Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906075 keer)

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #855 Gepost op: maandag 02 augustus 2010 - 00:10:36 »
Deze avond op een kort ritje van maar enkele km (ff gaan shoppen) ben ik wel een groot aantal suicidale zwakzinnige weggebruikers tegengekomen.
Daarstraks ook nog zo éne ...

In een smalle enkelrichtingsstraat, tegen de rijrichting in, zonder licht ('t is dan 22u30), vrolijk fietsend voorbij een hindernis die de rijbaan nog wat smaller maakt.
Met nog wat rommel op de fiets die het ganse zootje nog wat breder maakt.

De term suicidale zwakzinnige weggebruiker is de enige correcte om dergelijke paljassen te beschrijven.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #856 Gepost op: maandag 02 augustus 2010 - 00:17:29 »
Daarstraks nog, tussen Sint-Lenaerts en Loenhout, donkere weg, geen fietspad.  Ook zo'n twee paljaskes tegengekomen.  Gezellig met z'n tweetjes naast elkaar: allebei zonder licht.  En dat dan op een tijdstip dat sommigen (helaas) vermoeid, of onder invloed, en geregeld véél te snel rijden.  Op een weg waar dus al meermaals dodelijke ongevallen zijn gebeurd..... 

Da's er toch een beetje om vragen, om daar dan onverlicht met z'n twee naast elkaar te rijden.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #857 Gepost op: maandag 02 augustus 2010 - 08:28:16 »
@Jo: Nieuwe kunstwerk over de E313.
Ik vind dat ze lijkt op de nieuwe Herenpolderbrug in Hoboken... Die is ook zo smal met een fietspad ernaast... (Al is ze blijkbaar wel 2 x 3,5m)
http://maps.google.be/maps?hl=nl&q=herenpolderbrug&ie=UTF8&ll=51.190947,4.365094&spn=0.001148,0.002548&t=h&z=19&iwloc=A

"De heer X heeft niet geheel ongelijk als hij stelt dat de brug smal oogt. Dit komt voornamelijk strakke verticale lijnen van de borstweringen die het ontwerp dit karakter meegeven. Het feit dat de brug smal oogt kunnen we enkel toejuichen daar het de weggebruiker ‘psychologisch’ zal aanzetten tot het matigen van zijn snelheid."
"Uiteraard dient bovenal het snelheidsregime gerespecteerd te worden. Overdimensionering  van rijwegbreedtes heeft er in het verleden (kijk maar naar de typische gewestwegen) vaak toe geleid dat de aanbevolen snelheid niet gerespecteerd werd, met hoge ongevallencijfers tot gevolg."

en ook: http://www.medium4you.be/Hoboken-Herenpolderbrug-klaar-voor.html
« Laatst bewerkt op: maandag 02 augustus 2010 - 08:36:43 door Jari »

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #858 Gepost op: maandag 02 augustus 2010 - 12:47:22 »
Gisteren tussen de Hoge Venen, de Luxemburgse grens en Trier rondgetoerd. De kleinere wegen zijn een verademing - tussen de kleine dorpscentra aan 100 km/u doorheen de valleien en heuvels, en in de dorpscentra geen gezever met belastende verkeersinfrastructuur - hoeft ook niet, aangezien iedereen zich inhoudt omdat men weet dat men buiten het centrum terug  kan doorrijden.

Enkel een probleem op de terugweg... Een grote Bundesstrasse waar men over erg lange afstand een limiet van 70 oplegde, en het inhalen onmogelijk maakte. Natuurlijk reed men daar collectief aanzienlijk harder dan toegelaten... Gelukkig, anders zou je sneller zij over die binnenwegen...

Toch nog een positieve opmerking: wegenwerken zijn er beter gesignaleerd dan de gewone signalisatie in Belgie...

Wie weet goeie immo-sites in de streek tussen Aken en Trier? :)
« Laatst bewerkt op: maandag 02 augustus 2010 - 12:54:52 door wooter »

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #859 Gepost op: maandag 02 augustus 2010 - 13:13:06 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #860 Gepost op: maandag 02 augustus 2010 - 13:16:56 »
Wie weet goeie immo-sites in de streek tussen Aken en Trier? :)

http://www.eifel.de/go/immobilien.html

Echte koopjes...  ;)

en er zijn nog vele sites:
Eifel Immobilien
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #861 Gepost op: maandag 02 augustus 2010 - 14:57:13 »
Voor zover ik me goed herinner stopt het fietspad vanaf daar tot in Meerhout.
Dit fietspad stopt niet waar of omdat het "rood" eindigt ...

Het rode weggedeelte sluit aan op een stukje weg VOOR het kruispunt dat duidelijk bedoeld is voor de fietsers (in betonplaten), dit stuk loopt in dezelfde wegbedekking verder OVER en een eindje NA het kruispunt.

Dit geeft fietsers in elk geval het idee dat ze verder een fietspad volgen, terwijl dat blijkbaar niet is wat de wegbeheerder er van wil maken ....
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #862 Gepost op: maandag 02 augustus 2010 - 15:53:40 »
@ Rafael: tja, kranten.  Maarreuhm: wanneer is iemand lichtgewond, en vanaf wanneer wordt het een zwaargewonde genoemd?  Echt objectieve criteria ken ik hieromtrent niet  :'(
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #863 Gepost op: maandag 02 augustus 2010 - 16:56:36 »
@ Rafael: tja, kranten.  Maarreuhm: wanneer is iemand lichtgewond, en vanaf wanneer wordt het een zwaargewonde genoemd?  Echt objectieve criteria ken ik hieromtrent niet  :'(

Citaat
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/index.jsp

Verkeersongevallen en –slachtoffers

Ongeval: een ongeval tussen twee of meer weggebruikers wordt beschouwd als één ongeval. Enkel de verkeersongevallen met doden of gewonden op de openbare weg zijn opgenomen in deze statistiek.

Aard van het ongeval: de aard van het ongeval heeft betrekking op de eerste aanrijding.

Dode: Elke persoon die overleed ter plaatse of binnen 30 dagen na de datum van het ongeval.

Zwaargewonde of ernstig gewonde: elke persoon die in een verkeersongeval wordt gewond en wiens toestand zodanig is dat een opname voor meer dan 24 uur in een ziekenhuis noodzakelijk is.

Licht gewonde: elke persoon die in een verkeersongeval wordt gewond en op wie de bepaling van dodelijk of zwaar gewonde niet van toepassing is.

Weekendongeval: ongevallen die gebeuren tussen vrijdag 22u00 en maandag 5u59.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #864 Gepost op: maandag 02 augustus 2010 - 18:21:05 »
Het feit dat de brug smal oogt kunnen we enkel toejuichen daar het de weggebruiker ‘psychologisch’ zal aanzetten tot het matigen van zijn snelheid."
"Uiteraard dient bovenal het snelheidsregime gerespecteerd te worden. Overdimensionering  van rijwegbreedtes heeft er in het verleden (kijk maar naar de typische gewestwegen) vaak toe geleid dat de aanbevolen snelheid niet gerespecteerd werd, met hoge ongevallencijfers tot gevolg."

Kijk daar zijn ze in Brussel ook heilig van overtuigd, resultaat is overal bloembakken op de baan, kunstmatige slaloms, fietsers aanzetten om het verkeer te hinderen, enz. ....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #865 Gepost op: maandag 02 augustus 2010 - 19:09:54 »
Het feit dat de brug smal oogt kunnen we enkel toejuichen daar het de weggebruiker ‘psychologisch’ zal aanzetten tot het matigen van zijn snelheid."
"Uiteraard dient bovenal het snelheidsregime gerespecteerd te worden. Overdimensionering  van rijwegbreedtes heeft er in het verleden (kijk maar naar de typische gewestwegen) vaak toe geleid dat de aanbevolen snelheid niet gerespecteerd werd, met hoge ongevallencijfers tot gevolg."

Mijn trap thuis is ook overgedimensioneerd. In mijn domheid had ik de architect gevraagd om een comfortabel brede trap met stroeve treden te voorzien in plaats van een kieketrapje. Had ik dat maar beter niet gedaan ! De brede trap met zijn stroeve treden is veel te gevaarlijk, want iedereen stormt er te snel op en af, met als onvermijdelijk gevolg dat er een ongeluk is gebeurd: iemand is op zijn poep drie treden naar beneden gescho-scho-schoven.

Gelukkig heb ik op tijd - vóór er nog zoiets ernstig gebeurt - inspiratie gevonden in de raad van een wijze ambtenaar, en ingezien dat een overgedimensioneerde trap met stroeve treden weliswaar comfortabel lijkt, maar tevens een groot gevaar is, omdat het aanbevolen trapafdaalsnelheidsregimeHL niet wordt gerespecteerd. Om die snelheid te drukken en dit soort ongevallen in de toekomst te vermijden, heb ik vandaag op treden 1, 3, 5, 7, 9, 11 en 13 afwisselend links en rechts een bloempot geplaatst, en op treden 2, 4, 6, 8 en 12 over de volle breedte een losse driedubbelgevouwen keukenhanddoek gelegd. Dit zou de trapgebruikers er psychologisch moeten toe aanzetten om hun snelheid te matigen.

Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten !
« Laatst bewerkt op: maandag 02 augustus 2010 - 19:12:08 door sceptisch »

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #866 Gepost op: maandag 02 augustus 2010 - 20:02:44 »
hahhahahahahahaahahaha  ;D  :D

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #867 Gepost op: maandag 02 augustus 2010 - 23:04:20 »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #868 Gepost op: maandag 02 augustus 2010 - 23:52:52 »
Sceptisch wij hebben een smalle trap en mijne zoon is verleden week zeker 5 treden geschoven, te snel wegens het tunneleffect denk ik. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #869 Gepost op: dinsdag 03 augustus 2010 - 03:23:15 »
Ik vind dat ze lijkt op de nieuwe Herenpolderbrug in Hoboken... Die is ook zo smal met een fietspad ernaast... (Al is ze blijkbaar wel 2 x 3,5m)

Je kent toch de voorgeschiedenis, Jari?

Toen ik in 1977 in Hoboken-Polderstad ging wonen, waren er al plannen (en ook geld - Hoboken was toen nog een zelfstandige gemeente vóór de fusie met Antwerpen) om de Schroeilaan te verbinden met de Emiel Vloorslaan.

Dat was toen nog mogelijk zonder brug. Maar later kreeg de takeldienst Depannage 2000 toestemming om te bouwen waar die verbinding had moeten komen. Met als gevolg dat daar uiteindelijk, meer dan 30 jaar later, een brug gekomen is. Het geld dat meer dan 30 jaar voordien opzijgelegd was om een verbinding zonder brug te maken, had intussen weliswaar behoorlijk wat intrest opgeleverd, doch liet desondanks intussen uiteraard niet meer toe om een brug volgens de regels van de kunst te bouwen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."