Er blijkt inderdaad een groot verschil te zijn tussen de dealers.
Wij gingen hier al bijna 4 jaar lang op onderhoud bij een VW-dealer in Berchtesgaden. Onlangs was Leslie met de VW Bora in Ramsau, en kreeg ze de 4 pinkers niet meer uitgeschakeld (hij had veel te lang stilgestaan). Ze begaf zich dan maar naar de VW-dealer in Ramsau. De man was zo voorkomend en vriendelijk, dat ze besloot daar voortaan op onderhoud te gaan.
Zo gezegd, zo gedaan. De VW-Touran ging bij de dealer in Ramsau binnen op 148.000 km. Een uurtje later belde die dealer Leslie al op: "Mevrouw, we hebben de Touran aan de computer gehangen, en er is niets meer aan gedaan sinds kilometerstand 105.000 [tot dan woonden we nog in België]. De distributieriem diende vervangen te worden op kilometertand 120.000, maar dat is niet gebeurd. U zei dat U van plan was om morgen met de Touran naar België te rijden, maar ik zou dat niet doen. De kans is namelijk groot dat die riem onderweg breekt, en dan moet de motor vervangen worden, wat meer dan 5.000 Euro kost. Bovendien staat U daar dan onderweg met uw bagage en uw hond."
We zijn dan maar met de Volvo naar België gereden, en hebben daarna een nieuwe afspraak gemaakt.
Toen de Touran aldus opnieuw onder handen genomen was, kenden we hem niet meer. Van bij het begin had het mij verwonderd dat hij veel minder aangenaam reed dan de Bora: bokkig, afslaan zelfs met gas, enz. Nu rijdt hij even aangenaam als onze vroegere Bora: soepel en gewillig bij alle toerentallen.
De dealer in Ramsau zei ons: "De dealer in Berchtesgaden is mijn broer, maar we kunnen niet samenwerken, daarom ben ik zelf ook een garage begonnen. Mij is het er namelijk niet om te doen uw auto te verwaarlozen, zodat U zo vlug mogelijk een nieuwe koopt. Ik wil tevreden klanten. Maar in een garage waar de chef van de werkplaats meer achter zijn bureau zit dan in de werkplaats staat, kan het niet goed gaan."