Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906192 keer)

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #495 Gepost op: zaterdag 15 mei 2010 - 22:42:36 »
Nee.  Jozef, da's niet fair. Je moet een duidelijk onderscheid maken tussen een clown van een vrachtwagenbestuurder die vertikt om voldoende afstand te houden.  De risico's daarvan kennen we allemaal.  Zo'n gedrag hoeft bj mij ook niet op veel sympathie te rekenen.  Tegenover een vrachtwagen die zich daar niet aan bezondigt en de verkeerde reflex heeft na een stommiteit van die bestelwagen, dat zijn twee compleet maar dan ook compleet verschillende zaken.  En ik heb altijd al toegegeven dat er onder de vrachtwagenbestuurders ook (helaas) cowboys rondrijden die de stiel bederven.  Alleen (once more) mag je niet veralgemenen, er zijn er ook andere!

Moest 't nu een jonge kerel met een auto zijn, die spijts z'n verval ging autorijden en daarbij vertikte afstand te houden, dan zou hij wellicht op meer sympathie kunnen rekenen, nee? (je ziet, ik kan dat ook, dingen omdraaien).

« Laatst bewerkt op: zaterdag 15 mei 2010 - 23:02:17 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #496 Gepost op: zaterdag 15 mei 2010 - 22:45:37 »
Er is dus een hémelsbreed verschil tussen een ezel die weigert afstand te houden enerzijds, en een chauffeur die uitwijkt nadat een ezel hem de pas afsnijdt anderzijds.

Trouwens als hij nu die bestelwagen geramd had, dan was 't wellicht wel weer een (mogelijks dodelijke) kop-staart aanrijding geweest.  Wedden dat hij dan ook afgeschoten zou worden!
« Laatst bewerkt op: zaterdag 15 mei 2010 - 23:03:25 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #497 Gepost op: zondag 16 mei 2010 - 23:22:47 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #498 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 00:23:41 »
Citaat van: bert.covens
Nee.  Jozef, da's niet fair.

Dat weet ik.

Ik wilde er enkel maar op wijzen dat sommigen zich telkens weer in de meest onmogelijke bochten wringen om een arme vrachtwagenbestuurder toch maar vrij te kunnen pleiten.

Citaat
En ik heb altijd al toegegeven dat er onder de vrachtwagenbestuurders ook (helaas) cowboys rondrijden die de stiel bederven.  Alleen (once more) mag je niet veralgemenen, er zijn er ook andere!

Juist. In de praktijk blijken die anderen helaas de uitzonderingen te zijn die de regel bevestigen.

Zo een uitzondering was de vrachtwagenbestuurder die mij ooit eens beschermd heeft tegen verkeersagressie.

Terwijl hij tegen 90 km/h op de rechter rijstrook van de autosnelweg reed en ik hem op de linker rijstrook inhaalde tegen 120 km/h, kwam er achter mij een onverlaat tegen zeer hoge snelheid aangereden, die al van ver met zijn grootlichten flitste en zijn linker richtingsaanwijzers ontstoken had, en uiterst kort kwam bumperkleven.

Zodra ik de vrachtwagen ingehaald had, begaf ik mij terug naar de rechter rijstrook. Op het ogenblik dat de onverlaat mij ingehaald had, kon ik het niet laten om - zegge en schrijve - één enkele grootlichtflits te geven.

Dat was die kerel teveel. Hij vertraagde en gaf me te kennen dat ik mij naar de pechtstrook moest begeven, waar hij mij wellicht eens hard wilde aanpakken.

Onmiddellijk vertraagde ik aanzienlijk en zorgde ik alvast voor zoveel mogelijk afstand tot de onverlaat. Daardoor naderde de vrachtwagen mij.

De vrachtwagenbestuurder had begrepen wat er aan de hand was. Hij heeft mij ingehaald, en is achter mijn voorligger gaan rijden met zijn grootlichten aan. Telkens die voorligger probeerde uit te wijken om de vrachtwagen te laten voorbijkomen, week de vrachtwagenbestuurder ook uit om dit onmogelijk te maken.

Ik heb mij uiteindelijk naar een parking kunnen begeven om de onverlaat kwijt te spelen.

Nog zo een vrachtwagenbestuurder was de man die ik, niet zonder aanzienlijke dwang (ik heb nu eenmaal geen politievoertuig), kon verplichten om de E40 richting kust naar de parking in Drongen te verlaten. Er hing immers een gereedschapsbak los aan zijn vrachtwagen, klaar om op het wegdek te vallen.

Toen ik hem hierop attent maakte, zei hij dat hij het zou melden bij zijn aankomst bij zijn werkgever.

Daarop zei ik hem dat hij het voor mij niet moest doen, want dat ik geen bevoegd persoon was. Waarop hij mij antwoordde: "Oh maar, als het zo zit, dan ga ik die gereedschapsbak onmiddellijk degelijk bevestigen."

Ik houd aan die man een fantastische herinnering, omdat hij duidelijk te kennen gaf dat hij van goede wil was, doch geweigerd zou hebben hiervan te getuigen indien hij hierover door een politiebeamte aangesproken zou geweest zijn, wat de gerechtvaardigde aversie tegenover de politie, die hij met vele andere weggebruikers deelt, aantoonde.

Citaat
Moest 't nu een jonge kerel met een auto zijn, die spijts z'n verval ging autorijden en daarbij vertikte afstand te houden, dan zou hij wellicht op meer sympathie kunnen rekenen, nee? (je ziet, ik kan dat ook, dingen omdraaien).

Wat mij betreft, zou die jonge kerel alvast op nog veel minder sympathie kunnen rekenen dan op een vrachtwagenbestuurder die, ondanks dat hij een professioneel is, verkeerd reageert in een noodsituatie.

Citaat
Er is dus een hémelsbreed verschil tussen een ezel die weigert afstand te houden enerzijds, en een chauffeur die uitwijkt nadat een ezel hem de pas afsnijdt anderzijds.

Wat mij betreft, beperkt dat verschil zich tot het beslist niet onbelangrijke feit dat die ezel veel meer tijd had om zich te bedenken en zijn gedrag te corrigeren.

Gemeenschappelijk hebben ze echter beiden dat ze zich alles behalve professioneel gedragen hebben.

Citaat
Trouwens als hij nu die bestelwagen geramd had, dan was 't wellicht wel weer een (mogelijks dodelijke) kop-staart aanrijding geweest.  Wedden dat hij dan ook afgeschoten zou worden!

Door mij alleszins niet.

Een professionele bestuurder mag verondersteld worden beslissingen te nemen die van gezond verstand getuigen, en niet genomen worden in functie van wat de media daarna zullen publiceren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #499 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 08:14:39 »
(hoever staan die onderbroken lijnen uit elkaar op de snelweg ?).

Normaal 2,5m lang, met 10m tussenafstand.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #500 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 08:18:54 »
Tegen de zomer met eigen karts zal het toch wat rustiger aan moeten in de bochtjes om het rubber toch wat te sparen.
Je gaat toch niet karten met de bedoeling de banden te sparen ...   ?
Snelheid door de bocht gaat net uitmaken wie wint en wie niet.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #501 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 09:27:09 »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #502 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 09:42:15 »
Dat weet ik.

Ik wilde er enkel maar op wijzen dat sommigen zich telkens weer in de meest onmogelijke bochten wringen om een arme vrachtwagenbestuurder toch maar vrij te kunnen pleiten.

Dan zijn er natuurlijk weer anderen die zich telkens weer in onmogelijke bochten wringen om toch maar de schuld in de schoenen van de vrachtwagenbestuurders te kunnen schuiven.  Zelfs al ligt de schuld overduidelijk bij een bestelwagen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #503 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 09:50:32 »
Juist. In de praktijk blijken die anderen helaas de uitzonderingen te zijn die de regel bevestigen.

En dan durf jij nog te beweren dat je niet veralgemeent??????  Dat doe je dus OVERDUIDELIJK WEL hé!
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #504 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 09:50:53 »
Die huurkarts zijn dan al serieus afgeleefd want vroeger kon je daar wel mee de bocht uit glijden :D

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #505 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 09:54:13 »
Door mij alleszins niet.

Laat me niet lachen, dat geloof je nu zelf toch niet? Dan zou je gegarandeerd omschrijven als "weer een kop-staartaanrijding.  Dieje camion zal wel weer véél te véél uren achter 't stuur hebben gezeten"en meer van dat fraais.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #506 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 14:08:42 »
Juist. In de praktijk blijken die anderen helaas de uitzonderingen te zijn die de regel bevestigen.

En dan durf jij nog te beweren dat je niet veralgemeent??????  Dat doe je dus OVERDUIDELIJK WEL hé!

Hoegenaamd niet. Ik baseer me enkel op wat ik in de voorbije 50 jaar ontelbare keren in het verkeer gezien heb.

Ik hoef maar één voorbeeld aan te halen. De vrachtwagenbestuurders die ik in die periode op een reglementaire manier een collega heb zien inhalen, kan ik op mijn tien vingers tellen. Duizenden heb ik er gezien die een collega met amper enkele km/h snelheidsverschil inhalen, wat verboden en hinderlijk is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #507 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 14:13:08 »
Door mij alleszins niet.

Laat me niet lachen, dat geloof je nu zelf toch niet? Dan zou je gegarandeerd omschrijven als "weer een kop-staartaanrijding.  Dieje camion zal wel weer véél te véél uren achter 't stuur hebben gezeten"en meer van dat fraais.

Als ik verneem dat er voor de zoveelste keer een vrachtwagenbestuurder op de staart van een file ingereden is, dan verwijt ik hem dat. Ook als het voor de zoveelste keer weer eens tot een kop-staartaanrijding tussen vier of meer vrachtwagens komt, is het overduidelijk dat er veel te weinig afstand gehouden werd.

Maar als een bestelwagen tegen aanzienlijk lagere snelheid plots invoegt vlak vóór een vrachtwagen, dan zal ik de laatste zijn om die vrachtwagenbestuurder ook maar enig verwijt te maken als hij die bestelwagen platwalst.

Voor mij hoeft geen enkele vrachtwagenbestuurder zijn gevaarte op zijn kant te leggen om Natalia te ontzien.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #508 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 14:18:28 »
Voor mij hoeft geen enkele vrachtwagenbestuurder zijn gevaarte op zijn kant te leggen om Natalia te ontzien.
Voor jou mss niet, maar dan gaan er wel weer een boel anderen opstaan om die chauffeur te veroordelen omdat hij die arme bestelwagen-bestuurder heeft vermoord ....

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #509 Gepost op: maandag 17 mei 2010 - 15:36:13 »
Hoegenaamd niet. Ik baseer me enkel op wat ik in de voorbije 50 jaar ontelbare keren in het verkeer gezien heb.

Jawel, dat doe je wel.

Voor een stuk ligt het ook aan de media.  Als er vrachtwagens bij betrokken zijn, gegarandeerd staat 't op de eerste pagina, met een grote foto erbij.  Maar een zatlap die met z'n auto twee fietsers van de wegmaait, da's maar een fait divers.  Daarvan zie je dan maar een klein, onbenulig artikeltje in de krant staan, zo ergens in de rubriek 100-101.  Alsof het voor de nabestaanden van die twee fietsers plots minder erg is, dan.
« Laatst bewerkt op: maandag 17 mei 2010 - 15:39:21 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone