Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906214 keer)

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1350 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 18:36:03 »
Citaat van: sniper
en dat draaien op ijs...
wel, het stuur draaide en de auto ging rechtdoor
daar kan je weinig aan doen

Je weet wel beter:

Citaat
ze had het wss wel kunnen redden, had ze net een slipcursus gevolgd

En zelfs als haar laatste cursus nog niet langer dan 2 jaar geleden was.

Maar er zijn veel werkende moeders die 's morgens hun kinderen naar school voeren en een auto in beweging kunnen brengen, doch het nooit nodig gevonden hebben om ermee te leren rijden: zodra de omstandigheden niet meer ideaal zijn, rijdt de auto met hen, in plaats van omgekeerd.

Heeft ze er iets uit geleerd, nu het deze keer niet door haar rijvaardigheid, doch louter door geluk, nog eens goed afgelopen is? Of behoort ze tot de fractie van "'t Is dat het zo moeten zijn heeft, pech gehad"?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1351 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 18:46:42 »
Citaat van: sniper
en dat draaien op ijs...
wel, het stuur draaide en de auto ging rechtdoor
daar kan je weinig aan doen

Je weet wel beter:

Citaat
ze had het wss wel kunnen redden, had ze net een slipcursus gevolgd

En zelfs als haar laatste cursus nog niet langer dan 2 jaar geleden was.

Maar er zijn veel werkende moeders die 's morgens hun kinderen naar school voeren en een auto in beweging kunnen brengen, doch het nooit nodig gevonden hebben om ermee te leren rijden: zodra de omstandigheden niet meer ideaal zijn, rijdt de auto met hen, in plaats van omgekeerd.

Heeft ze er iets uit geleerd, nu het deze keer niet door haar rijvaardigheid, doch louter door geluk, nog eens goed afgelopen is? Of behoort ze tot de fractie van "'t Is dat het zo moeten zijn heeft, pech gehad"?
vergeten te zeggen dat ze haar rijbewijs in Finland haalde, waar rijden in winterse omstandigheden een deel van de vereisten is om te slagen

ik behoor tot de fraktie die zegt 'pech gehad'

had ik 5 min voor haar vertrokken had ik in de gracht gehangen
toen ik aankwam ging ik pardoes op mijn achterste (op het ijs)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 30 november 2010 - 18:49:23 door sniper »
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1352 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 19:13:39 »
Mirakels gaan niet gebeuren omdat je met winterbanden rijdt, hé Sniper
zoals ik al een tijd geleden stelde
op ijs mag je hebben wat je wil, glijden doe je
Maar al een heel pak later als met zomerbanden...

Met zomerbanden blijf je idd best thuis of men wandelt goed door, want op ijs moet men al stapvoets rijden met zomerbanden.

Citaat
in Finland rijden we 's winters met spijkerbanden en toch glijden we weg op het ijs
Tja dan rijden ´ze´ iets te snel...
Maar btw spijkerbanden* zijn in Be niet verboden hoor (wel fixe snelheidsbeperking* 60/90), alhoewel het eigenlijk dom is die op te leggen aangezien winterbanden iets beter kunnen zijn. Op een bepaalde vastgereden dikke sneeuwlaag zijn spikes een nuance beter, heb ik gescheckt.

Citaat
de tests die het tegendeel bewijzen zijn gedaan onder ideale omstandigheden, door testrijders
klein verschil met de werkende moeder die 's morgens haar kinderen naar school voert
Idd, en de testrijders hadden ook ABS én ESP wat ook al serieus helpt wanneer men bijna op de limiet eerst remt en dan pas afdraait.
(bij het afdraaien moet het remmen natuurlijk best al gedaan zijn hé, want ABS én ijs... mmmh normaal gezien zou het toch kunnen gaan bij de laatste generatie ABS... )

En het ijs op die testpiste was ook wel héél glad hé, heb je gezien aan de cijfers.

Citaat
2. Remmen uit 10 mph of 16 kmh: (ABS direct in werking)
 - 47 ft of 14,3 m  zomerband
 - 39 ft 1" of 12 m all-season
 - 21 ft 2" of 6,4 m winterband
maar sommige tests kloppen dus toch

de echtgenote reed 15 km/u, maar de gracht was maar 4 mtr verder
dus 2.4 mtr te dicht om te kunnen stoppen
Oeps, dan viel het nog mee...  :-\

Citaat
en dat draaien op ijs...
wel, het stuur draaide en de auto ging rechtdoor
wslk remde ze nog op dat moment, want (half-half- bij ABS) blokkerende voorwielen rollen niet zo naartoe hoe men draait hé, die schuiven eerder rechtdoor, zeker als de snelheid redelijk (te) hoog ligt.  ;)
Ofwel reedt ze ruim meer als 15 kmh... ik heb zo´n vaag vermoeden. (ze zal op dat moment wel niet op haar meter gekeken hebben, die begint ook meestal bij 20 kmh)

Citaat
daar kan je weinig aan doen, behalve thuisblijven als het glad kan zijn
hmm, beetje oefenen op een verlaten -gladde- parking doet soms goed.

Ref spijkerbanden:
Citaat
Spijkerbanden zijn winterbanden met metalen ‘spijkers’ verdeeld over het loopvlak. Het gebruik ervan is toegestaan van 1 november tot 31 maart wanneer er sneeuw of ijzel op het wegdek ligt en enkel voor auto’s van minder dan 3,5 ton. U moet ze aanbrengen op de 4 wielen en u moet zich houden aan de voorgeschreven snelheidsbeperkingen: 90 km/u op autosnelwegen en maximaal 60 km/u op andere openbare wegen. Bovendien moet u achteraan op uw auto een bordje '60 km/u' aanbrengen, een verkleinde weergave van het verkeersbord dat een snelheidsbeperking van 60 km/u oplegt.
http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/auto/Rijd_veiliger_met_winterbanden.7272267-2210.art
« Laatst bewerkt op: dinsdag 30 november 2010 - 19:19:43 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1353 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 19:20:59 »
Ik rij hier een smal straatje door, met halverwege een plaats om de tegenliggers door te laten, is niet langer dan 100m.
Dus als je van de andere kant die straat wil indraaien en je ziet daar iemand dan wacht je een paar seconde tot die de straat uit is.
Daarstraks niet dus, ik ben op ca 25m van het einde en mijnheer of madam draait de straat in, ik denk ziet die mij niet?
Het is anders een heel rustig straatje maar na een paar minuten staan er toch al enkele achter mij en ik vertik het om achteruit te rijden, tegenligger rijdt toch terug, merkelijk moeilijk, als ik hem dan passeer zie ik het, zijn ruiten volledig dicht, ook de voorruit voor zeker  80% >:(
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1354 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 20:58:33 »
Daarstraks m'n kids en hun nichtje gaan afhalen aan de schoolpoort.  Ook al woont men dan op loopafstand, en men neemt de auto, allemaal tot daar aan toe.  Maar het is dan weer teveel gevraagd om hun auto een klein beetje deftig te parkeren.  Op nauwelijks 50 m te voet, is er veilige en reglementaire parkeerplaats zat.  Maar neen, bompa staat op het zebrapad natuurlijk.  Ik heb nog 's mijn oude trucje bovengehaald.  Achterdeur geopend, en gevraagd of ik via zijn achterbank mocht passeren.  U staat namelijk op het zebrapad, ziet u.    >:(
En prompt kreeg hij nog van anderen verwijten.

Een beetje gestotter, en weg was hij. 

Dat zijn dan die mannen die je hoort reclameren over "die joenge gaste en die camiongchaufeurs die gevoarlijk raaje"
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1355 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 21:07:47 »
Maar btw spijkerbanden* zijn in Be niet verboden

Klopt niet.  Spijkerbanden zijn in principe verboden in ons landje:

81.4.4. Wielbanden moeten een loopvlak hebben zonder holten of uitsprongen die de openbare weg kunnen beschadigen.

Slechts bij sneeuw of ijzel mogen de banden van sneeuwkettingen voorzien worden.

Spijkerbanden zijn verboden.

Wanneer de weersgesteldheid het rechtvaardigt kan de Minister van Verkeerswezen evenwel bij uitzondering en onder de door hem vastgestelde voorwaarden, het gebruik van die banden toelaten.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 30 november 2010 - 21:10:59 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1356 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 21:15:30 »
Daarstraks m'n kids en hun nichtje gaan afhalen aan de schoolpoort.  Ook al woont men dan op loopafstand, en men neemt de auto, allemaal tot daar aan toe.  Maar het is dan weer teveel gevraagd om hun auto een klein beetje deftig te parkeren.  Op nauwelijks 50 m te voet, is er veilige en reglementaire parkeerplaats zat.  Maar neen, bompa staat op het zebrapad natuurlijk.  Ik heb nog 's mijn oude trucje bovengehaald.  Achterdeur geopend, en gevraagd of ik via zijn achterbank mocht passeren.  U staat namelijk op het zebrapad, ziet u.    >:(
En prompt kreeg hij nog van anderen verwijten.

Een beetje gestotter, en weg was hij. 

Dat zijn dan die mannen die je hoort reclameren over "die joenge gaste en die camiongchaufeurs die gevoarlijk raaje"
Die ga ik onthouden, je weet maar nooit. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1357 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 23:09:50 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1358 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 23:32:57 »
Maar btw spijkerbanden* zijn in Be niet verboden

Klopt niet.  Spijkerbanden zijn in principe verboden in ons landje:

81.4.4. Wielbanden moeten een loopvlak hebben zonder holten of uitsprongen die de openbare weg kunnen beschadigen.

Slechts bij sneeuw of ijzel mogen de banden van sneeuwkettingen voorzien worden.

Spijkerbanden zijn verboden.

Wanneer de weersgesteldheid het rechtvaardigt kan de Minister van Verkeerswezen evenwel bij uitzondering en onder de door hem vastgestelde voorwaarden, het gebruik van die banden toelaten.
Maar ge vergeet het 3e lid... te lezen.
je citeert
Citaat
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/273-art81
1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
81.4.4. Wielbanden moeten een loopvlak hebben zonder holten of uitsprongen die de openbare weg kunnen beschadigen.
Slechts bij sneeuw of ijzel mogen de banden van sneeuwkettingen voorzien worden.

Spijkerbanden zijn verboden.

Wanneer de weersgesteldheid het rechtvaardigt kan de Minister van Verkeerswezen evenwel bij uitzondering en onder de door hem vastgestelde voorwaarden, het gebruik van die banden toelaten.


Ik citeer... een M.B. en een bekendmaking in het B.S. van 10 maand later...:
Citaat
http://wegcode.be/secties/mb/mb-280976/851-art1-9

28 SEPTEMBER 1976. - Ministerieel besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor het gebruik van spijkerbanden.
[B.S. 16.10.1976]
Artikel 1
De spijkerbanden mogen gebruikt worden van 1 november tot 31 maart.

Artikel 2
Mogen alleen met spijkerbanden worden uitgerust, de auto's waarvan het hoogste toegelaten gewicht niet meer bedraagt dan 3,5 ton en de aan deze voertuigen gekoppelde aanhangwagens.

Deze gewichtsbeperking geldt niet voor de prioritaire voertuigen, de voertuigen die gebruikt worden voor het berijdbaar houden van de wegen in de winter, de takelwagens en evenmin voor de minibussen, autobussen en autocars.

Artikel 3
De spijker mogen slechts gemonteerd worden op banden met radiale structuur. Ze moeten één enkele punt hebben en hun diameter mag aan de basis niet meer dan 7 millimeter bedragen; een tolerantie van 0,5 millimeter wordt toegestaan.

Het aantal spijkers mag niet meer bedragen dan 110 voor de banden met een diameter van minder dan 13 duim en 130 voor die met een diameter van 13 duim of meer.

Artikel 4
Wanneer op een voertuig spijkerbanden gemonteerd worden, moeten al de wielen ervan voorzien worden. Voor de voertuigen voor traag vervoer volstaat het evenwel dat de banden gemonteerd op dezelfde as, van dezelfde aard zijn, hetzij met hetzij zonder spijkers.

In het geval van tweelingbanden volstaat het dat één van de twee banden voorzien is van spijkers; de spijkerbanden dienen in dat geval gemonteerd te worden symmetrisch ten opzichte van de lengteas van het voertuig.

Aan hetzelfde voertuig mag geen band een aantal spijkers hebben dat meer dan 20 pct. lager ligt dan het aantal van de band die het grootste aantal spijkers heeft.

Artikel 5
Een aanhangwagen, gekoppeld aan een met spijkerbanden uitgerust voertuig, moet er eveneens mee uitgerust worden, behalve wanneer het een aanhangwagen betreft, die gekoppeld is aan een voertuig voor traag vervoer, of een aanhangwagen waarvan het hoogste toegelaten gewicht niet meer bedraagt dan 500 kg.

Aan een sleep die uitgerust is met spijkerbanden, mag geen band een aantal spijkers hebben dat meer dan 30 pct. lager ligt dan het aantal van de band die het hoogste aantal spijkers heeft.

Artikel 6
Onverminderd de bepalingen die lagere snelheidsbeperkingen opleggen, wordt de snelheid van de met spijkerbanden uitgeruste voertuigen beperkt :

1° tot 90 km per uur op de autosnelwegen en de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting;

2° tot 60 km per uur op de andere openbare wegen.

Dit artikel geldt niet voor de prioritaire voertuigen.

Artikel 7
Een snelheidsplaat die " 60 km " vermeldt, moet aangebracht worden op een zichtbare plaats, aan de achterzijde van de met spijkerbanden uitgeruste voertuigen en van de aanhangwagens zonder spijkerbanden gekoppeld aan een met spijkerbanden uitgerust voertuig.

Deze snelheidsplaat moet het verkeersbord C 43 afbeelden. De schijf moet een middellijn hebben van 0,21 m; de rode boord moet 0,03 m breed zijn; de cijfers zijn 0,07 m hoog, 0,045 m breed en de trekken ervan 0,01 m dik. De rode rand van de schijf moet van reflecterende produkten voorzien zijn.

De snelheidsplaat moet weggenomen worden wanneer het voertuig wordt gebruikt zonder spijkerbanden.

Dit artikel geldt niet voor de prioritaire voertuigen, de voertuigen voor traag vervoer en evenmin voor de aanhangwagens die aan deze voertuigen gekoppeld zijn.

Artikel 8
De spijkerbanden die aangeschaft werden voor 1 mei 1976 en die niet in overeenstemming zijn met de bepalingen van artikel 3 mogen gebruikt worden tot 31 maart 1981.

Artikel 9
Dit besluit treedt in werking de dag
waarop het in het Belgisch Staatsblad is bekendgemaakt.

Wat telt er nu ? Hebben de data dan niets te betekenen ?
Let op de kleur, De Minister van Verkeerswezen heeft wel 10 maand later een nieuw M.B uitgevaardigd waar hij idd de voorwaarden vastlegt die het gebruik van spijkerbanden toelaat, zoals het staat in de laatste zin van K.B. Art 81.4.4.  ;)

Volgens mij baseert Netto.be zich op het minst oude bekendmaking in het Belgisch Staatsblad en dan treedt het besluit in werking...  
niets anders als logisch, niet ?

Touring zegt hetzelfde... (en voor sneeuwkettingen refereren ze onderaan naar 81.4.4 2e lid)

http://www.touring.be/nl/voorbereiden/op-vakantie-vertrekken/info-per-land/wetgeving-sneeuwkettingen-spijkerbanden/landen/belgie.asp
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 december 2010 - 00:11:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1359 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 07:32:35 »
Dan gaat TOURING hier stevig de mist in.  Je moet namelijk élke regel naleven.

Wat ik lees is, dat de Minister van Verkeerswezen het gebruik van die banden bij uitzondering, en onder de hem gestelde voorwaarden kàn toelaten.  En dit in de periode van 1 november tot 31 maart.

Het MB van 10 maanden later is dan ook slechts dan van toepassing, wanneer de Minister van Verkeerswezen per uitzondering een toelating heeft gegeven.  De eerdere regel dat spijkerbanden verboden zijn, zonder deze toelating, staat er namelijk nog steeds.  Die regel werd nooit gewijzigd, nooit opgeheven.  En blijft dus tot op de dag van vandaag wel degelijk van toepassing.

Geen toelating ==> spijkerbanden verboden.

Ik vergelijk het een beetje met die oude discussie of een motorfiets nu op het trottoir mag parkeren of niet.  Ja, volgens artikel 23.  Nee, nog steeds niet volgens artikel 24.1.
Daar heeft men in artikel 23 ook de onhandigheid begaan er niet bij te vertellen of dit nu een uitzondering is op artikel 24.1.  Met alle vervelende gevolgen vandien.
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 december 2010 - 08:29:04 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1360 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 09:16:36 »
Joepie... Lang leve de treinen...
Maandag trein afgeschaft, meegereden met iemand die ik toevallig tegenkwam.
Dinsdag 25 minuten vertraging.
Vandaag twee treinen afgeschaft en uiteindelijk twee uur onderweg geweest...

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1361 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 11:02:29 »
Ik weer blij dat ik met de auto rij :)

Alhoewel ik toch nog de motorfiets zou verkiezen. Volgende week zou het terug warmer worden :)

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1362 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 11:04:59 »
Ja.  Dit weekeinde zou de dooi zich stilaan inzetten.  Maar als de eerste regen dan op een bevroren ondergrond gaat vallen, zijn we nog niet aan de nieuwe patatjes.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1363 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 11:12:53 »
Ja.  Dit weekeinde zou de dooi zich stilaan inzetten. 
Ja, maar voor hoe lang.  De winter moet nog beginnen

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1364 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 11:16:06 »
Ik heb geen glazen bol  ;)
Maar ik weet wel dat de weerberichten hier geregeld zo onbetrouwbaar zijn als een gepenioneerde prosti.*...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone