Gisteren kwam ik in Pulderbos een grote groep Dax-rijders tegen, ik schat dat het toch wel enkele honderden waren. Ze reden onder politiebegeleiding, maar één rijstrook was nog niet voldoende voor hen. De politie dwong de wagens in de tegenovergestelde richting om in de berm te rijden en te stoppen. De Dax-rijders gedroegen zich totaal onverantwoord. Regelmatig kwam er iemand op de andere rijstrook, rakelings langs de auto's die al half in de berm stonden, gereden tegen hoge snelheid. Is het rijden onder politie-escorte dan een vrijkaart om te doen wat je wilt? Is één rijstrook niet voldoende voor hen?
Na 4 dagen onder escorte rijden als wegkapitein kan ik je de verklaring geven, en ze is eigenlijk erg logisch. Het feit dat je enkel dax-rijders zag, is de verklaring waarom je het onderscheid tussen wegkapiteins en begeleide groep niet eenvoudig kon maken.
Door het vooraan stil leggen van alle verkeer op twee rijstroken, verzekeren de agenten een vrije rijbaan voor de te begeleiden groep, en een lege rijstrook voor de agenten en wegkapiteins die na het afsluiten van een kruispunt voor de te begeleiden groep terug vooraan moeten geraken. Ten tweede is het natuurlijk veiliger als tegenliggers stil staan en ruimte laten voor een groep, dan dat het tegemoetkomende verkeer aan dezelfde snelheid blijft doorrijden.
In het geval van je dax-rijders kan ik je verwarring begrijpen, maar in het geval van een peloton van 3 motoragenten, 150 fietsers, kopwagen met rode vlag, technische wagen, ambulance en sluitwagen met groene vlag en 6-7 wegkapiteins op de motorfiets is stilstaand tegemoetkomend verkeer een welkome luxe.
Klote natuurlijk als je met je auto ergens naartoe moest, maar weet dat zo een passage 3 minuten duurde, terwijl een klassieke wielerkoers met vluchters veel uitgestrekter is, met enkel meer politie, motoren, commerciele karavaan en volgwagens.