Ik heb het dichter gehad, de vrachtwagen naast me, ja dat is dood gaan.
Gelukkig hebben ze jou dan kunnen reanimeren...

Neen, alle gekheid op een stokje: ik ben maar bang dat ik dan bijvoorbeeld door het hevige schrikken een te sterke ruk aan mijn stuurwiel zou geven.
Maar daarvoor helpt ESP dan weer. Die heeft verleden jaar mijn leven gered. Ik reed op een Duitse autosnelweg op de middenrijstrook, omdat ik een auto met caravan ging inhalen. En ja, wie zonder zonde is werpe de eerste steen: even aan de GPS prutsen, en toen ik terug naar voor keek, zag ik dat ik naar rechts afgeweken was en op het punt stond om op die caravan te knallen. Het verdraaien van mijn stuurwiel naar links om die caravan nog net niet aan te rijden, was groter dan goed was bij mijn snelheid. De wagen is een tweetal keren naar rechts en naar links uitgebroken, doch de ESP heeft hem netjes weer onder controle gebracht.
Maar soms moet die ESP ook uitgeschakeld worden. Verleden winter probeerde een bezoeker met een Mercedes tot twee keer toe onze besneeuwde oprit op te rijden, doch telkens kwam hij niet verder dan de helft van de oprit. Ik had evenwel gezien dat hij telkens kaarsrecht naar boven gekomen was, waardoor ik wist dat zijn ESP ingeschakeld was. Ik heb hem toen gezegd dat hij zijn ESP moest uitschakelen, want dat hij anders niet zou boven geraken. Toen hij dat gedaan had, heeft hij op de oprit wel voortdurend moeten tegensturen om de koers van de wagen te corrigeren, doch is hij probleemloos tot boven geraakt.
Overigens reageert de ene wagen anders dan de andere als hij niet verder geraakt op onze besneeuwde oprit.
Als onze VW Bora niet verder geraakt, duw ik het rempedaal in, en blijft hij staan. Ik kan hem dan geleidelijk weer naar beneden laten bollen.
Niet zo met onze VW Touran. Als die niet verder geraakt, en ik duw het rempedaal in, schuift hij gewoon op zijn vier wielen naar beneden tot hij dwars over de straat staat (met alles risico' vandien). De enige manier die ik tot nu toe gevonden heb om dat te beletten, is hem in achteruit te schakelen, de motor af te zetten en de koppeling te laten opkomen.
Heeft iemand voor dat verschillend gedrag misschien een verklaring en een oplossing?