Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906102 keer)

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1545 Gepost op: dinsdag 01 februari 2011 - 00:26:38 »
En ja, waarom iedereen afremt tot 50 VOOR de tunnel, dat weet ik (flitspaal, beperking van 70, waarom ze tot 50 afremmen is me ook een raadsel).
Dat is het harmonica effect.
Als de "eerste" vertraagt tot 70, zal de volgende die er redelijk kort op rijdt (en dat is standaard zo in zeer drukke verkeerssituaties) vertragen tot nog iets trager , ...
Uiteindelijk kan het er toe leiden dat men verder naar achter gewoon stil staan.

Er is zo'n mooi experiment waarbij iedereen tegen 30 in een cirkeltje moet rijden ... simpel dacht je, maar het gaat grandioos de mist in !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1546 Gepost op: dinsdag 01 februari 2011 - 00:42:54 »
0.5 liter teveel verstookt vandaag  met die onnozele 90  >:(

Veel groepjes voertuigen waar eigenlijk nogal kort bij elkaar gereden wordt en inhaalmaneuvers eindeloos duren.
Ik heb meer ruimte en voel me geruster zonder smogmaatregelen.

Op de A12 in Ekeren nog een mooi staaltje verkeersagressie gezien van een SUVferd met grote Volvo.
De snelheidsbeperking geldt daar eigenlijk niet meer - er staat een C46 in A'pen Noord, de volgende C43(90) is bijgevolg onregelmatig geplaatst, en enkel rechts zover ik kan zien (valt niet op als je 'm niet weet staan).
Er rijdt daar al een tijdje een kleiner autoke achter , maar de SUVferd blijft links rijden, 90.
Ik zie de bui al hangen en ga maar rechts rijden.
't Klein autoke doet dat ook en wil dan rechts gaan inhalen.
Dat mag natuurlijk niet van de SUVferd, die het klein autoke naar de pechstrook drukt.
Ze hebben zo nog wat aan het bakkeleien geweest tot de SUVferd de afrit Kapellen nam.
Over de doorlopende witte lijn / het verdrijvingsvlak ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1547 Gepost op: dinsdag 01 februari 2011 - 07:39:50 »
Deze ochtend weer een leuke.... Voor zo lang we 90 mochten/konden, was het eigenlijk zeer aangenaam rijden. Maar daarna.... Ik ben blij dat ik nog leef, ik had een zeer vriendelijke camionchauffeur in mijn gat hangen... Dim dim dim.... Die reed zo dicht achter mij als dat een Lijnbus achter je staat aan het rood licht!!!!!! Ik vind het echt frustrerend... vooral als je weet dat de mensen op het einde van de Kennedytunnel altijd gaan remmen (ik weet niet waarom, maar het is altijd zo) en je daarom wat afstand probeert te houden! Ik denk dat het echt niet veel schol vandaag :(

Bij mijn weten remmen ze altijd voor het inrijden van de tunnel en dat was al zo voor dat de snelheidsbeperking er was. Om te weten dat het met de snelheidsbeperking nog een stuk erger is moet je niet gestudeerd hebben.
En aan het einde van de tunnel remmen ze inderdaad nog een keer, vooral richting Nederland, en dat is grotendeels omdat er tal van bietekwieten zijn die zich op het (te) laatste nippertje nog inkappen om richting Wilrijk te gaan en dat zelfs van de linkerrijstrook.
Dat in combinatie met anderen die eerst eens (bijna) stoppen, om na te denken of ze wel de afrit gaan nemen of niet?, maakt het spel compleet.
Daar afstand houden moedigt de inkappers alleen maar aan en gezien enkel kassaflitsen belangrijk is in Vlaanderen zie ik het nog niet direct beteren.

Die vrachtwagenbestuurder hoopt alleen maar niet teveel te moeten remmen ook om toch op een redelijke manier de heuvel boven te geraken.
Het hele systeem daar zit volledig fout in elkaar waardoor veilig, vlot en milieubewust er een gevecht leveren op leven en dood. (waar niet eigenlijk in Vlaanderen)

Vrachtwagens die moeilijk omhoog geraken? Op een helling als de Kennedytunnel? Met wat voor rommel rijden die daar rond? Die zouden hier niet ver geraken...

Dat is kwestie van interpretatie van de snelheid.
Aan 60km/u de Kennedytunnel uitrijden lijkt traag terwijl dat op de meeste bergwegen al redelijk vlot tot snel lijkt. Afhankelijk of het een autosnelweg is of een bergpad.

Citaat
Die zouden hier niet ver geraken...

De verhuis is nochtans redelijk vlot verlopen terwijl ik zeker weet dat ik met hetzelfde voertuig en dezelfde lading ook met datzelfde probleem geconfronteerd zou worden aan de Kennedytunnel.

0.5 liter teveel verstookt vandaag  met die onnozele 90  >:(

Ik 6 liter op 197km en een gemiddelde snelheid met een begrensd voertuig die een stuk lager lag dan normaal. >:(

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1548 Gepost op: dinsdag 01 februari 2011 - 13:01:48 »
Ik stook niets dezer dagen, prul van 3€ kapot aan het watercircuit, wachten tot dat binnen is.... >:(
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1549 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 17:24:38 »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1550 Gepost op: donderdag 03 februari 2011 - 14:18:16 »
Vandaag schuifelde ik langzaam mee op het tweede rijvak op de E19 richting Brussel. Voor me reed een vrachtwagen waarlangs een witte Volvo reed. Die Volvo reed vrij ver naar rechts in het linkerrijvak in tegenstelling dat de anderen in dat rijtje. Natuurlijk reden alle motorrijders zich erop vast. Ze geraakten er uiteindelijk wel door. Een vijftal motorrijders gaven hem een teken om toch wat meer links te rijden, zonder gevolg. Een extreme schoolmeester of jaloers?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1551 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 08:58:21 »
Een extreme schoolmeester of jaloers?
of iemand die de wegcode volgt

ik heb ook liever dat ze me links inhalen, zoals voorzien
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1552 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 09:57:02 »
of iemand die de wegcode volgt
De vraag is of iemand op dat moment inhaalt of niet.

Als je inhaalt:
Citaat
16.5. Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen;...
http://www.wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/174-art16

ik heb ook liever dat ze me links inhalen, zoals voorzien
Maar, als het file is...

Citaat
9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
http://www.wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/109-art9
Citaat
16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
http://www.wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/174-art16

Dus, die motorrijder haalt je misschien niet in.

Doorgaans... De eerste keer dat iemand een motorfiets hindert door zo te rijden is door onwetendheid. De tweede motorfiets die gehinderd wordt, is door dommigheid. Vanaf de derde spreek ik over moedwillig hinderen.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1553 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 11:29:24 »
Als je inhaalt:
Citaat
16.5. Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen;...
http://www.wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/174-art16

ik heb ook liever dat ze me links inhalen, zoals voorzien
Maar, als het file is...
Citaat van: de wegcode
16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.

16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.
art 16.3 is voor de moto die wil inhalen
art 16.7 is voor het voertuig dat ingehaald wordt

ik lees nog steeds niks over het tussen een file rijden

als de moto mij wil voorbijrijden volgens art 16.2, dan moet hij op het andere rijvak rijden

je mag steeds aantonen volgens de wegcode dat het anders moet

de term "hoffelijkheid in het verkeer" is ingevoerd om met een beschuldigende vinger te kunnen wijzen naar de mensen die de wegcode volgen
« Laatst bewerkt op: vrijdag 04 februari 2011 - 11:30:55 door sniper »
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1554 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 12:26:59 »
Als het file is, kan je niet van inhalen spreken (16.2) en mag die motorfiets je links of rechts voorbij rijden (9.5). En nergens vind je dat je niet met twee voertuigen op één rijvak mag rijden.

Je uiterst links houden op het linker rijvak is vriendeiljk, maar inderdaad niet verplicht. Jij mag perfect uiterst rechts rijden. En ik mag perfect bijgevolg je links voorbij rijden. En als je uiterst links aanhoudt, mag ik je rechts voorbij rijden.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1555 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 12:59:44 »
Als het file is, kan je niet van inhalen spreken (16.2) en mag die motorfiets je links of rechts voorbij rijden (9.5). En nergens vind je dat je niet met twee voertuigen op één rijvak mag rijden.
Citaat van: de wegcode
9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
ik lees nergens dat het voorzien is dat motorrijders tussen die files door laveren
ik heb inmiddels de hele wegcode nog eens hernomen
geef eens het juiste artikel waar dat staat, ik vind het niet direkt terug

het is wel juist dat ze de wegcode eens in modern nederlands moeten herschrijven (zonder artikels te veranderen)
dan zouden de mensen het beter begrijpen
de meeste mensen nu lezen de wegcode uit 1976 met het groene boekje van 2010
en dat is fout
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1556 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 13:36:56 »
ik lees nergens dat het voorzien is dat motorrijders tussen die files door laveren
Huh?

Op een snelweg verloopt het verkeer in 3 files. Nergens in de wegcode staat dat die motorrijders aan die drie files moeten deelnemen. Zji mogen zelf een vierde file organiseren. Of een 5e. Alles goed zolang het maar op de rijbaan gebeurt.

Nu kunnen we natuurlijk terug naar de bron van je ergernis gaan ("die mottige motorrijders geraken sneller ter plekke dan mij in mijn koekeblik") en dan zal ik er zeker voor zorgen dat ik voor jou opsta zodat jij in de file achter mij staat als ik met mijn koekeblik rij. Maar in tegenstelling tot jou zie ik er het nut niet van in om 4 lege passagiersplaatsen mee te zeulen omdat ik ergens in m'n eentje moet zijn. En tenslotte blijft de hinder tussen automobilist en motorrijder voornamelijk eenrichtingsverkeer: Wanneer heb jij nog een linkspakkende motorrijder tegengekomen? Eentje die vlak voor een vrachtwagen induikt en hevig gaat remmen? Een motorrijder die slingert omdat ie niet handsfree zit te bellen of SMSen?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 04 februari 2011 - 13:41:14 door wooter »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1557 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 14:17:53 »
http://www.mag.be/web/index.php?option=com_content&view=article&id=4232:urgente-aanpassingen-aan-de-wegcode&catid=24:pers&Itemid=20
Citaat
Willen motorrijders vlotter door de files, dan moet dat voortaan tussen de twee meest links gelegen rijstroken, maximaal tegen 50 km per uur en niet meer dan 20 km per uur sneller dan de rest.

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1558 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 14:20:13 »
Ja, een voorstel. Dat niet door gaat omdat toen de regering viel.

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1559 Gepost op: vrijdag 04 februari 2011 - 15:16:10 »
Precies wel leuk vandaag op de baan.... E17 versperd vanaf 6u30 en nu verspert een gekantelde vrachtwagen de E313 in Wommelgem...