Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906070 keer)

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3435 Gepost op: maandag 29 juli 2013 - 15:08:46 »
C8 is gekocht, 2.0hdi 110pk, enige optie's zijn de elektrische ruiten-spiegels (misschien zijn die wel standaard), trekhaak en airco.
Wat er voor de rest niet op zit kan ook niet kapot. ;D

Zonder te zwanzen: heel veel voldoening ermee toegewenst, Jo!  :)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3436 Gepost op: maandag 29 juli 2013 - 22:41:09 »
dank u.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3437 Gepost op: dinsdag 06 augustus 2013 - 20:03:34 »
Deze morgen, e313 richting luik net na Olen, staat een Mercedes op de pechstrook, in mijn spiegels kan ik zien dat hij haaks vanuit stilstand op het eerste vak gaat rijden......
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3438 Gepost op: woensdag 07 augustus 2013 - 18:15:04 »
Deze morgen, e313 richting luik net na Olen, staat een Mercedes op de pechstrook, in mijn spiegels kan ik zien dat hij haaks vanuit stilstand op het eerste vak gaat rijden......

Maandag zijn we de oldtimer gaan halen.

Toevallig heb ik toen op de A8 München-Salzburg net hetzelfde zien doen door een vrachtwagen vanuit een parkeerplaats zonder invoegstrook, maar dan wel vóór mij.

Uitwijken kon ik niet, op de rijstrook links naast mij werd ik voortdurend ingehaald door wagens die veel sneller reden.

Gelukkig zijn de remmen van een MB W123 uitstekend te doseren, zodat ik kon afremmen tot de wielen lichtjes slipten, maar nog net niet blokkeerden (hij heeft nog geen ABS).

Leslie, die achter mij reed met de VW Touran, en altijd voldoende afstand hield, kon ook nog tijdig stoppen.

Achter haar zijn er helaas wel enkelen in elkaar geknald. Dat had ik gevreesd, en daarom heb ik de kentekenplaat van de vrachtwagen genoteerd, en gisteren medegedeeld aan de Polizei.

Het zal die gangster met zijn vrachtwagen zuur opbreken, aangezien hij ook nog vluchtmisdrijf gepleegd heeft.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3439 Gepost op: donderdag 08 augustus 2013 - 12:31:17 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3440 Gepost op: donderdag 08 augustus 2013 - 14:51:46 »
@ Rafael:

Die "multirisk" noemt men ook dikwijls een "mini-omnium" (hier in Duitsland "Teilkasko") en is eigenlijk relatief goedkoop.

Verzekering te duur? Doe zoals ik en koop een oldtimer: 138 Euro per jaar voor BA en full omnium (eigen deelname in de kosten bij schade: 500 Euro).  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3441 Gepost op: donderdag 08 augustus 2013 - 20:55:35 »
Verzekering voor de C8 ook al gekregen : 402€ voor een 2.0 Hdi 110pk rechtsbijstand zit daar niet in natuurlijk die kost 60€ gevat in een algemene verzekering http://www.aginsurance.be/NL/Canal/AG/Particuliers/Pages/rcfamiliale.aspx
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3442 Gepost op: donderdag 08 augustus 2013 - 21:05:24 »
« Laatst bewerkt op: donderdag 08 augustus 2013 - 21:10:00 door Rafael »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3443 Gepost op: donderdag 08 augustus 2013 - 21:51:15 »
En welke waarde betaalt je verzekering nog uit als je je full omnium nodig hebt? Een peulschil of een serieus bedrag?

Voor een oldtimer is dat blijvend een vast bedrag: de zogenaamde "Wiederbeschaffungswert". Het is het bedrag waarvan men aanneemt dat ik het zal nodig hebben om een gelijkwaardige oldtimer te kopen na een total loss. Men gaat er daarbij van uit dat de waarde van een oldtimer niet vermindert. Je bent immers verplicht hem in uitstekende originele staat te houden, anders verlies je bij de volgende keuring het oldtimerstatuut.

Zoals op menige website aangeraden wordt, is het belangrijk deze waarde te laten bepalen door een expert, zodat de verzekering ze moet aanvaarden.

Die voorafgaande expertise had ik sowieso laten uitvoeren, omdat ik geen kat in een zak wilde kopen (kosten: 205 Euro).

De expert heeft de "Wiederbeschaffungswert" bepaald op 5.600 Euro (ik heb de wagen gekocht voor 4.900 Euro). Dus bij een total loss ontvang ik alvast, na aftrek van mijn eigen deelname van 500 Euro in de kosten, een bedrag van 5.100 Euro. En als ik niet aansprakelijk ben, krijg ik van de verzekering van de tegenpartij die 500 Euro ook nog vergoed.
« Laatst bewerkt op: donderdag 08 augustus 2013 - 21:53:13 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3444 Gepost op: vrijdag 09 augustus 2013 - 09:21:51 »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3445 Gepost op: vrijdag 09 augustus 2013 - 12:28:05 »
Achter haar zijn er helaas wel enkelen in elkaar geknald. Dat had ik gevreesd, en daarom heb ik de kentekenplaat van de vrachtwagen genoteerd, en gisteren medegedeeld aan de Polizei.

Het zal die gangster met zijn vrachtwagen zuur opbreken, aangezien hij ook nog vluchtmisdrijf gepleegd heeft.

Laat me zijn gedachtengang even raden: "Ik heb zelf geen schade, -er is zelfs niemand tegen mij gebotst- dus ik heb geen ongeval veroorzaakt".  Met die redenering pleegt men hier in Belziek ook geregeld vluchtmisdrijf.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3446 Gepost op: vrijdag 09 augustus 2013 - 16:47:25 »
Achter haar zijn er helaas wel enkelen in elkaar geknald. Dat had ik gevreesd, en daarom heb ik de kentekenplaat van de vrachtwagen genoteerd, en gisteren medegedeeld aan de Polizei.

Het zal die gangster met zijn vrachtwagen zuur opbreken, aangezien hij ook nog vluchtmisdrijf gepleegd heeft.

Laat me zijn gedachtengang even raden: "Ik heb zelf geen schade, -er is zelfs niemand tegen mij gebotst- dus ik heb geen ongeval veroorzaakt".  Met die redenering pleegt men hier in Belziek ook geregeld vluchtmisdrijf.

Ik kan nog een andere gedachtengang bedenken: "Met een beetje geluk heeft er niemand mijn kentekenplaat genoteerd en ben ik er vanaf".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3447 Gepost op: vrijdag 09 augustus 2013 - 17:17:51 »
De expert heeft de "Wiederbeschaffungswert" bepaald op 5.600 Euro (ik heb de wagen gekocht voor 4.900 Euro). Dus bij een total loss ontvang ik alvast, na aftrek van mijn eigen deelname van 500 Euro in de kosten, een bedrag van 5.100 Euro. En als ik niet aansprakelijk ben, krijg ik van de verzekering van de tegenpartij die 500 Euro ook nog vergoed.

Heel interessante regeling daar en inderdaad spotgoedkoop verzekerd dan, ik had verwacht dat je dan ook weinig zou terugkrijgen na een ongeval. Zal ook wel wat fraudeurs aantrekken daar vermoed ik.

De reden is dat er uiterst weinig ongevallen gebeuren met oldtimers.

Velen rijden er niet in de winter mee, sommigen zelfs niet als ze niet zeker zijn dat het niet gaat regenen.

Bovendien moet je, om van het oldtimertarief te kunnen genieten, bij dezelfde verzekeringsmaatschappij minstens één ander voertuig verzekerd hebben dat geen oldtimer is. De verzekeraar weet aldus dat je voor noodzakelijke verplaatsingen over een ander voertuig beschikt, en je de oldtimer wellicht alleen maar gebruikt voor uitstapjes voor het plezier, waarbij je geen haast hebt.

Ook moet je de wagen in uitstekende staat houden, want bij iedere keuring moet blijken dat hij "bijdraagt aan het behoud van het originele cultureel erfgoed", anders verliest hij zijn statuut als oldtimer. Ik mag er bijvoorbeeld geen radio in monteren die 30 jaar geleden niet bestond.

Fraudegevallen met de verzekering komen haast nooit voor met oldtimers. Een oldtimer koop je met hart en ziel, het is een kostbaar juweel, waar je veel tijd en zorg aan besteedt. Velen besteden heel wat meer tijd aan het verzorgen van hun oldtimer dan om ermee te rijden. Als mijn Benz morgen in de prak zou gereden worden, zou mij dat veel verdriet doen, ook al zou ik dan met de uitkering van de verzekering een betere kunnen kopen. Je aanvaardt van je oldtimer al zijn gebreken en tekortkomingen, want het is hij en geen andere.

Mijn Benz stijgt nog in waarde omdat het type W123 schaars wordt (de slechte exemplaren worden uitgevoerd naar Afrika - zie foto), maar lang niet zo sterk als sommige andere oldtimers (eind 2012 werd in de Verenigde Staten een Citroën 2CV Sahara geveild voor 142.500 $US). Toch zal ik hem over enkele jaren opnieuw moeten laten schatten om de verzekerde waarde ervan te kunnen verhogen.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3448 Gepost op: vrijdag 09 augustus 2013 - 17:28:25 »
Er zijn niet zoveel van die Citroën 2CV Sahara, best speciaal ook met een dubbele motor.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Paprieka

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 292
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3449 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2013 - 09:11:11 »
Ik rijd met de fiets op het fietspad en kom aan een kruispunt met voorrang  van rechts, het fietspad is enkel met rood doorgetrokken.
Er komt een auto van rechts.  Ik stop.  Ik zie dat op de rijbaan ook een auto stopt.  De auto van rechts geeft geen kik.
Een andere fiets vliegt langs me voorbij over het kruispunt. 
Goed, misschien wou de auto niet doorrijden omdat hij zag dat die fiets geen voorrang ging geven, maar nog steeds geen beweging.
De gestopte auto naast mij is ondertussen ook maar doorgereden en ik ook dan maar met een zucht ... achter mij zie ik de auto dan toch maar doorrijden ...