewoon in de versnelling steken die best bij je snelheid past en de koppeling langzaam laten opkomen is de beste manier.
En als je dan toch aan het vertragen bent zeker want dan rem je gewoon op de motor.  ;)

Al rijdend starten komt niet alleen klungelig over maar is bovendien gevaarlijk.
Niet alleen voor onderdelenschade maar ook voor ongevallen want terwijl je aan het starten bent let je niet op het verkeer maar zitten je gedachten op het al dan niet draaien van de motor.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 19 oktober 2006 - 22:16:25 »
Citaat van: Bertje
Het Kadettje waar ik een tijd mee gereden heb, had, vooral in de winter, nogal eens de neiging om, nadat de automatische choke was afgesprongen, stil te vallen bij het neerschakelen.

Dat beestje had blijkbaar betere tijden gekend ...  ;)

Citaat van: bibi585
Gewoon in de versnelling steken die best bij je snelheid past en de koppeling langzaam laten opkomen is de beste manier.

Die goede oude tijd ... als je dat met een moderne wagen doet, wordt de katalysator er ziek van.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 20 oktober 2006 - 10:27:39 »

Citaat van: bibi585
Gewoon in de versnelling steken die best bij je snelheid past en de koppeling langzaam laten opkomen is de beste manier.

Die goede oude tijd ... als je dat met een moderne wagen doet, wordt de katalysator er ziek van.

Modernere wagens zullen dat dan ook zo snel niet voorhebben dat ze stilvallen door betere ontstekking (elektronisch) en allerlei hulpmiddeltjes (betere plaatsing, toevoer warme lucht enzomeer).

Een poosje ziek, door de rook die soms ermee gepaard gaat, kan de katalisator er mischien van zijn maar ik denk niet dat die daarvan snel stuk zou gaan.
Toch niet sneller dan wanneer je de motor uitzet iedere keer je voor een verkeerslicht moet stoppen. ;D

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #13 Gepost op: maandag 23 oktober 2006 - 20:49:27 »
:-\ Gewoon in de versnelling steken die best bij je snelheid past en de koppeling langzaam laten opkomen is de beste manier.
En als je dan toch aan het vertragen bent zeker want dan rem je gewoon op de motor.  ;)

Dat werkte niet. De motor bleef bokken totdat hij terug elektrisch gestart werd. Misschien omdat dan de choke nog eens geactiveerd werd?

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #14 Gepost op: maandag 23 oktober 2006 - 23:46:27 »
Het heeft toch wel wat als je nog in zo'n bak hebt gereden  ;D
Een mens kan volgens mij van minder nostalgisch worden.
Mijn broer heeft ook nog een aantal jaren in een auto gereden waarvan niet iedereen het verantwoord vond :D
Het was een goedkoop 3dehandsje, je weet dat auto's in Nederland nog duurder zijn dan in België.
Je hoorde wat rammelen tijdens het rijden en de motor wilde wel eens te heet worden. Bij de verkeerslichten zette hij de motor dan ook liever af.  ;D
Hij heeft het overleefd en nu een fatsoenlijke auto. Mijn zusje had wat meer geluk. Ze had toevallig niet lang geleden een som geld gekregen waardoor ze meteen een Ford K kon kopen, geen super wagen maar als 1ste wagen toch best aardig naar mijn bescheiden mening.
« Laatst bewerkt op: maandag 23 oktober 2006 - 23:48:54 door BBB »