De expert heeft de "Wiederbeschaffungswert" bepaald op 5.600 Euro (ik heb de wagen gekocht voor 4.900 Euro). Dus bij een total loss ontvang ik alvast, na aftrek van mijn eigen deelname van 500 Euro in de kosten, een bedrag van 5.100 Euro. En als ik niet aansprakelijk ben, krijg ik van de verzekering van de tegenpartij die 500 Euro ook nog vergoed.
Heel interessante regeling daar en inderdaad spotgoedkoop verzekerd dan, ik had verwacht dat je dan ook weinig zou terugkrijgen na een ongeval. Zal ook wel wat fraudeurs aantrekken daar vermoed ik.
De reden is dat er uiterst weinig ongevallen gebeuren met oldtimers.
Velen rijden er niet in de winter mee, sommigen zelfs niet als ze niet zeker zijn dat het niet gaat regenen.
Bovendien moet je, om van het oldtimertarief te kunnen genieten, bij dezelfde verzekeringsmaatschappij minstens één ander voertuig verzekerd hebben dat geen oldtimer is. De verzekeraar weet aldus dat je voor noodzakelijke verplaatsingen over een ander voertuig beschikt, en je de oldtimer wellicht alleen maar gebruikt voor uitstapjes voor het plezier, waarbij je geen haast hebt.
Ook moet je de wagen in uitstekende staat houden, want bij iedere keuring moet blijken dat hij "bijdraagt aan het behoud van het originele cultureel erfgoed", anders verliest hij zijn statuut als oldtimer. Ik mag er bijvoorbeeld geen radio in monteren die 30 jaar geleden niet bestond.
Fraudegevallen met de verzekering komen haast nooit voor met oldtimers. Een oldtimer koop je met hart en ziel, het is een kostbaar juweel, waar je veel tijd en zorg aan besteedt. Velen besteden heel wat meer tijd aan het verzorgen van hun oldtimer dan om ermee te rijden. Als mijn Benz morgen in de prak zou gereden worden, zou mij dat veel verdriet doen, ook al zou ik dan met de uitkering van de verzekering een betere kunnen kopen. Je aanvaardt van je oldtimer al zijn gebreken en tekortkomingen, want het is hij en geen andere.
Mijn Benz stijgt nog in waarde omdat het type W123 schaars wordt (de slechte exemplaren worden uitgevoerd naar Afrika - zie foto), maar lang niet zo sterk als sommige andere oldtimers (eind 2012 werd in de Verenigde Staten een Citroën 2CV Sahara geveild voor 142.500 $US). Toch zal ik hem over enkele jaren opnieuw moeten laten schatten om de verzekerde waarde ervan te kunnen verhogen.