Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906053 keer)

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1575 Gepost op: zaterdag 05 februari 2011 - 22:41:00 »
Ze konden idd niet overdreven snel rijden.  Daarvoor was het te druk.  ;)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1576 Gepost op: maandag 07 februari 2011 - 11:07:53 »
Gisterenavond ben ik teruggekomen uit Witten (Duitsland), met een tussenstop in Wuppertal. Hierdoor kon ik mijn normale route niet volgen en zat ik vnl. op begrensde Duitse snelwegen. Ik schat dat op deze route ongeveer 1/3 vrije snelheid is. De A3 is voor een groot stuk beperkt tot 120 km/u en 100 km/u. Deze snelweg zou beter met variabele limieten uitgerust worden. Op de vrije stukken ben ik tweemaal zwaar in de remmen moeten gaan omdat er plotsklaps iemand voor mijn neus naar links uitweek, een Nederlander en een Belg vanzelfsprekend. De Belg vond zijn 135 km/u op een quasi lege snelweg blijkbaar genoeg want hij wilde in eerste instantie van geen wijken weten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1577 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 01:43:59 »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1578 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 01:54:29 »
Blinde bocht, plots fietser voort me, meter vanaf de kant, kan gebeuren? Toch raar terwijl er een goed gescheiden fietspad was, onnodig te vertellen zeker dat het een koersfiets was...
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1579 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 09:45:27 »
Een bestelbus in bijzonder slechte staat bolt traag door de Hendrik Consciencestraat richting centrum. Ik sta in de file om rechts af te sluiten en hij volgt me aan dezelfde snelheid. Ik vermoed dat hij vlak voor me wil inspringen en toch rechts wil draaien hoewel hij staat voorgesorteerd om rechtdoor te rijden. Uiteindelijk blijkt dit niet het geval te zijn. Hij rood vol door het rood, het was al minstens 5 sec. rood. Daardoor zet hij het kruispunt aan het Kard. Mercierplein in Mechelen volledig vast, dit is één van de drukste kruispunten van Mechelen! Hoe wriemelt zich door de dwarsende verkeersstroom en rijdt vervolgens het centrum in.
Onvoorstelbaar.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1580 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 10:03:07 »
Blinde bocht, plots fietser voort me, meter vanaf de kant, kan gebeuren? Toch raar terwijl er een goed gescheiden fietspad was, onnodig te vertellen zeker dat het een koersfiets was...
Hehe, vorige week kwam er ook zo ene in spandex links voorbij toen ik met de auto was, en er rechts een vrijliggend fietspad was. En vervolgens een stopbord negeren en vol het kruispunt afsnijden :).

Maar ho maar als je vervolgens zelf op het fietspad gaat rijden :D

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1581 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 16:52:23 »
De vraag die ik me nu wel stel is, of dat het zinvol zou geweest zijn om de politie voor zoiets te bellen (voor de hond dan weliswaar). Op dat ogenblik heb ik er niet aan gedacht.

Ik heb dat ooit gedaan voor een alleen loslopende hond op de parking van het restaurant Oliver in Ranst. Nagevraagd in het restaurant, doch niemand wist van wie die hond was.

112 gebeld. "Ik kan niets voor U doen, U moet 101 bellen."

101 gebeld. Een onbeschofte, arrogante vent aan de lijn. Ja, hij zou een ploeg sturen, maar hij kond op geen uren na zeggen wanneer die zou toekomen.

10 minuten later komen 2 politiebeamten aan. Ik maak mijn beklag over die centralist van de 101. Eén van de politiemannen zegt: "We kunnen U volkomen begrijpen, wij hebben ook alleen maar problemen met de 101 centrale."

Ze zien de hond, en zeggen: "Die kennen we, we zijn al meermaals naar hier gekomen voor hem. Hij woont hier wat verder, we brengen er hem wel naartoe."

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1582 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 19:43:13 »
Vandaag een heel eind op de E313 gereden. Het was vrij druk en de rechterstrook was bijna continu bezet met vrachtwagens en andere auto's die 90 reden op de veiligheids/tussenafstanden na.
Ik heb geprobeerd om 120 aan te houden, 125 op mijn teller, maar mijn achterliggers lieten duidelijk blijken door te bumperkleven dat hen dit niet aanstond.
Waar moest ik dan rijden? Vermits ik eigenlijk continu bleef inhalen aan een snelheid die 30 km hoger ligt dan de ingehaalde voertuigen en het over langere gedeeltes niet mogelijk was om terug in de rechterstrook te gaan rijden omdat er maar ongeveer 50 à 70 meter tussen elke vrachtwagen aan tussenafstand was.
Ik zou dan ook ineens van 120 naar 90 moeten afremmen tussen twee voertuigen in.
Wat deed ik fout? Ik mocht niet sneller. Als ik daar tegen 100 of 110 zou rijden hadden die bumperklevers misschien nog een argument.
Enfin, eindelijk toch wat ruimte om naar rechts te gaan zodat die gekken achter mij, want ze volgden mekaar op zonder afstand te laten, mij voorbij konden.
Als er zo ongeveer tien van die asocialen voorbij zijn wil ik terug tegen 120 naar de linkse strook want ik nader een vrachtwagen die 90 rijdt.
Goed op tijd wil ik van rijstrook veranderen. Ik rij aan de maximum toegelaten snelheid.
Maar in de Linkse strook rijdt men zo ongeveer 140 en als ik dan op het punt sta om in te schuiven tegen 125 versnellen ze nog rap en rijden zo het gat toe waar ik tussenwou, opdat er duidelijk geen plaats voor mij zo zijn.
Om mij tussen te laten moesten ze inderdaad een klein beetje gas terugnemen, maar vermits ik geen snelheidsovertreding wou begaan, wat mijn volste rechti is en waarvoor ieder respect zou moeten hebben, ben ik dan maar gaan afremmen tot 90.
Daarna is het moeilijk om bij die drukte van 90 km ineeens terug naar 120/125 te versnellen met een lichte auto om veilig te kunnen inschuiven in de linkse rijstrook.
Ik ben dan maar een tijdje rechts tegen 90 blijven rijden.

Waar is de plaats om de gereglementeerde 120 te rijden bij druk verkeer op de E313?
Rechtse strook 90. Linkse strook 140. Nergens is nog plaats om veilig 120 te rijden.

In Duitsland heb ik dit probleem niet want dan ga ik gewoon sneller rijden omdat het toegelaten is.
En als ik in Duitsland bezig ben een hele sliert vrachtwagens die 80 rijden tegen 150 in te halen en er komt dan toch nog een dikke tegen 200 achter mij dan is deze zo beleefd om mooi op afstand te blijven tot wanneer ik mijn plaats terug rechts inneem.

In Frankrijk houden de meeste zich aan de voorgeschreven 130 uit schrik voor zware sancties.
Dan heb ik dat probleem ook niet want dan rij ik gewoon 130 en niemand die komt bumperkleven want de 2 secondenregel is ten eerste wet en wordt gecontroleerd en ten tweede durven de meeste Fransen niet sneller meer dan toegelaten.

Zowel in Duitsland als in Frankrijk is het aangenamer rijden.
In Belgie is het moeilijk om bij een zekere drukte vlot rijden te combineren met zich aan de regels te houden want dan wordt je geboycot door de anderen.

Wat doen jullie in zulke situaties.
Kiezen voor 90?
Sneller dan toegelaten?
Achterligger kan de pot op?
  

Voor mij is de oplossing ofwel geen snelheidsbeperking ofwel strenge controle op de geldende snelheidbeperking en zeker controle op de veiligheidsafstanden.
Bestuurders die de doorstroming tegenwerken door te traag te rijden mogen van mij ook worden aangepakt.
90 is niet te traag op een snelweg, maar 105 kan te traag zijn in de linkerstrook.
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 februari 2011 - 22:26:41 door mazda »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1583 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 19:55:03 »
313 is op dat vlak zeker erg.

Nu het even inhouden van je achterliggers mag je eigenlijk niet verwachten, ongeacht of ze te rap rijden zou ik zelfs durven zeggen.

Wat ik doe is inderdaad ook even rechts vloeren.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1584 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 20:39:17 »
Edoch, ik ken de E313 voornamelijk als een weg waar veel onnodig links wordt gereden aan snelheden die niet de 120 km/u benaderen... Er is namelijk binnen en buiten de spits ruimte genoeg op het rechtervak. Maar dat zijn natuurlijk mijn ervaringen...

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1585 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 21:32:24 »
Ik ga niet meer naar rechts voor bestuurders die dat zelf ook niet doen, ook al willen ze wat sneller dan ik.
Naar rechts gaan betekent inderdaad dat je nadien als dank vastgezet wordt achter een 40 tonner door het achteropkomende linker-rijvak treintje.
Ik rek Art 16.6 dan maar wat.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1586 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 21:37:06 »
Vanmorgen op de Antwerpse Ring, R2, thv Merksem, een nog vers ongeval tegengekomen.
(in de beruchte bocht naar rechts op het viaduct, waar zogezegd niets gebeurd)

Personenwagen dwars voor een vrachtwagen terecht gekomen en als resultaat de carrosserie verbouwd.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1587 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 22:18:22 »
Ik ga niet meer naar rechts voor bestuurders die dat zelf ook niet doen, ook al willen ze wat sneller dan ik.
Naar rechts gaan betekent inderdaad dat je nadien als dank vastgezet wordt achter een 40 tonner door het achteropkomende linker-rijvak treintje.
Ik rek Art 16.6 dan maar wat.
Niet erg... Ik euh.. er zijn alternatieven :).

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1588 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 23:05:39 »
Wat noem jij rekken Inazuma?
Over welke afstand spreken we dan als de vrachtwagens 90 rijden en jij in de linkse strook 120?
Hoeveel meter kan je overbruggen zonder terug naar rechts te gaan, 100, 200, 300 meter?
We kunnen al rekening houden met de 2 secondenregel tussen elk voertuig en dan heeft het inderdaad totaal geen zin om naar rechts te gaan als er 100 meter tussen die vrachtwagens zit, 50 m voor en 50m achter aan 90 km.
 Een auto die sneller wil rijden dan 120 even doorlaten is geen probleem , maar wel een hele trein want dan zet men je doodleuk vast terwijl zij eigenlijk één voor één in overtreding zijn, zowel met de snelheid als met hun afstand tov elkaar.
En als je 200 meter zou willen  overbruggen tegen 120 welteverstaan duwen ze je letterlijk bijna van de weg, je ziet soms in de spiegel hun koplampen niet meer.
Sommige agressievelingen met zeer snelle krachtige auto's durven zelfs langs rechts voorbijschieten.
Waar hebben de mensen die normaal ( niet te traag en naar rechts als het veilig kan enz)willen rijden dit aan verdiend?
Ik dacht dat de mensen tussen Antwerpen en Luik als brave geciviliseerde Belgische burgers aanzien werden, maar het worden monsters achter het stuur van hun auto.
Ze hebben geen greintje respect voor bestuurders die wel trachten de regels te respecteren en volgens mij beseffen ze dat niet eens.
Eenmaal van de snelweg ben ik naar Mol gereden en moest ik ergens in de oude molenstraat zijn.
Die oude molenstraat is allemaal voorrang van rechts, en telkens als ik stopte om die te verlenen werd ik bekeken als een buitenaards wezen, erger nog men ging niet in op mijn duidelijk gebaar om gebruik te maken van hun recht op voorrang en ondertussen werden mijn achterliggers agressief en begonnen op mij te klaxoneren en te gestikuleren omdat ik niet verder reed.
Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.  Later als ik thuis ben gekomen heb ik even moeten op adem komen.
Eerst die onverantwoorden op de snelweg en daarna complete anarchie in die oude molenstraat te Mol.
Echt waar onverklaarbaar, vorige maand reed ik nog in het centrum van Parijs rond en zelfs daar in al die drukte verliep het verkeer beter.
Het bizarre was dat ik mj blijkbaar als enige aan de regels hield, waardoor het leek alsof ik diegene was die fout zat.
ik was de spelbreker want ik reed geen 140 maar 120 en ik verleende correct voorrang te Mol wat niet in dank werd aanvaard gezien de reacties.
Ik besef nu nog meer dan ooit dat het echt helemaal fout loopt.

« Laatst bewerkt op: woensdag 09 februari 2011 - 23:07:48 door mazda »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1589 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 23:33:38 »
Wat noem jij rekken Inazuma?
Over welke afstand spreken we dan als de vrachtwagens 90 rijden en jij in de linkse strook 120?
Hoeveel meter kan je overbruggen zonder terug naar rechts te gaan, 100, 200, 300 meter?

In België bestaat daar naar mijn weten geen concrete norm voor.

In de Duitse rechtspraak wel, als volgt:

- Je haalt een wagen in, en wanneer je met inachtname van een voldoende veiligheidsafstand tussen jou en hem terug naar rechts kunt gaan, doe je dat.
- Je rijdt een tijd rechts. Laten we deze tijd t1 noemen.
- Op het ogenblik dat je de volgende wagen op minder dan een voldoende veiligheidsafstand nadert, wijk je uit naar links om hem in te halen.

Als t1 kleiner is dan 20 seconden, had je niet naar rechts hoeven te gaan.

Jawel, hier is alles tot in de puntjes gereglementeerd. Onze hond mag buiten op ons grondstuk niet langer dan 10 minuten aan een stuk blaffen en niet langer dan 30 minuten per dag, anders is er sprake van burenhinder.
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 februari 2011 - 23:36:19 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."