Wanneer er niemand op de rijstrook naast me zit zal ik dan ook geen noodremming gaan uitvoeren met de kans op een kop/staart aanrijding met diegene achter me of de lading die gaat bewegen.
Met enige vooruitziendheid is er in dergelijke gevallen geen noodremming vereist, doch gaat het ook met gewoon wat te vertragen.
En je moet ervoor zorgen dat je lading niet zodanig gaat bewegen dat het problemen oplevert, ook niet bij een noodremming.
En hier botst die mooie theorie weeral eens met de praktijk.
@Bert lukt dat nog een beetje om de melk vast te binden wanneer je tankwagen voor 80% gevuld is? Oja, de 20/80% regel is
altijd stipt toegepast waarschijnlijk.
Zakken zand, cement, steenslag, plastikkorrels, steenkool, bloem, ... noem maar op. 20 tot 50 zakken per pallet x 26. Rond ieder zakje een riemke hangen. Reken maar uit hoeveel riemen er nodig zijn zonder van de tijd te spreken die er nodig is om alles vast te binden en het gewicht van al die riemen.
Big-Bags = grote zakken van 1 ton. Dat is in vrak en dat zijn allemaal dingen die "leven" tijdens het rijden en riemen komen los of de zakken scheuren, zo niet beide.
Zo kan ik nog tientallen voorbeelden geven van ladingen die gewoon niet kunnen deftig gebonden zijn.
Rollen staal van 5, 10, 15, 20 ton of meer.
In de meeste fabrieken ga je niet meer buiten als ze niet gebonden zijn volgens hun regels maar tijdens een deftige noodrem ligt of liggen de rollen staal toch op de grond en is er met wat geluk niemand verpletterd er onder.