Auteur Topic: Politie overweegt zwarte doos in al haar voertuigen  (gelezen 1893 keer)

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Politie overweegt zwarte doos in al haar voertuigen
« Gepost op: donderdag 07 januari 2010 - 09:27:43 »
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 14:16:05 door jozef »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Politie overweegt zwarte doos in al haar voertuigen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 07 januari 2010 - 10:56:49 »
Citaat
"De zwarte doos registreert de bewegingen en manoeuvres die 90 seconden voor een ongeval of overval plaatsvinden", verklaart politiewoordvoerster Tine Hollevoet. "Ze dient in de eerste plaats om onze mensen te beschermen, mochten ze bijvoorbeeld onterecht beschuldigd worden, en in mindere mate kan ze ook als controlemiddel fungeren."
Ik vermoed dat die doosjes net de waarheid aan het licht gaan brengen, en zo de burgers kunnen helpen beschermen.
De al te gebruikelijke 1-sekonde-sirene bij het naderen van een kruispunt zal dan netjes geregistreerd staan, en ik wil nog wel eens een rechter zien die dat voldoende gaat achten om prioritair doorgang en voorrang op te eisen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 07 januari 2010 - 13:28:09 »
Citaat
"De zwarte doos registreert de bewegingen en manoeuvres die 90 seconden voor een ongeval of overval plaatsvinden", verklaart politiewoordvoerster Tine Hollevoet. "Ze dient in de eerste plaats om onze mensen te beschermen, mochten ze bijvoorbeeld onterecht beschuldigd worden, en in mindere mate kan ze ook als controlemiddel fungeren."
Ik vermoed dat die doosjes net de waarheid aan het licht gaan brengen, en zo de burgers kunnen helpen beschermen.
De al te gebruikelijke 1-sekonde-sirene bij het naderen van een kruispunt zal dan netjes geregistreerd staan, en ik wil nog wel eens een rechter zien die dat voldoende gaat achten om prioritair doorgang en voorrang op te eisen.
Ik herinner me nog een geval van iemand die in fout werd gesteld omdat hij bij veranderen van vak zijn richtingaanwijzer slechts 1 keer had laten oplichten, dus ...

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 07 januari 2010 - 14:07:10 »
Citaat van: Rafael
Dat vind ik wel een goed plan. Als die dozen dan ook naar behoren werken en niet saboteerbaar zijn, is het direct opgelost met zaken als "onze sirene stond wel of niet op", "we reden zo snel", ... Prachtig. En aangezien het eigenlijk "bedrijfsvoertuigen" zijn, is er ook geen probleem met de privacy (naar mijn mening) als het ook nog eens de locaties opslaat.

Ter herinnering. In het kader van een onderzoek door onderzoekrechter en gerechtelijke politie werd er enkele jaren geleden een doos geplaatst in een dienstvoertuig van de lokale politie. Alles werd opgenomen en registreerde zelfs de vrij en sexuele praktijken van twee politieambtenaren. Inclusief hun geluiden. Ook de onderlinge gesprekken in het dienstvoertuig heeft men kunnen registreren. Voor ongevalonderzoek zou het heel wat hulp kunnen bieden in bv de laatste minuten en seconden die voor het ongeval zijn voorafgegaan. Niet alleen voor politievoertuigen maar alle voertuigen.

Citaat van: Inazuma
De al te gebruikelijke 1-sekonde-sirene bij het naderen van een kruispunt zal dan netjes geregistreerd staan, en ik wil nog wel eens een rechter zien die dat voldoende gaat achten om prioritair doorgang en voorrang op te eisen

Je hoeft ook niet te overdrijven en te veralgemenen, Inazuma. De één seconde alarmsignaal wordt enkel door ons in gebruik genomen om iemand zijn aandacht te trekken dat wij tot controle wensen over te gaan. Je hebt bestuurder waar je naast rijdt, die ofwel paardenkleppen dragen of om welbepaalde redenen doen alsof ze je niet zien.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 07 januari 2010 - 16:04:02 »
De één seconde alarmsignaal wordt enkel door ons in gebruik genomen om iemand zijn aandacht te trekken dat wij tot controle wensen over te gaan.

Is natuurlijk véél minder vermoeiend dan zoals de Polizei dat doet.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 07 januari 2010 - 16:17:38 »
De één seconde alarmsignaal wordt enkel door ons in gebruik genomen om iemand zijn aandacht te trekken dat wij tot controle wensen over te gaan.

Is natuurlijk véél minder vermoeiend dan zoals de Polizei dat doet.

Nu geloof je mij misschien dat personeel van het ministerie gaan werken om uit te rusten.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 07 januari 2010 - 16:25:38 »

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 07 januari 2010 - 19:11:51 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: maandag 25 januari 2010 - 23:39:10 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 08 januari 2010 - 00:23:53 »
Je hoeft ook niet te overdrijven en te veralgemenen, Inazuma. De één seconde alarmsignaal wordt enkel door ons in gebruik genomen om iemand zijn aandacht te trekken dat wij tot controle wensen over te gaan.
Hoe lang jij / je collega's de sirene aanzetten weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat ik zeer geregeld dergelijke toestanden hoor en/of zie - in Lier waar ik woon, en elders waar ik rondrij of op bezoek ben.
In Lier is het een tijdlang wat beter geweest, en werden de sirenes weer wat langer gebruikt, maar het gaat alweer de verkeerde kant op ...

Het is absoluut geen zeldzaam gedrag bij politiediensten - waar het hier over gaat - en gebeurt zelfs aan vrij onoverzichtelijke kruispunten.
Het is geen overdrijving of veralgemening, maar een vaststelling ...

Als de sirene na 1 sekonde weer af staat, rij ik overigens alvast vrolijk weer door.
Dan ga ik er  van uit dat de opdracht geschrapt is, en er geen voorrang en doorgang meer nodig is ...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 08 januari 2010 - 00:26:37 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder