Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906091 keer)

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2760 Gepost op: donderdag 02 augustus 2012 - 13:51:15 »
Op de autosnelwegen heffen ze dan ook péage, en dat kan aardig oplopen.

Eigenlijk vind ik de basisidee die erachter zit, lang niet slecht.  Wie gebruik wil maken van die weg, betaalt er ook mee voor.  En krijgt in ruil een fatsoenlijk onderhouden weg.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2761 Gepost op: donderdag 02 augustus 2012 - 15:34:30 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2762 Gepost op: donderdag 02 augustus 2012 - 15:49:39 »
Op de autosnelwegen heffen ze dan ook péage, en dat kan aardig oplopen.

Eigenlijk vind ik de basisidee die erachter zit, lang niet slecht.  Wie gebruik wil maken van die weg, betaalt er ook mee voor.  En krijgt in ruil een fatsoenlijk onderhouden weg.

En vind je dan misschien niet dat jullie in België, onder meer via allerlei autokosten die afhankelijk zijn van het aantal gereden kilometers, al meer dan genoeg aan de Staat geven opdat elke weg, of je hem gebruikt of niet, voortdurend in perfekte staat zou zijn?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2763 Gepost op: donderdag 02 augustus 2012 - 16:16:46 »
Wegenaanleg in de VS :

1 continu proces, waar je eerst de grasleggers en de signalisatie-verwijderaars tegenkomt achteraan, daarvoor de mannen die de lijnen schilderen, asfalt rollen, asfalt storten, toplaag verwijderen, signalisatie plaatsen.

Kilometers doen die op een dag.


Wegenwerken in België : dagen, weken of maanden dat je amper wat ziet gebeuren, op verspreide plaatsen langs de veel te uitgestrekte werfzone ...

In 2 woorden : duurbetaald wanbeleid
Toevallig gisteren net hetzelfde gezien in Canada... We reden op nieuw wegdek, dan de belijners, dan de platwalsen, de asfaltmachine, de vrachtwagens met asfalt, de freesmachine, en dan oud wegdek.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2764 Gepost op: donderdag 02 augustus 2012 - 17:27:15 »
En vind je dan misschien niet dat jullie in België, onder meer via allerlei autokosten die afhankelijk zijn van het aantal gereden kilometers, al meer dan genoeg aan de Staat geven opdat elke weg, of je hem gebruikt of niet, voortdurend in perfekte staat zou zijn?

Jawel.  Maar de ontelbare buitenlanders die hier mee gebruik maken van onze wegen, betalen er niet (of nauwelijks) voor.  Vermits ons land nu hét transitland bij uitstek is, lijkt het mij maar redelijk dat ook buitenlanders hier mee aan zouden betalen.  En dat men hier in ruil, fatsoenlijke wegen aanlegt ipv verkeer op welbepaalde wegen véél langer dan in het buitenland het geval is, te gijzelen.  Om na welgeteld 1 winter te moeten vaststellen dat de toplaag niet genoeg gehecht is aan de onderlaag.  Dat er binnen de kortste keren opnieuw spoorvorming optreedt.  Dat er al vlug weer gaten in het wegdek komen die opgevuld worden met een emmertje en een truweeltje (van 't soort waarmee onze kids in de zandbak ravotten).

'k Mag toch dromen hé ....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2765 Gepost op: donderdag 02 augustus 2012 - 19:20:25 »
Mooie brede wegen tussen weien, tussen boompjes, ... En maximaal 70 km/u. Hallo? Op de meeste stukken kon bij wijze van spreken een Boeiing landen en opstijgen! Andere stukken waar ze de bbk verlengen met "zone 50", om dan over te gaan op "zone 70" terwijl het beeld nog altijd identiek was. Iets met snelheid & beeld van de weg ofzo, basisregels me dunkt.
Onaangepaste toegelaten snelheid dus ...

Het effect is dat de bordjes elders - waar ze meer toepasselijk zijn - ook niet nageleefd worden.

Citaat
Verder zijn de geweldigaards hier bezig met drempels bij te leggen, want dat zorgt voor meer veiligheid.
Ja, de ophanging van de auto's erger verslijten dan nodig, wat goed is voor hun remkwaliteiten en de veiligheid.
Afremmen, nadien weer optrekken, wat geweldig is voor het milieu en een boost voor de fijnstofproduktie ...

Citaat
Een asverschuiving die vanaf > 50 km/u tricky wordt was te simpel.
1 van mijn allernaarste , vroege ervaringen in het autorijden, is hoe gevaarlijk asverschuivingen eigenlijk zijn ...

Hier heeft (in pre-ABS dagen) maandenlang een remspoor van me gestaan toen een idioot uit de andere richting de asverschuiving niet volgde:
http://goo.gl/maps/z5C2S
Veel heeft het niet gescheeld daar ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2766 Gepost op: donderdag 02 augustus 2012 - 19:49:15 »
Op de autosnelwegen heffen ze dan ook péage, en dat kan aardig oplopen.

Eigenlijk vind ik de basisidee die erachter zit, lang niet slecht.  Wie gebruik wil maken van die weg, betaalt er ook mee voor.  En krijgt in ruil een fatsoenlijk onderhouden weg.

En vind je dan misschien niet dat jullie in België, onder meer via allerlei autokosten die afhankelijk zijn van het aantal gereden kilometers, al meer dan genoeg aan de Staat geven opdat elke weg, of je hem gebruikt of niet, voortdurend in perfekte staat zou zijn?
ge moogt gerust zijn !
Hoeveel was het ook al weer ?  13 miljard per jaar, zeker ?
En dan zie je zo van die borden "wij investeren 400 miljoen", ja hallo !  Eerst jaaaaaren al het geld opgeraapt zonder iets te doen, en nu ze eindelijk eens "iets" doen uitpakken met "kijk eens wat we doen", terwijl het dan nog maar een peulschil is
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 augustus 2012 - 19:51:28 door KV »

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2767 Gepost op: donderdag 02 augustus 2012 - 22:52:55 »
Vermits ons land nu hét transitland bij uitstek is
Dat zeggen politici, maar heb je de kaart van Europa al eens bij de hand genomen?

België valt vrij eenvoudig te vermijden. Ja, als je van Rotterdam naar Calais moet rijden moet je fel omrijden, maar dan is een schip misschien goedkoper.

De enige transit die we hebben, ontstaat door economische activiteit in de havens van Antwerpen en Zeebrugge, maar daar gebeurt niks dat niet vrij eenvoudig kan verplaatst worden naar Rotterdam en Calais.

Politici vinden het eenvoudig om bedrijven te belasten, omdat zeer veel burgers niet beseffen dat die extra onkosten ofwel doorgerekend worden aan de eindklant (=de burger) of verplaatsingen van economische activiteit veroorzaakt, wat een gevolg heeft voor de mensen die er wonen en niet zo mobiel zijn als de economische activiteit (=de burger).

Het zou in dat opzicht logischer zijn de burger direct te belasten (die kan niet zomaar vluchten), maar dat werkt dan weer niet zo goed tijdens verkiezingstijd.
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 augustus 2012 - 22:55:26 door wooter »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2768 Gepost op: vrijdag 03 augustus 2012 - 07:45:52 »
Vermits ons land nu hét transitland bij uitstek is
Dat zeggen politici, maar heb je de kaart van Europa al eens bij de hand genomen?

België valt vrij eenvoudig te vermijden. Ja, als je van Rotterdam naar Calais moet rijden moet je fel omrijden, maar dan is een schip misschien goedkoper.

De enige transit die we hebben, ontstaat door economische activiteit in de havens van Antwerpen en Zeebrugge, maar daar gebeurt niks dat niet vrij eenvoudig kan verplaatst worden naar Rotterdam en Calais.

Politici vinden het eenvoudig om bedrijven te belasten, omdat zeer veel burgers niet beseffen dat die extra onkosten ofwel doorgerekend worden aan de eindklant (=de burger) of verplaatsingen van economische activiteit veroorzaakt, wat een gevolg heeft voor de mensen die er wonen en niet zo mobiel zijn als de economische activiteit (=de burger).

Het zou in dat opzicht logischer zijn de burger direct te belasten (die kan niet zomaar vluchten), maar dat werkt dan weer niet zo goed tijdens verkiezingstijd.

De verplaatsing komt al stilletjes aan op gang.

Het zou me niet verwonderen dat DIT binnenkort ook voor België, of misschien wel heel West-Europa, het geval al zijn.
En daar gaat het dan alleen nog maar voor iets wat hier al jaren zo is.
Hier is veel meer aan de hand.

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2769 Gepost op: vrijdag 03 augustus 2012 - 13:34:24 »
Op de autosnelwegen heffen ze dan ook péage, en dat kan aardig oplopen.

Eigenlijk vind ik de basisidee die erachter zit, lang niet slecht.  Wie gebruik wil maken van die weg, betaalt er ook mee voor.  En krijgt in ruil een fatsoenlijk onderhouden weg.

En vind je dan misschien niet dat jullie in België, onder meer via allerlei autokosten die afhankelijk zijn van het aantal gereden kilometers, al meer dan genoeg aan de Staat geven opdat elke weg, of je hem gebruikt of niet, voortdurend in perfekte staat zou zijn?
ge moogt gerust zijn !
Hoeveel was het ook al weer ?  13 miljard per jaar, zeker ?
En dan zie je zo van die borden "wij investeren 400 miljoen", ja hallo !  Eerst jaaaaaren al het geld opgeraapt zonder iets te doen, en nu ze eindelijk eens "iets" doen uitpakken met "kijk eens wat we doen", terwijl het dan nog maar een peulschil is

Ik heb me altijd al opgewonden door de ontzettende discrepantie tussen wat we aan belastingen afdragen, en wat we ervoor terugkrijgen. Het plaatje klopt langs geen kanten. Niet voor de wegenbelasting/accijnzen, niet voor de personenbelasting, niet voor de BTW, ...

Ik kan zelf, na aftrek van belastingen & bijdragen allerhande waar ik niet voor gekozen heb, zo'n 10% van mijn inkomsten waarvoor ik mij te pletter werk besteden. Met die 10% slaag ik er net in om mijn gezin te onderhouden en een niet overdreven levensstijl te leiden (zonder dure vakanties, zonder jacht, zonder hangmatzekerheid, ...). De overige 90% wordt in mijn naam besteed aan wat ? wie ? Alles bij elkaar zijn dat gigantische bedragen die afgeleid worden, voor een deel goed besteed (onderwijs/gezondheidszorg/infrastructuur?) maar voor de rest scheefgeslagen en verspild aan onzin. De maffia is met minder tevreden.

Een reden is dat een stuk van de publieke sector die deze bedragen 'verwerkt' - de politici en de ambtenaren - lui, je-m'enfoutist, incompetent, onverantwoordelijk, corrupt of een combinatie van dit alles zijn.

Een voorbeeldje van vandaag:

Miljoenenverspilling bij Waterwegen en Zeekanaal

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2770 Gepost op: vrijdag 03 augustus 2012 - 20:35:26 »
Ik heb het eens opgezocht:
-  Vlaanderen investeert ca. povere 1/8 tov deelstaat Hessen in wegenonderhoud en nieuwe wegen, ook het verbeteren (verbreden)
ervan.  Hessen is goed vergelijkbaar met Vlaanderen (o.a ook inwoners beide ~ + 6 miljoen)

- Duitsland heeft het voordeel dat ze 4,5 à 5 miljard per jaar netto opbrengsten hebben uit hun Autobahnmaut (enkel camions); de deelstaten krijgen daar een navenant deel van denk ik, ca 3,2 miljard gaat in 2011 terug naar de wegenbouw en onderhoud.
Steeds meer snellle wegen worden daaraan onderworpen (ook niet-autobahn), zodat de inkomsten eerder stijgen.
Duitsland profiteert zo van zijn centrale ligging.
http://de.wikipedia.org/wiki/Lkw-Maut_in_Deutschland#Mautaufkommen_und_seine_Verwendung
http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Verwendung_der_Mautmittel.png&filetimestamp=20110519140306

- In Vlaanderen is de "wegenbelasting" (verkeerstaks en BIV ) wel x%-hoger als in Hessen (of Duitsland).

Dat Be het transitland bij uitstek is is zo langzaam nostalgie geworden sinds de Europese opening naar Oost-Europa na de val van het Ijzeren gordijn (1990) verder de uitbreiding van de EU en de invoering van de € (2002).

Ik denk dat vele internationale camioneurs vooral Vlaanderen proberen te vermijden als ze er echt niet moeten zijn (havens); het tijdverlies door files naar/rond Antwerpen (R1) en Brussel (R0) spreken voor zich. (welke idioot laat er nu alle snelwegen op de stadsnelwegring uitkomen  :P)

Daarbij zijn er geen vlotte uitwijkalternatieven voor die snelwegfiles in Vlaanderen (bij een snelwegongeval bvb) ; de Vlaamse ruit heeft namelijk maar 1/3 à 1/4 hoofdwegcapaciteit tov het Roergebied of Randstad.
Wat wil je als men bijna niets investeert in hoofdwegcapaciteit... en vele 2+2 nog extra (verder) kastreert naar 1+1...
Citaat
Vergelijkbare Regio´s:  Vlaamse ruit | Roergebied | Randstad
1. autogebruik:
- autokms/persoon/dag:  23,9 km    |  19,4 km    | 14,1 km
- pw per 1000 inwoners :  534 pw   |  507 pw     | 424 personenwagens
- aandeel autogebruik/totaal:  66%  |  60%         | 47%

2. beschikbare hoofdwegcapaciteit (niet-snelweg);
- hoofdwegennet :      Vlaamse ruit  | Roergebied | Randstad
rijstrookkms/1000 km²:    216 km | 630 km      | 901 km
lengte hfdwgen/1000 inw:  0,04   |  0,12         | 0,12

http://forum.christophoros.be/index.php/topic,2426.msg27610.html#msg27610
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 augustus 2012 - 21:19:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2771 Gepost op: zaterdag 04 augustus 2012 - 13:41:23 »
- Duitsland heeft het voordeel dat ze 4,5 à 5 miljard per jaar netto opbrengsten hebben uit hun Autobahnmaut (enkel camions)

Een peulschil van de totale kosten van de Duitse autosnelwegen.

In het beste geval kost een kilometer autosnelweg 4 à 6 miljoen Euro (1/4 voor de eigenlijke aanleg, 3/4 voor nevenkosten) (bron). Bij complexe gedeelten lopen deze kosten op tot een veelvoud ervan. Reken maar uit: Duitsland heeft 12.819 km autosnelwegen.

Oosteuropese vrachtwagens zijn bijna allemaal overladen en technisch niet in orde.

Citaat
Dat Be het transitland bij uitstek is is zo langzaam nostalgie geworden sinds de Europese opening naar Oost-Europa na de val van het Ijzeren gordijn (1990) verder de uitbreiding van de EU en de invoering van de € (2002).

1990? Ik denk dat je verwart met de Duitse eenmaking op 3 oktober 1990.

In Berlin is de muur gevallen in de nacht van 9 op 10 november 1989.

Maar het ijzeren gordijn was al niet meer dicht in de Hongaarse grensstad Sopron sinds 19 augustus 1989, toen Hongaren en Oostenrijkers samen daar de prikkeldraad doorgeknipt hadden:

Citaat
Die vielen DDR-Bürger, die auf Gerüchte hin, hier käme man durch in den Westen, nach Ungarn gefahren waren, wollten aber nur weg. [...]
“Die Leute rannten wie in Panik, rannten sogar noch, als sie schon in Österreich waren. Andere setzten sich dort erst einmal hin und weinten und lachten vor Freude. Es war ein ungeheurer Ausbruch von Gefühlen. Der Sommer hatte für DDR-Bürger mit dem Gerücht begonnen, über Ungarn käme man in den Westen, nachdem die Außenminister von Ungarn und Österreich im Mai symbolisch ein Stück Stacheldraht entfernt hatten. Also zogen sie in Scharen in den Süden. Um die 60.000 warteten im August in Ungarn auf die Lücke im Zaun. Hilfsorganisationen bauten in aller Eile Zeltlager auf für die Urlauber, die nicht mehr zurück wollten in das Land, das sie nicht als ihre Heimat ansahen – und für die vielen, die direkt wegen der Chance, in den Westen zu gelangen, sich irgendwie bis Ungarn durchschlugen." (bron).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2772 Gepost op: zondag 05 augustus 2012 - 12:36:21 »
Een peulschil van de totale kosten van de Duitse autosnelwegen.
Maar het blijft een 3,2 miljard-dikke schil wat ze kunnen investeren in hun wegen, ook al is het hier en daar maar herstellen van vangrails en het aanleggen van camionparkings... bvb  ;)

Citaat
In het beste geval kost een kilometer autosnelweg 4 à 6 miljoen Euro (1/4 voor de eigenlijke aanleg, 3/4 voor nevenkosten) (bron). Bij complexe gedeelten lopen deze kosten op tot een veelvoud ervan. Reken maar uit: Duitsland heeft 12.819 km autosnelwegen.
Idd, duurzame snelwegen is uiteindelijk op lange termijn goedkoper.
Alleszins beter als dat duur gepruts in Belziek, die daardoor nog xxx-miljoenen/jaar extra verliezen door files. Vergeet die logistieke poort Vlaanderen maar, de Nederlanders nemen de cadeau graag aan. (men hoeft maar (jarenlang) de snelweg Venlo naar Eindhoven te doen (A67) en men ziet de evolutie van de Europese logistiek met eigen ogen... bvb http://goo.gl/maps/GwlOl  A67/A73 knooppunt niet ver van de Maas boven-westelijk Venlo, en het logistiek park-NL groeit verder > 100 kilometers van de Vlaamse havens en vooral Rotterdam.
Vroeger uitgestrekt landschap en weideland nu :
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Venlo_Trade_Port
Eind jaren 80 werd het Trade Port concept ontwikkeld. Dit concept behelst ontwikkeling van de industriële en logistieke sector in de Noord-Limburgse gemeente. Door gebruik te maken van verschillende modaliteiten wilde de gemeente bedrijven overhalen vestiging op de bedrijventerreinen te overwegen. Intussen is het succes van de toegepaste formule bewezen, aangezien na Venlo Trade Port enkele bedrijventerreinen met hetzelfde concept volgden.

Logistiek knooppunt
Mede door dit concept is Venlo in de tussenliggende periode uitgegroeid tot het derde logistieke knooppunt van Nederland.[1] Ook heeft de gemeente intussen tussen 2004 en 2008 de titel Logistieke hotspot van Nederland (prijs voor beste logistieke knooppunt) weten te behalen. In 2010 en 2011 lukte dat nogmaals, beide keren in samenwerking met Venray)[2]

LocatieVenlo Trade Port wordt omsloten, beginnend ten noordwesten, door Knooppunt Zaarderheiken, de A67, de Maas, de Venrayseweg, de Groot-Bollerweg en de Sevenumseweg. Rond 1990 werd een bedrijfsverzamelgebouw gerealiseerd dat de nieuwkomende bedrijven zou gaan faciliteren.

Vervolg
Het destijds geïntroduceerde concept kreeg een vervolg (chronologisch) in de volgende bedrijventerreinen:
Trade Port West
Trade Port Oost
Trade Port Noord
Deze laatste is momenteel nog in ontwikkeling, en kan waarschijnlijk nog een vervolg krijgen na afloop van de Floriade die in 2012 in de regio Venlo wordt gehouden. Opmerkelijk hierbij is wel dat Trade Port Noord een andere identiteit zal hebben dan de andere Trade Ports. Waar bij de andere Trade Ports de nadruk vooral ligt op logistiek en industrie, krijgt Trade Port Noord vooral een duurzaam en ecologisch karakter.
Je ziet het aan de data (eind jaren 80 = val van de Muur) en de Nederlanders vlogen erin... en de Vlamingen sliepen voort... en discussieerden nog jaárenlang over de chaosrotonde van snelwegknoopunt Lummen (pas 2012 afgewerkt) en de Noord-Zuid snelweg door Limburg... en het Ijzeren Rijn-geeuw verhaal...

 
euhm waar was ik ...  verder heeft D nog een pakje Autobahnen die geen Bundesautobahnen zijn: (dat weet je)  http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Autobahnen,_die_keine_Bundesautobahnen_sind
En nog een hele rits autobahnähnlicher Straßen : http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_autobahn%C3%A4hnlicher_Stra%C3%9Fen

Spanje heeft ook een serieuze inhaalbeweging gedaan (dankzij "EU-steun") betreffende *snel- en autowegen, daar is het nu veel rustiger-veiliger rijden (wegens crisis ook), lijkt nu wel of ze zijn overbouwd met snelwegen...

Spanje is opmerkelijk omdat ze na 20 jaar van de 22 plaats naar de 8e plaats opgeklommen zijn qua verkeersdoden/inwoners;
nl van 227 verkeersdoden/miljoen inw. in 1991 naar 50 verkeersdoden/miljoen in 2011.
Vergelijk BE: van 16e plaats (188) in 1991 naar 20e plaats (79 verkdoden/milj).
Spanje heeft wslk ook daardoor de hoogste procentuele evolutie gedaan op de EU-verkeersveiligheidsladder.

Citaat
http://es.wikipedia.org/wiki/Anexo:Autopistas_y_autov%C3%ADas_de_Espa%C3%B1a
A 31 de diciembre de 2009 la red de vías de alta capacidad estaba compuesta por 15.621 km, lo que supone el 9,4% del total de carreteras de España, convirtiéndose así en el tercer país del mundo tras los EE.UU y China por número de kilómetros.[cita requerida]
Citaat
http://en.wikipedia.org/wiki/Highways_in_Spain
As of 2008, there are 15,152 km (9,415 mi) of High Capacity Roads[1] (Sp. Vías de Gran Capacidad) in the country. There are two main types of such roads, autopistas and autovías, which historically differed in the strictness of the standards they are held up to

Spanje heeft nu 13.515 km autosnelweglengte volgens "norm". (heb ik eerder al opgezocht, dus sinds enkele jaren meer als D)
Capaciteit (lengte*rijstroken) heb ik geen cijfers.

Citaat
Oosteuropese vrachtwagens zijn bijna allemaal overladen en technisch niet in orde.
En lopen geregeld tegen de Polizei-lamp neem ik aan..., maar of dat helpt...

Citaat
1990? Ik denk dat je verwart met de Duitse eenmaking op 3 oktober 1990.
In Berlin is de muur gevallen in de nacht van 9 op 10 november 1989.
Idd, ik weet het maar al te goed, ik rond november 1989 af naar "statistisch jaar 1990" wat het beginnende transitverkeer betreft door de val van het Ijzeren Gordijn.

Ik deed altijd de A44 Kassel-Dortmund-...  -vanuit op-afrit Meerhof- daar kwamen ´de Ossies´ dikwijls hun "versgekochte west-occasies" voor het eerst ´uittesten´ (lente 1990 als de sneeuw weg was... )...
Dat laatste deelstuk A44 van pakweg Soest naar Kassel was een van de rustigste O_W_O autobahnen van Duitsland, maar dat veranderde zeer snel na de val van de Muur...
http://de.wikipedia.org/wiki/A44
De meute Oost-camions kwamen pas echt een heel tijdje later.

Het eerste transitverkeer was natuurlijk pakweg 95% West naar Oost, eindelijk kon het Westen hun massa´s ocassiebakjes kwijt in het Oosten... niet lang daarna schoten de omniumverzekeringen (wg diefstal) pijlsnel omhoog... ander verhaal...
« Laatst bewerkt op: zondag 05 augustus 2012 - 13:03:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2773 Gepost op: zondag 05 augustus 2012 - 18:52:43 »
Ik heb het eens opgezocht:
-  Vlaanderen investeert ca. povere 1/8 tov deelstaat Hessen in wegenonderhoud en nieuwe wegen, ook het verbeteren (verbreden)
ervan.  Hessen is goed vergelijkbaar met Vlaanderen (o.a ook inwoners beide ~ + 6 miljoen)
Zegt genoeg zeker ...

Citaat
- Duitsland heeft het voordeel dat ze 4,5 à 5 miljard per jaar netto opbrengsten hebben uit hun Autobahnmaut (enkel camions); de deelstaten krijgen daar een navenant deel van denk ik, ca 3,2 miljard gaat in 2011 terug naar de wegenbouw en onderhoud.
Hier hebben we toch ook een vrachtwagenvignet ?


Citaat
Wat wil je als men bijna niets investeert in hoofdwegcapaciteit... en vele 2+2 nog extra (verder) kastreert naar 1+1...

Vergelijkbare Regio´s:  Vlaamse ruit | Roergebied | Randstad
1. autogebruik:
- autokms/persoon/dag:  23,9 km    |  19,4 km    | 14,1 km
- pw per 1000 inwoners :  534 pw   |  507 pw     | 424 personenwagens
- aandeel autogebruik/totaal:  66%  |  60%         | 47%

2. beschikbare hoofdwegcapaciteit (niet-snelweg);
- hoofdwegennet :      Vlaamse ruit  | Roergebied | Randstad
rijstrookkms/1000 km²:    216 km | 630 km      | 901 km
lengte hfdwgen/1000 inw:  0,04   |  0,12         | 0,12

Daarmee vat je de ganse puinhoop van het Vlaamse verkeerswanbeleid samen.

Hoger gebruik (vaak noodgedwongen wegens geen alternatief) op een veel te beperkt wegennet.


Resultaat : zowat overal, zowat altijd file ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2774 Gepost op: zondag 05 augustus 2012 - 19:09:47 »
Sommige mensen zijn duidelijk hun leven moe, of voorrang krijgen is voor hen belangrijker dan uit het ziekenhuis blijven.

Deze idioot op een scooterke (mogelijk zelfs zo'n 125cc geval ?) moest en zou de limieten pushen, en voorrang nemen ondanks de hindernis aan zijn kant, ondanks de borden die hem duidelijk hadden moeten maken dat hij voorrang diende te verlenen.



Als ik hier niet stop, knalt hij er gewoon op.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder