En dat van als 't boske roept, moet je komen: njet! Als ik betaald ben om van 8 tot 16 uur te werken, dan ben ik daarbuiten onbeschikbaar. Wil de baas dat ik 8 uur per dag werk, doch daartoe beschikbaar sta tussen 6 en 22 uur, dan moet hij mij daar extra voor betalen.
Als chauffeur heb je NOOIT een 9 to 5 job. En als mijn dienstoverste 't in zijn koppeke heeft, mag je mijn werkplanningen eens bekijken. Laatste tijd valt 't mee, maar ik kan 't je wel verzekeren.
* chauffeurs op dezelfde rit: de ene met een tekort aan werkuren, de andere met een berg overuren. Diegene met de berg overuren moet/mag beduidend vaker komen rijden die bewuste maand dan diegenen met een tekort.
* chauffeurs die in december in negatieve uren stonden, en per januari was dat ineens foetsie. Niemand van de dienst vervoer noch personeelsdienst wisten waar die uren ineens naartoe waren.
* valt er iemand ziek, moet er een collega invallen. We mogen al blij zijn als hij ons belt. Doorgaans wijzigt hij gewoon de planning die op Kallo uithangt. Ooit geweten dat er ene naar z'n vijs kreeg dat hij niet was komen opdagen. De collega KON die gewijzigde planning op Kallo stomweg niet gezien hebben, had 3x INZA moeten gaan lossen....
==> in zo'n geval, kan je beter niet afpakken dan te zeggen dat je niet direct alles kan laten vallen om te komen werken. In het eerste geval, proberen ze eerst een collega, in het tweede geval krijg je gewoonlijk wel fanmail.
* overuren moeten verlet worden. Ooit meegemaakt dat ik tegen de 500 overuren zat: "noodwendigheid van de dienst" weet je wel. De daaropvolgende maand(en) waren er chauffeurs genoeg beschikbaar, en moest ik noodgedwongen inhaalrust opnemen. Zat je zowat een ganse maand thuis te niksen. Je kan 'm dan maar beter voor zijn, en je inhaalrust aanvragen op ogenblikken dat 't jou past. Anders krijg je ze gewoon wanneer 't hen past, en ben je ze kwijt.