Zijn er in België nog car-washes open? Hier geen enkele meer. Afschuwelijk hoe vuil de auto's hier zijn.
Bij -22,5° C had onze Volvo S60 wel 5 seconden nodig om voor te verwarmen, doch startte hij vervolgens even vlot als in de zomer. Leslie gebruikt anders nooit de zetelverwarming, maar deze keer vond ze dat best wel aangenaam.
Onze VW Touran daarentegen liet duidelijk merken dat hij het wat te koud vindt. Hij had 3 startpogingen nodig, waarna de motor met veel gedaver op gang kwam en een enorme rookwolk uit de uitlaat blies.
-22,5 °C is al redelijk kort bij de vloktemperatuur van goede winterdiesel, ADAC spreekt zelfs van tot -27° C garantie, maar dat is enkel bij de degelijke duurdere merken die niet sparen aan additieven.
Even gesurfd, ook voor een tip van
een deskundige onderaan:
In Deutschland werden dem Dieselkraftstoff von November bis 28.02. bestimmte Additive beigemischt, die ein gefrieren des Kraftstoffes bis - 21 Grad Celsius verhindern. Dies war zum Beispiel am 05/06.02.2012 nicht ausreichend, bzw. die Dieselkraftstoffhersteller haben geschlafen oder um Geld zu sparen, wurden zu wenig Beimischungen zugegeben. Trotz hoher Dieselkratftstoffpreise wird auf Kosten der Verbraucher gespart.
Beantwortet von Burckhard Lehmann, B am 06.02.2012 16:15
Diesel mit bis zu 7% FAME (Fettsäuremethylester) enspricht der DIN 51628. Darin ist festgelegt, dass der CP-Cloudpoint (Beginn der Paraffinausscheidung) bei max. -7 C erfolgt. Durch die Zugabe von Additiven (Flow-Improver und Anti-Settling) wird ein CFPP-Cold Filter Plugging Point (Grenzwert der Filtrierbarkeit) von -28 C eingestellt. Damit wird auf alle Fälle eine Operability (Fahrbarkeit) von unter -22 C erreicht. Die Zugabe von reinem Benzin sollte aus Sicherheitsgründen und Motorschädigung unbedingt vermieden werden. Wichtig ist, dass der Kraftstofffilter vor der Wintersaison entwässert bzw. erneuert wurde, da eventl. vorhandenes Wasser bekanntlich bei 0 C gefriert und so ein Kraftstofftransport unterbunden werden kann. (Qualitätssicherungsbeauftragter und Laborleiter einer großen bayerischen Raffinerie)
Beantwortet von G. F.-K. am 07.01.2010 13:07
http://fragen.focus.de/auto-verkehr/bei-wieviel-grad-gefriert-diesel-frage_1874.html
Jozef, eigenlijk zou het verschil niet mogen zijn maar ik vermoed dat Volvo wel iets omzichtiger omgaat met de koudstart en *koudrij-eigenschappen van hun dieselmotoren, ze verkopen die tenslotte ook in eigen land... En VW zal ook wel hun talrijke dieselauto´s in het koudere buitenland willen verkopen, naargelang de hoogte zijn de Alpen alleen trouwens al koud genoeg. Daarbij speelt gereden snelheid ook een rol.
Een beetje dikkere isolatie en-of meer beschutting (plaatsing) tegen de koude wind maken meestal het grote verschil.
Ik weet zelfs van *diesels die tijdens het rijden in panne vielen door de koude rijwind die vrij spel had bij bepaalde delen. Zelfs in Be...
Hier een interessante Nederlandstalige site, waar je alle uitleg in detail terugvindt:
http://www.carfix.be/dossierdetail.aspx?id=ECF0089n02.mth