de vrouw is deze morgen 250 mtr ver geraakt
daarna is ze in de gracht gegleden
op ijs zijn winterbanden net zo goed als zomerbanden
Wat bedoel je nu met "net zo goed"

Als je de gripgrens overschrijdt dan glijd je natuurlijk ook in de gracht.
Dan ligt het aan de bestuurder en niet aan de winterbanden.

Mirakels gaan niet gebeuren omdat je met winterbanden rijdt, hé Sniper
Maar ondertussen zijn -goede- winterbanden al
beter dan spijkerwinterbanden op ijs.
Zeggen we met winterbanden kan je pakweg tweemaal zo snel door een ijsbocht rijden als met zomerbanden.
Zie 3. met foto, je kunt ook de video aanklikken die is veel overtuigender.
Natuurlijk moet men altijd zijn snelheid proberen aan te passen, evenzo met winterbanden.
Ik ga het niet uittesten hoor, maar ervaring heb ik ca. sinds 1973 met winterbanden (toen nog sneeuwbanden genoemd, want op ijs was de verbetering zeer pover toen). Toen dat zelfscherpend profiel uitkwam was het al een enorme sprong beter, en de rubbermengsels zijn ook steeds beter geworden.
Ik heb de fimpjes hier al dikwijls gezet maar voor jou maak een nog eens een copie uit ander topic.
Test op ijs: ... een BMW 328i (enkel achtertractie, met alle nodige electronische snufjes) een tractietest, een remtest doet en een bocht 90°(cornering) neemt, respectievelijk met een Bridgestone Zomer/Gansjaar/Winter.
Resultaten:
video :
http://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s&feature=related test op ijspiste vanaf 39 secondenrapport:
http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=1161. Tractietest 60 ft of ~ 18,3 m uit stilstand: (Dynamische Tractie Controle DTC of ASR direct in werking)
- 7,4 sec voor de zomerband (rode auto)
- 6,5 sec voor de all-seasons (zilvere auto)
- 4,5 sec voor de winterband (donkerblauwe auto)
2. Remmen uit 10 mph of 16 kmh: (ABS direct in werking)
- 47 ft of 14,3 m zomerband
- 39 ft 1" of 12 m all-season
- 21 ft 2" of 6,4 m winterband

3. Cornering of 90° bocht aan 10 mph of 16 kmh: (Electr. Stabilisatie Control of ESP in werking)
- zomerband brak bijna onmiddellijk uit en schoof nog ca. 20 m verder over het ijs.
- all season brak na ~ 1/6-bocht uit en schoof nog ca. 10 m verder over het ijs.
- winterband nam de bocht heel normaal.
De winterband (studless) heeft een enorme evolutie doorgemaakt en is op ijs zelfs overal
beter dan een normale
winterband met spikes (studded):
(moeilijk te geloven maar waar

)
video: (spikesbanden zijn goed te zien)
http://www.tirerack.com/tires/tests/videoDisplay.jsp?ttid=94test rapport:
http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=94zelfs tractie op ijs:
Blizzak WS60 Graspic DS-2 Michelin X-ICE Firestone Winterforce (Studded)
Studless Ice & Snow Studless Ice & Snow Studless Ice & Snow Studdable Winter
60-foot Time
4.6 seconds 4.9 seconds 5.2 seconds 5.3 seconds
Traction Index*
115 108 101 100