Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906068 keer)

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2970 Gepost op: vrijdag 23 november 2012 - 11:44:38 »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2971 Gepost op: vrijdag 23 november 2012 - 13:00:17 »
Ja daag. Achter mij bleven ze schaapachtig voor zich staren, met een vleugje "zot, toch niet door rood zeker".
eigenlijk hebben ze gelijk
je mag niet door rood, en je mag ook niet op het fietspad (als er een is)
de ziekenwagen daarentegen mag dat wel

op de Sint Pieterskaai in Brugge hebben ze het nu klaargekregen dat de hulpdiensten niet doorkunnen als er iets gebeurt
voor de werken stond er daar nooit file, nu bijna heel de dag
dan moeten ze het zelf maar weten

better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2972 Gepost op: vrijdag 23 november 2012 - 13:30:55 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2973 Gepost op: vrijdag 23 november 2012 - 13:36:34 »
Maak je wel plaats door door het rood te rijden in dit geval, bega je ook een overtreding van de 3de graad.

Juist. Maar je hebt een zogenaamde "grond van verschoning" voor die overtreding (doorgang verlenen aan een prioritait voertuig), zodat je voor die overtreding niet kunt gestraft worden.

Het redden van mensenlevens is van hogere rechtsorde dan de wegcode. Als je, zonder gevaar voor andere weggebruikers, een doorlopende witte streep overschrijdt om een kind dat zich plots op de rijbaan begeeft, niet aan te rijden, kun je daar ook niet voor gestraft worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2974 Gepost op: vrijdag 23 november 2012 - 13:37:32 »
Krijgt dat laatste zwaantje mij in de mot, laat zich afzakken, doet zijn systeemhelm open en vraagt of ik ook een blauwe lamp heb.

Een DVD noemt men dat hier (Depp von Dienst).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2975 Gepost op: vrijdag 23 november 2012 - 15:45:26 »
Tsja, wat Rafael hier beschrijft, zie je geregeld.  Chauffeurs die voorgeprammeerd zijn om hun voertuig in beweging te krijgen.  Van autorijden durf ik dan amper spreken, vermits je vaak de indruk krijgt dat het eerder de auto is die met het manneke op stap is.  Ma bon, ze zijn daartoe voorgeprogrammeerd teneinde dat ene traject dat ze bij hun vertrek voor ogen hadden, af te leggen.  Zolang er dan niks speciaals gebeurt, gaat dat nog (een beetje).  

Maar owee, als er dingen gebeuren die ze niet hadden voorzien en die niet in hun database zitten.   Als dàt gebeurt, gaat het mis, want ze slaan compleet tilt.  Om er maar enkele te noemen:

- prioritair voertuig dat met zwaailampen en loeiende sirène nadert (neen, rustig toch dat kruispuntje vreselijk hinderlijk op kachelen)
- een weg die afgesloten is door wegenwerken, of wegens een incident waarbij hulpdiensten vechten voor het leven van slachtoffers (jama, ik moet er langs, bevel van die agent of niet)
- wegcontrole waarbij enkel eerdere snelheidsovertreders eruit gepikt worden.  Opzij gaan staan en paniekerig om zich heen kijken ipv simpelweg door te rijden zoals duidelijk aangemaand
- Allé, wat komt die camion hier doen?  En waarom rijdt die niet in de berm? Omdat ik dan omkantel, tiens.  Ze had veilige verharde uitwijkplekken genoeg (ik niet)!  Toch blijven gaan.  Euh, en nu?  

Nog eentje om het af te leren.  Soortgelijk baantje, ik wacht m'n tegenliggers op thv een veilige, betonnen uitwijkhaven op haar kant.  De eerste passeert me vlotjes, en bedankt me met een vriendelijk gebaar.  Zo simpel kan het dus zijn.  De tweede niet, dus.  Blijft gaan, en komt een beetje neus aan neus staan.  Kwaad worden en wijzen dat ze naar dààr moet.  Diè kant op.  Wel dan, passeer me dan gewoon via die speciaal daartoe aangelegde uitwijkhaven.  Ik ben daar verdomme ooit al bulkwagens met meel en joekels van grote landbouwtractoren gekruist zonder de minste moeite.  Moest ik nog uitstappen en tonen wat de bedoeling was ook, want madam bleef staan, en bleef zwaaien dat ik achteruit moest.  Want neen, hoor.  Zij is enkel voorgeprogrammeerd om dat baantje af te rijden.  Een tegenligger, en een veilige plek om hem te kruisen, zitten niet in haar database.  Dus moet die camion maar 500 m achteruit rijden, zeker.  Veilige plek om te kruisen of niet.  Haja, dàt zal wel zijn, datte.  Moet ik 't nu écht in jouw plaats doen, meisje?  Afijn, tegen haar goesting reed ze finaal toch die uitwijkhaven op, daarbij haar ongenoegen duidelijk laten blijken.  Zal ik nog 's hoffelijk zijn....  

En dat zijn geen alleenstaande gevallen.....
« Laatst bewerkt op: vrijdag 23 november 2012 - 16:07:10 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2976 Gepost op: vrijdag 23 november 2012 - 16:02:51 »

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2977 Gepost op: vrijdag 23 november 2012 - 16:07:29 »
Oh, hoe reageren bij een prioritair voertuig...

Vooral het kruispunt oprijden, vlak voor de neus van een voorrangsgerechtigde motorrijder.

En dan achteruit, want verrassing verrassing daar komt dat prioritaire voertuig dan uit (met kapotte blauwe lamp...)

http://www.youtube.com/watch?v=3xFopzLwt1U

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2978 Gepost op: vrijdag 23 november 2012 - 16:25:57 »

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2979 Gepost op: zaterdag 24 november 2012 - 00:58:01 »
Leuke video, maar ook niet tot op de letter te volgen. 3min52: "if you slowed down or stopped, don't move off or accelerate until the emergency vehicle has passed completely". Talrijke situaties waar je door dat strikt te volgen de boel tot in het oneindige vast zet. Had ik dat daarstraks gedaan, was ik nu uitgehongerd want ik had mijn boterhammen niet bij.
Waarom zou je al willen accelereren als het voertuig met dringende opdracht je nog niet gepasseerd is? En ben je zeker dat erachter geen tweede voertuig komt?

Vanuit jouw VW ziet het er misschien vreemd uit, maar ik kan je zeggen dat het er vanuit een ambulance met zwaailicht en sirene angstaanjagend uit ziet.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2980 Gepost op: zaterdag 24 november 2012 - 08:48:48 »
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 november 2012 - 08:52:46 door Rafael »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2981 Gepost op: zaterdag 24 november 2012 - 16:04:10 »
Krijgt dat laatste zwaantje mij in de mot, laat zich afzakken, doet zijn systeemhelm open en vraagt of ik ook een blauwe lamp heb.
Nee, meneer, ik rij gewoon omdat het licht groen is.
Ze zoeken nog volop een manier om die helmen te voorzien van artificiële intelligentie ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2982 Gepost op: zaterdag 24 november 2012 - 16:06:50 »
T kruispunt waarbij er er een hele rij (waaronder ik) rechtdoor willen en de anderen van links komen. Ik hoor sirenes van ergens dus begin rond te kijken van waar het komt en waar ik heen kan als het moet. Rond mij blijft iedereen schaapachtig voor zich staren. Blijkbaar een ambulance achter ons. Wij hadden rood. Vrachtwagen die van links komt stopt waardoor het kruispunt leeg blijft. Ik rij rustig door rood om me aan de kant te kunnen zetten (stond eerste) zodat de ambulance door zou kunnen. Ja daag. Achter mij bleven ze schaapachtig voor zich staren, met een vleugje "zot, toch niet door rood zeker". Stond de ambulance daar mooi met zijn loeiende sirene en lampjes. Pas toen het groen werd kwam er leven in de brouwerij. Sjonge sjonge.

Er staat nergens in Art 38 dat men verkeerstekens of zelfs maar -regels mag overtreden om deze verkeersregel toe te passen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2983 Gepost op: zaterdag 24 november 2012 - 16:47:56 »
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 november 2012 - 16:52:13 door Rafael »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #2984 Gepost op: zaterdag 24 november 2012 - 19:37:12 »
Er staat nergens in Art 38 dat men verkeerstekens of zelfs maar -regels mag overtreden om deze verkeersregel toe te passen ...

Gelukkig bestaan er naast de wegcode nog rechters met gezond verstand...

Je zou toch, door de wegcode uit te voeren met een stiptheidsactie, geen mensenleven op je geweten willen hebben...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 november 2012 - 19:38:45 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."