Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906073 keer)

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1740 Gepost op: vrijdag 08 april 2011 - 08:42:27 »
Plat gereden met de fiets, stomme banden, dat is setje zoveel en elke zogezegd de betere.
Iemand een idee wat een goede allround band is? Meeste rij ik op verhard maar als ik op onverhard ga dan zoek ik dus liefst de zwaardere paadjes op.
Dus toch genoeg traxie onverhard maar ook veel grip op verhard.
Weet je hoe en waar ze stuk gaan ?
Op verharde weg of onverhard ?

Afknellen van binnenband tegen velg  ?
Of prikt er iets doorheen de band ?
Ja deze was op onverhard en gekneld, stond anders wel rond de 60psi (4bar) op.
Dit was ook een redelijk laag bandje, een speedmaster geloof ik.
Maar die wangen zijn niet veel waard.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1741 Gepost op: vrijdag 08 april 2011 - 09:03:28 »
Ik sta op het vak om links af te slaan, naast me een vak om rechts af te slaan of rechtdoor te rijden. Voor me een auto die toch liever naar rechts wil, naast hem een auto die toch liever naar links wil.... Goed bezig...

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1742 Gepost op: vrijdag 08 april 2011 - 15:00:35 »
Het kan blijkbaar nog altijd erger. Vandaag deed ik een ritje met drie kleuters naar het zwembad. Twee van die kleuters zijn niet mijn kinderen dus rijd ik nog wat voorzichtiger.
Ik ben nog maar pas vertrokken op de rit van Mechelen naar Lier of er rijdt een idioot voor mij die iedereen voorrang geeft, hoewel hij aan elk kruispunt zelf voorrang had! Hij raakt blijbkaar geïrriteerd als iemand toch niet voor gaat.
In het terugrijden is het al niet beter. Aan een wegversmalling waar ik duidelijk voorrang heb vindt een vrachtwagen dat blijkbaar niet en hij blokkeert de weg. Iemand van het OCMW van Lier met een kleine vrachtwagen 3,5 ton, ik zal ze daar straks eens contacteren.
Aan het einde van de boomlaardstraat moet ik de ring van Lier op en links afslaan richting Mechelen, de snelheid op de ring is daar onlangs verlaagd naar 70 km/u, enkele idioten voor mij durven gewoon niet oversteken. Je ziet de doodangst gewoon op hun gezicht. Misschien moeten ze hun auto toch eens laten thuis staan.
Wat verder, nu richting Duffel, vroeger nog een stuk 90, nu verlaagd naar 70 en toch is het nog te snel voor iemand die vindt dat 63 km/u snel genoeg is. Ik geraak die niet voorbij zonder over de max. snelheid te gaan. Vanzelfsprekend wordt er niet vertraagd wanneer men de bebouwde kom van Duffel binnenrijdt. Ik laat hem gaan en hij puft tegen 60 verder tot aan het ronde punt, iets verder.

Als kers op de taart. In de stationsstraat in Mechelen rijd ik op het gedeelte dat ook wandelboulevard is. Drie dellen lopen met ruime tussenafstand naast elkaar, zo bezetten ze toch ongeveer de helft van de rijbaan. Ik rijd rechts zoals het is voorgeschreven maar ze willen niet opzij gaan. Wanneer ze doorkrijgen dat ik niet van plan ben om te stoppen worden ze kwaad en moeten ze wel plaats maken. Voor er iemand commentaar levert over het in gevaar brengen van voetgangers. Ik liet de auto rustig bollen aan een snelheid nog trager dan stapvoets en was desnoods vlak voor hen gestopt, maar links gaan rijden voor dergelijke zwakzinnige weggebruikers doe ik zeker niet.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1743 Gepost op: vrijdag 08 april 2011 - 15:10:23 »
Plat gereden met de fiets, stomme banden, dat is setje zoveel en elke zogezegd de betere.
Iemand een idee wat een goede allround band is? Meeste rij ik op verhard maar als ik op onverhard ga dan zoek ik dus liefst de zwaardere paadjes op.
Dus toch genoeg traxie onverhard maar ook veel grip op verhard.
Weet je hoe en waar ze stuk gaan ?
Op verharde weg of onverhard ?

Afknellen van binnenband tegen velg  ?
Of prikt er iets doorheen de band ?
Ja deze was op onverhard en gekneld, stond anders wel rond de 60psi (4bar) op.
Dit was ook een redelijk laag bandje, een speedmaster geloof ik.
Maar die wangen zijn niet veel waard.

Ik vermoed dat je met een mountainbike rijdt omdat je ook onverhard wil rijden.

Afknellen van de banden is inderdaad een probleem (de zg. slangenbeet, naar het lekpatroon op de binnenband). Er zijn daar enkele oplossingen voor:

- tubes: wanneer ik in het bos ga rijden rijd ik met mijn cyclocrosser en hierop staan crosstubes. Gezien de vorm van de velg is een slangenbeet eigenlijk onmogelijk. Ik pomp daar trouwens nog altijd zo'n 5,5 bar in.
- latex binnenbanden: je kan deze vinden in een speciaalzaak. Ze zijn een stuk duurder dan de butylbandjes (de zwarte) maar zijn het wel waard. Je kan ze makkelijk herkennen omdat ze meestal kleurloos zijn en zelfs doorzichtig (lijkt nog het meeste op een reuzencondoom). Deze zijn veel elastischer waardoor ze minder last hebben van slangenbeten en trouwens ook van bv. het stukje glas dat door je buitenband is geraakt. Deze bandjes rijden trouwens comfortabeler waardoor je ook het laatste punt kan combineren.
- meer druk: afknellen van banden is per definitie te wijten aan onvoldoende druk in je banden. Je moet die druk natuurlijk kiezen in functie van het risico op lek rijden, grip, terrein en wat de band aankan. Ik vind 4 kg erg weinig. Als je de hierboven vermelde latexbandjes gebruikt ga je zonder veel comfort te verliezen makkelijk tot 5 kg kunnen gaan.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1744 Gepost op: vrijdag 08 april 2011 - 15:21:16 »
Mountainbike-citybike, er staan spatborden op bvb..
Die crosstubes kan ik eens naar kijken maar heb wel redelijk brede velgen.
Die  latexbandjes ken ik niet maar ben zeer benieuwd om ze in de winkel te zien. ;)
Zet nu 4 bar omdat dat op de buitenband staat als max. druk.

Afknellen is denk ik vooral door boomwortels, je kunt ze niet allemaal missen hé.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1745 Gepost op: vrijdag 08 april 2011 - 19:08:46 »
Ik sta op het vak om links af te slaan, naast me een vak om rechts af te slaan of rechtdoor te rijden. Voor me een auto die toch liever naar rechts wil, naast hem een auto die toch liever naar links wil.... Goed bezig...
Zo had ik er daarstraks ook éne.
Rechts aanschuiven om links voor de slibberen.
Dacht ik niet   >:(
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1746 Gepost op: vrijdag 08 april 2011 - 19:13:41 »
Vanmiddag nog eens een vrachtwagenband uiteen zien en horen knallen.
Was lang geleden dat ik dat nog eens gezien had.
Veel stof !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1747 Gepost op: vrijdag 08 april 2011 - 23:23:07 »
Vanmiddag nog eens een vrachtwagenband uiteen zien en horen knallen.
Was lang geleden dat ik dat nog eens gezien had.
Veel stof !

Valt dat nog enigszins mee?

Ik ben namelijk altijd al bang geweest dat zoiets zou gebeuren als ik naast een vrachtwagen rijd, en ik van de knal zodanig zou schrikken dat ik iets verkeerd zou doen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1748 Gepost op: vrijdag 08 april 2011 - 23:50:33 »
Vanop 50m ongeveer is de knal nog goed hoorbaar - raampje stond open.

De wolk - stof van op de weg en waterdamp van de plotse ontspanning - is toch behoorlijk.

Als je daar vlak naast zou zijn kan ik me voorstellen dat het stevig schrikken is.
Het gevaarlijkst zijn uiteraard de wegvliegende stukken rubber en staaldraad.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1749 Gepost op: vrijdag 08 april 2011 - 23:58:37 »
Ik heb het dichter gehad, de vrachtwagen naast me, ja dat is dood gaan.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1750 Gepost op: zaterdag 09 april 2011 - 00:12:52 »
Ik heb het dichter gehad, de vrachtwagen naast me, ja dat is dood gaan.

Gelukkig hebben ze jou dan kunnen reanimeren...  :D

Neen, alle gekheid op een stokje: ik ben maar bang dat ik dan bijvoorbeeld door het hevige schrikken een te sterke ruk aan mijn stuurwiel zou geven.

Maar daarvoor helpt ESP dan weer. Die heeft verleden jaar mijn leven gered. Ik reed op een Duitse autosnelweg op de middenrijstrook, omdat ik een auto met caravan ging inhalen. En ja, wie zonder zonde is werpe de eerste steen: even aan de GPS prutsen, en toen ik terug naar voor keek, zag ik dat ik naar rechts afgeweken was en op het punt stond om op die caravan te knallen. Het verdraaien van mijn stuurwiel naar links om die caravan nog net niet aan te rijden, was groter dan goed was bij mijn snelheid. De wagen is een tweetal keren naar rechts en naar links uitgebroken, doch de ESP heeft hem netjes weer onder controle gebracht.

Maar soms moet die ESP ook uitgeschakeld worden. Verleden winter probeerde een bezoeker met een Mercedes tot twee keer toe onze besneeuwde oprit op te rijden, doch telkens kwam hij niet verder dan de helft van de oprit. Ik had evenwel gezien dat hij telkens kaarsrecht naar boven gekomen was, waardoor ik wist dat zijn ESP ingeschakeld was. Ik heb hem toen gezegd dat hij zijn ESP moest uitschakelen, want dat hij anders niet zou boven geraken. Toen hij dat gedaan had, heeft hij op de oprit wel voortdurend moeten tegensturen om de koers van de wagen te corrigeren, doch is hij probleemloos tot boven geraakt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1751 Gepost op: zaterdag 09 april 2011 - 00:21:44 »
Ik heb het dichter gehad, de vrachtwagen naast me, ja dat is dood gaan.

Gelukkig hebben ze jou dan kunnen reanimeren...  :D


Neen, alle gekheid op een stokje: ik ben maar bang dat ik dan bijvoorbeeld door het hevige schrikken een te sterke ruk aan mijn stuurwiel zou geven.

Maar daarvoor helpt ESP dan weer. Die heeft verleden jaar mijn leven gered. Ik reed op een Duitse autosnelweg op de middenrijstrook, omdat ik een auto met caravan ging inhalen. En ja, wie zonder zonde is werpe de eerste steen: even aan de GPS prutsen, en toen ik terug naar voor keek, zag ik dat ik naar rechts afgeweken was en op het punt stond om op die caravan te knallen. Het verdraaien van mijn stuurwiel naar links om die caravan nog net niet aan te rijden, was groter dan goed was bij mijn snelheid. De wagen is een tweetal keren naar rechts en naar links uitgebroken, doch de ESP heeft hem netjes weer onder controle gebracht.

Maar soms moet die ESP ook uitgeschakeld worden. Verleden winter probeerde een bezoeker met een Mercedes tot twee keer toe onze besneeuwde oprit op te rijden, doch telkens kwam hij niet verder dan de helft van de oprit. Ik had evenwel gezien dat hij telkens kaarsrecht naar boven gekomen was, waardoor ik wist dat zijn ESP ingeschakeld was. Ik heb hem toen gezegd dat hij zijn ESP moest uitschakelen, want dat hij anders niet zou boven geraken. Toen hij dat gedaan had, heeft hij op de oprit wel voortdurend moeten tegensturen om de koers van de wagen te corrigeren, doch is hij probleemloos tot boven geraakt.


Overigens reageert de ene wagen anders dan de andere als hij niet verder geraakt op onze besneeuwde oprit.

Als onze VW Bora niet verder geraakt, duw ik het rempedaal in, en blijft hij staan. Ik kan hem dan geleidelijk weer naar beneden laten bollen.

Niet zo met onze VW Touran. Als die niet verder geraakt, en ik duw het rempedaal in, schuift hij gewoon op zijn vier wielen naar beneden tot hij dwars over de straat staat (met alles risico' vandien). De enige manier die ik tot nu toe gevonden heb om dat te beletten, is hem in achteruit te schakelen, de motor af te zetten en de koppeling te laten opkomen.

Heeft iemand voor dat verschillend gedrag misschien een verklaring en een oplossing?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1752 Gepost op: zaterdag 09 april 2011 - 00:27:21 »
Ik heb ook wel een ruk aan het stuur gegeven maar toch niet genoeg om op m'n dak te gaan.
Weet wel dat ik een collega naast me had, die zat dus op de eerste rij en vlak daarna bijna op m'n schoot. ;D
Was misschien het beste dat ik de verdere rit wat gezonde afleiding had.

Esp van de Vito sprong nogal snel aan dat was mijn ondervinding, met sneeuw ging die regelmatig even uit.

Waarom die VW niet op de rem maar op de motorrem blijft staan, ik vermoed door de remkrachtverdeler.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1753 Gepost op: zaterdag 09 april 2011 - 01:34:51 »
Zo'n klapband, dat voel je zelfs. Zeker als je de stukken tegen uw been krijgt. ;) ;D
Het heeft wel degelijk een reden dat veel bandencentrales, garages, ... een vrachtwagenwiel in een veiligheidskooi stoppen om op te blazen.

Overigens reageert de ene wagen anders dan de andere als hij niet verder geraakt op onze besneeuwde oprit.

Als onze VW Bora niet verder geraakt, duw ik het rempedaal in, en blijft hij staan. Ik kan hem dan geleidelijk weer naar beneden laten bollen.

Niet zo met onze VW Touran. Als die niet verder geraakt, en ik duw het rempedaal in, schuift hij gewoon op zijn vier wielen naar beneden tot hij dwars over de straat staat (met alles risico' vandien). De enige manier die ik tot nu toe gevonden heb om dat te beletten, is hem in achteruit te schakelen, de motor af te zetten en de koppeling te laten opkomen.

Heeft iemand voor dat verschillend gedrag misschien een verklaring en een oplossing?

Volgens mij heeft dat te maken met het gewicht of toch de verdeling er van.
Wanneer je enkel de voorwielen blokkeert graaft hij zich net voldoende in om te blijven "haken" aan dat beetje sneeuw achter de wielen.
Met de 4 wielen geblokkeerd helt die meer achterover en glijd ie er gewoon over.

Moest het gewoon ijs zijn zonder sneeuw glijden ze waarschijnlijk gewoon allebei (allemaal) naar beneden, eender welke banden er onder zitten. :D

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1754 Gepost op: zaterdag 09 april 2011 - 18:57:58 »
« Laatst bewerkt op: zaterdag 09 april 2011 - 19:15:23 door Rafael »