Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 905018 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #45 Gepost op: woensdag 03 februari 2010 - 12:45:13 »
Zouden zulke zaken ook niet meetellen tot de redenen tot ongevallen?
Zijt maar gerust dat er meer inhaalongevallen gebeuren om die redenen sinds de 70/50-titis.

De meeste zullen gebeuren omdat er zijn die max 70 of lager blijven aanhouden alhoewel het na een onooglijk kptje al 90 geworden is.

Sommige krijgen het dan op hun zenuwen en halen meerdere auto´s gelijktijdig in alhoewel ze te beperkt zicht hadden.
Ik heb al een paar bijna-frontale botsingen gezien..., soms ook al zelf als tegenligger moeten remmen.
De echte frontale botsingen heb ik wel in de krant gelezen...

Ook als onschuldige tegenligger moet je altijd waakzaam en voruitziend zijn als je "van ver" zo´n treintje ziet naderen...

Dus niet laten verleiden Rafael, als ge binnenkort kunt beschikken over véél meer pk´s.  ;)  
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 februari 2010 - 12:46:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #46 Gepost op: woensdag 03 februari 2010 - 12:54:39 »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #47 Gepost op: woensdag 03 februari 2010 - 13:15:50 »
Daarnet achter een grijper gehangen... 70 km/u toegelaten, maar zo'n ding haalt maar een 20 km/u.
ik heb er hier net ook zo'n trein zien voorbijrijden
gelukkig moest ik de andere kant uit
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #48 Gepost op: woensdag 03 februari 2010 - 13:48:53 »
Dus niet laten verleiden Rafael, als ge binnenkort kunt beschikken over véél meer pk´s.  ;)
Boh, veel meer pk's is relatief.
75pk vs 105pk
940kg vs 1214kg leeggewicht
12,1s vs 11,3s 0-100 km/u
Veel verleiden is er niet aan ;-)
Valt idd nog mee, de souplesse 60-100 kmh bvb zal wel wat duidelijker uitvallen.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #49 Gepost op: woensdag 03 februari 2010 - 16:42:47 »
Of ben ik de enige die na x aantal km het gewoon kotsbeu is en meer risico's zou nemen dan anders?

Begrijpen zou ik dat kunnen, Rafael. Maar altijd veiligheid eerst. En al zeker bij het inhalen, want in België moet je er niet, zoals hier, op rekenen dat ze je gaan helpen als het dreigt mis te lopen, en mislukte inhaalbewegingen leiden dikwijls tot zeer zware ongevallen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #50 Gepost op: woensdag 03 februari 2010 - 17:57:10 »
Zouden zulke zaken ook niet meetellen tot de redenen tot ongevallen? Of ben ik de enige die na x aantal km het gewoon kotsbeu is en meer risico's zou nemen dan anders? (Dat ik me sneller irriteer dan de doorsnee Belg is me al bekend) Moest er minder verkeer geweest zijn, zou ik ze allicht alle 3 gelijkertijd hebben ingehaald, shame on me.
Dat gevoel heb ik ook altijd als ik op autostrade rij enzo... Dan mag je eens 120 en nog zijn er mensen die nauwelijks 70 rijden!!!

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #51 Gepost op: donderdag 04 februari 2010 - 08:01:43 »
Citaat van: Michel
Sommige krijgen het dan op hun zenuwen en halen meerdere auto´s gelijktijdig in alhoewel ze te beperkt zicht hadden.
Ik heb al een paar bijna-frontale botsingen gezien..., soms ook al zelf als tegenligger moeten remmen.
De echte frontale botsingen heb ik wel in de krant gelezen...

Citaat van: Jozef
Begrijpen zou ik dat kunnen, Rafael. Maar altijd veiligheid eerst. En al zeker bij het inhalen, want in België moet je er niet, zoals hier, op rekenen dat ze je gaan helpen als het dreigt mis te lopen, en mislukte inhaalbewegingen leiden dikwijls tot zeer zware ongevallen.

Het tot stand komen van frontale aanrijdingen was dikwijls vermijdbaar. Vandaar dat ik de opmerkingen van Michel en Jozef toch wel belangrijk vind. In die zin dat een ingehaalde bestuurder, ondanks de dreiging van een tegenligger, zijn snelheid blijft aanhouden of zelfs zijn snelheid nog wat opdrijft. Om de inhalende bestuurder te jennen. Anderzijds veel bestuurders komende vanuit de tegenovergestelde rijrichting ook geen pogingen ondernemen om hun snelheid te minderen bij dreigend gevaar. O.a. een typisch Belgische mentaliteit.

In die zin is een frontale aanrijding soms onvermijdelijk. Het gebeurt ook vaak dat de inhalende bestuurder alsnog een aanrijding kan vermijden met tegenovergesteld richtingsverkeer. Doch, in een eenzijdig ongeval wordt betrokken door een hevige stuurreactie naar rechts op dat ogenblik. Hierbij de wagen uitbreekt om vervolgens op een vaste hindernis terecht te komen wat als een eenzijdig ongeval wordt beschreven.


De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #52 Gepost op: donderdag 04 februari 2010 - 09:00:37 »
of zelfs zijn snelheid nog wat opdrijft. Om de inhalende bestuurder te jennen.
Er zijn er ook die onmiddellijk hun snelheid opdrijven van zodra ze merken dat ze ingehaald worden; aja, want die snelheidsduivel die hen durft in te halen (meestal omdat ze 20 km onder de toegelaten max zitten) moet een lesje geleerd worden

Ik heb er zo wel al een paar laten panikeren die dat met mij durven

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #53 Gepost op: donderdag 04 februari 2010 - 09:25:18 »
of zelfs zijn snelheid nog wat opdrijft. Om de inhalende bestuurder te jennen.
Er zijn er ook die onmiddellijk hun snelheid opdrijven van zodra ze merken dat ze ingehaald worden; aja, want die snelheidsduivel die hen durft in te halen (meestal omdat ze 20 km onder de toegelaten max zitten) moet een lesje geleerd worden

Ik heb er zo wel al een paar laten panikeren die dat met mij durven

Idd. KV. Je zou haast denken dat ze opzettelijk hun snelheid verlagen om vervolgens bij een inhaalmanouvre van een derde deze te kunnen jennen waar ze leute in scheppen. Dat kan je soms merken aan hun grijns.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #54 Gepost op: donderdag 04 februari 2010 - 12:13:05 »
Er zijn er ook die onmiddellijk hun snelheid opdrijven van zodra ze merken dat ze ingehaald worden; aja, want die snelheidsduivel die hen durft in te halen (meestal omdat ze 20 km onder de toegelaten max zitten) moet een lesje geleerd worden

Ik heb er zo wel al een paar laten panikeren die dat met mij durven
ik schuif gewoon op naar rechts
vertragen doen ze wel
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #55 Gepost op: donderdag 04 februari 2010 - 12:56:22 »
Als ik al ingehaald wordt heb ik er helemaal geen probleem mee het gas eventjes te lossen, geeft voor iedereen een veiligere marge.

Daarbij men weet nooit hoe de inhaler nog voldoende kan versnellen, moest er plots een "eigenlijke voorrangsnegeerder van een inhaler" opduiken.

Het gebeurt namelijk redelijk dikwijls dat iemand bij het rechts oprijden uit een (evtl verdekte) *zijstraat, of uitrit*, eerst rechts kijkt: daarbij mij en mijn-bijna- inhaler ziet naderen (1) ; dan links kijkt -want die rijden op zijn oprijvak- en dan zonder weer naar rechts te kijken de weg oprijdt (2) en juist die 1-2 seconden tussen (1) en (2) haalt mijn achterligger in en zit reeds langs mij...

Of die iemand eerst L dan R en weer L kijkt maar niet meer R vóór hij rechts oprijdt...

* artikel 17 niet van toepassing, aangezien de inhaler ruim voor het kruispunt inhaalt en niet op het kp, ttz hij zit al lang terug op het rechtervak vóór het eigenlijke kp.
Daarbij niet alle kpn kan men rechttijdig zien.
*
Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art17
 17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
2° a) op de kruispunten waar de voorrang van rechts geldt;
b) op de andere kruispunten voor de bestuurders die voorrang moeten verlenen overeenkomstig artikel 12.3.1.

Copytje staat ook op:  http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2021.msg22337.html  ;)
(topic " inhalen en snelheid " van @ mazda, rubriek: verkeer en recht)
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 februari 2010 - 19:40:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #56 Gepost op: donderdag 04 februari 2010 - 19:09:31 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #57 Gepost op: donderdag 04 februari 2010 - 20:02:46 »
Ook weer miserie met m'n Mio GPS. Weer zo blij als iets dat het ding gratis gekregen is, anders had ik serieus pijn van de miskoop. Snelwegen zo weinig mogelijk gebruiken, maar toch direct naar de snelweg gestuurd worden.
Amai die Mio GPS, dat is toch wel héél opmerkelijk .
Bij route-opties algemeen ofzo : snelwegen moeten toch volledig uitschakelbaar zijn?  :-\

Bij mijn ´oude´ Medion en Becker is wel-of-niet snelweg een heel aparte optie, 6.
De Medion heeft zelfs 6 route-opties die nog eens onderverdeeld zijn:
1. aard voertuigen: auto, moto, fiets, voetganger
2. afstand/verbruik: snelle/korte/economische route.
3. file-vermijden : geen/manueel/auto
4. voertuigboten: ja/neen
5. betaalplichtige wegen: ja/neen
6. snelweg gebruiken: ja/neen
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 februari 2010 - 20:05:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #58 Gepost op: donderdag 04 februari 2010 - 20:18:27 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #59 Gepost op: donderdag 04 februari 2010 - 21:24:05 »
Ben in ieder geval blij dat het al niet begint met "half rechts afslaan" zoals een Medion die ik eens in leen gehad heb.. Hopelijk is de GPS in de VW wat beter..
Tja, dat is halbrechts Rafael  ;) uit het Chinees-Duits vertaald. Beter is schuinrechts zowat 30°-60°.
Ook Duitsers kunnen er mee lachen:
http://forum.chip.de/funtalk/halbrechts-653610.html

Denk ik wel, ge zult alleszins de laatste software hebben, en nieuwe maps.

Maar fouten zul je altijd hebben ook met de zogezegd "beste Navi-GPS".
Hier een hoop testen van mobiele Navi´s:
http://www1.adac.de/Tests/Zubehoertests/navigationsgeraete/default.asp

Wat heb je in je Golf ?
http://www.volkswagen.de/vwcms/master_public/virtualmaster/de3/beratungundkauf/infotainment/radionavigationssysteme.html
op VW.be niet te vinden
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 februari 2010 - 21:27:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I