Ik blijf het onwaarschijnlijk straf vinden dat ge alle zonden van Israël in de schoenen van die vrachtwagen blijft schuiven, en tegelijkertijd de fout van die bestelwagen quasi minimaliseert. Nochtans: de basis van heel dit ongeval ligt ontegensprekelijk toch bij die bestelwagen hé.
De basis ligt inderdaad zondermeer bij de voorrangsnegeerder, maar de ernst van de gevolgen niet meer.
Op de R4 heeft een vrachtwagenbestuurder dergelijk uitwijkmaneuver met zijn eigen dood moeten bekopen.
Die was dus ook beter over de voorrangsnegeerder heen gereden ... en heeft achteraf niet meer de mogelijkheid om te denken "Had ik zus of zo maar gedaan ..."
Als je niet veilig kan uitwijken, doe dat dan ook niet, en zorg dat je jezelf voldoende onder controle hebt om dat zelfs in panieksituaties niet te doen.
Omgekeerd heb je ook bestuurders die op een file inrijden terwijl ze probleemloos kunnen uitwijken naar de lege "pechstrook", maar het niet doen ...
Uitingen van eenzelfde probleem: niet aktief met autorijden bezig zijn.
Moest er 1 schakel uit die ketting verdwijnen, dan zou er niks gebeurd zijn, zo luidde het toen.
Haal de voorrangsnegator weg, en er was niets gebeurd. Daar ligt dus ook duidelijk de grootste schuld.
Maar halen we in dit geval - of dat van de R4 - een andere schakel uit de keten, nl. het uitwijken, dan waren de gevolgen voor anderen ook minder ernstig ...
De ongetwijfeld zwaardere gevolgen voor de initiële voorrangsnegeerder / veroorzaker laten mij daarbij volledig koud.
En wat de foute reactie betreft, het lijkt mij nog altijd maar menselijk.
Je kan dan al even fatalistisch zeggen dat alle fouten menselijk zijn, en dat we er zo maar mee verder moeten.
De uitwijkreactie is weliswaar menselijk, maar zeer zeker vermijdbaar.
Ik geef je wat voorbeelden die ik zelf al meemaakte.
Als ik schrijf zelf niet uit te wijken, mag je rustig aannemen dat ik niet zal uitwijken als dat de boel nog erger maakt / meer personen in een mogelijk ongeval betrekt.
1) Op een morgen rij ik met een suffe kop aan een belachelijk lage snelheid verder terwijl ze voor mij al stil staan ...

Remmen !
Uitwijken naar rechts gaat niet.
Uitwijken naar links ? Neen, tegenligger.
Rechtdoor dan maar en zoveel mogelijk afremmen.
BOENK ... schoon in de midden tegen de trekhaak van een terreinwagen.
2) Bal op de baan ! Je weet wat er achter gaat komen ...
Remmen !
Uitwijken naar rechts gaat niet - daar staan auto's waar de te verwachten kleine tussenuit gaat komen .
Uitwijken naar links ? Zover het kan maar niet teveel, tegenligger.
Remmen en hopen ...
Als ik stil sta loopt een kleine tegen de zijruit ...
3) Kleine hond komt de met bomen omzoomde baan opgelopen.
Remmen !
Hond gaat in de rijrichting verder lopen ... domme hond.
TOK ... dode hond.
4) Antwerpen Noord richting BoZ, nat, donker.
Vrachtwagenbestuurder vanuit E19 (Breda) gaat voor mijn neus van links naar rechts over de doorlopende streep en komt in mijn rijstrook (komend vanop de Ring)
Remmen ! Licht tegensturen (bocht gaat naar rechts).
Rechts zit een andere auto.
Kijken of ik naar links kan? ja !
Rechtdoor naar de rijstrook links sturen.
Na ieder ongeval vragen veel bestuurders zich af "Dju, waarom heb ik zus gereageerd, of had ik nu toch maar dat gedaan".
Dat zijn dingen die je je vooraf moet afvragen : "Wat ga ik doen als ..."
Op het moment dat het nodig is, gebruik je dan als vanzelf de oplossing die je op je gemak bedacht hebt.