Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906074 keer)

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1365 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 12:14:21 »
Dan gaat TOURING hier stevig de mist in.  Je moet namelijk élke regel naleven.
Welke regel ? Je focust op een zinnetje, geen verkeersregel.

Touring en wslk andere instellingen lezen de context van de wet volledig.
wegcode.be/vraagbaak trouwens ook:
http://wegcode.be/forum/showthread.php/21718-spijkerbanden

En verzekeringen:
http://www.pv.be/nl/P-V-Magazine/Rijden-bij-winterweer/Spijkerbanden-en-sneeuwkettingen-weetjes/page.aspx/1294

En in het theorieboekje:
http://www.gratisrijbewijsonline-forum.be/viewtopic.php?f=2&t=211
nu ga ik stoppen met linken  :D

Spijkerbanden zijn dus niet verboden, je kan toch niet een zin met 3 woorden uit de context trekken van de daaropvolgende volgende zin.

Het M.B. spreekt het K.B. helemaal niet tegen maar volgt eruit.
Het is quasi een wet.

Citaat
Spijkerbanden zijn verboden.
Wanneer de weersgesteldheid het rechtvaardigt kan de Minister van Verkeerswezen evenwel bij uitzondering en onder de door hem vastgestelde voorwaarden, het gebruik van die banden toelaten.

Ik lees dus dat ze toegelaten zijn onder voorwaarden, en die vastgestelde voorwaarden zijn te lezen in die hele reeks artikelen van 1 tot 9.

Spijkerbanden waren dus enkel verboden tussen verschijning BS 09.12.1975 en B.S. 16.10.1976 want vanaf die datum had de Minister van Verkeerswezen zijn job gedaan door te voldoen aan het KB 1 DECEMBER 1975. - 3e lid. , enkel het recentste in het Staatsblad telt.
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 december 2010 - 12:22:33 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1366 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 12:28:31 »
Dit is nu typisch zoiets wat je krijgt als de heren en dames wetgever in dit landje rap-rap wat wetten uitbraken tussen de soep en de patatten.  Zonder na te denken over de gevolgen, zoals gewoonlijk.

Nergens staat er dat de nieuwe regels de oude teniet doen.
Nergens staat er dat de nieuwe regels een uitzondering zijn op de reeds bestaande wetgeving.
De bestaande regels zijn NOOIT opgeheven.

Men mag nog duizend regels erbij flansen, voor mijn part een halve telefoonboek, of een ganse telefoonboek vol.  Zolang men niks doet met de bestaande wetgeving, blijft die van kracht.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1367 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 12:49:17 »
Dit is nu typisch zoiets wat je krijgt als de heren en dames wetgever in dit landje rap-rap wat wetten uitbraken tussen de soep en de patatten.  Zonder na te denken over de gevolgen, zoals gewoonlijk.

Nergens staat er dat de nieuwe regels de oude teniet doen.
Nergens staat er dat de nieuwe regels een uitzondering zijn op de reeds bestaande wetgeving.
De bestaande regels zijn NOOIT opgeheven.

Men mag nog duizend regels erbij flansen, voor mijn part een halve telefoonboek, of een ganse telefoonboek vol.  Zolang men niks doet met de bestaande wetgeving, blijft die van kracht.
Ik lees geen "verkeersregel" waar staat dat spijkerbanden - het ganse jaar - verboden zijn.

Ik lees wel één zin van 3 woorden waar spijkerbanden verboden zijn, onmiddelijk gevolgd door een lange zin waar spijkerbanden onder voorwaarden toegelaten kunnen zijn. En als men die voorwaarden vervult mag men ermee rijden.

Citaat
Artikel 1
De spijkerbanden mogen gebruikt worden van 1 november tot 31 maart.

spijkerbanden zijn dus (nog altijd) verboden van 1 april tot 31 oktober.
Dus die zin " Spijkerbanden zijn verboden " (gij noemt het regel) moet zelfs in dat KB blijven staan, anders kunnen ze niet 7 maanden verboden zijn.

Dus die "regel" "Spijkerbanden zijn verboden" mag niet opgeheven worden.

Ik denk dat ik nu duidelijk genoeg was.  ;)
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 december 2010 - 12:52:27 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1368 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 13:06:00 »
Ik lees geen "verkeersregel" waar staat dat spijkerbanden - het ganse jaar - verboden zijn.

Ikke wel: Spijkerbanden zijn verboden.

Ik lees wel één zin van 3 woorden waar spijkerbanden verboden zijn, onmiddelijk gevolgd door een lange zin waar spijkerbanden onder voorwaarden toegelaten kunnen zijn. En als men die voorwaarden vervult mag men ermee rijden.

Je zegt het nu zélf: slechts wanneer die voorwaarden vervuld zijn, mag men ermee rijden.
* uitsluitend in de periode van 1 november tot 31 maart
* de weersgesteldheid moet het rechtvaardigen
* de Minister van Verkeerswezen moet een toelating geven
* men dient de voorwaarden die de Minister van Verkeerswezen eraan vastkoppelt, naleven.

en dan mag men er inderdaad mee rijden, akkoord.

==> MAAR: voorwaarden niet vervuld = spijkerbanden zijn verboden en blijven verboden.
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 december 2010 - 13:10:13 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1369 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 14:11:06 »
Bert, ik lees:

Wegcode: "Spijkerbanden zijn verboden, behalve als de minister het toelaat".

En vervolgens:

Ministerieel besluit :"Het is toegelaten tussen 1 november en 31 maart".

Dus is er toch geen probleem?

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1370 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 15:01:55 »
Wat er staat, is
en ik heb de essentie dus in het vet gezet

Spijkerbanden zijn verboden.

Wanneer de weersgesteldheid het rechtvaardigt kan de Minister van Verkeerswezen evenwel bij uitzondering en onder de door hem vastgestelde voorwaarden, het gebruik van die banden toelaten.


Hij KAN ze dus BIJ UITZONDERING toelaten onder de door hem vastgestelde voorwaarden.  Het is dus niet zo dat het Ministerieel Besluit van 10 maanden later automatisch betekent dat tussen 1 november en 31 maart spijkerbanden toegelaten zijn.

En die "door hem vastgestelde voorwaarden" zijn dus 10 maanden later vastgelegd in het Ministerieel Besluit, waar het hier al heel de tijd over gaat.

Once again: Zonder toelating ==> spijkerbanden verboden.
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 december 2010 - 15:10:16 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1371 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 15:27:16 »
Jama, die toelating zit in dat ministerieel besluit, tesamen met de voorwaarden :).

Dat MB ís uw toelating :).

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1372 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 16:09:50 »
Jama, die toelating zit in dat ministerieel besluit, tesamen met de voorwaarden :).

Dat MB ís uw toelating :).
En vandaag is de 1 december dan heb ik geen "toelating" nodig.  :D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1373 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 16:30:00 »
in Finland rijden we 's winters met spijkerbanden en toch glijden we weg op het ijs

Heb je het gevolgd @ sniper ?  ;)

Hier mag je dus in de winter ZEKER ook met (reglementaire) spijkerbanden rijden.
Die zijn hier niet verboden in de winter.

Citaat
Ministerieel besluit: het is toegelaten tussen 1 november en 31 maart.
Je mag er dus nog veel langer als dé winter mee rijden, weer of geen (winters) weer.

Citaat
De astronomische winter begint op het noordelijk halfrond rond 21 december. De zon staat dan 's middags aan de Steenbokskeerkring loodrecht aan de hemel. De naam is afgeleid van het sterrenbeeld Steenbok dat rond midden december begint. Deze dag valt daarom ook samen met de kortste dag op het noordelijk halfrond. De astronomische winter eindigt meestal op 20 maart, soms op 21 maart, wanneer de zon 's middags aan de evenaar loodrecht aan de hemel staat (equinox). Hierna begint de lente.

edit:  Touring zet die verklarende tekst ook op zijn website, die gaan niet "stevig de mist in".  :-X
http://www.touring.be/nl/voorbereiden/op-vakantie-vertrekken/info-per-land/wetgeving-sneeuwkettingen-spijkerbanden/landen/belgie.asp
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 december 2010 - 16:43:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1374 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 17:20:05 »
Jama, die toelating zit in dat ministerieel besluit, tesamen met de voorwaarden :).

Dat MB ís uw toelating :).

Neen.  Dat MB zijn de voorwaarden die de Minister van Verkeerswezen koppelt aan zijn toelating die hij:
* bij uitzondering
* wanneer de weersomstandigheden het rechtvaardigen
KAN geven, in de periode van 1 november tot 31 maart.

Geen toelating ==> spijkerbanden verboden

En vandaag is de 1 december dan heb ik geen "toelating" nodig.  :D

Toch wel!  Hoe kan je nu over datgene blijven lezen wat ik in 't vet zette?

Spijkerbanden zijn verboden.

Wanneer de weersgesteldheid het rechtvaardigt kan de Minister van Verkeerswezen evenwel bij uitzondering en onder de door hem vastgestelde voorwaarden, het gebruik van die banden toelaten.


In de regel zijn ze dus verboden, tenzij de Minister van Verkeerswezen, bij uitzondering een toelating geeft, onder de door hem gestelde voorwaarden.
En die voorwaarden zijn dus vastgelegd door dat fameuze MB.  

Enkel dat fameuze MB lezen, en daaruit opmaken dat ze sowieso zijn toegelaten van 1 november tot 31 maart: da's dingen uit hun context rukken.  Je moet namelijk élke regel lezen.  Dus ook degene die ik hier (nog maar eens) in het vet gezet heb.  Niet enkel diegene die je toevallig goed uitkomen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 december 2010 - 17:37:06 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1375 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 17:49:47 »
Ik heb geen glazen bol  ;)

Maak je geen zorgen, Bert, die glazen bollen werken meestal niet beter dan een weersvoorspelling...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1376 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 18:53:40 »
Wat je zegt!  Een mens kan beter ipv daags voordien naar de weerman te luisteren, 's morgens vroeg z'n neus eens buiten steken.  Dan weet ik gewoonlijk meer.  In de helft van de gevallen begint men hier het weerbericht met uit te leggen waarom de voorspelling gisteren niet klopte.

Ooit heb ik Frank Deboosere eens horen vertellen dat zijn voorspelling klopte, maar dat het 't weer verkeerd was dat mis was.  :D :D
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1377 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 19:31:32 »
Jama, die toelating zit in dat ministerieel besluit, tesamen met de voorwaarden :).

Dat MB ís uw toelating :).

Neen.  Dat MB zijn de voorwaarden die de Minister van Verkeerswezen koppelt aan zijn toelating die hij:
* bij uitzondering
* wanneer de weersomstandigheden het rechtvaardigen
KAN geven, in de periode van 1 november tot 31 maart.

Geen toelating ==> spijkerbanden verboden

En vandaag is de 1 december dan heb ik geen "toelating" nodig.  :D

Toch wel!  Hoe kan je nu over datgene blijven lezen wat ik in 't vet zette?

Spijkerbanden zijn verboden.

Wanneer de weersgesteldheid het rechtvaardigt kan de Minister van Verkeerswezen evenwel bij uitzondering en onder de door hem vastgestelde voorwaarden, het gebruik van die banden toelaten.


In de regel zijn ze dus verboden, tenzij de Minister van Verkeerswezen, bij uitzondering een toelating geeft, onder de door hem gestelde voorwaarden.
En die voorwaarden zijn dus vastgelegd door dat fameuze MB.  

Enkel dat fameuze MB lezen, en daaruit opmaken dat ze sowieso zijn toegelaten van 1 november tot 31 maart: da's dingen uit hun context rukken.  Je moet namelijk élke regel lezen.  Dus ook degene die ik hier (nog maar eens) in het vet gezet heb.  Niet enkel diegene die je toevallig goed uitkomen.
Te belachelijk om hierop nog te reageren.

Nu gaat ge nog alles verdraaien terwijl ik je op jouw foutieve interpretatie gewezen heb.
IK heb het M.B. volledig geciteerd, jij niet. En nu ga jij me zeggen dat ik het M.B moet lezen terwijl jij nog niet eens het 3e lid van het K.B leest.  

Zelfs Touring gaat volgens jou STEVIG DE MIST in terwijl Touring dat volledige M.B. citeert op zijn website.  

Want jij hebt helemaal niets over het geldige M.B. gezegd dat voorvloeit uit het KB betreft spijkerbanden.

Winterbanden zijn NIET verboden in de winter als men dat M.B. (= Wet) in acht neemt.
Lees nog maar eens mijn eerste reactie door:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2093.msg30465.html#msg30465

En moest ge het niet begrijpen, winter is een vorm van weersgesteldheid.

En die weersgesteldheid heeft de minister vervangen door tussen 1 november en 31 maart in zijn voorwaarden te zetten, want in de Art 1 - 9 van zijn M.B. is niets van weersgesteldheid vermeld. Dus pin U toch niet zo letterlijk vast op de woorden van het derde lid van dat K.B. want het M.B. vervangt volledig dat 3e lid.

Of denkt ge nu echt dat men elke dag opnieuw de Minister de toelating vraagt om eens "uitzonderlijk" met spijkerbanden te mogen rijden als de Minister van Verkeer het weer winters genoeg vindt ?  ::)

 Elke dag naar de bandenboer, want vandaag mag het niet van de Minister, in Limburg ligt te weinig sneeuw...  :D :D
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 december 2010 - 19:44:12 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1378 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 19:39:22 »
Buienradar kijken, is redelijk juist.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1379 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 19:50:06 »
En moest ge het niet begrijpen, winter is een vorm van weersgesteldheid.


Oh ja.  Dat is bij mijn weten een seizoen, géén weersgesteldheid.  Het kan vandaag sneeuwen, en volgende week voorspelt men regen, in hetzelfde seizoen.  En vooraleer we 't uur weer op zomeruur mogen zetten, kunnen we gerust nog wat winterprikken krijgen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 december 2010 - 19:58:23 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone