Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906062 keer)

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #765 Gepost op: zaterdag 03 juli 2010 - 00:26:05 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #766 Gepost op: zaterdag 03 juli 2010 - 01:35:30 »
Nieuwsgierigheid; is dat elders wel goed geregeld dat je weet? Buurlanden of dergelijk? Hoe definieert men daar een groep?

Duitsland

(vrije vertaling met verwijzing naar de Duitse teksten, enkel wat de fietsers betreft, niet de andere groepen - Michel, verbeter gerust indien nodig)

StVO §27. Groepen.

(1) Voor gesloten groepen gelden de voor het gezamelijke voertuigenverkeer eenvormig bestaande geldende verkeersregels en verordeningen naar analogie. Meer dan 15 rijwielbestuurders mogen een gesloten groep vormen. Dan mogen ze met twee naast elkaar rijden op de rijbaan. [...]

(2) Gesloten groepen, lijkstoeten en processies moeten, wanneer hun lengte het vereist, op gepaste afstanden tussenruimte voor het overige verkeer vrijlaten; op andere plaatsen mag dit verkeer hen niet doorbreken.

(3) Een groep is gesloten, als ze als dusdanig duidelijk erkenbaar is voor andere verkeersdeelnemers. [...]

[...]

(5) De leider van de groep moet ervoor zorgen dat de voor gesloten groepen geldende voorschriften opgevolgd worden.

[...]


StVO § 29. Overmatige benuttiging van wegen.

[...]

(2) Evenementen voor dewelke wegen meer dan verkeersgebruikelijk in aanspraak worden genomen, vereisen een toelating. Dat is het geval wanneer het gebruik van de weg voor het verkeer beperkt wordt wegens het aantal deelnemers, hun gedrag of de rijwijze van de deelnemende voertuigen. [...] De organisator moet ervoor zorgen dat de verkeersvoorschriften, evenals de opgelegde voorwaarden en hun bijlagen opgevolgd worden.

[...]
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #767 Gepost op: zaterdag 03 juli 2010 - 04:46:05 »
  ... ogen toe, verstand op nul, ...

Kan geen onoverkomelijk probleem vormen wanneer je reeds zo kortbij de nul zit......of net daardoor toch ??? ::)

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #768 Gepost op: zaterdag 03 juli 2010 - 09:57:15 »
Gisteren bumperklever, ik rij dik 50 waar 50 toegelaten (2 jaar geleden was dat nog 90/uur), bermitis heeft hier zwaar toegeslagen dus daar laat ik me niet aan vangen.
PW achter me is druk aan het molenwieken op een paar meter achter me, mijn snelheid gaat dus direct naar de complete safe zone, 45, bestuurder achter me hangt met zijn bovenlijf al half door z'n zijraam, vollop met zijn vuist aan het zwaaien en teken te doen dat ik aan de kant moet, aan de eerste drempel is dat een pijnlijke ervaring voor hem vermits ik met de Honda ben en die neemt een drempel niet zo makkelijk als de Citroën, ik moest gewoon sterk afremmen.
Bij de tweede drempel denkt of denkt hij niet na en knalt bijna frontaal op een tegenligger in een poging om me voorbij te gaan...
Dit heeft een km of 5 geduurd waarna hij een andere weg nam.
Ik ga mijn vrouw ergens afzetten, doe nog een babbel en vertrek weer.
Volgend kruispunt sta ik plots achter een bekende.....
Ik krijg een tractatie van remmen ed. blijkbaar is hij ook door een bij gestoken want hij houd 1 van z'n vingers angstvallig uit het raam...
We komen aan werken, ik wil de plaatselijke bevolking sparen van sluipverkeer en de airco doet toch z'n werk dus schuif ik gewoon mee aan in de kleine fille voor me.
Ondertussen zie ik aan de zijstraatjes die we passeren telkens een bekende verschijnen, einde van de werken rij ik door het groen als er rechts van weerom een bekkende voor het rood staat, nog steeds last hebbende van z'n vinger.
Dit heeft bijna 10 km geduurd,  ik zal zeker een moeilijke mens zijn? ???
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #769 Gepost op: zaterdag 03 juli 2010 - 14:53:27 »
Dit heeft bijna 10 km geduurd,  ik zal zeker een moeilijke mens zijn? ???

Neen, jij niet, jo.

De bestuurder over wie je schrijft is volgens mij iemand die psychisch ongeschikt is om een voertuig te besturen, en daarom dan ook zijn rijbewijs zou moeten ontnomen worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #770 Gepost op: zaterdag 03 juli 2010 - 23:22:01 »
Daarstraks, E313 richting Antwerpen.  De eerste felle regenbui na een lange periode droogte, en de weg ligt er spierwit van 't schuim.  Gevaarlijk glad, dus.  Voor alle zekerheid toch maar m'n snelheid wat gematigd.  Op de linkse rijstrook komt er een ganse sliert (ik telde er zeker 6!) auto's me voorbij.  Afstand houden, forget it.  Er waren er zeker twee, waar ik m'n hand niet meer zou willen tussen steken.

Na mijn werk rij ik naar huis.  Ik neem in Melsele de oprit van de E34/N49.  Er staat een VOLVO op de pechstrook, vier pinkers op.  Op de E34 zelf, stopt een bestelwagen, pal bovenop het stukje verdrijvingsvlak (het stukje tussen de pechstrook, en waar de invoegstrook begint)..  Een passagier stapt uit, en steekt de oprit over, naar de VOLVO.  Bestelwagen rijdt rustig verder, zo tegen pakweg ongeveer 5, hooguit tien kilometer per uur.  Op de invoegstrook nota bene!  Juist ja, die strook die ik nodig heb, om snelheid te halen, en me aan te passen aan de snelheid van 't verkeer op de E34.  Es geclaxonneerd, gedimd met m'n grootlichten, allemaal niks gekort.  Bestelwagen kachelt op z'n dooie gemakje verder, uiteindelijk de pechstrook van de E34 op.  Gelukkig quasi geen verkeer op de E34, zodat ik toch m'n weg kan verder zetten.  Blijkt dat de man nog druk aan 't bellen is ook, en dat hij aan 't wachten was op die Volvo.  Volvo doemt even later op in m'n spiegel, en beiden stuiven mij voorbij.

Was 't nu echt zo moeilijk voor die bestelwagen om gewoon eerst de afrit te nemen, vervolgens de opnieuw de oprit, en zo bij die Volvo te geraken?  Te weinig spanning, zeker?

Helaas geen blauw te zien.   En alsof de duivel ermee gemoeid is: net voor het ingaan van de bocht, zie ik toch wel een Volvo met blauwe zwaailachten actief op d pechstrook staan, zeker?  (Toemme, spijtig dat ze niet een paar kilometer eerder stonden, en de capriolen van die bestelwagen konden vaststellen).
« Laatst bewerkt op: zondag 04 juli 2010 - 00:27:00 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #771 Gepost op: zondag 04 juli 2010 - 00:36:19 »
Groepen ... ook zoiets dat niet bijster goed geregeld is.

Gaat de regel "niet door een groep of samenkomst mogen breken" boven de voorrangsborden ???
Geven en hebben de leden van de groep individueel, of als groep voorrang ???
En moet de eerste dan zien of hijzelf over kan, ofwel dat de ganse groep over kan ???

En wanneer de groep versnipperd raakt, waar ligt dan de grens?  Wanneer is er nog sprake van 1 groep, en wanneer is er sprake van meerdere groepen? 
Want bij warm weer zoals vandaag, is het lang niet altijd duidelijk, hoor.  Sommige groepsleiders houden daar te weinig rekening mee, vind ik persoonlijk.  En dan raakt de groep nog wel eens versnipperd.  Niet noodzakelijk altijd een probleem.  Maar op die typische wegen waar men erg veel fietsers tegenkomt, is het lang niet altijd meer even duidelijk hoe omvangrijk de groep is.  Maw: welke fietsers horen nog bij deze groep, welke fietsers vormen nog een aparte groep die niks meer met die eerste groep te maken heeft etc.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #772 Gepost op: zondag 04 juli 2010 - 09:34:30 »
Snelweg E19, van Antwerpen naar Brussel, ik rijd deze op in Kontich, na een km zit ik op de linker rijstrook waar ik hard moet remmen voor een kleine camionette. De snelheid ligt op ongeveer 90, maar die loopt nog verder terug. Snel wordt de snelheid slechts 75 km/u. Ondertussen begint de één na de ander rechts voorbij te rijden. Op lichtflitsen reageert de man niet, eerst denk ik nog aan pech. Na enkele km ben ik hem dan rechts voorbij gestoken. Ja, ik weet het, het mag niet. De snelweg was echter niet druk en ik had al meerdere voertuigen met 120 km/u me zien naderen die pas op het laatste moment rechts voorbij reden. Toen ik een gat zag ben ik over de rechtse rijstrook hem voorbij gereden. De snelweg heeft hier drie rijstroken zodat ik nog een buffer heb van 1 rijstrook moest die camionette alsnog naar rechts komen.
Onmiddellijk zag ik de reden van zijn rijgedrag, hij had de GSM in de linkerhand, had een notitieblok op het stuur liggen en was aan het noteren.   :o :o :o :o

Ik rijd rustig verder aan 120 km/u en wordt voorbij gestoken door dezelfde idioot net voor Mechelen Zuid. Zijn snelheid schat ik toch op een 140 km/u of meer, hij kwam er immers heel vlot over.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #773 Gepost op: zondag 04 juli 2010 - 10:53:15 »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #774 Gepost op: zondag 04 juli 2010 - 14:49:56 »
Gisteren richting La Roche gereden, net als Bert het schuim op de E313 gezien, oprit Massenhoven aan 50/uur genomen en dan geplankt () om met een deftige snelheid op de snelweg in te voegen.
In Boirs opgemerkt dat ze bezig zijn om de brug af te breken, wanneer er een nieuwe komt??? Binnen nog eens 4 jaar zeker? :-[
Na de helling van Boirs aanduiding dat er fille staat in de tunnels E42 dus even de oude weg genomen langs de Jupiller, de bochtjes binnendoor werden ons Amber teveel want net voor de aansluiting met de E42 in Embour riep ze plots ik ben niet goed.
Stond net voor het rood en m'n aanwijzing om het raampje open te zetten was geen seconde te vroeg, Bweek alles eruit.
Direct aan de kant gaan staan, fles water gekocht, veel chance gehad, kan nogal stinken als het in de wagen was.
In de terugrit niets vernoemenswaardig gezien, wel eentje met nummerplaat RTF..., dacht nog daar mankeert de M dan was het plaatje compleet ;D ach het was al donker en misschien was Klaas Vaak al mee aan boord. :-\
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #775 Gepost op: maandag 05 juli 2010 - 08:52:12 »
Dit weekeinde eens gereden over de E314.  Kon ik meteen de kwaliteit van het zopas vernieuwde wegdek tussen Zolder en Houthalen eens testen.  De werkzaamheden zijn er in de loop van de voorbije week afgerond, richting Aken.  Zelfs met een gewone personenauto is goed te voelen hoe hobbelig het erbij ligt.  Beslist geen biljartlaken, amaai.  En zeggen dat ze zeker niet enkel de toplaag afgefreesd hebben, maar wel een stuk dieper gegaan zijn.....

@Jo, dat van die M op die nummerplaat, daar ben ik eventjes niet mee.... ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #776 Gepost op: maandag 05 juli 2010 - 08:58:57 »
Bert, kijk eens op:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Read_the_fucking_manual en je vraag over RTFM zal zeker beantwoord worden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #777 Gepost op: maandag 05 juli 2010 - 09:21:56 »
ahaa, weeral een uitdrukking bijgeleerd vandaag  ;)

Bedankt!
« Laatst bewerkt op: maandag 05 juli 2010 - 14:33:43 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #778 Gepost op: maandag 05 juli 2010 - 18:48:33 »
En een belangrijke, altijd te gebruiken.
Ook bvb. als je zelf het antwoord niet weet roep je gewoon RTFM en dan zwijgen ze. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #779 Gepost op: maandag 05 juli 2010 - 19:07:34 »
Daarstraks, E313 richting Antwerpen.  De eerste felle regenbui na een lange periode droogte, en de weg ligt er spierwit van 't schuim.  Gevaarlijk glad, dus.  Voor alle zekerheid toch maar m'n snelheid wat gematigd. 
Dan hebben we elkaar gekruist  :)

Ik reed ook links, aan een gezapig tempo, een eind achter de vage veeg die de voorganger was, maar wel  de andere kant op ...
« Laatst bewerkt op: maandag 05 juli 2010 - 19:09:13 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder