Vrijdag mijn eigen XM weer opgehaald bij de garage. Koppakking was kaduuk, kop gescheurd (bleek later) en er waren wat bijkomstige zaken die aandacht nodig hadden. Bij een merkgarage zou dit geintje ongeveer 2500 euro gaan kosten. Even rondzoeken leverde een leuk klein garagebedrijfje op in de buurt van 's-Hertogenbosch. Als leenauto een bejaarde Peugeot 106 vol met deuken, maar dat boeit niet; het rijdt. Afspraak gemaakt dat het geen haast had maar het wel goed moest zijn. Auto is daar neergezet op 26 februari en dus 26 oktober weer opgehaald. Dus die geen-haast-afspraak is al nagekomen

. Het is nu net alsof ik een nieuwe auto (van 20 jaartjes jong) heb, zo goed heeft hij eraan gewerkt, dus afspraak 2 is ook stipt nagekomen.
Maar wat een verschil tussen een klassebak als een XM en een vrouwen- c.q. boodschappengebakje als een 106... Zo'n Peusje rammelt aan alle kanten, elke steen in het wegdek voel je, sturen en remmen is hard werken, moet je weer handmatig in de benzine roeren en bovendien zuipt zo'n 1100-blokje als een Tempelier.
Nee, dan de XM. Die rammelt niet, strijkt alle hobbels glad, heeft goede stuurservo en een rempedaal waar je maar naar hoeft te kijken en je staat stil. Uiteraard automaat en een gemiddeld verbruik van rond de 1:18 (tegenover 1:10 bij de Peus).
En wat me uiteraard zeer tevreden stemde was de totaalprijs voor al dit moois: Slechts € 750,--. Inclusief gereviseerde cilinderkop en 8 maanden vervangend vervoer.
Volgend project wat ik 'm ga laten doen is revisie van een 4HP18 automaatbak - die heb ik nog eentje extra liggen - zodat die ook onder de XM kan komen. Doorgaans houden die dingen het wel een ton of 4 uit, dus ben ik weer gesteld voor de komende twintig jaar. Dan nog een rondje veerbollen en dan heb ik ECHT een nieuwe auto.