Auteur Topic: Zeven op tien Belgen voor nultolerantie dronken chauffeurs  (gelezen 5811 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Zeven op tien Belgen voor nultolerantie dronken chauffeurs
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 10 december 2009 - 23:34:02 »
Ik vind het rare cijfers, temeer gisteren op de VRT Schoupezot zich verdedigde dat alle ons omliggende landen incl. UK een lagere promillegrens hadden dan in België nu.
Onkunde en platte demagogie.
Ik hou me echt al vast voor de nieuwe wegcode ...

Malta, het meest verkeersveilig land in de EU heeft het hoogst toegelaten alcoholpercentage.
GB scoort ook goed inzake verkeersveiligheid, maar heeft ook 0,8 promille ...

De 0,0 en 0,2 promille-landen tonen aan dat dit niet noodzakelijk leidt tot schitterende verkeersveiligheidsstatistieken.


Citaat
Het ergste vond ik toch toen hij vertelde dat met bvb. een verlaging van de alcohol grens ze volgend jaar mààr 700 verkeersdoden willen hebben.
Aangezien men er niet eens in slaagt de huidige grens van 0,5 promille deftig te handhaven, is dat ook weer café-praat. Pun intended.
Bovendien zou dat betekenen dat de 0,2-0,5 promille-bestuurders, verantwoordelijk zouden zijn voor 250 dodelijke slachtoffers ... waar haalt Schouppe die cijfers dan ???

NL is met 0,5 promille slechts half zo verkeersonveilig als België ... een duidelijkere illustratie dat 0,2 of 0,5 promille niet het punt is kan er niet zijn.
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 december 2009 - 23:36:46 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zeven op tien Belgen voor nultolerantie dronken chauffeurs
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 11 december 2009 - 00:12:39 »
En je punt is ...?

Omdat Inazuma suggereerde dat 0,0 promille niet verwezenlijkbaar zou zijn, wilde ik aantonen dat die limiet al in een aantal landen geldt (bedankt, Michel, voor je verbeteringen; de informatie die ik gevonden had, was blijkbaar al wat verouderd).

Als je evenwel ziet om welke landen het gaat bij die 0,0 promille, dan acht ik 2 dingen niet uitgesloten:

- er wordt een tolerantie gehandhaafd, wat in feite neerkomt op een hogere promillegrens, of
- vele politiebeamten zijn er omkoopbaar met geld of sterke drank.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zeven op tien Belgen voor nultolerantie dronken chauffeurs
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 11 december 2009 - 00:16:16 »
Citaat van: Michel
D, Lux en NL hebben wel strengere max voor beginnende chauffeurs...

Bovendien is het zo dat je in Duitsland tot 0,5 promille niet strafbaar bent, maar dat bij een ongeval vanaf 0,3 promille de rechter je op basis daarvan al een deel van de aansprakelijkheid kan ten laste leggen (net zoals bij meer dan de richtsnelheid van 130 km/h waar dat toegestaan is op autosnelwegen).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zeven op tien Belgen voor nultolerantie dronken chauffeurs
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 11 december 2009 - 00:19:26 »
De 0,0 en 0,2 promille-landen tonen aan dat dit niet noodzakelijk leidt tot schitterende verkeersveiligheidsstatistieken.

Het voornaamste is natuurlijk niet het toegelaten promille, doch het promille waarmee er daadwerkelijk gereden wordt, zeker in landen met een kleine pakkans.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Zeven op tien Belgen voor nultolerantie dronken chauffeurs
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 11 december 2009 - 00:25:17 »
Omdat Inazuma suggereerde dat 0,0 promille niet verwezenlijkbaar zou zijn, wilde ik aantonen dat die limiet al in een aantal landen geldt
Daar kan men dan niet anders dan een tolerantiegrens inbouwen in hun metingen ...
Dit zijn show-waarden. Zie eens hoe straf wij wel zijn ...

Het voornaamste is natuurlijk niet het toegelaten promille, doch het promille waarmee er daadwerkelijk gereden wordt, zeker in landen met een kleine pakkans.
Uiteraard, maar net die werkelijke waarden krijgt men nu nog niet eens onder controle ...
Dan helpt het 0,0 om de wettelijke limiet omlaag te halen.


De echt cruciale vragen :

Waarom heeft BOB 11 maanden verlof per jaar ???
Waarom komt de politie niet bij elk ongeval ter plaatse om (o.a.) een alcoholcontrole uit te voeren ??? In Polen moet je elk ongeval gaan aangeven ...
Waarom voert de politie niet eens bij elk ongeval waar ze ter plaatse komen een alcoholcontrole uit van de betrokken weggebruikers ??? Ze zijn er dan toch ...

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zeven op tien Belgen voor nultolerantie dronken chauffeurs
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 11 december 2009 - 00:31:20 »
Waarom voert de politie niet eens bij elk ongeval waar ze ter plaatse komen een alcoholcontrole uit van de betrokken weggebruikers ??? Ze zijn er dan toch ...

Wat dit betreft, geeft de Antwerpse politie het goede voorbeeld: sedert enige tijd voeren ze een alcoholcontrole uit bij elke weggebruiker die betrokken is bij een ongeval waarvoor ze ter plaatse komen, ook al is er enkel materiële schade.

Als het goed is, zeggen we het ook... maar dat is het helaas maar zelden met de Belgische politie.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Zeven op tien Belgen voor nultolerantie dronken chauffeurs
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 11 december 2009 - 01:35:08 »
Dat zou nochtans meerdere vliegen in 1 klap zijn.

-men zou niet meer zelf moeten blazen om aan het aantal te geraken.
-men zou geen aankondigingen meer moeten doen en daarna niet haalbaar verklaren.
-men zou correctere ongevalsoorzaken hebben.
-men zou wat meer vertrouwen krijgen in het rechtssysteem.
-men zou een betere handhaving bekomen.
-...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zeven op tien Belgen voor nultolerantie dronken chauffeurs
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 11 december 2009 - 02:08:36 »
Dat zou nochtans meerdere vliegen in 1 klap zijn.

-men zou niet meer zelf moeten blazen om aan het aantal te geraken.
-men zou geen aankondigingen meer moeten doen en daarna niet haalbaar verklaren.
-men zou correctere ongevalsoorzaken hebben.
-men zou wat meer vertrouwen krijgen in het rechtssysteem.
-men zou een betere handhaving bekomen.
-...

Juist daarom zal het er in België nooit doorkomen...

Het koninkrijk België teert nu eenmaal al jarenlang op de nostalgische sympathie van vele Belgen voor het Koningshuis, dat deze kunstmatige staat recht houdt.

Ware het niet de strijd om het Brussels hoofdstedelijk gewest, dat als de hoofdstad van Europa geldt, Vlaamse roots heeft, doch momenteel meer Franstaligen dan Vlaamstaligen telt, dan bestond het koninkrijk België al lang niet meer.

In tegenstelling tot het economisch erbarmelijke Wallonië, zou Vlaanderen, ook zonder aansluiting bij Nederland, gerust autonoom kunnen bestaan.

Ooit komt het mogelijk nog wel zo ver, dat de Vlamingen niet alleen meer willen opkomen voor de Waalse deficiten, doch tevens beseffen dat ze geen atoom gemeen hebben met de Franstaligen en hun zuiderse cultuur.

Mijn voormalige Waalse schoonmoeder vertelde me ooit hoeveel Walen een beroep doen op Vlaamse aannemers, en hoe de term "les Flamins" nog altijd minachtend door de Walen gebruikt wordt onder verwijzing naar de Vlamingen die destijds in Wallonië seizoenarbeit gingen uitvoeren, en door hun beperkte kennis van het Frans derhalve zo bestempeld werden.

Ze was evenwel eerlijk genoeg om me toe te geven: "Als een Vlaming een probleem heeft, lost hij het op. Als een Waal een probleem heeft, gaat hij erbij op zijn gat zitten."

Dwars doorheen de kunstmatige staat België loopt niet alleen een taalgrens, doch tevens de grens tussen de Noordeuropese en de Zuideuropese culturen. Die grens zal nooit te overbruggen vallen. Net zomin als een multiculturele staat denkbaar is, met deelnemers die er totaal tegenstrijdige fundamenten voor een samenleving op nahouden.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 december 2009 - 02:46:06 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."