Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906062 keer)

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2385 Gepost op: vrijdag 30 december 2011 - 13:22:39 »
63.2. Verkeerslichten boven de rijstroken.

1. Tweekleurige verkeerslichten die boven de rijstroken van de rijbaan geplaatst zijn, hebben de volgende betekenis :
1° het rode licht dat de vorm heeft van een kruis, betekent verboden richting op de strook voor de bestuurders naar wie het gericht is;
2° het groene licht dat de vorm heeft van een naar onder gerichte pijl betekent veroorloofde richting op de strook voor de bestuurders naar wie het gericht is.

2.
Deze verkeerslichten bepalen de rijrichting op de rijstrook vanaf de plaats waar ze aangebracht zijn; zij worden herhaald na elk kruispunt en moeten van het ene licht tot het andere volkomen zichtbaar zijn; zij regelen nochtans het verkeer niet aan de kruispunten.

Zou men niet over 't hoofd gezien hebben, dat er ondertussen ook pijlvormige verkeerslichten zijn bijgekomen (maar dan uiteraard driekleurig systeem), die eveneens boven de rijstroken kunnen aangebracht zijn?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 30 december 2011 - 13:24:37 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Onze Zweed in de sneeuw
« Reactie #2386 Gepost op: vrijdag 30 december 2011 - 16:08:09 »
Vanmorgen was het hier fel aan het sneeuwen. En vermits het motto van de winterdienst luidt dat ze de sneeuw niet kunnen ruimen vóór hij gevallen is, lag er een ferm pak sneeuw op de wegen.

De eerste keer dat ik daar door moest met onze Volvo S60. Voortractie, automaat... wat ging hij doen?

Om een weg in te draaien die nogal wat bergop gaat, was het mijn beurt afwachten. De 3 wagens vóór mij kwamen na een korte poging al terug achteruit naar beneden gereden. Nu was het aan mijn beurt... Ik zette de automatische versnellingsbak in winterstand, zodat de wagen vertrekt in 3de versnelling. Onze Zweed reed die weg op alsof er niets aan de hand was.

De laatste proef was onze oprit. Met onze VW Touran moet ik daar de ESP uitschakelen, anders geraakt hij er niet op. Maar dan moet ik hem wel voortdurend bijsturen. Ik schakelde bij de Volvo de DSTC (het equivalent van ESP) dus ook maar uit. Hij ging naar boven zonder dat ik ook maar een millimeter heb moeten bijsturen.

Ik ben dus gerustgesteld wat dat betreft. Nu ja, het zou ook geen zicht zijn als een Zweed het in de sneeuw minder goed zou doen dan de andere. En: er staan pas nieuwe winterbanden op.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Onze Zweed in de sneeuw
« Reactie #2387 Gepost op: vrijdag 30 december 2011 - 23:16:34 »
De laatste proef was onze oprit. Met onze VW Touran moet ik daar de ESP uitschakelen, anders geraakt hij er niet op. Maar dan moet ik hem wel voortdurend bijsturen. Ik schakelde bij de Volvo de DSTC (het equivalent van ESP) dus ook maar uit. Hij ging naar boven zonder dat ik ook maar een millimeter heb moeten bijsturen.

Ik denk dat de DSTC(=ESP of ESC) van jouw Volvo een keuzestand meer heeft, namelijk DSTC ON/function REDUCED;
bij de Touran-ESP was het enkel Off-On van het gedeelte ASR(antislipregeling= volledig Off) de ESP werd navenant aangepast, bij andere systemen heeft men nog een extra keuze en werkt de ASR nog reduced, gelijk bij de VOLVO.
zie ook:  ESP/ASR= ESP, eigenlijk ESC
of: http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrdynamikregelung#Zusatzfunktionen_von_ESP

Hier een filmpje van de toenmalige 3 keuzemogelijkheden bij de Volvo:
Citaat
http://www.youtube.com/watch?v=9OG-OXfq3OA
Volvo DSTC Off Tutorial - S60R V70R

Here's my video showing how to turn off DSTC in a 2004-2007 S60R or V70R
Nu zal elke Volvo dat wel serie hebben, ook de C30 (en wslk nog beter, door snellere electronica en aangepaste software)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 30 december 2011 - 23:57:13 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2388 Gepost op: zaterdag 31 december 2011 - 04:34:24 »
Vandaag nog maar eens over de "nieuwe" verkeerswisselaar in Lummen gereden.
Dat er op de voorlopige stukken asfalt verzakkingen waren tijdens de werken kon ik nog inkomen.
Maar zoals ik al verwacht had zijn de nieuwe afgewerkte stukken ook al volledig aan het verzakken.
Zo erg zelfs dat ze er al herstellingen moeten aan uitvoeren met het ondertussen welbekende zwarte goedje van de ijsventer.
En de werken zijn nog niet eens gedaan. ::)

Dienstbericht: hier zie ik wel de avatar van zowel Jozef als mezelf.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 31 december 2011 - 04:36:29 door bibi585 »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Onze Zweed in de sneeuw
« Reactie #2389 Gepost op: zaterdag 31 december 2011 - 14:56:49 »
Nu ja, het zou ook geen zicht zijn als een Zweed het in de sneeuw minder goed zou doen dan de andere. En: er staan pas nieuwe winterbanden op.
toch mee oppassen
onze zweed (xc70) heeft vorig jaar de gracht gekuist
ook met winterbanden
op ijs glijden die even goed als andere banden blijkbaar
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Onze Zweed in de sneeuw
« Reactie #2390 Gepost op: zaterdag 31 december 2011 - 17:11:15 »
ook met winterbanden
op ijs glijden die even goed als andere banden blijkbaar
??? ...maar bijlange niet zo rap. Ben je de lange topic van winterbandtesten al vergeten ?  :-\  

Refresh:
http://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s&feature=related  

Vanaf ~ sec 50 volledige test winterband(zwarte auto) tov gansjaarband (zilver auto) en zomerband(rode auto),
dit op een gladde ijsschaatsbaan. Acceleratie, remmen, dan bochtglijwerk vanaf 2´17"
(of heel zeker in de gracht knallen met zomersloffen, de gracht serieus kuisen met allseasons, of de bocht nog kunnen nemen met winterbanden, dit bij dezelfde voorzichtige snelheid)
soms helpen fotootjes het geheugen op te frissen:  ;)


If the cones denoted a curb outside a corner, which tires would you want to be on?
 

Tires make a significant difference in stopping distance on ice from just 10 mph.

originele link rapport en video: http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=116&affiliate=HK8
« Laatst bewerkt op: zaterdag 31 december 2011 - 17:22:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Onze Zweed in de sneeuw
« Reactie #2391 Gepost op: zaterdag 31 december 2011 - 17:20:46 »
??? ...maar bijlange niet zo rap. Ben je de lange topic van winterbandtesten al vergeten ?  :-\  
laat ons  dat vooral niet overdoen ;)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Onze Zweed in de sneeuw
« Reactie #2392 Gepost op: zaterdag 31 december 2011 - 17:25:25 »
??? ...maar bijlange niet zo rap. Ben je de lange topic van winterbandtesten al vergeten ?  :-\  
laat ons  dat vooral niet overdoen ;)
Tja, je vroeg erom (waarom insinueer je eigenlijk zo´n on-zin)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Onze Zweed in de sneeuw
« Reactie #2393 Gepost op: zaterdag 31 december 2011 - 17:34:38 »
Ik denk dat de DSTC(=ESP of ESC) van jouw Volvo een keuzestand meer heeft, namelijk DSTC ON/function REDUCED;

Het is nog een S60 van de vorige reeks (vóór 2010), namelijk van 2008.

Ik heb het nagekeken, en in tegenstelling tot wat ik eerder schreef, kan ik de DSTC niet volledig uitschakelen. De twee mogelijke waarden zijn ON en REDUCED.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Onze Zweed in de sneeuw
« Reactie #2394 Gepost op: zaterdag 31 december 2011 - 17:38:51 »
(waarom insinueer je eigenlijk zo´n on-zin)
ik heb er nog eens naar gekeken
jammer genoeg had mijn echtgenote niet deze ideale omstandigheden (ze reed 30 km/u) en hing ze na 5 mtr toch al in de gracht
ze had niet mogen remmen
en het is niet dat ze geen ervaring heeft met ijsrijden, want in finland hebben ze daar net iets meer last van dan hier
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Onze Zweed in de sneeuw
« Reactie #2395 Gepost op: zaterdag 31 december 2011 - 19:40:55 »
Ik denk dat de DSTC(=ESP of ESC) van jouw Volvo een keuzestand meer heeft, namelijk DSTC ON/function REDUCED;

Het is nog een S60 van de vorige reeks (vóór 2010), namelijk van 2008.

Ik heb het nagekeken, en in tegenstelling tot wat ik eerder schreef, kan ik de DSTC niet volledig uitschakelen. De twee mogelijke waarden zijn ON en REDUCED.

Dacht ik ook, die bijkomende DSTC-OFF zal vermoedelijk gereserveerd zijn voor de vierwielaangedreven versies (de XC´s)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 31 december 2011 - 19:46:10 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2396 Gepost op: zondag 01 januari 2012 - 13:56:11 »
Zou men niet over 't hoofd gezien hebben, dat er ondertussen ook pijlvormige verkeerslichten zijn bijgekomen (maar dan uiteraard driekleurig systeem), die eveneens boven de rijstroken kunnen aangebracht zijn?
Men heeft het hier enkel over de tweekleurige verkeerslichten boven de rijstroken ipv driekleurige.
Dat is af te leiden uit de titel van het artikel
Artikel 63. Tweekleurige verkeerslichten
ook al zet men dat er in het subartikel niet meer bij
63.2. Verkeerslichten boven de rijstroken.

Waarschijnlijk heeft men er niet bij stilgestaan dat ze in 62bis ook een  oranjegele ontruimingspijl ingevoerd hebben boven de rijstroken ...
We hebben dus feitelijk 3 soorten 3kleurige systemen boven de rijstroken hangen ...
Stellen dat het om andere lichten gaat is nogal mager, sinds ze alle 3 (X -> en ontruimingspijl) op dezelfde plaats verschijnen


PS :leer je je leerlingen te stoppen bij een combinatie van B5 en pijlen-stelsel (conflictvrij linksaf) boven een rijstrook ?
Niemand doet dat maar de B5 is verplicht op te volgen door een flater in dezelfde categorie ...

6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.

Deze bepaling geldt niet voor het oranjegeel knipperlicht en voor de lichten boven de rijstroken.


Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2397 Gepost op: zondag 01 januari 2012 - 18:15:35 »
Ik ben vandaag een spookrijder tegengekomen, aan de N1 in Mechelen. Sinds enkele weken is daar een stuk in de richting van Brussel afgesloten omdat de riolering is ingezakt. De idioot komt van de Jubellaan en draait in de verkeerde richting. Met licht en klankspel probeerde ik hem te waarschuwen maar hij ging gezwind verder. In mijn spiegels zag ik een bijna ongeluk gebeuren en daar stopte hij uiteindelijk. Dan werd mijn licht groen en het vervolg heb ik niet gezien.

Trouwens niet dat ze zoveel hebben uitgevoerd in die twee weken dat de boel daar is ingezakt. De vervangingsbuizen liggen klaar, maar werken is er precies nog niet van gekomen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Onze Zweed in de sneeuw
« Reactie #2398 Gepost op: zondag 01 januari 2012 - 19:49:39 »
Ik denk dat de DSTC(=ESP of ESC) van jouw Volvo een keuzestand meer heeft, namelijk DSTC ON/function REDUCED;

Het is nog een S60 van de vorige reeks (vóór 2010), namelijk van 2008.

Ik heb het nagekeken, en in tegenstelling tot wat ik eerder schreef, kan ik de DSTC niet volledig uitschakelen. De twee mogelijke waarden zijn ON en REDUCED.

Dacht ik ook, die bijkomende DSTC-OFF zal vermoedelijk gereserveerd zijn voor de vierwielaangedreven versies (de XC´s)

Dan betaal ik al eens 30 Euro om de Nederlandstalige software te laten vervangen  door Duitstalige, en dan staat "DSTC ON", "DSTC REDUCED" en "CRUISE ON" er nóg in het Engels op... wat een ramp, die overwoekering overal door het Engels!

Toen de BBL overgenomen werd door ING kwam dat Engels er ineens ook (wat dacht je, Hollanders). Iedereen kende plots Engels, maar om het te verstaan moest je wel Nederlands en Frans kennen. Uitdrukkingen als "that will say" voor "dat wil zeggen" en meer van dat prachtig Engels...  :-[
« Laatst bewerkt op: zondag 01 januari 2012 - 19:52:54 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2399 Gepost op: zondag 01 januari 2012 - 20:03:13 »
PS :leer je je leerlingen te stoppen bij een combinatie van B5 en pijlen-stelsel (conflictvrij linksaf) boven een rijstrook ?
Niemand doet dat maar de B5 is verplicht op te volgen door een flater in dezelfde categorie ...

6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.

Deze bepaling geldt niet voor het oranjegeel knipperlicht en voor de lichten boven de rijstroken.

Ik ben enkel (nog) maar in het bezit van een brevet 3 ....  ;)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone