Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906067 keer)

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1380 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 20:54:41 »
Heb je het gevolgd @ sniper ?  ;)

Hier mag je dus in de winter ZEKER ook met (reglementaire) spijkerbanden rijden.
Die zijn hier niet verboden in de winter.
vooraleer ik hier spijkerbanden koop zal de aarde nog een pak mogen opwarmen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1381 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 20:58:12 »
daarnet was het toch een beetje te erg
het begon licht te sneeuwen en onmiddellijk ging de snelheid van 70 naar 25 km/u
de mensen trekken met hun lichten als ik ze inhaal

en ja, ik behou het vertrouwen in mijn winterbanden
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1382 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 21:54:46 »
Dit is nu typisch zoiets wat je krijgt als de heren en dames wetgever in dit landje rap-rap wat wetten uitbraken tussen de soep en de patatten.  Zonder na te denken over de gevolgen, zoals gewoonlijk.

Nergens staat er dat de nieuwe regels de oude teniet doen.
Nergens staat er dat de nieuwe regels een uitzondering zijn op de reeds bestaande wetgeving.
De bestaande regels zijn NOOIT opgeheven.

Toch wel, dat staat in het Staatsblad, niet op wegcode.be

Zie onderaan de aanhef, dus het 2e en derde lid van 81.4.4 is volledig vervangen door het verklarende M.B., m.a.w. het K.B. van 1 december 1975 is gewijzigd bij KB van 27 april 1976, inzonderheid op artikel 81.4.4.

Het zal waarschijnlijk ook zijn dat de zin #spijkerbanden zijn verboden# van Art 81.4.4. ongeldig is (het verward alleen maar), maar daar ben ik niet 100% zeker van, daarvoor moet ik de eigenlijke wettekst vinden, want art. 1> De spijkerbanden mogen gebruikt worden van 1 november tot 31 maart maakt eigenlijk die zin(#2e lid#) totaal overbodig. Wegcode.be is niet een exacte copie van de wettekst, ik bedoel de alinea´s en zinsleden, want #lid 2# gehoort met lid 3 in een context gelezen te worden

Citaat
1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
Titel III: Verkeerstekens
Hoofdstuk IV: Allerhande bepalingen

81.4.4. Wielbanden moeten een loopvlak hebben zonder holten of uitsprongen die de openbare weg kunnen beschadigen.
Slechts bij sneeuw of ijzel mogen de banden van sneeuwkettingen voorzien worden.

#Spijkerbanden zijn verboden.#

Wanneer de weersgesteldheid het rechtvaardigt kan de Minister van Verkeerswezen evenwel bij uitzondering en onder de door hem vastgestelde voorwaarden, het gebruik van die banden toelaten.

Blijkbaar bestaat er nog een later MB van 03-05-1977 over spijkerbanden, dat helemaal niet in wegcode.be vermeld staat.

Uit het Staatsblad-online kan ik het niet citeren die gaan niet zo ver terug, maar ik heb het gegoogled, met bron.

Citaat
http://wegcode.be/forum/showthread.php/18977-Gebruik-van-spijkerbanden?p=92548&viewfull=1#post92548

Artikel 1. <MB 03-05-1977, art. 1> De spijkerbanden mogen gebruikt worden van 1 november tot 31 maart.

Art. 2. Mogen alleen met spijkerbanden worden uitgerust, de auto's waarvan het hoogste toegelaten gewicht niet meer bedraagt dan 3,5 ton en de aan deze voertuigen gekoppelde aanhangwagens.
(Deze gewichtsbeperking geldt niet voor de prioritaire voertuigen, de voertuigen die gebruikt worden voor het berijdbaar houden van de wegen in de winter, de takelwagens en evenmin voor de minibussen, autobussen en autocars.) <MB 03-05-1977, art. 2>

Art. 3. De spijker mogen slechts gemonteerd worden op banden met radiale structuur. Ze moeten één enkele punt hebben en hun diameter mag aan de basis niet meer dan 7 millimeter bedragen; een tolerantie van 0,5 millimeter wordt toegestaan.
Het aantal spijkers mag niet meer bedragen dan 110 voor de banden met een diameter van minder dan 13 duim en 130 voor die met een diameter van 13 duim of meer.

Art. 4. Wanneer op een voertuig spijkerbanden gemonteerd worden, moeten al de wielen ervan voorzien worden. Voor de voertuigen voor traag vervoer volstaat het evenwel dat de banden gemonteerd op dezelfde as, van dezelfde aard zijn, hetzij met hetzij zonder spijkers.
In het geval van tweelingbanden volstaat het dat één van de twee banden voorzien is van spijkers; de spijkerbanden dienen in dat geval gemonteerd te worden symmetrisch ten opzichte van de lengteas van het voertuig.
Aan hetzelfde voertuig mag geen band een aantal spijkers hebben dat meer dan 20 pct. lager ligt dan het aantal van de band die het grootste aantal spijkers heeft.

Art. 5. Een aanhangwagen, gekoppeld aan een met spijkerbanden uitgerust voertuig, moet er eveneens mee uitgerust worden, behalve wanneer het een aanhangwagen betreft, die gekoppeld is aan een voertuig voor traag vervoer, of een aanhangwagen waarvan het hoogste toegelaten gewicht niet meer bedraagt dan 500 kg.
Aan een sleep die uitgerust is met spijkerbanden, mag geen band een aantal spijkers hebben dat meer dan 30 pct. lager ligt dan het aantal van de band die het hoogste aantal spijkers heeft.

Art. 6. <MB 03-05-1977, art. 3> Onverminderd de bepalingen die lagere snelheidsbeperkingen opleggen, wordt de snelheid van de met spijkerbanden uitgeruste voertuigen beperkt :
1° tot 90 km per uur op de autosnelwegen en de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting;
2° tot 60 km per uur op de andere openbare wegen.
Dit artikel geldt niet voor de prioritaire voertuigen.

Art. 7. Een snelheidsplaat (die " 60 km " vermeldt), moet aangebracht worden op een zichtbare plaats, aan de achterzijde van de met spijkerbanden uitgeruste voertuigen en van de aanhangwagens zonder spijkerbanden gekoppeld aan een met spijkerbanden uitgerust voertuig. <MB 03-05-1977, art. 4, 1°>
Deze snelheidsplaat moet het verkeersbord C 43 afbeelden. De schijf moet een middellijn hebben van 0,21 m; de rode boord moet 0,03 m breed zijn; de cijfers zijn 0,07 m hoog, 0,045 m breed en de trekken ervan 0,01 m dik. De rode rand van de schijf moet van reflecterende produkten voorzien zijn.
De snelheidsplaat moet weggenomen worden wanneer het voertuig wordt gebruikt zonder spijkerbanden.
(Dit artikel geldt niet voor de prioritaire voertuigen, de voertuigen voor traag vervoer en evenmin voor de aanhangwagens die aan deze voertuigen gekoppeld zijn.) <MB 03-05-1977, art. 4, 2°>

Art. 8. De spijkerbanden die aangeschaft werden voor 1 mei 1976 en die niet in overeenstemming zijn met de bepalingen van artikel 3 mogen gebruikt worden tot 31 maart 1981.

Art. 9. Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad is bekendgemaakt.

Aanhef
De Minister van Verkeerswezen,
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het werkgever, gewijzigd bij koninklijk besluit van 27 april 1976, inzonderheid op artikel 81.4.4;
Gelet op de hoogdringendheid,

Op JUSTEL-opzoeking heb ik wel iets gevonden maar de tekst staat er niet online op, het MB van 03-05-77 bestaat dus werkelijk:
Citaat
http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm

1.  03 MEI 1977. - MINISTERIEEL BESLUIT tot wijziging van het ministerieel besluit van 28 september 1976 tot vaststelling van de voorwaarden voor het gebruik van spijkerbanden

Gepubliceerd op : 12-05-1977  1977050330/N                           

--------------------------------------------------------------------------------
 
 2.  23 NOVEMBER 1976. - MINISTERIEEL BESLUIT waarbij de periode wordt vastgesteld tijdens dewelke het gebruik van spijkerbanden is toegelaten

Gepubliceerd op : 25-11-1976  19761123ZZ/N                           

--------------------------------------------------------------------------------
 
 3.  28 SEPTEMBER 1976. - Ministerieel besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor het gebruik van spijkerbanden.

Gepubliceerd op : 16-10-1976  1976092831/N                           

--------------------------------------------------------------------------------
1. | Detail |:

03 MEI 1977. - MINISTERIEEL BESLUIT tot wijziging van het ministerieel besluit van 28 september 1976 tot vaststelling van de voorwaarden voor het gebruik van spijkerbanden
Publicatie : 12-05-1977 nummer : 1977050306
Dossiernummer : 1977-05-03/30 

De geconsolideerde versie van deze tekst is niet beschikbaar.
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 december 2010 - 22:12:21 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1383 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 22:16:37 »
Citaat
http://wegcode.be/forum/showthread.php/18977-Gebruik-van-spijkerbanden?p=92548&viewfull=1#post92548

Art. 6. <MB 03-05-1977, art. 3> Onverminderd de bepalingen die lagere snelheidsbeperkingen opleggen, wordt de snelheid van de met spijkerbanden uitgeruste voertuigen beperkt :
tot 90 km per uur op de autosnelwegen en de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting;
2° tot 60 km per uur op de andere openbare wegen.
Dit artikel geldt niet voor de prioritaire voertuigen.

Vanwaar deze aparte vermelding?  Bij mijn weten mag je op zulke wegen buiten de bbk toch sowieso max. 90 rijden?.  
(tenzij de rijrichtingen gescheiden worden door een fysieke scheiding, ttz: andere dan wegmarkeringen ==> 120)
En tenzij verkeersborden iets anders opleggen, natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 december 2010 - 22:18:10 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1384 Gepost op: woensdag 01 december 2010 - 22:35:39 »
Citaat
http://wegcode.be/forum/showthread.php/18977-Gebruik-van-spijkerbanden?p=92548&viewfull=1#post92548

Art. 6. <MB 03-05-1977, art. 3> Onverminderd de bepalingen die lagere snelheidsbeperkingen opleggen, wordt de snelheid van de met spijkerbanden uitgeruste voertuigen beperkt :
tot 90 km per uur op de autosnelwegen en de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting;
2° tot 60 km per uur op de andere openbare wegen.
Dit artikel geldt niet voor de prioritaire voertuigen.

Vanwaar deze aparte vermelding?  Bij mijn weten mag je op zulke wegen buiten de bbk toch sowieso max. 90 rijden?.  
(tenzij de rijrichtingen gescheiden worden door een fysieke scheiding, ttz: andere dan wegmarkeringen ==> 120)
En tenzij verkeersborden iets anders opleggen, natuurlijk.
Klopt, maar ze bedoelen dus alle 2+2, zonder en met middenberm.
Maar het komt op hetzelfde neer. Op alle 2+2 mogen ze dus in feite tot 90 kmh.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1385 Gepost op: donderdag 02 december 2010 - 13:23:37 »
Vorig jaar denk ik dat ik 't aantal keren dat onze straat gestooid geweest, is makkelijk op 1 hand kan tellen.  En àls ze dan al kwamen, was het tegen de avond, zo tegen de tijd dat het weer dermate begon te vriezen dat de strooizout meteen weer mee aanvroor.

Nu zijn gemeentearbeiders hier aan de slag om bomen te planten.  (Jawel, nu!).  Guess what: vandaag is de strooiwagen al zeker 3x langsgeweest.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1386 Gepost op: donderdag 02 december 2010 - 16:13:06 »
Vorig jaar denk ik dat ik 't aantal keren dat onze straat gestooid geweest, is makkelijk op 1 hand kan tellen.  En àls ze dan al kwamen, was het tegen de avond, zo tegen de tijd dat het weer dermate begon te vriezen dat de strooizout meteen weer mee aanvroor.

Nu zijn gemeentearbeiders hier aan de slag om bomen te planten.  (Jawel, nu!).  Guess what: vandaag is de strooiwagen al zeker 3x langsgeweest.

Tja, jonge bomen planten en rijkelijk zout strooien verdraagt zich niet, en niet alleen bomen (bijna alles eigenlijk)

Bij ons hadden ze ook jonge bomen geplant, awel van de 12 boompjes rondom het grasplein zijn er maar 3 min of meer gezond.
3 zijn volledig kapot gegaan, de andere zes zitten vol schimmels, vooral op de boomstam te zien... ben benieuwd naar volgende lente welke van de 9 overgebleven bomen het gaat overleven...

http://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu/48314-alles-over-zout-strooien-als-gladheidbestrijding.html
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 december 2010 - 16:17:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1387 Gepost op: donderdag 02 december 2010 - 16:24:25 »
Daarnet een leuke boodschap gehoord op radio Bayern 1: "Im kleinen Belgien schiebt eine Blechkaravane von mehr als 500 Km weiter."  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1388 Gepost op: donderdag 02 december 2010 - 20:40:29 »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1389 Gepost op: donderdag 02 december 2010 - 21:05:20 »
Dan heb je hier last van gehad:

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 december 2010 - 21:13:52 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1390 Gepost op: vrijdag 03 december 2010 - 02:03:32 »
Oesje kom daar dikwijls onderdoor gefietst, met de sneeuw toch maar niet gedaan de laatste dagen, al goed misschien. :o
Rafael Wijnegem Beerse had gemakkelijk gegaan op 1 uur binnendoor, langste file op dat traject is in Schilde.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1391 Gepost op: vrijdag 03 december 2010 - 09:42:48 »
Veel verder had 'm toch ni moeten schuiven.  Ik zou daar trouwens sowieso al ni graag uitkruipen, daar boven die dieperik:

« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 december 2010 - 14:42:09 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1392 Gepost op: vrijdag 03 december 2010 - 11:19:55 »
Is het nu van onderkoelingsverschijnselen of wat?  Ik weet het niet.  Maar gisteren eentje gezien die toch niet helder meer kan denken.  Zijn methode om te dollen in de sneeuw met zijn kids:
(in de nieuwe, pas aangelegde verkaveling, waar de bouwwerven van huizen uiteraard stilliggen en er niet gestrooid is).  

* pa in de auto
* achter de auto: een slee, met een koord vastgeknoopt aan de trekhaak.  En daarop twee joelende kindjes.

Vinden die kids natuurlijk geweldig: Waaaauw, wat gaat dat lekker hard.  En pa wordt niet te vlug moe, dus die houdt dat nog lekker lang vol ook.  En mama foto's trekken.  Geweldig: dolle pret, toch?  Onze kids hadden dat ook gezien vanuit de tuin.  M'n zoontje vroeg (4) vroeg ik dat ook wou doen.  Waarop m'n dochtertje (6): Nee, Bram, zotteke! Da mag ni.  Te gevaarlijk.  Kunde vallen, en dan?.  Waarop m'n zoontje: "Boem!, wenen hé papa?"   Ja jongen, dan is 't wenen, ja.

Ik had die man dat vorig jaar ook al zien doen.  Nu ga ik die man niet verwijten in de buurt van zijn kinderen.  Zo'n kinderen kijken namelijk erg op naar hun ouders.  Allé, op die leeftijd toch nog. En bovendien waren m'n eigen kindjes in onze tuin, vlakbij.  Dus moest ik wel wat opletten met m'n taalgebruik.  Nu ma in de buurt was,  kon ik me evenwel niet meer inhouden.  Eventjes gewacht tot de kids op de slee me niet konden horen, en m'n eigen kids vooraan in de tuin waren.

En er dan eens "deftig" mee gaan praten.  Of ze m'n dochtertje gehoord had?  Nog maar 6 jaar, maar al méér verstand dan uw echtgenoot, blijkbaar.  Wat ga je doen als die kindjes aan die rotvaart hun evenwicht verliezen en eraf tuimelen?  Of achterop je auto knotsen als pa plots stopt? Wat dan hé?

"Jama, m'n man is écht wel voorzichtig"
"Nee, mevrouw, dan deed hij zoiets niet.  Dit loopt vroeg of laat 's verkeerd af"
Uiteindelijk begon ze 't toch wel in te zien, en droop ze af.  Echtgenoot was blijkbaar wel wat moeilijker te overtuigen, door mama.  Maar da's hun probleem.  Maar plooide uiteindelijk ook.

Sorry dat ik effe pretbederver van dienst was.  Nu ja, pretbederver.  Ze hebben toch nog ne sneeuwman gemaakt.  En dat vonden ze blijkbaar toch ook leuk.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 december 2010 - 11:21:52 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1393 Gepost op: vrijdag 03 december 2010 - 12:00:33 »
Ja dat zie je hier ook, Rangerover of een Cayenne ervoor en dan tegen 40/uur door het straat knallen, zijstraten vertraag je niet voor want je kids hangen achter de wagen.... >:(

Enfin mist, tussen de weilanden zoveel dat ik bijna het mistlicht erbij moest gebruiken, 50% bolt zonder licht, 20% op standlichtjes of met maar 1 koplamp, geen enkele vrachtwagen gezien zonder licht.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1394 Gepost op: vrijdag 03 december 2010 - 14:33:32 »
't Is dus niet alleen hier dat je van die dwazen ziet.  Ik word er niet goed van, als ik aan de mogelijke gevolgen denk.

1 noodstop, en de slee knalt gewoon boenk achterop die auto.  Of de kindjes die hun evenwicht verliezen en tegen dik 40 per uur over het wegdek of door de sneeuw schuren.

Jawadde, je wil écht niet weten hoe die kindjes eruit zullen zien.

Enne, yep.  Qua verlichting: dat zie je hier ook.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone