Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906064 keer)

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1845 Gepost op: maandag 09 mei 2011 - 01:24:50 »
Verleden week Vespa tegen op het jaagpad, daar vertikte ik dus om meer plaats te maken, komt de Vespa dus achter me aan, bedreigd me met een ploertendoder.
Dus als ge ne Vespa ziet met nrplaat 1 MAC 116 ga maar opzij voor die zot.
Netjes, een verboden wapen op zak...

Enkele weken terug dacht de voorrijder van een vespaclubje ook dat ie door twee fietsers in te halen voorrang kon afdwingen voor zijn 60 collega vespalullen. Had ik 'm toch bijna niet van zijn sjokkedeizen gereden zeker :).

En daarstraks twee automobilisten die dachten dat ze in de VS waren: geen gordel aan, en rechtsafslaand door het rode licht. Er hingen nochtans Belgische platen op hun auto's...

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1846 Gepost op: maandag 09 mei 2011 - 20:04:51 »
'k Ga hier voor de verandering 's twee positieve ervaringen neerpennen.  En nog wel op dezelfde dag ook.

Zaterdag moest ik melk ophalen in Ecaussines-Lalaing (vlakbij Hellend Vlak van Ronquières).  Tamelijk smalle weg, maar erg gegeerde omgeving voor wielerfanaten.  Ik zie op mij zo'n groepje afkomen, en zet me zo ver als veilig is, aan de kant.  Voorspelt meestal niet veel goeds, zo'n mannen.

Maar ....  De eerste renner uit de groep steekt z'n hand op, en maant de anderen aan àchter hem te rijden, en te vertragen.  Ze kruisen me vlotjes, en er kan warempel zelfs nog een vriendelijk bedank-gebaartje af ook. :o  Had ik niet verwacht.

Aan sommige heetgeblakerde wielerterroristen: het kàn dus ANDERS ook hé.

Even later sukkel ik daar in een omleiding, die niet meteen uitbulkt van duidelijkheid.  M'n wegenatlas had ik voor 1x niet bij (heb die rit al meermaals gereden).  En dan hebt ge prijs, natuurlijk.  Ik stap eventjes uit, om de weg te vragen aan een tegenligger.  Of hij hier bekend is?  "Attendez.  Suivez-moi".  Ongevraagd maakt hij rechtsomkeer, en mag ik hem volgen.

Mijnen dag was meteen goed.  En awel: .... 't is voor zulke (helaas schaars geworden) momenten dat ik chauffeur blijf.
« Laatst bewerkt op: maandag 09 mei 2011 - 20:11:16 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1847 Gepost op: maandag 09 mei 2011 - 20:16:51 »
'k Ga hier voor de verandering 's twee positieve ervaringen neerpennen.  En nog wel op dezelfde dag ook.

Zaterdag moest ik melk ophalen in Ecaussines-Lalaing (vlakbij Hellend Vlak van Ronquières).  Tamelijk smalle weg, maar erg gegeerde omgeving voor wielerfanaten.  Ik zie op mij zo'n groepje afkomen, en zet me zo ver als veilig is, aan de kant.  Voorspelt meestal niet veel goeds, zo'n mannen.

Maar ....  De eerste renner uit de groep steekt z'n hand op, en maant de anderen aan àchter hem te rijden, en te vertragen.  Ze kruisen me vlotjes, en er kan warempel zelfs nog een vriendelijk bedank-gebaartje af ook. :o  Had ik niet verwacht.

Aan sommige heetgeblakerde wielerterroristen: het kàn dus ANDERS ook hé.

Even later sukkel ik daar in een omleiding, die niet meteen uitbulkt van duidelijkheid.  M'n wegenatlas had ik voor 1x niet bij (heb die rit al meermaals gereden).  En dan hebt ge prijs, natuurlijk.  Ik stap eventjes uit, om de weg te vragen aan een tegenligger.  Of hij hier bekend is?  "Attendez.  Suivez-moi".  Ongevraagd maakt hij rechtsomkeer, en mag ik hem volgen.

Mijnen dag was meteen goed.  En awel: .... 't is voor zulke (helaas schaars geworden) momenten dat ik chauffeur blijf.

Je zat wel in het Waals gewest.
Sorry maar in Vlaanderen bestaat dit echt niet meer.
Was vanmiddag nog in Rosieres, net over de taalgrens.
Ben daar op een terras aan een vrij druk T kruispunt met B17 borden iets gaan eten.
Prachtig. Geen enkele voorrangsnegator gezien in dat half uur dat ik daar gezeten heb.
Iedereen, zelfs vrachtwagens, bussen, fietsers, vespa's vertraagden om mooi voorrang te verlenen.
Men reed alleen verder als de voorranghebbende door de aanwezigheid van teveel, dus niet één maar een hele reeks, tegenliggers niet onmiddellijk gebruik kon maken van zijn voorrang.
Als de voorranghebbende noodgedwongen stilstond werd telkens opnieuw afgewogen of deze al dan niet terug in beweging zou komen.
Prachtig, spijtig dat ik geen camera bij had om er een filmpje van te maken.
In Vlaanderen kan dit niet, hier rijden ze je gewoon plat,voorrang of niet.


« Laatst bewerkt op: maandag 09 mei 2011 - 20:29:49 door mazda »

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1848 Gepost op: maandag 09 mei 2011 - 20:47:30 »
Het hangt er vanaf wie je tegenkomt in Vlaanderen (alhoewel Limburg eigenlijk ook niet meer Vlaanderen is). Vorig jaar testte ik een motorfiets, en halverwege kwam ik een franstalige dame tegen die ook niet haar bestemming kon vinden. Tijdens de testrit heb ik haar dan begeleid naar haar bestemming :).

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1849 Gepost op: maandag 09 mei 2011 - 21:39:18 »
Je zat wel in het Waals gewest.

Ja.  Voorrangsregels worden daar beter opgevolgd dan hier.  Héb je voorrang, dan krijg je 'm ook op correcte manier.  1 (nu ja) keerzijde: als je voorransplichtig bent, kan je het je NIET permitteren ook maar 1 steekje te laten vallen.  Het cliché dat Walen hun voorrang "pakken" klopt wel.  ttz:  Ze zullen zich nog liever te pletter rijden dan hun voorrang af te staan .... No problem overigens, als ge zelf de voorrangsregels correct opvogt.  En voorrang verleent waar je moet.

Als hier een groter, breder,... voertuig wat met de ellebogen werkt, doen de meesten vanzelf in hun broek.   :D  Moet je daar dus vooral niet proberen!

'k Heb daar opa met de klak 's bezig gezien versus lijnbus (die aanvankelijk dus niet meteen aanstalten maakte te vertragen).  Opa kwam van rechts, en had voorrang.  Awel: opa ging dus, en behoorlijk vlotjes ook zelfs.  Lijnbus of geen lijnbus.  Dat boezemde hem niet de minste schrik in.  Moest die chauffeur van de TEC daar rijden met de mentaliteit van velen hier, dan zou opa binnen de kortste keren de klant van een begrafenisondernemer zijn.

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1850 Gepost op: dinsdag 10 mei 2011 - 04:21:32 »
Je zat wel in het Waals gewest.

Dat heb ik ook in Frankrijk opgemerkt: voorrang is voorrang, en als je voorrang moet verlenen doch dat niet doet, dan noch liever erop dan afstand te doen van hun voorrang.

Niet echt bevorderlijk voor de verkeersveiligheid.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1851 Gepost op: dinsdag 10 mei 2011 - 13:14:04 »
Het hangt er vanaf wie je tegenkomt in Vlaanderen (alhoewel Limburg eigenlijk ook niet meer Vlaanderen is). Vorig jaar testte ik een motorfiets, en halverwege kwam ik een franstalige dame tegen die ook niet haar bestemming kon vinden. Tijdens de testrit heb ik haar dan begeleid naar haar bestemming :).

Het gaat hier om een overwegend bepaald gedrag.
Het hangt er zeker vanaf wie je tegenkomt.
Zowel in Wallonie als in Vlaanderen.
Alleen staat de balans wat sociaal gedrag en voorrang verlenen betreft die balans op positief voor Wallonie zeker 90 % en negatief voor Vlaanderen de overige 10 % als het zoveel is.
Je kan dus in Vlaanderen geluk hebben en op iemand van die 10% vallen of pech hebben over de taalgrens en ook te maken krijgen met die overige 10%.
Ik heb leren rijden in Brussel en Wallonie, ik ga minstens een paar keer per jaar naar Frankrijk omdat mijn tante daar woonde en men rekent er echt op om voorang verleend te krijgen.
Verleen je geen voorrang wordt je aanzien als iemand marginaal zonder opvoeding zonder etiquette.
Als je geen voorrang verleent stoppen ze meestal wel (vrij laat)maar dan heb je het zeker geweten en dan kan je je best excuseren door je hand op te steken ofzo.
Ik heb daar nooit of zelden problemen.
Hier in Vlaanderen heb ik elke dag problemen.
Spelregels zijn spelregels er zijn alleen te weinig scheidrechters (blauwe) om te fluiten en rode kaarten uit te delen.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1852 Gepost op: dinsdag 10 mei 2011 - 13:21:15 »
Je zat wel in het Waals gewest.

Dat heb ik ook in Frankrijk opgemerkt: voorrang is voorrang, en als je voorrang moet verlenen doch dat niet doet, dan noch liever erop dan afstand te doen van hun voorrang.

Niet echt bevorderlijk voor de verkeersveiligheid.
Sommige gekken in Frankrijk zullen misschien doorgaan en botsen.
De meesten gaan door tot op de limiet en geven dan af ipv hun auto aan diggelen te rijden.

Maar in Vlaanderen gaat men door en door en door zonder vertragen en rijden ze zonder twijfel hun auto aan diggelen terwijl ze voorrangsplichtig zijn.
Leg me dat eens uit? Dat zijn pas verkeersgevaarlijke gekken.
Niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid zou ik zo stellen.

Je hebt voorrang of je hebt hem niet.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1853 Gepost op: dinsdag 10 mei 2011 - 13:25:25 »
Je zat wel in het Waals gewest.

Ja.  Voorrangsregels worden daar beter opgevolgd dan hier.  Héb je voorrang, dan krijg je 'm ook op correcte manier.  1 (nu ja) keerzijde: als je voorransplichtig bent, kan je het je NIET permitteren ook maar 1 steekje te laten vallen.  Het cliché dat Walen hun voorrang "pakken" klopt wel.  ttz:  Ze zullen zich nog liever te pletter rijden dan hun voorrang af te staan .... No problem overigens, als ge zelf de voorrangsregels correct opvogt.  En voorrang verleent waar je moet.

Als hier een groter, breder,... voertuig wat met de ellebogen werkt, doen de meesten vanzelf in hun broek.   :D  Moet je daar dus vooral niet proberen!

'k Heb daar opa met de klak 's bezig gezien versus lijnbus (die aanvankelijk dus niet meteen aanstalten maakte te vertragen).  Opa kwam van rechts, en had voorrang.  Awel: opa ging dus, en behoorlijk vlotjes ook zelfs.  Lijnbus of geen lijnbus.  Dat boezemde hem niet de minste schrik in.  Moest die chauffeur van de TEC daar rijden met de mentaliteit van velen hier, dan zou opa binnen de kortste keren de klant van een begrafenisondernemer zijn.


Chauffeurs van de Tec zijn opgevoed, die van de Lijn zijn varkens.
En het is inderdaad beter om je voorrang af te staan aan marginalen.
Beter zou zijn om al die marginale varkens onverbiddelijk hun rijbewijs in te trekken.
Als opa bang moet zijn van busschauffeurs is het al ver gekomen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1854 Gepost op: dinsdag 10 mei 2011 - 13:29:35 »
Spelregels zijn spelregels er zijn alleen te weinig scheidrechters (blauwe) om te fluiten en rode kaarten uit te delen.

Langs de andere kant kan je toch ook niet bij elk kruispunt een flik zetten.

En zou dat nog kunnen, dan rijden ze desnoods wel zonder rijbewijs.

Er moet goede wil zijn van de weggebruikers, anders lukt het niet. Maar goede wil is in Vlaanderen al lang naar het museum verhuisd; enkel "ikke, en de rest kan stikke" bestaat nog.

Hier in onze streek zie ik de Polizei in het verkeer enkel optreden in december. Want dan krijgen ze van München op hun kop dat ze nog heel wat controles moeten uitvoeren om aan hun jaarlijks verplicht aantal te geraken. Maar dan weet hier ook iedereen wanneer ze waar staan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1855 Gepost op: dinsdag 10 mei 2011 - 17:58:47 »
In Wallonie is ook bijna geen controle, ook geen rijbewijs met punten en toch moet je niet te ver van de regels afwijken of de andere weggebruikers zullen je wel leren hoe je je moet gedragen.


Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1856 Gepost op: dinsdag 10 mei 2011 - 22:21:13 »
Net mijn vrouw gaan halen in het Augstinusziekenhuis te Wilrijk.  Ik had net rechtsomkeer gemaakt even voorbij de Q8 (via een doorsteek in de middenberm). 

Komt er toch wel een Renault Espace door de middenberm gevlogen, zeker?  Even dacht ik aan een ongeval.  Maar neen, meneer vond die 50 meter verderop rijden, om daar via de doorsteek terug te keren, te ver. Voor wie de streek daar niet kent: rechtsreeks linksaf draaien richting R11, gaat daar niet.  Je moet dus even verderop, via de doorsteek terugkeren.  Ontwijken was geen optie, rechts naast mij reed een bromfiets.  En die kan er ook niet aan doen, dat ik zo'n zot tegenkom.   Dan maar vol in de ankers.  Ook de bromfiets moest vol in de ankers, want meneer reed volop over het fietspad ook.  Scheelde geen haar.  Noch voor mij, noch voor de bromfiets.  'k Denk trouwens dat de bromfiets voornamelijk stopte, als reactie op mijn noodstop.

Als bedankje krijgen de bromfiets en ik de middenvinger te zien.  Hobbel, bobbel over de speciale soort boordstenen (liggen daar ter bescherming van dat fietspad), en met gierende, piepende banden scheurt de Espace weg, rechtsaf richting R11.  We hebben allen rood, maar de Espace geeft geen krimp.  Wil duidelijk dat rood licht negeren.  Maar euhm: we hebben 't dus over de R11 hier, waar ze met dik 90 komen aangescheurd, bij valavond alweer.  Van een weekend dan nog.  Tekeningetje niet nodig, zeker? 

'k zit al klaar om de hulpdiensten te bellen, want dit MOET fout gaan.  Net op tijd bedenkt de Espace zich, en maakt toch maar een noodstop.  Komt tot stilstand op het zebrapad.  Als het dan groen is, scheurt hij er van door.


Gelukkig, ik moet rechtsaf, richting Schoonselhof om zo naar Hemiksem te rijden.  Hoe sneller ik van die zot af ben, hoe liever.  Dat hij maar een dikke boom uitzoekt om zich tegen te pletter te rijden ipv anderen er nodeloos mee in te sleuren.  Want zulke rijstijl, loopt gegarandeerd ooit wel 's mis.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1857 Gepost op: woensdag 11 mei 2011 - 10:16:13 »
Verleden week Vespa tegen op het jaagpad, daar vertikte ik dus om meer plaats te maken, komt de Vespa dus achter me aan, bedreigd me met een ploertendoder.
Dus als ge ne Vespa ziet met nrplaat 1 MAC 116 ga maar opzij voor die zot.
Je bent dat toch gaan aangeven bij de flikken ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1858 Gepost op: woensdag 11 mei 2011 - 10:18:46 »
Verleden week Vespa tegen op het jaagpad, daar vertikte ik dus om meer plaats te maken, komt de Vespa dus achter me aan, bedreigd me met een ploertendoder.
Dus als ge ne Vespa ziet met nrplaat 1 MAC 116 ga maar opzij voor die zot.
Je bent dat toch gaan aangeven bij de flikken ?
Ter plaatse de flikken gebeld maar door de reactie al niet veel goesting meer om het ook nog schriftelijk aan te geven, kreeg de indruk dat er niets mee ging gebeuren. >:(
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1859 Gepost op: woensdag 11 mei 2011 - 10:23:53 »
Gisteren bij het uitkomen van de Tijsmanstunnel richting Antwerpen komt er ineens een Pool met een 40 tonner doorheen de opening in de middenberm.
Eerst lijkt het alsof die weer rechts gaat rijden, dus ikke naar links, maar die zotte Pool gaat ook naar links, en stopt dan vrolijk op de linker rijstrook !
In mijn spiegel zie ik 'm nog uitstappen.

Vermoedelijk verwijderen ze daar in Polen voor de uitreiking van een CE eerst de hersenen ???

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder