Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906077 keer)

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1440 Gepost op: vrijdag 17 december 2010 - 01:32:14 »
Stel je kunt niet parkeren want jouw wagen staat 0.5 tot 1m uit de rij geparkeerde wagens, ik schrijf 0.5 tot 1m omdat hij scheef staat, je staat ook nog eens voor een inrit, je komt net met je brood uit de bakker en begint te foeteren op de wagen die naast je staat, die in de file ja, omdat je niet goed in je auto kunt.
Ik zag het probleem niet maar kom je zal een slechte dag hebben.
Je ziet dat de fille nog steeds stil staat en dezelfde wagen staat nog steeds naast je, hier wil je even voor wringen maar vermits de file stil staat lukt dat niet, nu kun je wel makkelijk uit je wagen om de bestuurder naast je eens flink zijn gedacht te zeggen.
Vindt je het gek dat ik enkel antwoord met er zijn nog 99 wachtende voor u? Domme k*t.

Sorry het moest eruit. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1441 Gepost op: zondag 19 december 2010 - 10:55:34 »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1442 Gepost op: zondag 19 december 2010 - 11:17:38 »
Die E40 is inderdaad nodeloos ingewikkeld gemaakt net na de tunnels in Brussel. Het zijn zelfs 6 rijstroken gesplitst in 3x 2 rijstroken!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1443 Gepost op: maandag 20 december 2010 - 00:23:48 »
De foertmentaliteitskwekerij, zeker wanneer je dagelijks onderweg bent met een voertuig van dik 18 meter. :)

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1444 Gepost op: maandag 20 december 2010 - 09:18:54 »
ik vraag me af wat ze gaan doen als het echt winter wordt
gisteren 1.5 uur in de lucht gehangen omdat ze een beetje sneeuw niet van de baan kregen op zaventem

"we zijn verrast door de sneeuw"

de grapjassen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1445 Gepost op: maandag 20 december 2010 - 09:46:04 »
Ik ben er deze morgend nog redelijk vlot doorgeraakt. De linkerrijstrook van de snelweg was redelijk leeg waardoor ik die maar gebruikt heb. Het was er niet echt glad, waarschijnlijk omdat ik goede winterbanden heb. De volgende 3 weken verloopt mijn verplaatsing naar Edegem, normaal zo'n 15 min rijden, vandaag was dit 30 min.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1446 Gepost op: maandag 20 december 2010 - 10:05:54 »
De snelweg in Limburg lag er op het rechtervak ook twijfelachtiger bij dan op het linkervak... Rechts ijsplekken, terwijl links sneeuw ligt. Winterbanden zijn vrolijker op sneeuw.

Verrast door de sneeuw kan op Zaventem perfect. Die drie sneeuwruimers en een apenkop zullen het verschil niet maken.

Ooit in Toronto aangekomen in een blizzard. Ja, dan staat hen ook de sneeuw aan hun lippen, maar daar wordt een landingsbaan met één reeks van sneeuwruimers vrij gemaakt. Idem voor de snelwegen overigens. En dan nog: de meeste Canadezen gokken bij genoeg sneeuw wel waar de rand van de rijbaan is :).






http://articles.baltimoresun.com/2010-11-18/news/bs-md-airport-snow-20101118_1_snow-removal-bwi-snow-parade

En natuurlijk voor de eigen oprit en straat:


Nog een weekske... :)

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1447 Gepost op: maandag 20 december 2010 - 14:27:37 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1448 Gepost op: maandag 20 december 2010 - 16:57:49 »
De foertmentaliteitskwekerij, zeker wanneer je dagelijks onderweg bent met een voertuig van dik 18 meter. :)

Heb jij daar ook zo een bordje ophangen met "De mijne is 18 meter lang"?  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1449 Gepost op: maandag 20 december 2010 - 17:18:17 »
Jozef of Michel of wie het ook weet: is het in DE (en andere?) ook zo dat ze bij wat sneeuw een hele snelweg tot 70 km/u beperken?

In Duitsland heb ik dat nog niet gezien.

Wel schrijft de Duitse wegcode een maximum snelheid van 50 km/h voor wanneer het zicht door mist, sneeuwval of regen minder dan 50 meter bedraagt.

Citaat
Ik vermoed dat dit de ESP was die tegenzat omdat mijn linkerwiel veel sneller kon draaien?

Inderdaad.

Als we bij onze Touran, voor we onze besneeuwde oprit oprijden, het ESP niet uitschakelen, geraken we niet boven.

Stel dat bijvoorbeeld het linker voorwiel onvoldoende grip heeft, maar het rechter voorwiel nog wel voldoende grip heeft. De wagen zal daardoor naar links afwijken. ESP stelt vast dat de wagen naar links rijdt, niettegenstaande het stuurwiel in de rechtuitstand staat, en de bestuurder dus rechtdoor wil. ESP gaat ervoor zorgen dat de wagen niet meer naar links afwijkt door de aandrijfkracht op het rechter voorwiel te verminderen. Met als resultaat dat geen van beide voorwielen nog aandrijfkracht overbrengt op het wegdek, en de wagen dus niet meer verder geraakt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1450 Gepost op: maandag 20 december 2010 - 18:00:29 »
6u de E313 op, ging goed! Rechts vond ik goed, links was aanvaardbaar. Alleen hebben de idioten van het verkeersveiligheidscentrum het wéér verpest. Maximum 70 km/u toegelaten! Djees! Jozef of Michel of wie het ook weet: is het in DE (en andere?) ook zo dat ze bij wat sneeuw een hele snelweg tot 70 km/u beperken? Zenuwen krijg ik daarvan. Op de terugweg was de snelweg compleet open, nog steeds 70 km/u maximum naar A'pen.

Dat kan alleen maar max-70 kmh zijn voor zomerbandrijders.  ;D

Diegenen met winterbanden moeten enkel Art. 10.1.1 volgen en natuurlijk de 120-max "respecteren", Rafael.   ;)

De staat van zijn voertuig is duidelijk vermeld in 10.1.1° en aangezien "hersendode" zomerbandrijders dat niet beseffen dat ze met totaal onaangepaste banden rijden heeft men die 70-max daar maar opgelegd,
want zulke "hersendode" bestuurders volgen zulke bordjes eerder denk ik...  :-X  

Citaat
Artikel 10. Snelheid
10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
« Laatst bewerkt op: maandag 20 december 2010 - 18:02:55 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1451 Gepost op: maandag 20 december 2010 - 19:16:38 »
Als we bij onze Touran, voor we onze besneeuwde oprit oprijden, het ESP niet uitschakelen, geraken we niet boven.

Stel dat bijvoorbeeld het linker voorwiel onvoldoende grip heeft, maar het rechter voorwiel nog wel voldoende grip heeft. De wagen zal daardoor naar links afwijken. ESP stelt vast dat de wagen naar links rijdt, niettegenstaande het stuurwiel in de rechtuitstand staat, en de bestuurder dus rechtdoor wil. ESP gaat ervoor zorgen dat de wagen niet meer naar links afwijkt door de aandrijfkracht op het rechter voorwiel te verminderen. Met als resultaat dat geen van beide voorwielen nog aandrijfkracht overbrengt op het wegdek, en de wagen dus niet meer verder geraakt.

Ik heb wel nog nooit met een VW met ESP/ASR gereden, maar ik denk dat jouw uitleg eerder het ASR-uitschakelen bedoelt, het ESP wordt daarbij wslk niet (volledig) uitgeschakeld, maar zal vermoedelijk enkel aangepast -softwarematig- bijgeregeld worden omdat ASR-off is.

Ik heb wat in *Touran-forums* geneusd en blijkbaar staat enkel ESP op jouw uitschakel-knop (bij andere automerken ASR), zoals bij andere VW´s ook, maar in feite schakel je vooral ASR volledig uit, dit omdat bvb bij opgelegde sneeuwkettingen er een zeker doorslippen moet kunnen zijn om ergens naar boven (of ergens uit) te geraken.

*vb.  http://www.motor-talk.de/forum/hat-der-touran-asr-t2439860.html#post22000466  *
Citaat
ASR ist ein Unterprogramm von ESP, das heißt wer ESP hat hat automatisch auch ASR. Die Entwicklung war damals so das es mit ABS anfing, dann kam ASR und als letztes ESP, dadurch das ESP die letzte Ausbaustufe ist und die meiste Sensorik benötigt, ist ASR und EDS nur noch eine Softwaresache, genauso wie ABS.
 
Verschiedene Hersteller Programmieren den Eingriff in die Motorelektronik anderster, es gibt Hersteller die Regeln alles weg und es gibt Hersteller die lassen vom Stand aus die Räder etwas durchdrehen. Das durchdrehen hat Vorteile bei Schnee mit Schneeketten. ASR lässt sich abschalten durch die ESP taste, dadurch wird bei vielen Fahrzeugen auch das ESP ausgeschaltet.

Es gibt auch wieder Hersteller bei denen sich ESP und ASR nicht komplett ausschalten lassen, wie z.b einige Audi Modelle, es wird zwar ein ausgeschaltetes ESP System angezeigt, aber das ist nicht so es regelt nur später.

Hier vind je de ~volledige technische uitleg (met figuren):
Citaat
http://www.kfztech.de/kfztechnik/sicherheit/ESP.htm
[...]
Zusammenfassung  

E S P = Elektronisches Stabilitätsprogramm ist eine Fahrdynamikregelung

•gehört zur Aktiven Sicherheit
•besteht mindstens aus ABS + ASR + GMR (Giermomentregelung)
Giermoment   =   Drehen des Fahrzeugs um die Hochachse
•ABS/ASR verhindern   Längsschlupf
•GMR verhindert Querschlupf
Querschlupf bedeutet Verlust an Seitenführungskraft

Folge:   Ausbrechen des Fahrzeugs (besonders in Kurven)

En bij sommige auto´s kan er ook nog EDS bijzitten (elektronische Differenzialsperre), in "dat paket".
Citaat
volgens VW :
"Die elektronische Differenzialsperre ermöglicht ein gleichmäßiges und komfortables Anfahren auf unterschiedlich griffigen Fahrbahnoberflächen. Dreht ein Rad durch, dann bremst die elektronische Differenzialsperre dieses gezielt ab und sorgt für eine Kraftübertragung zu dem besser greifenden Rad. Die elektronische Differenzialsperre verringert den Reifenverschleiß und arbeitet bis ca. 40 km/h (4MOTION: bis ca. 80 km/h). Sie ist als Softwarefunktion Bestandteil des elektronischen Stabilisierungsprogrammes (ESP) und der Antriebsschlupfregelung (ASR)."
« Laatst bewerkt op: maandag 20 december 2010 - 19:28:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1452 Gepost op: maandag 20 december 2010 - 19:36:53 »
« Laatst bewerkt op: maandag 20 december 2010 - 19:41:19 door Rafael »

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1453 Gepost op: maandag 20 december 2010 - 19:43:08 »
Ja, op de E313 in Hasselt zat de gereden snelheid eerder tegen de 80-100 :). En op de vrij goed vrijgemaakte E314 zelfs tot 120 :).

Niet dat dat noodzakelijk veilig is... Redelijk wat stukken vangrail zijn de laatste paar dagen mooi bijgewerkt... Op de brug over het Woluwedal van de E40 was in de richting van Brussel drie keer sporen te zien op de linkse betonnen vangrail van onvrijwillige aanrakingen... De schadeherstellers gaan gouden zaken doen.

Vanavond was er een madammeke dat niet dacht dat ik uit 15cm sneeuw zou uitgeraken met mijn sportkar. No sweat, enkel dansend kontje :D

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1454 Gepost op: maandag 20 december 2010 - 21:08:52 »
Ik heb wel nog nooit met een VW met ESP/ASR gereden, maar ik denk dat jouw uitleg eerder het ASR-uitschakelen bedoelt, het ESP wordt daarbij wslk niet (volledig) uitgeschakeld, maar zal vermoedelijk enkel aangepast -softwarematig- bijgeregeld worden omdat ASR-off is.

Onze nu bijna 10 jaar oude Bora heeft (naast ABS) nog maar alleen ASR. Standaard is die uitgeschakeld, je kunt hem inschakelen met een drukknop.

Onze bijna 5 jaar oude Touran daarentegen heeft al EPS. Standaard is dat ingeschakeld; je kunt het uitschakelen met een drukknop. Maar ook als je zou vergeten hem opnieuw in te schakelen: als de motor opnieuw gestart wordt, is EPS opnieuw ingeschakeld.

Bij het oprijden van onze oprit zonder EPS moeten we natuurlijk zelf wel elke afwijking naar links of naar rechts zelf bijsturen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."