Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906102 keer)

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #450 Gepost op: maandag 10 mei 2010 - 16:16:33 »
En wanneer 'm tegen die bestelwagen geknald was, en die chauffeur daardoor stierf, dat was dan een betere oplossing?  Dat zou professioneler zijn, dan? 

Het heeft dus geen enkele zin om alle zonden van Israël in de schoenen van die vrachtwagen te schuiven.  Ik blijf erbij: de schuld ligt bij die bestelwagen, da's 't begin van alles wat er gebeurde.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #451 Gepost op: maandag 10 mei 2010 - 16:49:19 »
Terloops zal ik nog een voorbeeldje geven van dat professionalisme.
Goh... Buiten de mannen van de WPR kan je niet zeggen dat deze of gene bestuurdersgroep een speciale opleiding heeft gevolgd om de eerste uitwijkreactie te onderdrukken en vol op een bestelwagen in te rijden.
Daarvoor is zelfs geen opleiding nodig.
Het volstaat je bewust te zijn dat uitwijken schadelijker kan zijn dan botsen op diegene waarmee je in een conflictsituatie komt.

Ook zonder opleiding daarvoor, kan ik je rustig vertellen dat ik niet uitwijk als dat de boel mogelijk erger gaat maken ...
Remmen, kijken, en enkel indien mogelijk ontwijken.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #452 Gepost op: maandag 10 mei 2010 - 18:35:52 »
Getuige de collectie "controleverlies" in de statistieken betwist ik dat het niet uitwijken een natuurlijk iets is.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #453 Gepost op: maandag 10 mei 2010 - 22:37:17 »
Getuige de collectie "controleverlies" in de statistieken betwist ik dat het niet uitwijken een natuurlijk iets is.
De reactie om uit te wijken is niet tegennatuurlijk, maar wel onderdrukbaar.
Je vooraf al eens wat vragen stellen als "Wat zou ik doen als ..." helpt om je voor te bereiden op wat mogelijk ooit eens gebeurt.

bvb het wegduwen van je motor bij een crash ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #454 Gepost op: maandag 10 mei 2010 - 23:57:25 »
Bert als jij aan een op of afrit van de snelweg komt weet jij dan niet wat er links naast je hangt?
Kan me moeilijk voorstellen dat je de reflex zou hebben om je tegen een 40 tonner te smijten.
En wanneer 'm tegen die bestelwagen geknald was, en die chauffeur daardoor stierf, dat was dan een betere oplossing? 
1é heeft die om het cru te stellen wel zelf gezocht en 2é denk ik dat je beter blijft waar je bent als je niet weet wat er rond je gebeurt (geld voor beide).
En als afsluiter had die vrachtwagen bestuurder misschien wel kunnen verwachten dat die eruit zou komen, meestal kun je dat op voorhand voorspellen dat die of die dat of dat gaat doen, dat is het verkeer lezen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #455 Gepost op: dinsdag 11 mei 2010 - 06:27:20 »
Bert als jij aan een op of afrit van de snelweg komt weet jij dan niet wat er links naast je hangt?

Ik kijk zeer regelmatig in m'n spiegels, ja.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #456 Gepost op: dinsdag 11 mei 2010 - 06:43:45 »
1é heeft die om het cru te stellen wel zelf gezocht en 2é denk ik dat je beter blijft waar je bent als je niet weet wat er rond je gebeurt (geld voor beide).[/quote]

Hoezo?  Geef me daar eens 1 argument voor dat die camion het zelf gezocht heeft dat die bestelwagen pardoes voor zijne neus opduikt!  Zoals sommige van die mannen van de oprit komen gevlogen, recht de autostrade op (zonder invoegstrook te gebruiken) en dan vervolgens linea recta naar de linkse rijstrook.  Dààr horen ze er pas echt bij, natuurlijk.  Logisch: wie gaat er nu ook die invoegstrook gebruiken om met een aangepaste snelheid veilig in te voegen en pas dan die ellendige camion inhalen).  En die camion, haja die moet maar zien dat 'm  't oplost, simpel.  En lukt hem dat niet, dan is hij de moordenaar van die bestelwagen.  En wijkt hij in een reflex toch uit, dan is hij den onnozelaar.  Sorry mannen, maar zulke kritiek snijdt dus geen hout voor mij.

En voor de rest is het allemaal makkelijk praten achteraf.  Ik heb er ooit al véél horen beweren van "dat zal mij niet overkomen" of "ik zou in zo'n geval dit of dat doen".  Tot ze eens een keer werkelijk in zo'n situatie terechtkomen.  En dan blijkt nogal snel dat velen het zaakje toch bijlange zo goed niet onder controle hebben dan verwacht, of dat  er toch verkeerd gereageerd wordt.  Hierin volg ik Wooter.  Er is wellicht nog nooit iemand vertrokken met het idee "en nu ga 'k es betrokken raken in een ongeval, zie" (met uitzondering dan van wanhoopsdaden).  En toch overkomt het elke dag oh zoveel weggebruikers.  En ontelbaren vragen zich dan af "waarom heb ik toch niet dit, of had ik toch maar dat gedaan". (tenminste, voor wie 't nog kan navertellen).  Zeg dus nooit vooraf dat 't jou niet kan overkomen dat je in zulke situatie de verkeerde beslissing neemt.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 11 mei 2010 - 06:49:37 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #457 Gepost op: dinsdag 11 mei 2010 - 13:18:00 »
Laat ons niet vergeten dat in voorkomend geval meerdere betrokkenen waren die elk hun eigen, al dan niet adequate, reactie gebruikt hebben.
Die reactie kan de gevolgen erger of minder erg gemaakt hebben.
Wat wel vaststaat is dat die bestelwagen de veroorzaker is van de ellende.
Wat die uitstak lag op zijn minst niet binnen de normale verwachtingen van de dingen die konden gebeuren wat ook wel een invloed zal gehad hebben op de reacties van de andere betrokkenen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #458 Gepost op: woensdag 12 mei 2010 - 01:04:23 »
En wanneer 'm tegen die bestelwagen geknald was, en die chauffeur daardoor stierf, dat was dan een betere oplossing?  Dat zou professioneler zijn, dan?

Wat de uiteindelijke gevolgen voor wie dan ook zouden geweest zijn, kon die vrachtwagenbestuurder uiteraard niet voorspellen.

Maar het was wel logischer geweest om nog zoveel mogelijk af te remmen en dan de bestelwagen nog aan te rijden dan de oplegger van zijn collega opzij te duwen en daardoor de auto van mijn ouders te sandwichen.

Mogelijk had de bestuurder van de bestelwagen dit niet overleefd. Maar hij was dan wel de veroorzaker, niet mijn ouders. En voor hetzelfde geld had die oplegger nog wat harder tegen de auto van mijn ouders gedrukt, die in deze situatie geen enkele schuld trof, en waren ze beiden omgekomen.

De materiële en lichamelijke schade die mijn ouders opgelopen hebben, werd intussen vergoed. Maar de morele schadevergoeding zal hoogstwaarschijnlijk het voorwerp uitmaken van een lange juridische strijd.

Ik heb er geen idee van hoe de aansprakelijkheid in België zal opgedeeld worden tussen de bestuurder van de bestelwagen en de vrachtwagenbestuurder.

Ik weet wel dat de vrachtwagenbestuurder in Duitsland alvast minstens een zeer groot deel van de aansprakelijkheid zou toegewezen krijgen. In Duitsland wordt bij een ongeval namelijk niet nagegaan wie een overtreding begaan heeft die een rechtstreeks oorzakelijk verband met het ongeval heeft, doch enkel in welke mate elke betrokken bestuurder gedaan heeft wat in zijn mogelijkheden lag om het ongeval te vermijden of de schade te beperken. Tegenover dit criterium zou de vrachtwagenbestuurder uiteraard zeer slecht scoren. Een personenwagen sandwichen door een oplegger opzij te duwen is immers niet bepaald een geeigend middel om te vermijden een bestelwagen achteraan aan te rijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #459 Gepost op: woensdag 12 mei 2010 - 01:27:13 »
En voor de rest is het allemaal makkelijk praten achteraf.  Ik heb er ooit al véél horen beweren van "dat zal mij niet overkomen" of "ik zou in zo'n geval dit of dat doen".  Tot ze eens een keer werkelijk in zo'n situatie terechtkomen.  En dan blijkt nogal snel dat velen het zaakje toch bijlange zo goed niet onder controle hebben dan verwacht, of dat  er toch verkeerd gereageerd wordt.

Mij lijkt dat persoonsgebonden te zijn, Bert.

Mensen die in een noodsituatie in paniek slaan en daardoor irrationeel gaan handelen, horen volgens mij geen motorvoertuig te besturen. Ze voldoen immers niet aan het tweede lid van AR 8.3:

Citaat
AR 8.3 [...]

Hij [= elke bestuurder] moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.

In een noodsituatie heb ik de reactie: "Doe nu eerst wat er moet gedaan worden, voor de emoties heb je later nog tijd".

Zo heb ik eens op de E19 van Brussel naar Antwerpen krachtig moeten afremmen, omdat een auto vóór mij de rijbaan van links naar rechts overstak. Onmiddellijk daarna moest ik volgas geven, omdat hij tegen de rechter vangrail gebotst was, en daardoor alweer de rijbaan overstak, deze keer van rechts naar links. In die situatie heb ik dus mijn koelbloedigheid weten te bewaren. Maar ik geef wel toe dat ik daarna de eerstvolgende afrit heb moeten nemen om even te bekomen.

Zo is er een aantal jaren geleden in Duitsland de zaak "Turbo-Rolf" geweest.

Een dame met een kindje op de achterbank reed zonder reden op de linker rijstrook van een autosnelweg. Turbo-Rolf is haar met zeer hoge snelheid genaderd, en is pas op het allerlaatste ogenblik vol in de remmen gegaan, waarbij hij de wagen van de dame letterlijk tot op zeer weinige centimeters genaderd is. De dame zag het in haar achteruitkijkspiegel, en gaf een tegen haar snelheid totaal onverantwoorde ruk naar rechts aan het stuurwiel, waardoor ze tegen een boom geknald is en zij en haar kindje overleden zijn.

Turbo-Rolf werd later veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van één jaar.

Volgens mij was deze veroordeling totaal onterecht. Hij had voor mijn part een zware boete mogen krijgen voor zijn rijgedrag. Maar hij heeft de wagen van de dame niet geraakt. Het ongeval is enkel ontstaan door de totaal ongepaste reactie van de dame.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #460 Gepost op: woensdag 12 mei 2010 - 09:51:18 »
Mensen die in een noodsituatie in paniek slaan en daardoor irrationeel gaan handelen, horen volgens mij geen motorvoertuig te besturen.
dat wordt echter nergens getest
ook de zoveel besproken reactie tijd die bij dronken personen zo slecht is wordt nooit getest, want dan zouden veel ouderen niet meer mogen rijden
en we kunnen hun die vrijheid toch niet ontnemen zeker

ik kom elke woensdag zo een oudje tegen met een brommerauto (kaartnamiddag)
je ziet zijn toestand zo achteruitgaan
nu rijdt hij maar 30 km/u meer op een weg waar 90 is toegelaten
het zal niet lang meer duren voor een stoute vrachtwagen hem van de baan maait

wie kan je vragen om zo iemand preventief van de baan te halen?
of wordt dit aanzien als een preventieve snelheidsvermindering
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #461 Gepost op: woensdag 12 mei 2010 - 11:13:48 »
Akkoord Jozef, de ene kan er mischien beter mee omgaan dan de andere.  Maar wie durft hier op dit forum te beweren zélf nog nooit betrokken te zijn in een ongeval?  Maw: da's ook een moment geweest waar we ofwel zelf in de fout gingen, ofwel gefaald hebben om andermans fouten nog op te lossen, niet?
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 mei 2010 - 12:05:55 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #462 Gepost op: woensdag 12 mei 2010 - 12:05:15 »
Akkoord Jozef, de ene kan er mischien beter mee omgaan dan de andere.  Maar wie durft hier op dit forum te beweren zélf nog nooit betrokken te zijn in een ongeval?  Maw: da's ook een moment geweest waar we ofwel zelf in de fout gingen, ofwel gefaald hebben om andermans fouten nog op te lossen, niet?

Trouwens, mbt tot het "testen" of iemand al dan niet nog geschikt is om een voertuig te besturen.  In onze familie 't volgende meegemaakt.  M'n groottante reed nog dagelijks auto.  Pas op heel late leeftijd leren autorijden, en eigenlijk nooit een goeie chauffeur geweest.  Soit, doordat ze zo traag en onzeker reed, meden de meeste andere bestuurders haar wel.  En raakte ze wonderwel nooit in een ernstig ongeval betrokken.  Ze was nooit gehuwd geweest, en had geen nakomelingen.  Op zeker ogenblik begonnen we ons vragen te stellen over haar gedrag.  ttz: Stilaan groeide een vermoeden dat er meer aan de hand was bij haar dan louter wat vergetelheden en ouderdomskwaaltjes.  Jawel, ze begon stilaan te dementeren.  En het heeft ons toen verdomd veel moeite gekost om te beletten dat ze nog zou autorijden.  In eerste instantie de huisdokter erover aangesproken.  Die weigerde ons te woord te staan, en vond 't "niet opportuun om verdere stappen te ondernemen mbt haar rijbewijs".  Hij verborg zich verder achter "medisch geheim".  Ik heb me daar toen behoorlijk kwaad in gemaakt.  Ik heb hem vlakaf gevraagd of hij nog recht in de spiegel zou durven kijken als ze een ernstig ongeval zou veroorzaken, wetende dat hij het haar had (mischien) had kunnen beletten.  Nu, uiteindelijk bleek een ziekenhuisopname noodzakelijk (na een valpartij).  En van daaruit is ze quasi rechtstreeks opgenomen in een verzorgingstehuis.  Een moeilijke beslissing (we wisten allemaal dat ze nog liever zou doodvallen dan opgenomen te worden).  Maar 't kon echt niet meer anders, zelfs zelfstandig thuis blijven was intussen onverantwoord geworden.  Uiteindelijk gaf tante de moed volledig op, en liet zich helemaal gaan.  Bij heldere momenten besefte ze dat de rollen nu omgekeerd waren.  Zij die zolang voor jan en alleman gezorgd had, was nu zelf zwaar hulpbehoevend geworden.  En dat heeft ze nooit kunnen aanvaarden.  Ze wou niet meer, ze kon niet meer en is uiteindelijk overleden.  Wat doe je in zo'n geval, als zelfs de huisarts vertikt om 't nodige te doen, in ieders belang?

Nu
tja, de ouders van Kim De Gelder hadden ook een opname van hun zoon gevraagd omdat ze zagen dat er "iets" mis was met hem. 

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #463 Gepost op: woensdag 12 mei 2010 - 12:14:42 »
Gisteren, 1 dag regen.  Gevolg: Antwerpen loopt (weer maar eens) muurvast.  Volgens de bulletins staat het verkeer al te bumperen vanaf Sint-Niklaas tot op de Antwerpse Ring, te Antwerpen-Oost.  Ik beproef m'n geluk, en rij via de Liefkenshoektunnel.  Helaas pindakaas: thv Indaver staat ook daar 't verkeer muurvast, tot op de Antwerpse Ring.  Daar kan ik eventjes zowaar een dertig per uur halen, om op de viaduct te Merksem alweer in de file te belanden.  Die duurt nog tot ergens halverwege Wommelgem en Massenhoven en dan ben ik er helemaal door.  Alle verkeer van en naar Antwerpen draait blijkbaar helemaal in de soep.  Ik zet m'n weg verder, en op de E314 tussen Zolder en Houthalen-Helchteren is 't ook al van dattum (thv de wegenwerken daar).  Curieus, de voorbije twee avonden daar ook gepasseerd bij goed weer, en niks file te zien.  Pfffff, zucht. 

Ach, laat ik 't maar positief bekijken, zeker?  M'n uren lopen, en ik word betaald per uur en niet per km of per prestatie.  Geduld oefenen is de enige oplossing, en je er druk in maken helpt geen lap, en is nog slecht voor 't hart ook naar 't schijnt.  Ik heb tijd en de baas geld, praat ik mezelf maar wat moed in.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #464 Gepost op: woensdag 12 mei 2010 - 15:08:32 »
You're not gonna like this, maar de reden waarom er bij regenweer meer files ontstaan, is omdat mensen meer afstand houden.  Uit een studie uit Nederland bleek dat als mensen altijd een minimum veiligheidsafstand hielden, de files langer werden. Deels doordat er minder auto's per kilometer snelweg passen, en deels omdat er door de langere files andere knooppunten blokkeren en er dus auto's in files geraken die niet doorheen de originele bottleneck moeten passeren.

Ja, een kopstaartje heeft natuurlijk ook een effect, maar het aantal ongevallen is nu niet zo dat er bij droge wegen geen ongevallen zijn en bij natte wegen continu ongevallen zijn.