Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906083 keer)

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3255 Gepost op: maandag 25 maart 2013 - 07:59:34 »
Onze werkgever liet zich onlangs weer van zijn beste kant zien....  (NOT)

Bron en ©: >>> HET NIEUWSBLAD

De oud CEO, Patrice Buggenhout, ging de dag voor zijn afscheidsfeest ook nog even langs de vestiging in Wuustwezel.  Hij kondigde er zijn vertrek binnen de groep aan.  En, ach ja, nog 1 ding: aanstaande dinsdag wordt hier voor de laatte keer melk gelost, en woensdag de laattste keer melk geproduceerd.  Vanaf dan is het hier afgelopen.  Schluß, fini.  Zo gaan die directeuren dus met mensen om, die 35 jaar lang het beste van zichzelf gegeven hebben in die fabriek.  We hebben je niet meer nodig, bedankt.  Die mensen worden ineens zonder veel boe of ba op straat gegooid, gelijk ne vuilzak.  En dat ze dit maal niet afkomen met de leugen dat er voor die mensen werk gevonden zal worden binnen de groep.  Op Kallo kan er 1e aan de slag en in Schoten 2.  Er werkten nog 11 werknemers .....

Waarom zo plots?  Is het omdat het gemakkelijker is om de hete patat door te schuiven naar de afscheidnemende CEO?  Die hoeft het zich niet meer aan te trekken, die gaat rustig genieten van z'n pensioen.  En de nieuwe CEO begint met een propere lei, en heeft (zogezegd) niks verkeerds gedaan.  Het was toch z'n voorganger die de fabriek daar sloot?  Of is het omdat men bang was om het te lang op voorhand aan te kondigen, dat de 11 resterende werknemers gedemotiveerd zouden zijn?  Wie zal het zeggen?

Hoe dan ook: voor mij verandert er (voorlopig) weinig.  De camion mag er blijven staan, dus we mogen daar nog wisselen.  En we waren al stilaan hoe langer hoe meer gewend geraakt om de melk af te voeren naar Kallo en Schoten.  Mij gaat het erom dat ik daar mensen heb leren kennen die er 35 jaar werken.  Waar men bitter weinig of niks tegen zegt.  En dan ineens op ne vrijdag hen komen vertellen dat ze binnen de 5 dagen (jawel!) op straat staan ....    Brrrrr.
« Laatst bewerkt op: maandag 25 maart 2013 - 08:01:54 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3256 Gepost op: maandag 25 maart 2013 - 19:05:55 »
Ik heb al dat ongenoegen van mensen over een ontslag nooit kunnen begrijpen.

Wat voor een overeenkomst hebben die mensen afgesloten met hun werkgever? In de meeste gevallen een arbeidcontract voor onbepaalde duur. De opzegtermijnen zijn voor de werkgever al langer dan voor de werknemer. Waar is dan het probleem als een werkgever, zoals het contract waarmee de werknemer zich akkoord verklaard heeft het toestaat, op een dag een einde stelt aan dit contract?

Als een werknemer zijn ontslag aanbiedt, gaat de werkgever dan ook jammeren: "Ik heb jou nu al zovele jaren betaald, en nu laat je mij in de steek"?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3257 Gepost op: maandag 25 maart 2013 - 20:12:32 »
Oh, een arbeider is dus zoals een machine die je aan de kant zet als je ze niet meer kan gebruiken ?
Mooi, misschien kunnen we terug de slavernij invoeren, dan  :-X

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3258 Gepost op: maandag 25 maart 2013 - 20:30:33 »
Jozef, toen ik mijn vorige werkgever vertelde dat ik niet van het interimcontract (6 maand) overstapte op een vast contract kreeg ik te horen : na al wat we in u hebben geïnvesteerd (ik had mijn eigen werkkledij mee nb.).
Tja toen was ik nog meer blij met mijn keuze.
Mijn huidige werkgever denkt ook hoe langer hoe meer dat zijn gat van goud is, ik ben alleen zo gene die daar achter loopt, ga hem dat toch eens moeten zeggen....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3259 Gepost op: dinsdag 26 maart 2013 - 07:53:01 »
Ik heb al dat ongenoegen van mensen over een ontslag nooit kunnen begrijpen.

Een ontslag is dus nooit erg ?  Niks om zich druk over te maken?  

Je krijgt er zelfs een riante opzegvergoeding voor, na 35 jaar trouwe dienst .....    Ja, beste werkgever.  Maar van dat zogenaamd riante bedrag, gaat er al 54 % regelrecht naar de fiscus.  En als de werknemer binnen het jaar werk vindt, dan komt 't ook nog eens op zijn loonbon.  En mag hij nog 's de kassa passeren.  Dus die bedragen waarmee je je werknemer de ogen wil doen uitsteken...

Als een werknemer zijn ontslag aanbiedt, gaat de werkgever dan ook jammeren: "Ik heb jou nu al zovele jaren betaald, en nu laat je mij in de steek"?

Mjah, zoiets.  "Wij hebben nu zoveel in jou geïnvesteerd (opleidingen) etc.  En nu laat je ons in de steek".  Moet je soms zelfs nog opletten dat je daar niks voor ondertekent voor een opleiding.  Of het wordt mogelijks nog terug geëist als je je ontslag aanbiedt.  En riskeer het ook nooit om voor een concurrent te gaan werken binnen de x aantal jaren.  

Oh, een arbeider is dus zoals een machine die je aan de kant zet als je ze niet meer kan gebruiken ?
Mooi, misschien kunnen we terug de slavernij invoeren, dan  :-X

Voilà.

En dan nog de manier waarop.  Na 35 jaar trouwe dienst: altijd klaar gestaan voor de fabriek.  Op een blauwe vrijdag efkes te horen krijgen dat je na welgeteld 5 dagen (weekend inbegrepen) niet meer moet komen.  Ben je in dienst: als 't bazeke roept, moet je komen (vrije dag of niet). NU! METEEN!  Maar als 't bazeke zijn werk morgen goedkoper kan regelen zonder je: bye, bye. VORT, KSSSJT, WEG!  Als een vuilzak op straat gezet.  Zo behandel je nog geen hond.

En eerlijk gezegd, nu we een nieuwe CEO gaan krijgen, hou ik m'n hart al vast.  Ik heb zo'n gedacht dat die man er links en rechts nog met de botte bijl doorheen zal gaan.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 maart 2013 - 15:32:39 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3260 Gepost op: dinsdag 26 maart 2013 - 14:31:39 »
Mooi, misschien kunnen we terug de slavernij invoeren, dan  :-X
is al lang gebeurd

de gemiddelde belg heeft bij overlijden niet meer dan 1000 euro op zijn rekening
als je daar 45 jaar moet voor gewerkt hebben?
dan kom je aan 22 euro per jaar gespaard
de slaven hadden het vroeger beter, die hadden niet de lasten die wij u hebben
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3261 Gepost op: dinsdag 26 maart 2013 - 17:48:34 »
Maar op basis waarvan verwachten jullie dan een garantie dat jullie tot je 65ste voor dezelfde baas zullen kunnen werken? Tot een dergelijke samenwerking heeft noch de baas, noch jij zich ooit verbonden.

Zorg blijvend voor je waarde op de arbeidsmarkt, denk niet dat je 45 jaar lang zal kunnen werken enkel maar met wat je op je 20ste kende. Als je dan ontslagen wordt, ga je gewoon elders aan de slag.

En dat van als 't boske roept, moet je komen: njet! Als ik betaald ben om van 8 tot 16 uur te werken, dan ben ik daarbuiten onbeschikbaar. Wil de baas dat ik 8 uur per dag werk, doch daartoe beschikbaar sta tussen 6 en 22 uur, dan moet hij mij daar extra voor betalen.

Zo was dat bij de bank waar ik werkte. Informatici hadden een beurtrol om van wacht te zijn, en diegene die van wacht was, moest binnen het half uur in de bank zijn indien er zich een incident voordeed. Ze moesten hooguit 2 keren per jaar uitrukken, maar werden wel voor elke wachtbeurt betaald.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3262 Gepost op: dinsdag 26 maart 2013 - 20:10:54 »
En dat van als 't boske roept, moet je komen: njet! Als ik betaald ben om van 8 tot 16 uur te werken, dan ben ik daarbuiten onbeschikbaar. Wil de baas dat ik 8 uur per dag werk, doch daartoe beschikbaar sta tussen 6 en 22 uur, dan moet hij mij daar extra voor betalen.

Als chauffeur heb je NOOIT een 9 to 5 job.  En als mijn dienstoverste 't in zijn koppeke heeft, mag je mijn werkplanningen eens bekijken.  Laatste tijd valt 't mee, maar ik kan 't je wel verzekeren.

* chauffeurs op dezelfde rit: de ene met een tekort aan werkuren, de andere met een berg overuren.  Diegene met de berg overuren moet/mag beduidend vaker komen rijden die bewuste maand dan diegenen met een tekort.
* chauffeurs die in december in negatieve uren stonden, en per januari was dat ineens foetsie.  Niemand van de dienst vervoer noch personeelsdienst wisten waar die uren ineens naartoe waren.
* valt er iemand ziek, moet er een collega invallen.  We mogen al blij zijn als hij ons belt.  Doorgaans wijzigt hij gewoon de planning die op Kallo uithangt.  Ooit geweten dat er ene naar z'n vijs kreeg dat hij niet was komen opdagen.  De collega KON die gewijzigde planning op Kallo stomweg niet gezien hebben, had 3x INZA moeten gaan lossen....
==> in zo'n geval, kan je beter niet afpakken dan te zeggen dat je niet direct alles kan laten vallen om te komen werken.  In het eerste geval, proberen ze eerst een collega, in het tweede geval krijg je gewoonlijk wel fanmail.
* overuren moeten verlet worden.  Ooit meegemaakt dat ik tegen de 500 overuren zat: "noodwendigheid van de dienst" weet je wel.  De daaropvolgende maand(en) waren er chauffeurs genoeg beschikbaar, en moest ik noodgedwongen inhaalrust opnemen.  Zat je zowat een ganse maand thuis te niksen.  Je kan 'm dan maar beter voor zijn, en je inhaalrust aanvragen op ogenblikken dat 't jou past.  Anders krijg je ze gewoon wanneer 't hen past, en ben je ze kwijt.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3263 Gepost op: dinsdag 26 maart 2013 - 21:31:21 »
Ben zoals de Jozef, in eerste plaats ben ik een mens die net zoals iedereen graag een beetje respect krijgt.
Gaat dat niet dan van mijn kant ook niet, ja ben al op vele plaatsen geweest dat is de keerzijde, langs de andere kant dan ook weer veel meegemaakt, de positieve kant dus. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3264 Gepost op: woensdag 27 maart 2013 - 22:23:40 »
Mensen gaan contracten aan. De navolging van dat contract is alle respect die je hoort te verwachten, en krijgen. Als je meer verwacht, dan had je met je baas moeten trouwen. Dat is overigens ook een vorm van een overeenkomst tussen 2 partijen met elk zijn rechten en plichten.

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3265 Gepost op: woensdag 27 maart 2013 - 22:24:52 »
Hier de reden waarom scooterlullen lullen zijn:

http://youtu.be/inDNMmmc2qo

Op minder dan een minuut negeert ie voorrang van rechts, tegenliggers die moeten afremmen en een rood licht.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3266 Gepost op: woensdag 27 maart 2013 - 23:04:36 »
een nieuwe belg loopt voor mij over en negeert daarbij het rode voetgangerslicht.  Ik rem en claxoneer, hij begint me uit te schelden en steekt zijn middenvinger op, maar loopt ondertussen door.  Plots hoor ik gierende banden.  Een auto die uit de andere richting kwam kon nog net stoppen en stond op luttele cms van die sukkel. 
Even flitste het idee door m'n hoofd, waarom ?  Waarom heeft hij 'm gemist  :-X
Oeps, dat mag je niet denken.  Ocharme, die bestuurder zat dan met de brokken  :-X

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3267 Gepost op: woensdag 27 maart 2013 - 23:07:09 »
Mensen gaan contracten aan. De navolging van dat contract is alle respect die je hoort te verwachten, en krijgen. Als je meer verwacht, dan had je met je baas moeten trouwen. Dat is overigens ook een vorm van een overeenkomst tussen 2 partijen met elk zijn rechten en plichten.
respect heeft NIKS te maken met een contract, sorry
Maar respect, normen en waarden zijn niet meer van deze tijd

Hoewel, respect voor arbeiders is er imho maar heel even geweest, als het er al is geweest  :-X

wooter

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3268 Gepost op: donderdag 28 maart 2013 - 00:23:59 »
respect heeft NIKS te maken met een contract, sorry
Maar waaruit blijkt dan dat je werkgever je meer schuldig is dan wat overeengekomen is in het contract? Met een contract van onbepaalde duur belooft hij je niet een levenslang contract, enkel dat het contract een onbepaalde duur heeft.

En als ik hoor hoe vele werknemers over hun werkgever praten, vind ik niet dat werkgevers meer kunnen verwachten dan de uitvoering van hun contract. Het eerste bedrijf waar werknemers niet roddelen over hun bazen moet ik nog tegenkomen. En dan heb ik het nog niet over hoe sommige werknemers ook alle mogelijkheden uit hun contract halen naar hun voorkeur. Arbeiders die exact na 2 weken werken ziek vallen etc, of situaties waar een ploeg arbeiders 3 dagen nodig heeft voor een werk waar een ploeg freelancers op een dagje mee klaar is... Ik ken toch een aantal zelfstandigen die hun werknemers hebben buitengegooid na jarenlang uitgezogen geweest te zijn, en nooit meer met personeel willen werken. Zonde voor de werknemers die wel respect hebben voor hun werkgevers, maar je moet als werkgever al 10 werknemers hebben om je omzet en winst positief te beïnvloeden en continuïteit te voorzien, en van die 10 is er altijd wel eentje die het uithangt.

Zonde dat een CEO een vestiging sluit, maar als CEO is dat zijn recht. Als je als werknemer wou dat je zeggenschap had, dan had je maar de nodige aandelen moeten kopen, of het zaakje moeten overnemen. Geen geld? Niemand verplichtte je om in loondienst te gaan; iedereen kan morgenochtend een ondernemersnummer aanvragen, een business plan opmaken, naar de bank gaan voor een financiering en aan de slag gaan. Of je doet dat allemaal niet, en neemt genoegen met een arbeiders- of bediendencontract wat voorziet in een beperking van je vrijheden, in ruil voor een vaste pré, en een sociaal vangnet als je contract beëindigd wordt.

Vergeef me, maar ik heb niet direct veel affiniteit met mensen die afhankelijk van hun contract enkele weken tot maanden ontslagvergoeding krijgen + werkloosheidsuitkering onbeperkt in tijd en dan nog respect eisen.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3269 Gepost op: donderdag 28 maart 2013 - 03:43:08 »
Respect moet van beide kanten komen en daar schort het meestal.