Auteur Topic: Gegroet iedereen  (gelezen 4077 keer)

Offline Dirk

• Starter
  • *
  • Geslacht: Man
  • Compare the Meercat
Gegroet iedereen
« Gepost op: donderdag 14 januari 2010 - 12:34:37 »
Dag aan allen. Sinds gisteren ben ik geregistreerd op dit forum dat ik bij toeval ontdekt heb. Ik stel me even voor:
Ik ben Dirk, woon in Wommelgem (Antwerpen), wordt dit jaar 55 :( en zit na bijna 13 jaar vrachtwagenchauffeur te zijn geweest, "tussen twee jobs".
Vorig jaar werd ik samen met 11 andere gelukkigen geselecteerd door Cevora om een opleiding te volgen voor Rijschoollesgever Brevet II.
Het ging om een versnelde opleiding. In slechts enkele weken(!) dagonderwijs werden we klaargestoomd voor het schriftelijke examen. Het betreft een pilootproject. Men wil op deze manier het grote tekort aan rijschoollesgevers enigszins wegwerken.
Kandidaten ondergaan een serieuze screening en moeten eigenlijk solliciteren om de opleiding te mogen volgen. De opleiding is enkel voor werkzoekenden, gratis en erkend door de VDAB, waardoor je nog aanspraak kunt maken op een aantal extra voordelen (Vb. een Lijn-abonnement)
Het zijn heftige weken, maar gemotiveerde doorzetters geraken er door én slagen voor de examens.
Ik helaas niet. Door een serieuze blunder tijdens het schriftelijke examen (antwoorden op de verkeerde papieren geschreven >:(), werd mijn examen ongeldig.
Op 30 januari a.s. waag ik een nieuwe poging. Als ik slaag voor de examens, kan ik aan de slag als stagiair in een grote Antwerpse rijschool en heb ik terug een (toffe) job.

Ik ben iemand die op een correcte manier aan het verkeer wil deelnemen. Volgens de regels (verkeerswet) en met respect voor alle andere weggebruikers. In de mate van het mogelijke, wel te verstaan.
Autorijden begint met het goed kennen en beheersen van je voertuig en een goede kennis van het verkeersreglement en het toepassen daarvan op de openbare weg.
Precies twee belangrijke dingen waar wij, Belgen, niet echt goed in zijn. We rijden maar op. En hoe groter en duurder de auto, des te minder moet je je iets aantrekken van wetten en mensen op de baan. Denkt men.
Als rijïnstructeur-in-spe, kan ik door (jonge) mensen goed en verstandig te leren autorijden mijn bijdrage leveren aan een beter en veiliger wegverkeer.

Offline Rudi

• Expert
Re: Gegroet iedereen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 14 januari 2010 - 14:26:29 »
Hallo Dirk, weest welgekomen.

Alle inbreng inzake verkeersbeleid en -veiligheid is meegenomen.
Op dit forum is ook plaats voor af en toe een grap of een kwinkslag. Maar vooral vind ik er ook zeer degelijk materiaal. Er zijn er een paar waarvoor ik mij pet afdoe.
Om favoritisme te vermijden zal ik geen namen noemen maar er is iemand die dikwijls de moeite doet zeer veel cijfermateriaal aan te voeren (I like that kind of stuff) een andere die af en toe stelt dat "de politie mijn vriend" een rekbare bewering is, en een vakkundige die zeer veel weet over plaatsingsvoorwaarden van verkeersinfrastructuur, ....
allemaal toffe forumleden.

Wel is het dikwijls raden naar de achtergrond van de deelnemers, bedankt dat jij wat info geeft,  en het is een feit dat er veel te weinig dames deelnemen.

Ikzelf ben 50, bediende in Brussel, actief tussen Dilbeek en Gooik (Pajottenland) 30.000 km auto, 10.000 km moto en 250 km velo per jaar.

Greetz.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 14 januari 2010 - 16:27:31 »
Op 30 januari a.s. waag ik een nieuwe poging.
Alvast meer succes gewenst !
Als op het foute blad de goede antwoorden stonden, zal het 30 jan. ook wel in orde komen zeker  ;)

Citaat
Ik ben iemand die op een correcte manier aan het verkeer wil deelnemen. Volgens de regels (verkeerswet) en met respect voor alle andere weggebruikers. In de mate van het mogelijke, wel te verstaan.
Klinkt bekend  ;D

Citaat
Autorijden begint met het goed kennen en beheersen van je voertuig en een goede kennis van het verkeersreglement en het toepassen daarvan op de openbare weg.
Precies twee belangrijke dingen waar wij, Belgen, niet echt goed in zijn. We rijden maar op.
Absoluut ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 14 januari 2010 - 16:51:39 »
Welkom Dirk  ;)

Om favoritisme te vermijden zal ik geen namen noemen maar er is iemand die dikwijls de moeite doet zeer veel cijfermateriaal aan te voeren (I like that kind of stuff) een andere die af en toe stelt dat "de politie mijn vriend" een rekbare bewering is, en een vakkundige die zeer veel weet over plaatsingsvoorwaarden van verkeersinfrastructuur, ....
allemaal toffe forumleden.

Ik behoor niet tot het groepje wat Rudi hierboven omschrijft  :D maar om je een idee te geven wie ik wel ben:

Ik ben een rasechte Limburger (lees dus langzaan ;D )
Ben werknemer in een autofabriek te genk (zal dus geen reclame maken voor Ford)
En in bijberoep ben ik dus rijschoolinstructeur.
Ik heb mijn opleiding daarvoor gevolgd in 1994 en werk sinds toen in een rijschool als theorie en praktijkleraar.

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 14 januari 2010 - 17:01:41 »

Ik kan dus over dit beroep boeken schrijven, dus als je wat wil weten laat je het maar horen.

Als rijïnstructeur-in-spe, kan ik door (jonge) mensen goed en verstandig te leren autorijden mijn bijdrage leveren aan een beter en veiliger wegverkeer.

Ik wens je veel succes ermee, spijtig genoeg moet je ik je vertellen dat de mensen een rijbewijs willen en goed en verstandig leren autorijden zelfs niet op de 2de plaats staat  :'(
Maar het is een mooi beroep waarin je heel veel mensenkennis zult op doen.
Ik ben er aan begonnen als hobby en heb mijn eigen beloofd er mee te stoppen vanaf het moment dat mijn motivatie er niet meer of minder zou zijn, en ik ben nog steeds bezig  ;)

Offline Dirk

• Starter
  • *
  • Compare the Meercat
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 14 januari 2010 - 18:26:11 »
Rudi, Anu, Benny en anderen. Bedankt voor de verwelkoming.
Benny, je moet dat doen, een boek schrijven over je belevenissen als lesgever. Toen ik aan mijn opleiding begon, hebben ik en mijn collega's een kijkstage van 36u gevolgd.
We reden toen met een instructeur en een leerling mee en dat is een enige ervaring! Je maakt kennis met collega-rijïnstructeurs en je hoort dan wel straffe verhalen...
Ik heb dus al een heel goed beeld van de job en ik maak me geen illusies. Sommige leerlingen zijn heel goed, anderen gewoon hopeloos. Mijn stagemeester doet de job al tien jaar full-time maar ik heb het meegemaakt dat hij na twee opeenvolgende, echt moeilijke leerlingen zei dat hij nu graag naar huis zou gaan. Dat was eigenlijk 4u afzien voor die man.
En ik weet ook dat er inderdaad figuren zijn die na het behalen van hun rijbewijs gewoon hun goesting doen.
Maar we kunnen alleen maar onze job goed proberen te doen. Als ze dan later stommiteiten uithalen zal het niet aan ons liggen, toch? ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 januari 2010 - 18:27:46 door Dirk »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 14 januari 2010 - 23:52:25 »
Welkom Dirk.
Blijkbaar zijn we dus (oud)collega's.

... en zit na bijna 13 jaar vrachtwagenchauffeur te zijn geweest,...

Na mijn studies in 1987 ben ik eigenlijk altijd verkeers- en transport gerelateerd aan het werk geweest. Eerst een paar maand parttime heftruckchauffeur/magazijnier en daarna fulltime wegenwerker tot ik 21 was om daarna hals over kop in een oplegger te stappen, nationaal en internationaal.
Ondertussen dik 20 jaar later ben ik er bij mijn derde poging (2x bijna een jaar als magazijnier gewerkt) in geslaagd om de microbe zo goed als uit te schakelen al moet ik toegeven dat die microbe me toch nog soms wat parten speelt.
Sinds oktober vorig jaar ben ik gestopt met mijn eigen klein vervoers-/takelbedrijfje wat de deur nu op een heel klein kiertje gezet heeft en onder andere de nieuwe wetgeving van 10 september vorig jaar het extra moeilijk gemaakt heeft om die deur nog terug open te krijgen.
Bovendien was het nog moeilijk te combineren met mijn huidige hoofdactiviteit.....nl. bakker. :D
Sinds vorig jaar april zijn we (=m'n vriendin en ik) samen met een bakkerij begonnen.

Ik heb ook een tijdlang overwogen om instructeur te worden, doch heb daar van afgezien daar ik vrees dat ik op den duur niet meer zo vriendelijk zal kunnen blijven bij bepaalde "lastige" klanten en ik ben niet graag onvriendelijk t.o.v. een medemens.

...
Ik behoor niet tot het groepje wat Rudi hierboven omschrijft  :D ...

Ik ook niet. :D

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 15 januari 2010 - 11:26:23 »
@ bibi585 : voor je weer met pistolés begint te smijten : er stonden wel 4 puntjes bij hé!
@ benny : idem

@ alle anderen : beste wensen voor dit nieuwe jaar.

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 15 januari 2010 - 19:29:24 »
@ bibi585 : voor je weer met pistolés begint te smijten : er stonden wel 4 puntjes bij hé!

Ik behoor ook niet tot de puntjes en pistolés heb ik (nog) niet  :P

Offline Dirk

• Starter
  • *
  • Compare the Meercat
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 15 januari 2010 - 21:26:21 »
@ Bibi. Ik deed nationaal transport: distributie van vanalles en nog wat, kantoormateriaal, witgoed, tuinmeubelen, papier...
Heb het graag gedaan, maar pas begonnen toen ik al 40 was. Ik wist van niks, had amper een vrachtwagen van binnen gezien en veel verder dan Antwerpen was ik ook al niet geraakt ???. Om nog maar te zwijgen van het fenomeen distributie... Afgezien de eerste weken :-[. Maar doorgebeten en volgehouden. De job heeft zeker z'n goeie kanten. Alles hangt af van je werkgever en de firma's waar je moet voor rijden. Je kunt je werk toch dikwijls zelf regelen en je bent toch vrijer dan wanneer je een vaste werkplek hebt. Plezant in de zomer 8), gevaarlijk in de winter :-\. Altijd de baan op, weer of geen weer; de klant is koning en hij wacht op zijn goederen. Werkdagen van 12u en meer geen rariteit. Ziek worden en thuisblijven, alleen als je net nog niet dood bent :'(. En alles voor een kleiner uurloon dan dat van een kuisvrouw... Toffe job, maar wreed content dat ik er van af ben :D. Enough is enough ;D

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 16 januari 2010 - 01:48:56 »

;D ;D ;D

Alle anderen en Benny en ik niet ??? :P ;D
Toch het beste teruggewenst en aan iedereen trouwens. ;)

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 16 januari 2010 - 01:57:42 »
@ Bibi. Ik deed nationaal transport: distributie van vanalles en nog wat, kantoormateriaal, witgoed, tuinmeubelen, papier...
Heb het graag gedaan, maar pas begonnen toen ik al 40 was. Ik wist van niks, had amper een vrachtwagen van binnen gezien en veel verder dan Antwerpen was ik ook al niet geraakt ???. Om nog maar te zwijgen van het fenomeen distributie... Afgezien de eerste weken :-[. Maar doorgebeten en volgehouden. De job heeft zeker z'n goeie kanten. Alles hangt af van je werkgever en de firma's waar je moet voor rijden. Je kunt je werk toch dikwijls zelf regelen en je bent toch vrijer dan wanneer je een vaste werkplek hebt. Plezant in de zomer 8), gevaarlijk in de winter :-\. Altijd de baan op, weer of geen weer; de klant is koning en hij wacht op zijn goederen. Werkdagen van 12u en meer geen rariteit. Ziek worden en thuisblijven, alleen als je net nog niet dood bent :'(. En alles voor een kleiner uurloon dan dat van een kuisvrouw... Toffe job, maar wreed content dat ik er van af ben :D. Enough is enough ;D

Yep, je kent het klappen van de zweep.
Ik was al tevreden wanneer ik eens een werkdag had van minder dan 12u.
Eén verschil, jij bent begonnen aan 40 en ik ben gestopt aan 40.