Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906102 keer)

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #555 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 17:33:43 »
(@ Jozef en Jari  :D :D :D :D)

Getuige geweest van "ambras in de familie".  Voor mij reed een auto met een L (ik vermoed vader en dochter).  Tamelijk druk kruispunt.  Ik had de indruk dat het meisje van plan was om rechts te kruisen, tegenliggger en pa zagen dat anders.  Ik zie door de voorruit pa wild gesticuleren (en hoor hem brullen tegen dochterlief "Godverdoeme wa vangde gij na wêr aan?!).  Dochterlief slaat compleet tilt en valt stil, midden op 't kruispunt.  De tegenligger zoekt en vindt zich (zij het met veel moeite) een weg.  Pa brult nog harder tegen dochterlief, die huilend uitstapt en wegrent....  Pa blijft ietwat bedremmeld achter.  Kortom een klucht genre de beruchte "Jozef en zoon Johny uit Limburg".  (dus niet de naamgenoot hier op dit forum)

Zelf passagier (m'n vrouw reed), kan ik me niet meer bedwingen, die auto staat nog altijd op dat kruispunt hé.  "Meneer, zet dan minstens je 4 pinkers op.  En verplaats nu eerst zelf uw auto voor er hier vodden van komen.  Safety first. Maak dan daarna nog ruzie zoveel ge wilt".  Wat pa uiteindelijk dan ook doet (met rooie kaken, en getrakteerd op ongeduldig getoeter van ongeduldigen).
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #556 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 18:02:43 »
Komt ervan in een land waar de eerste de beste brulaap begeleider mag zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #557 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 18:12:39 »
Komt ervan in een land waar de eerste de beste brulaap begeleider mag zijn.
En eender welke politicus die er op het einde van de regeringsvorming overschiet, minister van immobiliteit mag worden ...
En wegbeheerders maar wat aanmodderen bij de inrichting van een kruispunt, wegens gebrek aan degelijke wetgeving van de bewuste politicus ...

500 verkeersdoden teveel per jaar, dat moet je verdienen, elke dag weer !

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #558 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 18:12:46 »
Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe is de regeling in Duitsland, Jozef?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #559 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 18:28:31 »
de zonitis-borden waarvan al 2 jaar sprake zijn gearriveerd
Héél de landelijke gemeente 50, uitgezonderd een stukje van de steenweg waar 70 zal gelden ...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #560 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 18:38:30 »
Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe is de regeling in Duitsland, Jozef?
Ik ben zo vrij:

In principe bijna altijd of de regel is links kruisen in Duitsland.
Het is daar  - ca. 40 jaar geleden - veranderd toen de kruispunten daar wat drukker werden, en er langere voertuigen - met sleep of camions ook moesten kruisen...

In Be is het helemaal niet druk en hier kruisen enkel mini-autootjes...   ;D  ;)

Citaat
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_09.php

§9 Abbiegen, Wenden und Rückwärtsfahren
 ...
 (4) Wer nach links abbiegen will, muß entgegenkommende Fahrzeuge, die ihrerseits nach rechts abbiegen wollen, durchfahren lassen. Führer von Fahrzeugen, die einander entgegenkommen und jeweils nach links abbiegen wollen, müssen voreinander abbiegen, es sei denn, die Verkehrslage oder die Gestaltung der Kreuzung erfordern, erst dann abzubiegen, wenn die Fahrzeuge aneinander vorbeigefahren sind.

Regel :  (1) als beide mekaar tegenkomen op een gewoon kp en naar links willen dat moeten ze vóór mekaar afdraaien of links kruisen.

*(2) alleen als het niet anders mogelijk is (verkeersituatie = Verkehrslage), of het kp is zo ingericht (markeringen) mag men mekaar rechts voorbijrijden en achter mekaar links afdraaien (rechts kruisen).

Oostenrijk idem:
Citaat
http://www.jusline.at/13_Einbiegen_Einfahren_und_Ausfahren_StVO.html

§ 13. Einbiegen, Einfahren und Ausfahren.
...
(2) Auf Kreuzungen ist beim Linkseinbiegen nach dem Einordnen (§ 12) bis unmittelbar vor die Kreuzungsmitte vorzufahren; sobald es der Gegenverkehr zuläßt, ist einzubiegen, wobei am Kreuzungsmittelpunkt links vorbeizufahren ist, sofern sich aus Bodenmarkierungen oder aus Hilfszeichen (§ 41) nichts anderes ergibt.
regel (A): mekaar links kruisen ;  uitzonderlijk rechts kruisen bij specifieke wegmarkeringen of aanwijzingsborden.

En ik denk de rest van Europa wslk ook, mss nog ergens een uitzonderingske...

Tekeninkje probleem rechts kruisen bij sleep of langer voertuig:
Citaat
http://www.netzmafia.de/skripten/bs/bs4.html
4.5 Gemeinsame Nutzung von Betriebsmitteln (dead locks)



Das Problem wurde schon vor vielen Jahren behoben. Die Abbiegevorschriften wurden so geändert, daß die Autos voreinander abbiegen dürfen

(1) links kruisen dus bij "normaal kp":
http://www.gutefrage.net/frage/wie-funktioniert-das-mit-dem-voreinander-abbiegen



http://www.auto-und-verkehr.de/inhalt/a-z-archiv/buchstaben-a-c/abbiegen.html

*(2) Waar "rechts kruisen" geen probleem is (door kp-infra en verkeerssituatie tov mekaar)

3 tekeninkjes in link:
http://www.verkehrsportal.de/board/index.php?s=&showtopic=68615&view=findpost&p=1056653761
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 mei 2010 - 19:29:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #561 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 19:09:26 »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #562 Gepost op: donderdag 20 mei 2010 - 20:06:11 »
Vandaag en morgen heb ik cursus in Vilvoorde. Na enkele weken een verplaatsing naar Edegem viel dat weer dik tegen. Bij het terugrijden was mijn gemiddelde snelheid slechts 23 km/u. Op de Triganonlaan in Elewijt sta waar je normaal redelijk kan rijden (70 km/u) rijd ik een eindje achter een lijnbus. Deze stopt natuurlijk op de weg waardoor heel het treintje erachter ook moet stoppen. Door de drukte kan de lijnbus nauwelijks voorbij gestoken worden. Er zijn daar vrij veel haltes, dus overal stoppen. Aan één halte blijft hij rustig een 3-tal min. op de weg staan.

Een beetje verder heeft hij wel een stopplaats naast de weg en geraak ik er voorbij. De kerel achter mij kent de wegcode blijkbaar niet of is geïntimeerd door de lijnbus (wsl. beide) en laat de bus voorgaan. We zitten hier buiten de bebouwde kom, van mij kon hij blijven staan.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #563 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 17:18:27 »
Ik vroeg me deze morgen af, of "ze" nu niet stilaan het omgekeerde effect gaan bereiken met de steeds lager wordende snelheidslimieten. 

Deze morgen reed ik, zoals altijd, mooi 50 in de BBK en werd voorbijgereden door een gehaast persoon.  Op zich heb ik daar geen probleem mee.  Maar deze keer dacht ik meteen: "waarom zou ik er me wél nog aan houden ?".  Wetende dat ik me, op een onbewaakt moment na, àltijd aan de geldende limieten hou, en dan die ene keer wordt ik geflitst aan 62 waar 60 mag en kan ik 50€ dokken. Ondertussen brengen ze in gàns onze gemeente, op een km of 2 na die 70 wordt, àlles naar 50.  En in de omliggende gemeenten ook.  Het hangt férm mijn botten uit, en ik heb veel goesting om die 50 gewoon weer aan mijn laars beginnen te lappen.
Zou ik de enige zijn die er zo over denkt ?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #564 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 17:39:02 »
@ KV: Koop een Toyota, en als je dan geflitst wordt, zeg dan dat je gaspedaal is blijven hangen.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #565 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 18:40:32 »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #566 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 21:01:05 »
Ik vroeg me deze morgen af, of "ze" nu niet stilaan het omgekeerde effect gaan bereiken met de steeds lager wordende snelheidslimieten.  

Deze morgen reed ik, zoals altijd, mooi 50 in de BBK en werd voorbijgereden door een gehaast persoon.  Op zich heb ik daar geen probleem mee.  Maar deze keer dacht ik meteen: "waarom zou ik er me wél nog aan houden ?".  Wetende dat ik me, op een onbewaakt moment na, àltijd aan de geldende limieten hou, en dan die ene keer wordt ik geflitst aan 62 waar 60 mag en kan ik 50€ dokken. Ondertussen brengen ze in gàns onze gemeente, op een km of 2 na die 70 wordt, àlles naar 50.  En in de omliggende gemeenten ook.  Het hangt férm mijn botten uit, en ik heb veel goesting om die 50 gewoon weer aan mijn laars beginnen te lappen.
Zou ik de enige zijn die er zo over denkt ?

Neen.
De beperkingen zijn onrealistisch laag in Vlaanderen.
Ik hou mij al jaren aan de regels.
Pik misschien eens toevallig 10  km/uur.
Maar vroeger mocht je nog op vele plaatsen 90 rijden en 120 op 2X2 met of zonder middenberm en 60 in bbk.
Ondertussen is de 90, 70 geworden en de 60, 50.
Maar nu willen ze de 70 op vele plaatsen ook 50 maken en de 50, 30.
Het ergste zijn die rotte zoneborden die misbruikt worden waardoor bij ons in de gemeente iedereen die ik zo ongeveer ken al geflits is voor te snel rijden.
50 waar je vroeger 90 mocht buiten de bbk. Zonebordje gemist kilometers terug net om de hoek op een plaats waar men nog met andere dingen bezig is zoals voetgangers en fietsers.
De burgemeester noemt hen snelheidsduivels.

Morgenvroeg ga ik naar Tienen, ik  heb mij daar een 2PK gehuurd voor een dag.
Je mag toch nergens nog snel rijden.


 
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 mei 2010 - 21:02:41 door mazda »

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #567 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 21:09:24 »
Zou ik de enige zijn die er zo over denkt ?

Absoluut niet. Ik word ook vaker ingehaald, hoewel ik zelf ook vaak inhaal. Maar als ik inhaal is het omdat mijn voorligger ruim (>15 km/u) onder de maximum toegelaten snelheid zit. Het gaat al traag genoeg zo.
er zijn er blijkbaar voor wie het nooit traag genoeg kan gaan   :-[

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #568 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 23:05:42 »
@ Michel,

Hartelijk dank voor uw reactie.  Alleen heb ik me blijkbaar compleet onduidelijk uitgedruikt, waarvoor excuses.  Ik vroeg me eigenlijk eerder af, hoe de rijopleiding er in Duitsland uitziet, qua begeleiders etc, etc. Wat is dus het traject (zijn de trajectmogelijkheden) voor een kandidaat die in Duitsland wil leren autorijden?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #569 Gepost op: vrijdag 21 mei 2010 - 23:12:39 »
Eentje die m'n mentor gisterenavond tegengekomen is.  22u 's avonds.  Geen kat meer op de baan, of toch.  Rood licht.  Voor hem staat een politie-combi, en daarvoor weer een dame in haar auto.  't Licht springt op groen, maar de dame reageert blijkbaar niet.  De politiemannen komen hun combi niet uit, maar zetten een hels kabaal van een luidspreker op.  "Alleeeij madammeke, gruner emme we ze ni zenneeej""  (vrij vertaald naar mensentaal: Vooruit, mevrouw, doorrijden aub.  't Verkeerslicht zal er heus niet groener op worden")
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone