Telkens je denkt dat je nu zowat àlles al gezien hebt, blijkt toch weer dat je je mening moet herzien.
Vannacht word ik met de vrachtwagen ingehaald door een Nederlander. Snelheidsverschil is niet denderend groot. Hangt al een eeuwigheid naast mij, terwijl het nochtans helder weer is. Erg baanvast rijdt de chauffeur ook al niet. Iets doet me vermoeden dat déze kerel niet erg nuchter is. Wanneer hij thv van mijn cabine rijdt, komt hij ineens wel érg dichtbij. Ik wijk lichtjes mee uit, richting pechstrook om een ongeval te vermijden, en claxonneer kort om 'm EIN DE LIJK 's wakker te schudden.
En dan komt de aap uit de mouw. Zijn lief, op de passagiersstoel veert -zichtbaar geschrokken- overeind. Nu ja, met haar hoofd heeft ze zowat op zijn schoot gelegen, en van daaruit is ze dus overeind geveerd. Scheelde eventjes geen haar, of de bestuurder was de controle verloren. Nu ik dit schrijf, moet ik mezelf eigenlijk al corrigeren. De bestuurder was kennelijk zodanig met andere zaken bezig, dat hij al langer geen controle meer had over z'n wagen. En bijna ging het dus grondig mis. Aan het koppeltje: er zijn verlaten landwegeltjes genoeg, waar je je ding kan doen. Huur desnoods een limousine met chauffeur als je 't per sé ook 's al rijdend op de autosnelweg wil proberen.
Bij mijn thuiskomst nog getuige geweest van een akkefietje tussen een motorrijder en een automobilist, beneden aan de viaduct van de A12. Automobilist kiest aanvankelijk om de middenrijbaan (A12) te blijven volgen, maar merkt dan -rijkelijk laat- dat het op de buitenste rijbaan (N177) vlotter gaat. Dus besluit hij in extremis om toch nog naar de parallelbaan te gaan. Geen tijd meer om deftig richting aan te geven. En tja, 't feit dat hij daartoe een doorlopende streep moet overschrijden + een naderende motard mogen daarbij de pret natuurlijk niet bederven. Motard moet eventjes fel vertragen om niet te worden weggekegeld. Maakt zich daar kwaad over, wat ik best kan begrijpen. Wat ik al minder goed begrijp, is dat hij daartoe zo nodig verhaal wil gaan halen en per sé langszij wil. Hij propt z'n motor nog ternauwernood tussen de betonnen jerseys rechts en de bewuste auto links. Ging ook allemaal maar nét goed. En jahaa: hij heeft de nodige middenvinger kunnen opsteken. Serieus, kerel. Is die middenvinger je écht een levenslange verlamming, of je eigen leven waard ?
En, ach ja. Net een citytripje geboekt met de kids. Naar Londen. De jongste, ziet zich dan enkele dagen (rot)verwend door de grootouders. Had eigenlijk geen idee, inzake het prijsverschil tussen de reis per Eurostar en per vliegtuig. Blijkt dat het voor hetzelfde hotel, zelfde 3 dagen, zelfde formule het prijsverschil ruim 700 euro te zijn. (Berekend op basis van tickets 2de klasse op de trein, en de goedkoopste vliegtuigtickets). Ik moet zeggen, dat ik (bijna letterlijk) van m'n stoel viel. De touroperator had er ook niet meteen een verklaring voor. "Tsja, de luchthaventaks alleen al bedraagt 50 euro hé meneer." Wel, dat verklaart dan al een prijsverschil van 200 euro. Blijft over: 500 euro. "Tsja, da's met die zakenlui hé. Die betalen goed, en zullen liever vliegen, zeker ?". Nu, HOE ik er geraak, is minder belangrijk. Alleen een reis per boot, viel snel af. Nogal tijdrovend. Dus wat wordt het ? Tuurlijk: den Eurostar.