Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906176 keer)

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1590 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 23:43:41 »
Sjans dat de Duitsers gemiddeld toch eerder naar rechts gaan. 40 seconden (10 seconden naar het rechtervak, 20 seconden op het rechtervak, 10 seconden terug naar links) links blijven rijden is niks voor mij :).

Mazda, er wordt natuurlijk agressief gereden omdat jij ofwel nodeloos links rijdt, ofwel voorrangsnegatie pleegt als je terug wil invoegen van het rechtervak naar het linkervak. Dat is net wat ik in het verleden al zei: het is op een matig drukke snelweg quasi onmogelijk om je aan alle regels van tussenafstanden te houden. Daar hoeft overigens niemand 140 voor te rijden. Een trein waarvan de voorste 120 km/u op een snelheidsmeter met minimale marge een vrachtwagen inhaalt, en waar de 20 achterliggers elk op 60 meter mekaar volgen ('halber tacho') hebben voorrang op jou die bv maar 110 km/u wil rijden op het rechtervak.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1591 Gepost op: donderdag 10 februari 2011 - 08:40:00 »
Ik verschiet van jou antwoord Wooter. Ik begrijp niet hoe jij na mijn vrij volledige uitleg kan stellen dat ik nodeloos links ben blijven rijden.
Als ik naar rechts zou gaan dan zou ik quasi onmiddellijk terug naar links moeten komen want er was eigenlijk al geen plaats om veilig naar rechts te gaan.
Ik zou op sommige plaatsen misschien heel even naar rechts kunnen gaan om één auto door te laten op voorwaarde dat die dan wel even op zijn gas duwt om snel voorbij te zijn, maar niet als er een hele trein achter mij zit die allemaal sneller willen want dan kan ik gegarandeerd in de remmen en wordt ik verbannen naar de rechterstrook tegen 90.

Zij rijden inderdaad agressief omdat ik volgens hen nodeloos links blijf terwijl ze niet verder zien dan hun neus lang is, de egoisten.
Ze hebben geen enkele notie van veiligheidsafstanden en hopen dat je elk gat gaat opvullen terwijl ik eigenlijk niet sneller mag.
De plaats waar ik terug naar rechts zou kunnen gaan is dezelfde plaats waar ik zou moeten uitwijken om terug in te halen.
En moest ik dan geen 120 rijden zou ik daar nog kunnen inkomen maar niet op deze manier.
Verder wil ik zeker het schoolmeestertje niet spelen want van mij mogen ze sneller rijden dan toegelaten zolang ze daar niemand mee hinderen op de vrijere stukken.
Het probleem is dat er nu eenmaal een snelheidsbeperking is van 120 en dat ik daar eigenlijk niet boven wil gaan.
Dus ofwel weg met die 120 ofwel mogen ze van mijn part elke kilometer een flitskast plaatsen.
Ik ben in principe tegen al die controles, maar dan verwacht je wel dat de bestuurders die sneller willen dan toegelaten beseffen dat ze in overtreding zijn en respect tonen voor bestuurders die correct trachten te rijden.
 
 Verder zeg jij dat ik voorrangsnegatie zou hebben gepleegd met van het rechtervak terug naar het linkervak te willen. Ik heb dat uiteindelijk niet gedaan en ben verplicht afgezakt naar 90.
Ik reed in eerste instantie nog 120 en hoopte op de goodwill om mee te mogen omdat ik anders moest afzakken naar 90 en ik speciaal even naar rechts was gegaan om de snellere wagens door te laten.  Op het moment dat ik van rijstrook wou veranderen werd er eigenlijk niet veel sneller gereden dan 120 en heb ik nog wat gas bijgegeven tot bijna 130 maar er werd gewoon snel gas bijgegeven om dat gat toe te rijden waar ik in wou.
Ja wie pleegt dan voorrangsnegatie? Wat voor een egoistisch gedrag is dit?

Waarom zou het onmogelijk zijn om je aan de veiligheidsafstanden te houden op een matig drukke snelweg?

Enfin de volgende keer als ik daar nog moet zijn blijf ik gewoon nog langer links rijden tegen 120 en zal bij elke invoegmogelijkheid de veiligheidsafstanden van 2 en 3 seconden geen halve meter inkorten want dan ben ik de klos.  Is het dan zo moeilijk om je voorligger zijn volledige inhaalbeweging, ook al duurt die een paar kilometers, veilig te laten beeindigen. Ik zal ervoor zorgen dat ik geen enkele overtreding maak, mijn snelheid zal gevoelig hoger liggen dan de vrachtwagens die ik inhaal en het uitwijken naar rechts zal alleen nog gebeuren als er echt veel plaats is zodat ik niet na een paar seconden in de rem moet of terug naar links.
Ze mogen al die wegpiraten van de weg halen want veel sneller rijden dan toegelaten kan eigenlijk niet in die drukte op een snelweg met maar twee rijstroken.

En als ze mij zover gekregen hebben dat ik gedwongen naar rechts ga dan doen ze gewoon een paar honderd meter hetzelfde bij de volgende die maar 120 rijdt.
Denk je nou echt dat ze daar tijd mee winnen.
 
Het is niet de snelheid die hier het eigenlijke probleem vormt maar wel het gedrag en het non respect.
Als iedereen daar tegen 160 zou mogen rijden en veilig op afstand zou blijven was het minder gevaarlijk dan nu.
Maar wat doe je eraan als 120 de maximum is?

 




« Laatst bewerkt op: donderdag 10 februari 2011 - 08:43:15 door mazda »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1592 Gepost op: donderdag 10 februari 2011 - 09:07:12 »
Geen plaats om naar rechts te gaan? eerst spreek je over 200m, dat is 24 sec om dat te overbruggen.
Als je nu eens vroeger zou aangeven wanneer je naar rechts gaat gaan, reeds halverwege de laatste vrachtwagen, als je op dat moment ook nog eens 10/uur versnelt, dan is heel die rij achter je al op gang getrokken voor je effectief naar rechts bent gegaan.
Eens rechts zak je die 10/uur er rustig terug af.
Terug naar links gaan betekent niet dat je de laatste meters moet spiegelen en anticiperen, mogelijk is er weinig plaatst maar toch kun je dan nog ergens invoegen, je verlaagt je snelheid eerst nog wat om nog langer rechts te kunnen zonder effectief op je rem te moeten, eens je een opening ziet begin je op te trekken tot een 10/uur trager dan het linkse rijtje, wacht tot het gat daar is en met een kleine gasstoot zit je evensnel als het linkse rijtje.
Het is even oefenen en je kunt het niet met 20m vrije ruimte voor je.

Het even in dat 200m gat duiken, je gas lossen ed. heeft heel veel zin want het haalt de druk van de ketel, vooral bij jou want links waren ze je aan het opjagen.

Geloof me ik zit soms in het treintje 130/135 maar ook zoals ik hierboven schreef relax aan m'n eigen 120, wel als ik dan in het treintje ga hangen ga ik niet de asso uithangen tegen 120maar ga dan ook naar die 130/135.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1593 Gepost op: donderdag 10 februari 2011 - 11:05:27 »
Mazda... Je spreekt over respect en goodwill... Je beseft toch dat je in België aan het rijden bent? Ik verwacht niet dat mijn medeweggebruiker mij respecteren, laat staan dat ze over enige rijvaardigheid beschikken. Het voordeel daarvan is dat je dan ook geen verwachtingen hebt die niet worden ingelost.

En verder... Mijn ervaringen op de E313 zijn nu niet van die aard dat ik me kan herkennen in je verhaal... Veelal is het slakken in een treintje op het linkervak aan 100-110 terwijl het rechtervak leeg is tot de volgende vrachtwagen. Halverwege dat treintje zitten er altijd wel een paar die niet goed aansluiten dus dan wordt er ook nog wat gekleefd door de matig asocialen om de voorligger aan te manen op te schieten of naar rechts te gaan. De fulltime aso's gaan je gewoon rechts voorbij en voegen dan probleemloos in in de voor hen open gelaten ruimte. En eigenlijk heb je over die aso's niets te klagen, want ze geven gas en je ziet ze niet meer.

Neem maar van me aan... Ik heb op een rustige zaterdagochtend geprobeerd om eens geen enkele regel te overtreden. 100 km verder zat ik vast achter een vrachtwagen op een vrij rustige snelweg omdat het verkeer op het middenvak 110 reed met 2 seconden tussenruimte. Daar kan en mag je niet invoegen, enkel in een gat van 4 seconden en dan moet je nog ogenblikkelijk versnellen van 90 naar 110 zonder in te lopen op de vrachtwagen terwijl je op het rechtervak rijdt.

In Duitsland stelt zich dat probleem quasi niet... Ten eerste rij je zo hard je wilt, en als je dan eens moet vertragen voor een voorligger weet je ook dat ie na ingehaald te hebben terug naar rechts gaat. Daar kan je hier in België ook niet op rekenen dus moet je vaak door 'body language' van je auto duidelijk maken aan je voorligger dat ie moet ruimte maken. Rij je in België op 2 seconden achter je voorligger op het linkervak, denkt ie dat je niet voorbij wilt en blijft ie zelf links rijden.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1594 Gepost op: donderdag 10 februari 2011 - 11:16:43 »
Rij je in België op 2 seconden achter je voorligger op het linkervak, denkt ie dat je niet voorbij wilt en blijft ie zelf links rijden.
Precies, maar als ik in een redelijk gat naar rechts duik en die gaat alleen maar moeite doen om mij in te halen op het moment dat ik eigenlijk terug naar links moet dan doe ik sorry de deur dicht.
Ik wil dat een paar keer proberen om hem de kans te geven maar als hem zit te slapen bekijkt hij het maar dan doe ik verder niet speciaal de moeite, dan is wachten tot er echt veel plaats is rechts.
En in alle eerlijkheid, het zijn die die dan volle sjas voorbijkomen, nog eens goed kwaad kijken maar die je 5 km verder voorbij gaat waar ze dan tegen 100/110 rechts aan het tuffen zijn.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1595 Gepost op: donderdag 10 februari 2011 - 12:38:11 »
Het bizarre is dat wat jullie schrijven meestal klopt.
Het is inderdaad storend dat men niet naar rechts gaat en tegen 110 links blijft hangen terwijl er rechts een zee van ruimte is.
Ik pink inderdaad al wanneer ik halfweg de vrachtwagen ben als ik daarna terug naar rechts wil om de bestuurders achter mij duidelijke info te geven dan hoeven ze niet te duwen.
Ik wijk inderdaad op tijd uit naar links dus zeker niet in de laatste 20 meter, neen liefst nog iets vroeger dan 2 seconden.
Ik speel met 10 km/uur even erboven of eronder.
En inderdaad de druk moet van de ketel, daarom dat ik het opgeef en even rechts 90 ga rijden.
Maar vinden jullie dit normaal ofzo. De ganse samenleving wordt opgejaagd, zowel op het werk als in het verkeer.
Vinden jullie het normaal dat je 135 moet rijden om niet van de weg geduwd te worden op plaatsen waar 120 de maximum is en dit zonder rekening te houden met aanvaardbare tussenafstanden want dat wordt dan body - language genoemd.
Even vrijblijvend indelen in 5 groepen.
Ik hoor niet bij groep I die je moet aansporen om naar rechts te gaan en de linker of middenstrook nodeloos bezet te houden.
Ik hoor niet bij de groep II slakken die door te traag te rijden de anderen storen.
 Ik hoor niet tot de groep III die gaat duwen omdat anders de voorliggers van de eerste groep niet begrijpen dat ze moeten opkrassen.
En dan heb je nog groep IIII dat zijn de grootste onozelaars die gaan al duwen voor je de kans krijgt om op te krassen terwijl je reeds aan de maximum toegelaten snelheid rijdt.

Geen enkele van de bovenvermelde groepen heeft een juist gedrag
.
 Groep IIIII; Gewoon afstand houden, op tijd naar rechts maar de meesten begrijpen niet wat dat betekent, niemand opjagen en niemand storen.
Denken aan de doorstroming, gewoon geen spelbreker zijn.
Als het te erg is kan je nog altijd vanop afstand een lichtsignaal geven om aan te geven dat je wil inhalen en dat de in te halen bestuurder niet rechts genoeg rijdt waar dat MOGELIJK is.

Ik klasseer mezelf in groep IIIII, het probleem is dat de meeste medeweggebruikers die groep niet kennen in Belgie terwijl deze groep  het meeste overeenstemt met inzicht en sociaal rijgedrag zoals ook elders in andere buurlanden de gewoonte is.

Groep I en II lokken het gedrag van groep III en IIII uit terwijl groep III en IIII er steeds vanuitgaan dat de anderen zowieso bij groep I en II horen.
Ik heb daar eigenlijk niets mee te maken, ik hoor bij groep IIIII blijkbaar onbekend in Belgie.




Wat ik niet heb geschreven is dat er 200 meter tussen waren, dat was een vraag naar Inazuma over dat rekken van 16.6.

« Laatst bewerkt op: donderdag 10 februari 2011 - 12:46:55 door mazda »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1596 Gepost op: donderdag 10 februari 2011 - 12:47:33 »
Of het normaal is?? Het is gewoon zo.
In dat opzicht ben ik geen wereldverbeteraar meer, dat is de taak van de politie, in Nederland heb je bij eenzelfde soort autostrade en eenzelfde verkeersdichtheid met dezelfde snelheid die problemen niet, de extremen pikken ze er gewoon tussenuit, hier kijken ze amper op van hun stuur.

Mea culpa te snel gelezen over die 200m. ;)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1597 Gepost op: donderdag 10 februari 2011 - 13:08:32 »
Of het normaal is?? Het is gewoon zo.
Inderdaad. België is de wild west qua autorijden, en bezorgd zijn om hoe anderen rijden levert je enkel kopzorgen op.

Ik vind het overigens ergelijk wanneer ik op het linkervak een auto op het rechtervak nader die een vrachtwagen nadert, en dat de automobilist dan extra vroeg naar links gaat om zeker niet achter die vrachtwagen vast te geraken. Vaak kan je er dan nog probleemloos rechts voorbij als je zou willen, maar moet je staren op iemand die aan 110 km/u een vrachtwagen gaat inhalen, en halverwege het inhaalmanoever nog schrik krijgt van de vrachtwagen en gas terugneemt...

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1598 Gepost op: donderdag 10 februari 2011 - 13:24:03 »
Of het normaal is?? Het is gewoon zo.
Inderdaad. België is de wild west qua autorijden, en bezorgd zijn om hoe anderen rijden levert je enkel kopzorgen op.

Ik vind het overigens ergelijk wanneer ik op het linkervak een auto op het rechtervak nader die een vrachtwagen nadert, en dat de automobilist dan extra vroeg naar links gaat om zeker niet achter die vrachtwagen vast te geraken. Vaak kan je er dan nog probleemloos rechts voorbij als je zou willen, maar moet je staren op iemand die aan 110 km/u een vrachtwagen gaat inhalen, en halverwege het inhaalmanoever nog schrik krijgt van de vrachtwagen en gas terugneemt...
+1 maar als ik zie dat die stevig doorrijdt, pak dat hij 120 bolt en jij 125, zal ik me ook niet te slecht voelen om gas terug te nemen, lichtflits te geven van je mag er nog voor, zodat die zich niet hoeft vast te rijden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1599 Gepost op: donderdag 10 februari 2011 - 13:35:33 »
Ik probeer altijd mijn snelheid zo aan te passen dat mijn voorligger zich niet vast rijdt achter een vrachtwagen, maar dat houdt voor de voorligger weer in dat ie moet vertrouwen op zijn achterligger (mij), en ikzelf doe dat al niet met mijn achterliggers :D.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1600 Gepost op: donderdag 10 februari 2011 - 15:41:43 »
Wat noem jij rekken Inazuma?
Neem maar de Duitse norm + nog een paar sekonden extra.  ;)

Ik zet mezelf niet meer rechts vast door als - meestal enige - brave ziel rechts te gaan rijden, da's finaal gedaan.

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1601 Gepost op: donderdag 10 februari 2011 - 19:12:34 »
Volgens de Duitse norm die Jozef geeft mag je indien nodig tussen de veiligheidsafstanden bijkomend nog 20 seconden links blijven rijden.
Ik begrijp dat dit alleen in bepaalde omstandigheden gedaan wordt want meestal voeg ik sneller in en dan nog heb ik problemen met bumperklevers in Belgie.
Maar stel dat ik 120 rij en voertuigen inhaal die 90 rijden dan kan ik volgens Jo 200 meter overbruggen in 24 seconden.
citaat Jo:
"Geen plaats om naar rechts te gaan? eerst spreek je over 200m, dat is 24 sec om dat te overbruggen."

Ik weet niet of deze berekening van Jo klopt maar dat zou wel betekenen dat ik volgens Duitse normen in de gegeven situatie waar 200 meter ruimte is niet naar rechts zou moeten als ik bijna zeker weet dat ik mij dan vast zal rijden.
En daarbij wordt er verondersteld dat de bestuurder achter mij mooi afstand zal houden zodat alles vlot tegen 120 en zonder druk op de ketel verloopt.

Ik wil hier zeker aantonen dat dit echt niet houdbaar is, ik krijg daar onnodig stress van.
Na soms 1000 km te hebben gereden in het buitenland zonder druk zijn de laatste kilometers in Belgie een hel.
Regelmatig ga ik naar een boerderij in Tsjechie van mensen uit Antwerpen, hiervoor rij ik 9 uur zonder noemenswaardige stress, dwars van het westen naar het oosten van Duitsland.
Ik ga zeer regelmatig naar Frankrijk waar ik ook vele kilometers afleg en weinig problemen ondervind.
 
Het zij zo zeggen sommigen, en de wereld kan je niet in je eentje verbeteren, maar dan ben ik ook niet van plan.
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 februari 2011 - 19:20:35 door mazda »

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1602 Gepost op: vrijdag 11 februari 2011 - 08:20:38 »
Je zou zeggen dat mensen met zo'n weer extra voorzichtig gaan rijden. Het verkeer gaat trager, mensen rijden minder agressief, ...

Hmja... Ik zag deze morgen een dame op de E40 aan 80 km/u lippenstift opdoen, en op de Brand Whitlocklaan probeerde iemand in de file van rijvak te wisselen. Tot zover geen probleem, maar wat wel een beetje vreemd was is dat ie dat deed terwijl ie de krant aan het lezen was.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1603 Gepost op: vrijdag 11 februari 2011 - 15:59:42 »
Daarstraks een NL truck gezien, met daarop 2 denkelijk afgedankte MAN vrachtwagens in legerkostuum.
Niets abnormaal denk je dan.

Tot je er naast rijdt, en opmerkt dat uit beide uitlaten blauwe uitlaatgassen komen  ???
Huh  :o
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1604 Gepost op: zaterdag 12 februari 2011 - 12:48:59 »
Gisteren reed ik op de expressweg E34, 'k was op weg naar Kallo.  Op de parallelbaan een bizar ongeluk gezien.  Een auto, komende van Vrasene wou (naar ik vermoed) linksaf, richting Sint-Gillis Waas.  Werd aangereden door een tegenligger komende van Sint-Gillis Waas.  

De auto (die van Vrasene kwam), stond er verhakkeld bij.  Zijn tegenligger was blijkbaar de controle verloren, en onder een brug, de schuine kant opgereden.  Compleet die schuine kant op, naar boven.  Hij hing daar vlak onder de draagbalken van die brug.

Was wel een maf zicht.

Daarnet op de R11 hang ik achter eentje waarvan de verlichting van haar fietsenrek niet werkte.  Mijn voorligger claxonneerde al, stak zijn vier pinkers aan om haar te waarschuwen.  Geen reactie.  Wanneer ik haar voorbij rij, zie ik dat de stekker niet in het contact zit, die bengelt gewoon los over de grond.  Even verderop moeten we beiden stoppen voor het rode licht, en staat zij rechts naast mij.  Ik claxonneer ook kort, en draai mijn raampje naar beneden.  Zij draait ook haar raampje naar beneden.  Ik maak haar er attent op, en wijs naar achteren.  Zij "Jajaa, 't is al goe".  Raampje weer dicht. 

En ze reed onverstoorbaar gewoon verder, alsof er niks aan de hand was.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 februari 2011 - 12:56:32 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone