Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906068 keer)

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1335 Gepost op: zaterdag 27 november 2010 - 22:49:28 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1336 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 00:21:06 »
"Het is 22u30 maar mijn lichten zet ik niet aan hoor, hoogstens mijn standlicht waarvan dan ook nog 1 kapot is. Waarom trekt die tegenligger zijn grootlicht toch op op mij? Ik zal maar eens terugplimpen!" *zucht*

Ooit stapte ik in België, als het al volkomen donker was, bij een rood verkeerslicht even uit om mijn achterligger er zeer vriendelijk op te wijzen dat zijn lichten niet branden. Ik had pech, want het was een rasechte Belg. Zijn antwoord (vertaald uit het plat Antwerps): "Ik steek mijn lichten aan wanneer ik dat wil. En bemoei je met je eigen zaken, of ik sla op je bakkes."

Raar maar waar: hier in onze streek knippert een bestuurder nooit met zijn grootlichten als een tegenligger zonder of met te weinig verlichting rijdt, of als hij nagelaten heeft zijn grootlichten te dimmen. Een bestuurder knippert hier enkel met zijn grootlichten om aan te geven dat hij zijn voorrang afstaat.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1337 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 00:31:45 »
Ik had - jaren geleden - de grootste moeite om aan een Fransman (in Frankrijk) uit te leggen dat er niets aan mijn koplampen mankeerde. Het was ongeveer 16.00 uur midden in de zomer. En die Fransman maar gebaren dat er iets aan m'n lichten mankeerde. Ik stapte uit, liep naar de voorzijde van m'n auto, constateerde dat beide koplampen mooi geel licht uitstraalden en keek de Fransman vragend aan.

De Fransman zei iets van "C'est interdit"...

Nooit begrepen wat hij bedoelde.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1338 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 02:28:53 »

De Fransman zei iets van "C'est interdit"...

Nooit begrepen wat hij bedoelde.
;D
Trouwens een echte troen heeft geel licht. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1339 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 02:35:30 »
Jozef deze week nog even uitgestapt om m'n voorligger erop te wijzen dat er een stoplicht kapot was.
Ha ha busted hij zat te bellen achter het stuur en verschoot serieus. ;D

Ooit reed ik achter een VW met een kapotte stootdemper, die man stopt ergens en ik dus ook om hem dat defect te vertellen, reactie was "en wat zijn dat uw zaken". :o

Ja meestal bemoei ik me er niet meer mee maar soms is het toch nog sterker dan mezelf. :-X
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1340 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 02:45:24 »

De Fransman zei iets van "C'est interdit"...

Nooit begrepen wat hij bedoelde.
;D
Trouwens een echte troen heeft geel licht. ;D

't Was een DAF 33 ;D
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1341 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 02:49:09 »

De Fransman zei iets van "C'est interdit"...

Nooit begrepen wat hij bedoelde.
;D
Trouwens een echte troen heeft geel licht. ;D

't Was een DAF 33 ;D
Dan begrijp ik hem. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1342 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 12:50:17 »
Jozef deze week nog even uitgestapt om m'n voorligger erop te wijzen dat er een stoplicht kapot was.

Heb ik vele jaren geleden ook eens gedaan met een combi van de politie. Eerst bedankte de bestuurder me vriendelijk, maar toen ik eraan toevoegde "'t Is maar voor als U de rijkswacht zou tegenkomen", kon hij er niet meer mee lachen...  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1343 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 10:58:06 »
de vrouw is deze morgen 250 mtr ver geraakt
daarna is ze in de gracht gegleden
op ijs zijn winterbanden net zo goed als zomerbanden
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1344 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 13:07:06 »
de vrouw is deze morgen 250 mtr ver geraakt
daarna is ze in de gracht gegleden
op ijs zijn winterbanden net zo goed als zomerbanden
Wat bedoel je nu met "net zo goed"  ::)

Als je de gripgrens overschrijdt dan glijd je natuurlijk ook in de gracht.
Dan ligt het aan de bestuurder en niet aan de winterbanden.  ;D

Mirakels gaan niet gebeuren omdat je met winterbanden rijdt, hé Sniper

Maar ondertussen zijn -goede- winterbanden al beter dan spijkerwinterbanden op ijs.  8)

Zeggen we met winterbanden kan je pakweg tweemaal zo snel door een ijsbocht rijden als met zomerbanden.
Zie 3. met foto, je kunt ook de video aanklikken die is veel overtuigender.

Natuurlijk moet men altijd zijn snelheid proberen aan te passen, evenzo met winterbanden.

Ik ga het niet uittesten hoor, maar ervaring heb ik ca. sinds 1973 met winterbanden (toen nog sneeuwbanden genoemd, want op ijs was de verbetering zeer pover toen). Toen dat zelfscherpend profiel uitkwam was het al een enorme sprong beter, en de rubbermengsels zijn ook steeds beter geworden.

Ik heb de fimpjes hier al dikwijls gezet maar voor jou maak een nog eens een copie uit ander topic.

Test op ijs: ... een BMW 328i (enkel achtertractie, met alle nodige electronische snufjes) een tractietest, een remtest doet en een bocht 90°(cornering) neemt, respectievelijk met een Bridgestone Zomer/Gansjaar/Winter.
Resultaten:
video : http://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s&feature=related  test op ijspiste vanaf 39 seconden

rapport: http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=116

1. Tractietest 60 ft of ~ 18,3 m uit stilstand: (Dynamische Tractie Controle DTC of ASR direct in werking)
 - 7,4 sec voor de zomerband (rode auto)
 - 6,5 sec voor de all-seasons (zilvere auto)
 - 4,5 sec voor de winterband (donkerblauwe auto)

2. Remmen uit 10 mph of 16 kmh: (ABS direct in werking)
 - 47 ft of 14,3 m  zomerband
 - 39 ft 1" of 12 m all-season
 - 21 ft 2" of 6,4 m winterband



3. Cornering of 90° bocht aan 10 mph of 16 kmh: (Electr. Stabilisatie Control of ESP in werking)
 - zomerband brak bijna onmiddellijk uit en schoof nog ca. 20 m verder over het ijs.
 - all season brak na ~ 1/6-bocht uit en schoof nog ca. 10 m verder over het ijs.
 - winterband nam de bocht heel normaal.

 

De winterband (studless) heeft een enorme evolutie doorgemaakt en is op ijs zelfs overal beter dan een normale winterband met spikes (studded):
(moeilijk te geloven maar waar  ;))
video: (spikesbanden zijn goed te zien)
http://www.tirerack.com/tires/tests/videoDisplay.jsp?ttid=94
test rapport:
http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=94
zelfs tractie op ijs:
Citaat
Blizzak WS60                 Graspic DS-2              Michelin X-ICE          Firestone Winterforce (Studded)
Studless Ice & Snow       Studless Ice & Snow    Studless Ice & Snow      Studdable Winter
60-foot Time
            4.6 seconds         4.9 seconds             5.2 seconds                    5.3 seconds
Traction Index*
              115                    108                         101                             100
« Laatst bewerkt op: dinsdag 30 november 2010 - 13:22:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1345 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 14:58:57 »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1346 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 15:07:31 »
Mirakels gaan niet gebeuren omdat je met winterbanden rijdt, hé Sniper
zoals ik al een tijd geleden stelde
op ijs mag je hebben wat je wil, glijden doe je
in Finland rijden we 's winters met spijkerbanden en toch glijden we weg op het ijs
de tests die het tegendeel bewijzen zijn gedaan onder ideale omstandigheden, door testrijders
klein verschil met de werkende moeder die 's morgens haar kinderen naar school voert

2. Remmen uit 10 mph of 16 kmh: (ABS direct in werking)
 - 47 ft of 14,3 m  zomerband
 - 39 ft 1" of 12 m all-season
 - 21 ft 2" of 6,4 m winterband
maar sommige tests kloppen dus toch

de echtgenote reed 15 km/u, maar de gracht was maar 4 mtr verder
dus 2.4 mtr te dicht om te kunnen stoppen

en dat draaien op ijs...
wel, het stuur draaide en de auto ging rechtdoor
daar kan je weinig aan doen, behalve thuisblijven als het glad kan zijn
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1347 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 15:35:35 »
Bleef de werkende moeder met kinders kijken naar waar ze naartoe wou, of waar ze naartoe ging?

Meestal slaat men het stuur full-lock naar de kant die men naar toe wil, en blijft men kijken naar de kant waar men naartoe gaat. Zo krijgen banden geen grip.

Nu, ijs is link, maar zelfs op het meest gladde ijs met de meest kale zomerbanden zal je een auto kunnen doen draaien, zolang je niet te bruusk draait en niet te bruusk remt. Het aanbod grip is nl. erg beperkt, en daaruit moet je remkracht en richtingskracht uit putten. Hoe minder je remt, hoe meer je kan sturen. Hoe minder je stuurt, hoe meer je kan remmen.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1348 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 16:02:25 »
maar zelfs op het meest gladde ijs met de meest kale zomerbanden zal je een auto kunnen doen draaien, zolang je niet te bruusk draait en niet te bruusk remt. Het aanbod grip is nl. erg beperkt, en daaruit moet je remkracht en richtingskracht uit putten. Hoe minder je remt, hoe meer je kan sturen. Hoe minder je stuurt, hoe meer je kan remmen.
volgens die omschrijving zou ze volgens mij toch in de gracht gelegen hebben ;)
net gemeten
van het moment waar ze begon te draaien (of wilde draaien) tot waar de neus lag in de gracht is net geen 10 mtr

ze had het wss wel kunnen redden, had ze net een slipcursus gevolgd
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1349 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 18:06:18 »
Oh, ik ben er zeker van dat ze het dan nog niet gered had. Hoe hoger de snelheid bij een bepaalde grip, hoe groter de radius van de bocht die je maximaal kan maken. De grip is een constante, je snelheid bepaal je zelf dus dan kun je vrij makkelijk achterhalen of je te snel ging of niet :)

Het enige probleem is dat je die grip dus pas kan bepalen als je er zelf op staat :)