Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906068 keer)

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1095 Gepost op: zaterdag 11 september 2010 - 23:48:24 »
Nog harder werken Jozef?
En de Vlamingen draaien al dubbel tov de Walen.

Dat kan niet moeilijk zijn. De moeder van mijn ex-vriendin, die de Vlamingen bepaald niet gunstig gezind was, gaf ooit toe: "Als een Vlaming een probleem heeft, lost hij het op. Als een Waal een probleem heeft, gaat hij op zijn kont zitten."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1096 Gepost op: zaterdag 11 september 2010 - 23:50:36 »
Citaat
Ik had het over het kruispunt van de Emiel Vloorslaan met de Lage Weg in Hoboken. Een bochtverbreding is daar niet mogelijk, want er staat een café op de hoek.
Aldaar is het perfect mogelijk. Café staat rechts, niet links. Als de rijbaan twee rijstroken breed is heb je genoeg om je bocht naar rechts te verbreden.
Citaat
als de rijbaan vrij is vier pinkers op Waarbij ook jij toch wel weet dat dit volgens de wegcode verboden is.
Nee hoor, artikel 32bis laat dit toe: "...of om de andere weggebruikers te wijzen op een dreigend gevaar voor ongeval."
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1097 Gepost op: zaterdag 11 september 2010 - 23:58:14 »
Nee hoor, artikel 32bis laat dit toe: "...of om de andere weggebruikers te wijzen op een dreigend gevaar voor ongeval."

Ik vraag me alleen wel af of het (strikt genomen) dan wel toegelaten is om eerst zélf het gevaar te creëren, en dit dan vervolgens te verantwoorden dmv die vier pinkers?  't is en blijft een feit dat de vrachtwagenchauffeur voorrangsplichtig is, en dat blijft totdat het maneuver volledig beëindigd is.  Ik ondervind het dagelijks, en het is soms erg frustrerend.  Maar zelfs al zijn die vier pinkers dan niet verboden (wat ik betwijfel), dan nog veranderen die vier pinkers niks aan de voorrangsregel bij dat maneuver.

Als er een aanrijding gebeurt, wie gaat ervoor opdraaien denk je?  Met of zonder die vier pinkers....
« Laatst bewerkt op: zondag 12 september 2010 - 00:35:48 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1098 Gepost op: zondag 12 september 2010 - 00:47:54 »
De vier waarschuwingslichten worden beboet als je zelf een gevaarlijke situatie creert door bv op de rijbaan te parkeren. Lijkt me dus dat de vier pinkers ook geen excuus zijn om op de rijbaan te manoevreren.

Gele zwaailichten dan maar?
Citaat
32.2. De oranjegele knipperlichten mogen slechts gebruikt worden gedurende de tijd dat de voertuigen werkelijk gebruikt worden voor de taken om dewelke zij hiermede mogen uitgerust zijn of overeenkomstig het technisch reglement van de auto's, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg een hinder of gevaar voor het verkeer vormt.

Ja, die zin, daar klopt iets niet aan :D

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1099 Gepost op: zondag 12 september 2010 - 01:29:41 »
Aldaar is het perfect mogelijk. Café staat rechts, niet links. Als de rijbaan twee rijstroken breed is heb je genoeg om je bocht naar rechts te verbreden.

O ja?

Ten eerste is de rijbaan daar weliswaar twee rijstroken breed, doch is ze daar hoegaamd niet verdeeld in rijstroken.

Welk artikel uit de wegcode laat jou toe om, tot aan het kruispunt, niet uiterst rechts te rijden? Jawel, ik weet het wel: het feit dat je anders, met je vrachtwagen, problemen krijgt met de tegenliggers van de Lage Weg die je wil oprijden. Maar welk artikel uit de wegcode laat jou dit toe?

Citaat
Nee hoor, artikel 32bis laat dit toe: "...of om de andere weggebruikers te wijzen op een dreigend gevaar voor ongeval."

O ja. En welk artikel uit de wegcode laat dan toe om voertuigen, niettegenstaande ze een PV van goedkeuring bekomen hebben, hun vier richtingsaanwijzers één of meermaals te laten ontsteken wanneer het voertuig vergrendeld wordt met behulp van een afstandsbediening?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1100 Gepost op: zondag 12 september 2010 - 10:25:11 »
De vier waarschuwingslichten worden beboet als je zelf een gevaarlijke situatie creert door bv op de rijbaan te parkeren. Lijkt me dus dat de vier pinkers ook geen excuus zijn om op de rijbaan te manoevreren.

My point exactly.  En recht op voorrang geven ze al zéker niet.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1101 Gepost op: maandag 13 september 2010 - 12:12:49 »
Ik vraag me alleen wel af of het (strikt genomen) dan wel toegelaten is om eerst zélf het gevaar te creëren, en dit dan vervolgens te verantwoorden dmv die vier pinkers?
Neen, uiteraard niet.

Zolang de huidige rgelgeving inzake maneuvers blijft bestaan, en de rechtspraak er rond staande blijft, zal manoeuvren een puinhoop en een twistpunt blijven.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1102 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 16:34:05 »
Ik had het beloofd ; kostprijs van mijn auto verleden jaar, 350€ voor 15000km, LPG niet meegerekend natuurlijk.
De wagen was 2 weken geleden rood gekeurd, 1 keer code 01 voor gaslek en 2 keer code 02 voor uitstoot en hoes aandrijfas.
LPG lek niet specifiek gevonden, slang na verdamper vervangen omdat die er niet goed uitzag, alle koppelingen nagekeken.
Lek uitlaat boven Lambda sensor gedicht en hoes aandrijfas vervangen.
Groen kaart
verder ook nog een complete koppeling gestoken en een stuurgewricht (rubber was aan het krakken).

Volgend jaar meer kosten, remschijven-blokken en remflexibels voor, banden.

Ik wou die Berlingo al 2 jaar geleden verkopen (is nu 13jaar) maar die is gewoon te goedkoop in gebruik. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1103 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 17:17:51 »
@ jo:

Ik neem aan dat die geringe kosten mede te danken zijn aan het feit dat je zelf werkzaamheden aan de auto uitvoert.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1104 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 20:11:04 »
@ jo:

Ik neem aan dat die geringe kosten mede te danken zijn aan het feit dat je zelf werkzaamheden aan de auto uitvoert.  ;)
Ja uren mag ik niet tellen, is een hobby. :D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1105 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 20:45:57 »
De lente is in het land en bij sommigen heeft dat een iets anders effect dan bij anderen. Vanmorgen zag ik twee Noord-Afrikaanse haantjes door het verkeer laveren. Op de ring rond Mechelen stop ik voor een oranje licht. Die haantjes konden dat niet pikken en claxoneren.  Ik rijd rustig verder door de ochtendspits en zie ze voor mij door het verkeer laveren. Hun afstand tot hun voorligger moest regelmatig in cm uitgedrukt worden i.p.v. m. Veranderen van rijstrook gebeurt zeer bruusk en zonder richtingsaanwijzers. Enkele verkeerslichten later rijd ik op de N16 vlak voor de E19 en steek ik enkele vrachtwagens voorbij (2x2 weg). Die haantjes rijden weer voor me, hun rijgedrag heeft hun dus geen enkele tijdswinst opgeleverd. Ze herkennen mijn auto en geven een stevige remstoot. Ik had dit verwacht, ik ben de vrachtwagen voorbij en ga terug naar rechts waar ik hen voorbij rijd en de snelweg opga. Twee gastjes voor de statistieken, heel binnenkort !

Bij het terug naar huis rijden kom ik dezelfde wagen van deze morgen weer tegen. Hij stond geparkeerd vlak aan het station in Mechelen. Daar zijn een heel aantal parkeervakken waar twee middelmatige wagens makkelijk in kunnen. Deze astra is echter zo geparkeerd dat het parkeervak enkel voor hem is. Hij heeft immers voor hem een goede 2 m plaats gelaten, waardoor er achter hem niet voldoende plaats meer is. Egoïstisch typke, de bestuurder van deze Astra.

Vandaag zag ik de bewuste Astra weer, maar deze keer was hij ietwat korter. Hij was betrokken in een kop-staart aanrijding met drie voertuigen als laatste voertuig. Met hun rijgedrag zal afstand hierbij wel iets te maken hebben.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1106 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 21:04:21 »
Citaat
Ik vraag me alleen wel af of het (strikt genomen) dan wel toegelaten is om eerst zélf het gevaar te creëren, en dit dan vervolgens te verantwoorden dmv die vier pinkers?  't is en blijft een feit dat de vrachtwagenchauffeur voorrangsplichtig is, en dat blijft totdat het maneuver volledig beëindigd is.  Ik ondervind het dagelijks, en het is soms erg frustrerend.  Maar zelfs al zijn die vier pinkers dan niet verboden (wat ik betwijfel), dan nog veranderen die vier pinkers niks aan de voorrangsregel bij dat maneuver.
Nooit het tegendeel beweert.
Als je een ongeval zelf hebt gecreëerd zet je ook je vier pinkers op.
Moet jij je eens afvragen hoe frustrerend het is als je dagelijks met een groot voertuig moet manoeuvreren en de andere weggebruikers je absoluut er de kans niet toe geven omdat jij voorrang MOET geven wat door hen geïnterpreteerd wordt als dat ze voorrang zouden hebben. Ikke en de rest kan stikken.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1107 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 21:21:51 »
Nooit het tegendeel beweert.
Als je een ongeval zelf hebt gecreëerd zet je ook je vier pinkers op.
Moet jij je eens afvragen hoe frustrerend het is als je dagelijks met een groot voertuig moet manoeuvreren en de andere weggebruikers je absoluut er de kans niet toe geven omdat jij voorrang MOET geven wat door hen geïnterpreteerd wordt als dat ze voorrang zouden hebben. Ikke en de rest kan stikken.

Die vier pinker bij een ongeval?  Om te singaleren, natuurlijk!  De veiligheid van 't verkeer, weet je wel.  Enne, ik hoef me dat niet af te vragen.  Ik weet dat maar al te goed!  Ik ondervind dat dagelijks meerdere keren.  Ik rij zelf ook trekker-oplegger, en moet elke dag meerdere keren achteruit nen boerenhof op  ;)

En het is idd frustrerend: ik ben en blijf voorrangsplichtig, een ongeval en ik weet zeker al dat ik in fout zal zijn.  Dubbel frustrerend,......
.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1108 Gepost op: dinsdag 14 september 2010 - 21:32:57 »
Moet jij je eens afvragen hoe frustrerend het is als je dagelijks met een groot voertuig moet manoeuvreren en de andere weggebruikers je absoluut er de kans niet toe geven omdat jij voorrang MOET geven wat door hen geïnterpreteerd wordt als dat ze voorrang zouden hebben. Ikke en de rest kan stikken.

Daar kan ik mij iets bij voorstellen.

Er zijn een aantal situaties waarin het beter is om de wegcode niet al te strikt na te leven. Zo een situatie vind ik ook het gebruik van alle richtingsaanwijzers door een vrachtwagenbestuurder om aan te geven dat hij een maneuver gaat uitvoeren.

Met de bootaanhangwagen reed ik in België nooit sneller dan 80 km/h. Om veiligheidsredenen, maar ook om vrachtwagenbestuurders de kans te geven om me vlot in te halen. Als zo een vrachtwagenbestuurder achter mij had moeten vertragen vooraleer hij van rijstrook kon wisselen om in te halen, vertraagde ik zelfs even tot 70 km/h. Maar in ieder geval ontstak ik even mijn grootlichten van zodra de achterkant van zijn vrachtwagen de voorkant van mijn auto voorbij was, zodat hij wist dat hij opnieuw naar de rechter rijstrook kon keren en het verkeer achter hem niet langer dan nodig opgehouden werd. Een dergelijk gebruik van de grootlichten is in de wegcode ook niet voorzien, maar het zorgt er wel voor dat het inhalen vlotter verloopt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1109 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 00:37:49 »
Als je een ongeval zelf hebt gecreëerd zet je ook je vier pinkers op.
Maar op basis van een andere bepaling in die reglementering ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder