Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906069 keer)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1995 Gepost op: zondag 03 juli 2011 - 03:36:29 »
Vandaag, oeps gisteren, wagen van de rijschool voor me, rustig kruispunt km's ver geen auto te bespeuren, bestuurder valt keer op keer stil, geraakt na een keer of zes starten toch weg ; wip wip wip, ik dacht die zijn motor valt er direct vanonder....
Onbegrijpelijk dat zo iemand de baan opgestuurd mag worden.
Regio aalst
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1996 Gepost op: zondag 03 juli 2011 - 03:50:07 »
Onbegrijpelijk dat zo iemand de baan opgestuurd mag worden.

Waar moeten ze het anders leren?

Heb toch wat begrip voor en geduld met een beginneling.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1997 Gepost op: zondag 03 juli 2011 - 03:53:52 »
Ik heb alle begrip getoond maar een rijschool gaat toch eerst op afgesloten terrein rijden niet?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1998 Gepost op: zondag 03 juli 2011 - 07:20:36 »
Was één van de voordelen van een auto van de rijschool net niet dat die dubbelbesturing heeft? De lesgever kan toch ingrijpen als hij merkt dat de leerling andere bestuurders hindert aan dat kruispunt?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline modano

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 90
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #1999 Gepost op: zondag 03 juli 2011 - 10:47:24 »
Ik heb alle begrip getoond maar een rijschool gaat toch eerst op afgesloten terrein rijden niet?

Goed mogelijk dat het op een gesloten terrein wel allemaal lukte, maar dat de leerling-bestuurder in de echte verkeerssituaties te zenuwachtig was. Maar die eerste stap moet sowieso gezet worden. Pech natuurlijk dat je ze onderweg tegenkomt...

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2000 Gepost op: zondag 03 juli 2011 - 13:36:32 »
Was één van de voordelen van een auto van de rijschool net niet dat die dubbelbesturing heeft? De lesgever kan toch ingrijpen als hij merkt dat de leerling andere bestuurders hindert aan dat kruispunt?

De bedoeling daarvan is voornamelijk om te kunnen ingrijpen als er gevaar voor een ongeval zou dreigen.  Dat was hier dus niet het geval.  

't Was hooguit wat hinderlijk.  Als die auto werkelijk keer op keer stilvalt, had hij er toch wellicht makkelijk én veilig voorbij gekund, niet?  So, what 's the problem?  Bovendien: als de instructeur telkenmale zelf gaat ingrijpen, leert de kandidaat niks.  Dan is het namelijk de instructeur die aan 't rijden is.  En dat kan de bedoeling niet zijn.  De bedoeling is net dat de kandidaat zélf leert hoe 't moet.  Dat hij zich zélf de correcte techniek eigen maakt, dat hij zélf leert alles gezien te hebben, juiste keuzes te maken ed. voor 't moment dat er geen instructeur (met dubbele bediening) meer naast 'm zit.  Da's een proces met vallen en opstaan.  En bij de ene kandidaat gaat dat wat vlotter dan bij de andere.

Een instructeur die voortdurend alles zou voorzeggen, en zelf te pas en onpas de dubbele bediening zou gebruiken, is in feite zelfs de slechtst denkbare instructeur.  Die leert zijn kandidaat hooguit slaafs uitvoeren wat hem/haar voorgezegd wordt.  En er is niks zo gevaarlijk als dergelijke kandidaat die dan zelf met de eigen auto de baan op gaat.  Die heeft immers nooit geleerd om zélf dingen in te schatten, en gepast te reageren.  Wil je dus een beetje verantwoord bezig zijn, zit er niks anders op dan geleidelijk los te laten.

Enne, zelfs als er gevaar dreigt, en er MOET ingegrepen worden, zijn er diepliggendere oorzaken te vinden.  Dan heeft 't lesgeven mogelijks wat gefaald.  Maar 't kan evengoed om een minder goed voorspelbare oorzaak gaan.

Ik heb alle begrip getoond maar een rijschool gaat toch eerst op afgesloten terrein rijden niet?

Het is en blijft een leerproces.  Er zijn genoeg kandidaten te vinden die wat hervallen.  ttz: Dingen die bij een bepaalde les al behoorlijk goed gaan, kunnen een volgende les om 1 of andere reden geheel onverwachts compleet de mist in gaan.  Dat is lang niet altijd éénduidig zeker voorspelbaar.  Je werkt nog altijd met mensen, en niet met robotten.

Dat maakt dat 't een erg boeiend, afwisselend beroep is.  Maar 't is dus lang niet altijd even eenvoudig.  Een klein beetje geduld en wat begrip, zijn toch niet teveel gevraagd?
« Laatst bewerkt op: zondag 03 juli 2011 - 14:42:06 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2001 Gepost op: zondag 03 juli 2011 - 16:12:55 »
Voorbij rijden en die leerling dan nog wat zenuwachtiger maken ligt niet in mijn stijl.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2002 Gepost op: zondag 03 juli 2011 - 17:15:51 »
Was één van de voordelen van een auto van de rijschool net niet dat die dubbelbesturing heeft? De lesgever kan toch ingrijpen als hij merkt dat de leerling andere bestuurders hindert aan dat kruispunt?

De instructeur kan de bediening door de kandidaat niet uitschakelen.

Het komt er dan ook op aan om vooraf de kandidaat duidelijk in te prenten dat als je "LOS!" zegt, hij onmiddellijk onvoorwaardelijk alle pedalen en het stuurwiel moet loslaten.

De pedalen werken immers met zogenaamde "lepels": als één van beiden (de kandidaat of de instructeur) een pedaal indrukt, kan de andere het niet loslaten.

Houdt de kandidaat bijvoorbeeld het koppelings- en/of het rempedaal ingedrukt, dan kan de instructeur niet met de wagen vertrekken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2003 Gepost op: zondag 03 juli 2011 - 18:27:12 »
Voorbij rijden en die leerling dan nog wat zenuwachtiger maken ligt niet in mijn stijl.

Als je hem rustig, en beheerst voorbij rijdt, zie ik niet meteen in hoe je die kandidaat zenuwachtiger zou maken.  Dan is er niemand meer achter hem die hij tot last zou kunnen zijn door stil te vallen en ander beginners-gestuntel.

Wanneer hij echter in de gaten krijgt, dat er achter hem bestuurders gehinderd worden door zijn gestuntel, is de kans al aardig groter dat hij extra nerveus gaat worden.  Zelfs al brengen die achterliggers dan 't nodige geduld op.

De pedalen werken immers met zogenaamde "lepels": als één van beiden (de kandidaat of de instructeur) een pedaal indrukt, kan de andere het niet loslaten.

Houdt de kandidaat bijvoorbeeld het koppelings- en/of het rempedaal ingedrukt, dan kan de instructeur niet met de wagen vertrekken.

De meeste schadegevallen (als die al gebeuren), zijn dan ook doorgaans typische kop-staartaanrijdingen.  Meestal door een achterligger die onvoldoende afstand houdt en/of eventjes niet oplet.  De kandidaat valt dan onverwachts stil, of maakt een overdreven bruuske rembeweging en ...IIiiiiii  BENG klingelingeling......
« Laatst bewerkt op: zondag 03 juli 2011 - 18:49:15 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2004 Gepost op: zondag 03 juli 2011 - 20:56:26 »
Je moet er natuurlijk ook nog veilig langs geraken, ik had zeker niet genoeg zicht daar aan het kruispunt .
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2005 Gepost op: zondag 03 juli 2011 - 21:24:52 »
 ::)  'k Volg effe niet meer, vrees ik zo.

Hier schrijf je:

Voorbij rijden en die leerling dan nog wat zenuwachtiger maken ligt niet in mijn stijl.

En hier schrijf je dan weer:

Je moet er natuurlijk ook nog veilig langs geraken, ik had zeker niet genoeg zicht daar aan het kruispunt .

Waarom bleef je er nu eigenlijk achter?  

Om die leerling niet nog zenuwachtiger te maken dan hij al was, of omdat je onvoldoende zicht had en voorbijrijden dus te gevaarlijk was?

Of beide?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2006 Gepost op: zondag 03 juli 2011 - 22:30:31 »
Omdat het voor beide geen gezonde situatie was dat ik voorbij ging, omdat ik die leerling dan nog wat zou opjagen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2007 Gepost op: zondag 03 juli 2011 - 22:53:41 »
Daarstraks tegen 40 km/u de afrit Massenhoven af omdat de slak voor me geen bocht kan / durft nemen.

't Was er ene met een rijbewijs van bij de waspoeder ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2008 Gepost op: zondag 03 juli 2011 - 22:59:18 »
Vroeger nam ik daar elke dag de oprit richting Antwerpen. Ooit was er zelfs een koe die stopte aan het einde van de oprit. Daar bleef ze dan staan tot er wel een gat was waar ze tussenkon. Bleek uiteindelijk zelfs de moeder van mijn toenmalige vriendin te zijn.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2009 Gepost op: maandag 04 juli 2011 - 09:46:36 »
Toen ik vrijdagavond op de E313 komende van Luik, via de voor het ogenblik steeds veranderende verkeerswisselaar in Lummen, richting Brussel wilde oprijden dacht ik werkelijk even dat mijn vrachtwagen ging omkantelen.
Er staat duidelijk dat je op de af/oprit 70km/u mag rijden maar België een beetje kennende was ik vertraagt tot iets minder dan 50km/u.
Was effe een (kort) zweetmoment toen je het oude tracé moest dwarsen en de hele combinatie effe alle richtingen uitging.