Brussel is ook leuk rijden als je daar de eerste keer komt
Zeer leuk op een zaterdag ochtend als er nog amper gestrooid is. Rijstroken niet te zien, pijlen op het wegdek niet te zien en ook geen borden te zien die aanduiden hoe het nu net zit. Zoals zovelen dus redelijk wat moeten slalommen omdat we opeens op een strook stonden om linksaf te gaan maar rechtdoor moesten. Op de terugweg dan richting E40 ook lollig. GPS zegt links aanhouden, borden zeggen 2 linkse rijstroken, dus moeite moeten doen om ook links te geraken want opeens liggen er betonblokken tussen de 4 stroken. Wat zie je een beetje verder dan? De 4 stroken die gewoon opnieuw samenkomen
Voor degenen die daar vaker komen zal dat best duidelijk zijn, voor mij niet. Op de snelweg ook de gebruikelijk "vastrijders" of "ik kan niet constant rijden". Rechterrijstrook op CC en verbazend snel dichterbij komen, naar de linkerrijstrook gaan en niet voorbij kunnen. Of andere keren gewoon naar rechts als het ruim kan, mensen die je proberen in te halen aan + 1 km/u en de hele tijd linksachter hangen en als je dan dicht genoeg bij een voorligger bent geven ze snel wat gas bij dat ze zeker langs je hangen zodat jij niet naar links kan en moet remmen.
ik kom daar wekelijks. De E40 begint net na de tunnels maar het bord autosnelweg staat iets verder waar de bebouwde kom effectief gedaan is. Door het feit dat er overal F15 borden boven de rijstroken hangen die geregeld herhaald worden mag je in de rijstrook rijden die aan je bestemming beantwoord. Je hoeft dus niet sneller te rijden in de ene rijstrook dan in de andere. De rechterrijstrook gaat inderdaad over in een strook die rechts afslaat naar een uitrit(EVERE).
Dit is allemaal tijdig aangegeven door middel van F15 portieken. Ritsen is hier niet aan de orde, wel tijdig voorsorteren en in de juiste rijstrook rijden vanaf het kan.
Als je toch in de verkeerde rijstrook bent terechtgekomen en de splitsing is nabij dan heb je in principe al een paar borden gemist en ben je aldus te laat met voorsorteren.
Je moet dan met je richting aanwijzer vragen of je nog mee mag in de rijstrook naast je. Meestal zal men je er tussen laten maar liever niet gezien niet tijdig voorgesorteerd.
Als je je richtingaanwijzer niet opzet is het normaal dat men gewoon naast jou hangt aan ongeveer dezelfde snelheid, vermits zij opdat ogenblik gewoon een andere richting volgen.
Je kan dus niemand verwijten dat deze aan + 1km/u wil inhalen want er wordt niet ingehaald.
In jou geval ga ik er van uit dat zowel de rijbaan als de portieken F15 niet zichtbaar waren door de sneeuw waardoor je inderdaad in de problemen komt als je daar voor de eerste keer komt.
Het probleem is dat de andere bestuurders die het daar gewoon zijn op dat moment jou probleem niet snappen.
Mijn vraag : Is er keuze van rijstrook volgens bestemming en rechts voorbijrijden toegelaten als de borden F15 onder de sneeuw zitten waardoor je de aangegeven richtingen niet meer kan zien maar wel duidelijk de portieken kan herkennen?