Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906056 keer)

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #540 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 00:11:22 »
O ja ik heb een CE en dat zullen veel vrachtwagenbestuurders wel snappen als ik ze me de PW spontaan voorang geef omdat ze er anders toch niet tussen geraken of zo.... Maar er rijden echt wel kiekens rond.

En ik ben de eerste om dat ook te erkennen, ja.
En zowel met een B als een CE zullen we maar zeggen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #541 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 00:15:04 »
Ik heb ne maat die zijn CE + de ADR heeft gehaald bij de VDAB, kan u zeggen dat die veel () beroeps chauffeurs vanaf dag 1 hun broek heeft uitgedaan.
Zegt dat iets over mijne maat? Ja want diegene die niet mee kunnen worden halfweg ut de cursus gezet.
Zegt dat iets over die instructeurs?  Dacht het wel.
Als je zelf amper kunt rijden denk ik niet dat je iemand anders dat kunt leren, je moet a de weg kunnen inschatten om het dan nog niet zelf te moeten doen maar b je leerling moet je ook inschatten voor hij in de fout kan gaan.

Daar zijn zeer zeker bepaalde vaardigheden voor nodig, ja.  En die verdienen absoluut respect.  Mij gaat 't vooral om de mentaliteit waarmee nieuwelingen binnenkomen.  Degenen die eraan beginnen met de mentaliteit van "ik kan hier alles, en ik zal die mannen es rap wa leren, sé", dat voorspelt doorgaans weinig goeds.  Hoe beter de nieuwe collega zich "verbaal weet te verkopen", hoe argwanender ik word.  Kijk, ik ga je nu een concreet praktijkvoorbeeld geven, over twee nieuwe collega's.  De ene begint, en was ene die 't vooral héél goed kan uitleggen.  Bertje van hier, Bertje van daar, etc etc.  Wist meteen alles véél beter.  Stillekes laten doen.  De eerste dag dat hij alleen moest rijden, was hij echter meteen ziek (diarree).  Ik heb hem toen moeten vervangen.  Uiteindelijk is hij wel begonnen, maar lang duurde 't niet voordat hij de stommiteiten opstapelde.  Hij rijdt een drietal weken rond.  Wanneer een tweede collega begint, op een andere rit.  Stelt zich van begin af héél anders op.  Had nochtans héél wat jaren rij-ervaring, maar stelde zich toch leergierig op, schreef erg veel op etc.  Vervolgens, wegens een interne wissel, moet de tweede chauffeur ook de rit van de eerste aanleren.  Rijdt 1x met een ervaren collega, en moest nog 1x meerijden met de andere nieuweling (nu ja, nieuweling, was op dat ogenblik dik vier weken alleen aan 't rijden op die bewuste rit).  Nou geef ik jullie eens te raden, wie de rit gereden heeft.  Yep, de tweede chauffeur, die die ronde pas voor de tweede keer reed.  De andere, met z'n grote mond, heeft die nacht nogal ogen getrokken.   Da's wat ik bedoel.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #542 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 00:16:48 »
En zowel met een B als een CE zullen we maar zeggen.


Voilà.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #543 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 01:52:15 »
Als je zelf amper kunt rijden denk ik niet dat je iemand anders dat kunt leren,
ik heb zo bij mijn cursus voor CE iemand laten uit de cursus zetten die ik niet vertrouwde (een instructeur)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #544 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 02:02:31 »
@ bert.covens:

Ik kan je verzekeren dat de examens die ik als kandidaat-onderofficier heb moeten afleggen om rijschoolinstructeur C+E te worden, bepaald geen lachertje waren.

Het zegt veel over jou dat je daar niet de minste waarde aan hecht. Maar ik verzeker je dat ik ook nu nog een truck met oplegger minstens even snel als jij 100 meter achteruit rijd met aan elke kant slechts 10 cm speling.

Ik nodig je uit voor een verblijf in onze streek. Je mag dan eens proberen om me te volgen op de bochtige bergwegen alhier. De Einheimischen alhier, die elke bocht kenen, lukt het alvast niet meer. Die komen enkel nog dichterbij als ik een plaatselijke snelheidsbeperking naleef.
« Laatst bewerkt op: woensdag 19 mei 2010 - 02:15:03 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #545 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 02:20:17 »
Vandaag aanschuiven om Mol binnen te geraken. Groepje fietsers van 50-60 jaar vindt het nodig om 'ons' te passeren langs rechts, door de goot vlak langs de wagens af. Ik heb me serieus moeten inhouden of ik was uitgestapt om te vragen of ze nu helemaal gek geworden zijn. Ik word niet goed als er fietsers het leuk vinden om op 3 cm van mijn deur te passeren, daarna een uitwijkmanouvre te doen voor de spiegel, om daarna wéér richting de auto te zwalpen.

Dat moet je eens voor hebben met een oplegger, zo 4, 5, 6 of meer verkeerslichten na mekaar en steeds weer diezelfden die je voorbij rijdt.
Het gat dichtrijden helpt niet want dan rijden ze wel efkens over het voetpad of gaan ze je links voorbij.
Je wat haasten om door het volgende verkeerslicht te zijn voor het rood wordt lukt ook niet want je geraakt ze weer eens bijna niet voorbij omdat ze de volledige weghelft nodig hebben.
Bangelijk en tegelijkertijd vervelend soms.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #546 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 03:09:19 »
Ik lees met wisselende gevoelens mee in de discussie tussen Bert en Jozef.
Beiden zullen wel bepaalde capaciteiten hebben op gebied van rijden met een zware vrachtwagen maar nu denk ik dat ze appelen met peren aan het vergelijken zijn.

Enerzijds weet ik niet hoeveel ervaring Bert heeft buiten de melkronde maar ik dacht niet dat er veel bergen op die ronde zijn.
Anderzijds als ik het goed voor heb rijd Bert nu met een oplegger met stuurassen, er waren er enkele pas nieuw binnen de laatste maanden dat ik daar reed en ik ben er een paar keer mee onderweg geweest.
Jozef, ik denk dat je je daar de eerste keren toch wel aan zou kunnen verslikken tijdens het achteruit rijden.
Ik heb het een paar keer op een groot plein geprobeerd uit nieuwsgierigheid.
Het resultaat was niet altijd onmiddellijk wat ik verwachte.
Wanneer Bert nog met camion-remorque rijdt zwijg ik helemaal want daar heb ik niet zoveel ervaring mee. Pakweg alles samen een 100.000km (en op de autosnelweg leer je niet achteruit rijden) en achteruit beterde het nog steeds maar toch had ik nog een drietal keer de tijd nodig om achteruit ergens te geraken dan wanneer met een oplegger of vaste wagen.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #547 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 09:16:44 »
@ bert.covens:

Ik kan je verzekeren dat de examens die ik als kandidaat-onderofficier heb moeten afleggen om rijschoolinstructeur C+E te worden, bepaald geen lachertje waren.

Het zegt veel over jou dat je daar niet de minste waarde aan hecht. Maar ik verzeker je dat ik ook nu nog een truck met oplegger minstens even snel als jij 100 meter achteruit rijd met aan elke kant slechts 10 cm speling.

Mij gaat 't 'm vooral om je mentaliteit.  Het zegt véél over jou te denken dat je God de Vader bent, op basis van je ervaringen van vroeger uit het leger.    Ik geef je hier het voorbeeld van die twee collega's.  De tweede collega, nochtans jàren ervaring in het rijden met een trekker-oplegger, gaf meteen toe dat simpelweg vooruit van den hof rijden, meteen iets helemaal anders is dan diezelfde hof met vaste assen afrijden.  Nu,doordat die bereid was te "stelen met z'n ogen", leerde die meteen snel bij, en lang duurde 't dan ook niet voordat hij 't onder de knie had.  De tweede collega, die nu nog steeds hoog van de toren blaast, zichzelf goed kan verkopen, is nog steeds weinig of niks slimmer geworden.  En zolang die niet bereid is raadgevingen in dank te aanvaarden van anderen, zal hij 't wellicht nooit leren ook.
« Laatst bewerkt op: woensdag 19 mei 2010 - 09:32:31 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #548 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 09:30:58 »
Ik nodig je uit voor een verblijf in onze streek. Je mag dan eens proberen om me te volgen op de bochtige bergwegen alhier. De Einheimischen alhier, die elke bocht kenen, lukt het alvast niet meer. Die komen enkel nog dichterbij als ik een plaatselijke snelheidsbeperking naleef.

Daarvoor hoef ik niet naar ginder te komen.  Dat wéét ik zo ook wel.  Tegen de tijd dat ik de top van de eerste helling bereik, heb jij wellicht al twee koppen smoorhete koffie kunnen drinken.  En wat dan nog?  Voor mij is de openbare weg geen plaats om eens een "om ter snelste doorheen de bochten te scheuren", of "om ter snelste weg te spurten als 't weer groen wordt" wedstrijdje te houden, sorry hoor.   Dergelijk kinderachtig gedrag is niet aan mij besteed.  Oh ja, wie mij dan voorbij wil, krijgt gerust alle gelegenheid daartoe, waarom niet?

Tot slot nog dit: 't ziet er ginds wel een prachtige omgeving uit.  Pas dus op met "uitnodigingen", 'k sla alleen maar vliegen af LOL.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #549 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 09:39:10 »
ik heb zo bij mijn cursus voor CE iemand laten uit de cursus zetten die ik niet vertrouwde (een instructeur)

Om terug te komen, op die ene collega met z'n dikke nek.  Zowel hij als de baas weten dat ik niet meer hem mee rij, zolang hij niet bereid is om in te zien dat hij nog lang niet alles kent en nog veel moet leren.  Die camion rijdt veel eerder met hém, dan omgekeerd.  Met mij meerijden mag hij nog doen, ja.  't Is al zover gekomen dat die camion niet meer uitgedeukt wordt, 't is toch vergeefse moeite.  Hopelijk verandert hij snel van mentaliteit en is hij alsnog bereid te leren.  

Bericht gewijzigd door Rafael: Citaat goed gezet :)
« Laatst bewerkt op: woensdag 19 mei 2010 - 09:54:52 door Rafael »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #550 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 10:59:02 »
Tot slot nog dit: 't ziet er ginds wel een prachtige omgeving uit.  Pas dus op met "uitnodigingen", 'k sla alleen maar vliegen af LOL.

Herzlich willkommen im Berchtesgadener Land! Het is hier inderdaad een parel in de Alpen, en als je niet bang bent van een speelse maar superlieve zwarte labrador, ben je bij ons meer dan welkom. We hebben hier al enkele forumleden op bezoek gehad, en ik denk dat ze er geen spijt van gehad hebben.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #551 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 11:05:15 »
da's iets om in 't achterhoofd te houden (nu volop bezig met stages en verlof is quasi opgebruikt ttz volgepland dit jaar).

@ Rafael, bedankt om telkens m'n reacties goed te zetten.  'k Doe u blijkbaar elke keer nogal wat werk aan.  Sorry daarvoor, please forgive me, 'k ben dan ook een echte computer-kluns.  :) (soms goesting om er met een hamer op te meppen).
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #552 Gepost op: woensdag 19 mei 2010 - 16:15:05 »

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #553 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 12:29:06 »
Een week of twee terug was ik bijna de voorkant van m'n auto kwijt... Kwam ene van rechts de straat ingedraaid waar ik was, snijdt hij volledig de bocht af... Goe bezig... Hij verschoot duidelijk ook wel, maar reed ook veel te snel...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #554 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 15:01:16 »
Een week of twee terug was ik bijna de voorkant van m'n auto kwijt...

Dat zou vervelend geweest zijn, want dan had je geen pedalen meer...  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."