Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906179 keer)

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

VC

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3600 Gepost op: donderdag 17 oktober 2013 - 00:33:36 »
Gisterenavond ook een zwakbegaafde denk ik, zat willekeurig met zijn grootlichten te spelen. Vreselijk irritant om zo'n idioot achter je te hebben.

Niks zo plezant als dan met de vrachtwagen te rijden, en zo'n kerel lik op te stuk te geven met de zoeklichten op mijn bumper achteraan.

Tamelijk irriterend en onverantwoord gedrag! Zeker van iemand die zich "meer dan expert" noemt! Dit hand-om-tand-gedrag wordt in België wellicht wel bevorderd door de laksheid van de "wetsdienaars", waardoor menigeen zich verplicht voelt om onmiddellijk over te gaan tot bestraffing! Misschien een verkeerde interpretatie van het "snelrecht"?
Je kan misschien nog een vlammenwerper installeren op je achterbumper.... nog doeltreffender om iemand "lik op stuk te geven"....

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3601 Gepost op: donderdag 17 oktober 2013 - 05:32:39 »
Die meer dan expert heeft hij zichzelf niet genoemd.

Maar goed een vlammewerper?
Oeps te laat geremd zeg ik dan.

Maar zowel met de auto als met de vrachtwagen gebruik ik zelden de grootlichten, eerder de claxon.
Grootlichten achter mij dat is gas los, sorry het moet veilig blijven.... ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3602 Gepost op: donderdag 17 oktober 2013 - 05:47:59 »
Tamelijk irriterend en onverantwoord gedrag!


Onnodig met de grootlichten liggen spelen, en aldus je voorligger verblinden, is uiteraard niet irritant maar zéér verantwoord.

Zeker van iemand die zich "meer dan expert" noemt!


Goed geprobeerd, maar ik heb geenszins mijzelf zo genoemd.  Dat is het forum dat zijn forumdeelnemers zo noemt, in functie van hun aantal postings denk ik.  Daarvoor moet je bij de forumbeheerder of 1 van de moderatoren zijn.

Misschien een verkeerde interpretatie van het "snelrecht"?


Neen, een manier om ervoor te zorgen dat de achterligger snapt hoe gevaarlijk hij bezig is, en hij ophoudt mij te verblinden (als een teken geven met bvb de 4 richtingsaanwijzers niet begrepen wordt).
« Laatst bewerkt op: donderdag 17 oktober 2013 - 06:00:51 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

VC

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3603 Gepost op: donderdag 17 oktober 2013 - 06:35:33 »
Tamelijk irriterend en onverantwoord gedrag!


Onnodig met de grootlichten liggen spelen, en aldus je voorligger verblinden, is uiteraard niet irritant maar zéér verantwoord.


Misschien een verkeerde interpretatie van het "snelrecht"?


Neen, een manier om ervoor te zorgen dat de achterligger snapt hoe gevaarlijk hij bezig is, en hij ophoudt mij te verblinden (als een teken geven met bvb de 4 richtingsaanwijzers niet begrepen wordt).


Misschien had die achterligger wel een reden om met de "grootlichten" te spelen, misschien was er een voorgeschiedenis...
Jij blijft dus fanatieke aanhanger van het "recht in eigen hand" - principe! Treurig... Hopelijk maak je in je leven dan geen fouten meer! Het zou wel eens fataal kunnen zijn...

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3604 Gepost op: donderdag 17 oktober 2013 - 10:59:01 »
Ik mag niet zeggen dat ik altijd even regelmatig op dit forum zit.
Ik heb zelfs, denk ik, een paar jaar stilgelegen hier.
Nu ik weer regelmatig wat van mij laat horen, merk ik een soort 'bitsigheid' (of hoe moet ik het noemen) die ik mij niet van vroeger herinner.
Het verrast mij een beetje, en ik begrijp het niet goed.
In de omschrijving van het forum staat 'sociaal, hoffelijk, vlot, veilig...'.
Ik ga er van uit dat iemand die dat belangrijk vindt binnen het verkeer, dit ook belangrijk vindt binnen communicatie naar anderen toe.
En volgens mij kan je dat ook als je van mekaar's mening verschilt.
De soep wordt natuurlijk nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend, dus zeg mij als ik het, in deze materie, het verkeerd voorheb.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3605 Gepost op: donderdag 17 oktober 2013 - 12:17:10 »

Offline os2lover

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 497
  • Geslacht: Man
    • BASM
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3606 Gepost op: donderdag 17 oktober 2013 - 12:45:08 »
Soms helpt het een paar keer kort op de rempedaal te drukken.
Je weet wel: hard genoeg om je remlichten te doen werken, maar niet hard genoeg om effectief af te remmen (anders zit hij misschien nog in je gat)
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

VC

  • Gast
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3607 Gepost op: donderdag 17 oktober 2013 - 15:19:10 »
Ik ben verbaasd dat jullie blijkbaar volharden in het "recht in eigen hand-principe"! Ik dacht dat het forum voor meer veiligheid en hoffelijkheid stond!
Maar goed, dan ben ik misschien beter dat ik mij distantieer van deze discussie. 

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3608 Gepost op: donderdag 17 oktober 2013 - 15:38:30 »
Over het gebruiken van een straler terug: kortstondig lijkt dit mij in ieder geval maar even gevaarlijk te zijn als wat hij deed. Het zou anders zijn als die straler bleef aanstaan, maar daar was geen sprake van.

Bij duisternis een bestuurder verblinden met een sterk wit licht is ook kortstondig gevaarlijk, Rafael. Ik heb het ooit ervaren toen een flik dat met mij deed (hij mag met een wit licht schijnen, maar niet constant naar het aangezicht van een bestuurder). Aan hoge snelheid (ik reed toen 120 km/h) overleef je het enkel als je de zeer snelle reflex hebt om één oog dicht te knijpen, waarmee je dan daarna nog kunt zien, en je blik af te wenden van dat wit licht. Doe je dat niet, dan heb je de tijd niet meer om te stoppen vooraleer je verongelukt bent, want het duurt een hele tijd voor je weer kunt zien met een oog dat verblind werd.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3609 Gepost op: donderdag 17 oktober 2013 - 15:45:53 »
« Laatst bewerkt op: donderdag 17 oktober 2013 - 15:52:10 door Rafael »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3610 Gepost op: donderdag 17 oktober 2013 - 17:22:59 »
Definieer sterk licht. Over welke spot hebben we het? Ik denk niet dat Bert een verstraler van 100-den Watts op zijn vrachtwagen heeft die hij hiervoor gebruikt.

Een wit of geel licht van 55 Watt dat plots recht vóór je opschijnt in de duisternis is meer dan genoeg om een achterligger behoorlijk te verblinden, hoor Rafael. Des te meer als hij al wat ouder is, en zijn ogen zich niet zo snel meer aanpassen aan een verandering van de lichtintensiteit.

Bij de vaarschool leerden we om, als we 's nachts een sigaret wilden opsteken, dat met heel even gesloten ogen te doen om niet verblind te geraken door de aansteker.

Citaat
Heel concreet dus: wat is jullie ideale oplossing als je 's avonds een achterligger hebt die met zijn grootlicht blijft spelen zonder reden?

Je wil niet aan de kant gaan staan? OK, dan hangt het van de weg af.

Misschien kan je even in een andere weg afslaan of een extra rondje rond een rotonde rijden.

Op een autosnelweg: hem even verlaten en er direkt terug oprijden, of even een tankstation oprijden.

Het zijn maar een paar ideeën. Een ideale oplossing bestaat er volgens mij niet als je geen witte wagen met blauwe striping en zwaailicht hebt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3611 Gepost op: donderdag 17 oktober 2013 - 17:34:28 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3612 Gepost op: donderdag 17 oktober 2013 - 18:01:59 »
Ik mag niet zeggen dat ik altijd even regelmatig op dit forum zit.
Ik heb zelfs, denk ik, een paar jaar stilgelegen hier.
Nu ik weer regelmatig wat van mij laat horen, merk ik een soort 'bitsigheid' (of hoe moet ik het noemen) die ik mij niet van vroeger herinner.
Het verrast mij een beetje, en ik begrijp het niet goed.
In de omschrijving van het forum staat 'sociaal, hoffelijk, vlot, veilig...'.
Ik ga er van uit dat iemand die dat belangrijk vindt binnen het verkeer, dit ook belangrijk vindt binnen communicatie naar anderen toe.
En volgens mij kan je dat ook als je van mekaar's mening verschilt.

Mogelijk heb je, tijdens periodes waarin je niet actief was op het forum, enkele stormen gemist.

Het valt heel gemakkelijk te vermijden op een forum waar ook maar bij het minste woord dat een moderator niet aanstaat, de betrokkene de mond gesnoerd wordt. Maar het is heel moeilijk te beheren op een forum waar de ruimst wettelijk mogelijke vrijheid van meningsuiting geldt. Desondanks was het niet anders op het GRO-Forum toen daar nog discussies toegestaan waren en op wijlen het Wegcode Forum.

Het heeft zeer uiteenlopende oorzaken.

In het vuur van de strijd kunnen de gemoederen oververhit geraken. Het zou niet mogen, maar het is menselijk.

Ik krijg een bericht van de Sjarel, die me schrijft: "De Loewie is tegen mij, want hij deelt mijn mening niet. En den Tuur is ook tegen mij, want hij geeft de Loewie gelijk. Ik kan de Gust eigenlijk niet luchten, maar nu zal ik in een andere draad met de Gust eens meedoen tegen de Loewie en den Tuur." Ik hoef hier wellicht geen verdere uitleg bij te geven.

Ik krijg een bericht van Fonske, die me schrijft: "Het is niet eerlijk, ik kan me tegen de Sus niet verweren, want hij kan beter schrijven dan ik." Wat kan ik daarop zeggen?

De namen zijn fictief, de inhoud van de berichten helaas niet.

Een ander bekend verschijnsel is dat vele mensen niet kunnen omgaan met zelfs de best gemeende kritiek, of hun fouten niet kunnen of willen inzien en erkennen.

Op een forum kunnen gemakkelijk misverstanden ontstaan. Je ziet de gelaats- en lichaamsuitdrukking van de ander niet, en je hoort de toon niet waarop hij iets mededeelt. En niet iedereen is even communicatievaardig.

Soms is het bij een gedachtenwisseling niet mogelijk om tot een gemeenschappelijk besluit te komen. De confrontatie van de eigen mening met die van anderen kan desondanks zeer verrijkend zijn. Deelnemers vergeten soms evenwel dat het er niet om gaat om gelijk te halen.

Ik hecht zeer veel belang aan serene, respectvolle, zakelijke gedachtenwisselingen voor de goede werking en sfeer op dit forum. Maar ik ben zelf ook niet heiliger dan de paus. Diplomatie is bijvoorbeeld een eigenschap waar je mij niet kan van verdenken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3613 Gepost op: donderdag 17 oktober 2013 - 18:35:44 »
Dus 1x 55 Watt rechtstreeks op iemands gezicht richten is minder gevaarlijk/erg dan 2x 55 Watt extra met behulp van 3 spiegels op iemands gezicht richten?

Moeilijk te beoordelen.

Je hoeft niet voortdurend in die spiegels te kijken, maar naast dat wit licht net vóór je kijken is niet zo evident.

Citaat
Dus moet ik voor elke plezante meer kilometers maken, meer tijd verliezen, meer brandstof verbruiken? Interessante denkwijze.

Dat is in heel vele verkeerssituaties het dilemma, Rafael.

Ofwel vertraag je en stop je zo nodig voor elke plezante die jou geen voorrang geeft. Ofwel knal je tegen de auto van elke plezante die jou geen voorrang geeft. Wat vind jij alleen al voor jezelf het interessantste? Het enige wat je er kunt tegen doen, is flik worden, en al die gasten op den boek zwieren. Maar dan krijg je na een maand ambras met het parket omdat je teveel boetes uitschrijft buiten je diensturen.

Verkeerd verkeersgedrag en aanrijdingen die hadden kunnen vermeden worden kosten het land elke dag een fortuin aan tijd- en brandstofverspilling. Je kunt niet anders dan het erbij nemen als je in een land wil wonen waar egoïsme in het verkeer hoogtij viert.

Eergisteren wilde ik rechtsaf onze straat indraaien. In de tegengestelde richting stond een vriend, de Walter van Schnurrer (onze stookolieleverancier), met zijn tankwagen te wachten om linksaf onze straat in te draaien. Achter mij waren er geen wagens, maar achter de Walter stonden er al 5 te wachten. Dus stop ik en doe ik de Walter teken dat hij vóór mij mag afslaan. Want als ik, door 5 seconden te wachten, kan vermijden dat 6 andere mensen nog 5 seconden moeten wachten, dan doe ik dat (sociaal verkeersgedrag). Dat is niet overal zo in Duitsland, maar hier in onze streek is dat heel normaal.

De Walter rijdt onze straat omhoog, en uit de tegengestelde richting komt een toerist naar beneden gereden, die de tankwagen van Walter kan zien aankomen, wijl hij 100 meter verder gemakkelijk even opzij kan gaan staan. Maar neen: de toerist rijdt verder naar beneden, tot hij met zijn neus voor de tankwagen staat. Het heeft bijna een kwartier geduurd vooraleer die toerist eindelijk achteruit wilde rijden tot waar hij opzij kon gaan staan. De Walter en ik hebben daar allebei dus bijna een kwartier tijd verloren. Maar wat doe je eraan? Toeristen zijn hier nu eenmaal een noodzakelijk kwaad.

Citaat
Als ik dus nog eens een voorligger heb en ik wil daar van af, hang ik maar de debiel uit door met mijn grootlicht te blijven spelen tot die het aftrapt van miserie, want als die ook maar iéts durft te doen om zijn ongenoegen te uiten, is het een crimineel.

Je ook tot dat niveau verlagen lijkt me geen goed gedacht, Rafael.

Ik weet het: ik moet altijd twee keren betalen. Want als ik van rijstrook wil veranderen, wacht ik tot ik daar geen achteropkomende bestuurder mee hinder. Maar even verder kan ik vol in de remmen omdat een plezante dat niet doet. C'est la vie...  Een collega van mij zei dan altijd: "Als we maar gezond zijn."  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #3614 Gepost op: donderdag 17 oktober 2013 - 19:32:32 »