Andere vrachtwagen met in het groot op dat het bedrijf keukens levert stopt aan een nieuwbouw met zijn richtingaanwijzer naar rechts. Hij rijdt de oprit voorbij om er daarna achteruit op te willen rijden. Niet mogelijk, wagens achter hem stonden al tegen zijn bumper.
Die wagens hadden dus niet echt veel afstand gehouden, dan? Da's een probleem waarmee ik ook dagelijks geconfronteerd word. Het is soms verdomd lastig om andere weggebruikers duidelijk te maken dat ik achteruit het erf van een boer op wil. Feit is dat ik dan wél bezig ben een maneuver te doen, dus ben ik ook voorrangsplichtig. Alleen: met een klein beetje begrip, zou 't soms véél vlotter kunnen gaan. Dan geef ik ze noodgedwongen de kans mij voorbij te gaan, alvorens het erf op te rijden. Wat overigens vaak veel meer risico's inhoudt, en zelfs langer duurt dan mij simpelweg de kans te geven dat erf op te draaien.
Nog erger vind ik dan die chauffeurs die mij op 't verkeerde been zetten. Ze geven de indruk te wachten, geven soms zelfs een signaal met hun grootlichten, en dan net als je volop bezig met achteruit te rijden, verliezen ze hun geduld en komen ze plots toch weer langszij. Op 't moment dat je bezig bent met bvb die boer z'n hekken in 't oog te houden, dus. Het gevaarlijkste moment is ahw het ogenblik waarop de trailer den hof is opgedraaid, en ik de trekker er recht voor wil brengen. In 't jargon: "afzetten (afdraaien)". Daardoor wordt de vrije ruimte plots veel krapper op de openbare weg. En dat kan lastig worden voor die achterligger die net dan beslist heeft er alsnog voorbij te gaan. Het enige wat ik dan kan doen, is op m'n hoede blijven, checken en dubbel-checken. En desnoods efkes afwachten. Maar doorgaans duurt een maneuver dan véél langer dan eigenlijk nodig zou zijn. Simpelweg omdat je veel meer bezig bent met anderen in 't oog te houden, dan met het eigenlijke maneuver zelf.

Want ik ben en blijf voorangsplichtig, dus als 't fout gaat, ben ik hoe dan ook toch de pineut.
Maar goed dat we een camera hebben op de trailer: achteraan en langs de zijkant (1 scherm, met 1 knop te bedienen welke camera ik wil zien).