Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906073 keer)

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4080 Gepost op: vrijdag 07 november 2014 - 22:51:07 »
In Schilde, madammeke staat naast haar fiets te wachten om bij groen het zebrapad te gebruiken, het veranderd op groen maar net dan begint de kleine vanachter in het fietsstoeltje te bleiten.
Eerst die kleine troosten, dat lukt haar dus begint ze zonder te kijken aan dat oversteken, ze wordt bijna knal overhoop gereden door een auto die ze vol onbegrip begint na te roepen, ik sta ook aan dat kruispunt (in file), door het open raam roep ik : het was al wel ff terug rood voor u madam.
Nu kreeg ik een blik alsof ik het licht had laten omspringen gevolgd met : och joeng.
 :-X
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4081 Gepost op: zaterdag 08 november 2014 - 00:22:07 »
Verplichting fietspad te volgen, bestaat enkel voor fietsers.

Ook voor de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A (AR 9.1.2.1°).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4082 Gepost op: zaterdag 08 november 2014 - 00:30:03 »
Nu kreeg ik een blik alsof ik het licht had laten omspringen gevolgd met : och joeng.

De dag dat ze die kleine ziet vliegen en onzacht op het wegdek landen, kan ze tegen dat manneke ook "och joeng" zeggen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4083 Gepost op: zaterdag 08 november 2014 - 01:57:10 »
deze week nog maar eens tegengehouden omdat ik niet op het fietspad rij met mijn rijwiel
ze zullen het ooit wel leren

En waarom rijd jij met je rijwiel niet op het fietspad, als ik vragen mag?
omdat ik met mijn driewieler mag kiezen
en als ik niet veilig op het fietspad kan dan rij ik op de baan
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4084 Gepost op: zaterdag 08 november 2014 - 20:05:30 »
Spookrijder gezien deze ochtend.

Op deze plek http://goo.gl/maps/Xxq9o , wil een achterligger mij inhalen.  Moet al over het verdrijvingsvlak, ma bon.  Ook zijn achterligger wil mij per sé nog voorbij.  Ondanks het feit dat ik m'n voet maar van het gaspedaal haal en hem de ruimte geef, besluit meneer om volgas te gaan spookrijden.  Lichtsignaal van mijnentwege: gaan.  De eerste inhaler die een teken geeft met z'n vier richtingsaanwijzers: gaan.  Tegemoetkomende vrachtwagens die signalen geven met hun lichtclaxon: blij-ven gaan.  Blijven gaan, tot aan deze rotonde: http://goo.gl/maps/k7DFD .   En vanaf daar, ging hij vrolijk aan de juiste kant rijden.  Alsof er niks gebeurd was.

En ik reed dik 60, en kon hem niet bijhouden.  Kun je nagaan, wat 't zoal zou geven als hij frontaal op een tegenligger zou knallen.....

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4085 Gepost op: zondag 09 november 2014 - 11:31:39 »
Bert, begrijp ik het juist dat ze links van de middenberm reden?  ::)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4086 Gepost op: zondag 09 november 2014 - 17:42:36 »
deze week nog maar eens tegengehouden omdat ik niet op het fietspad rij met mijn rijwiel
ze zullen het ooit wel leren

En waarom rijd jij met je rijwiel niet op het fietspad, als ik vragen mag?
omdat ik met mijn driewieler mag kiezen
en als ik niet veilig op het fietspad kan dan rij ik op de baan

Idd, maar hopelijk is het op de rijbaan niet onveiliger... (dat zul je wel weten)

Citaat
9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

Is een deel van de openbare weg aangeduid met het verkeersbord D10, dan moeten fietsers dit deel van de openbare weg gebruiken.

De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.
Rijwielers zijn (op papier) ook helemaal niet extra beschermd door talrijke lappendeken-regeltjes als fietsers... ook Art 40ter niet.
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/213-art40ter

Rijwielers worden helemaal niet bepaald genoemd als kwetsbare weggebruikers...
Citaat
Artikel 7. Algemene gedragsregels voor de weggebruikers

7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.
Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.
 
 
>>  oude discussie: http://forum.christophoros.be/index.php/topic,4313.0.html  ;D

NL heeft dat probleem niet meer sinds 1967, rijwielen zijn allemaal fietsen "geworden":
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fiets
driewielers zijn daar fietsen met meer als twee wielen:
Citaat
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukII/1/Artikel5/geldigheidsdatum_24-06-2014
Artikel 5.
...
4. 4. Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaan gebruiken.
« Laatst bewerkt op: zondag 09 november 2014 - 18:07:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4087 Gepost op: zondag 09 november 2014 - 20:29:54 »
Bert, begrijp ik het juist dat ze links van de middenberm reden?  ::)

De eerste inhaler, was nog tijdig naar rechts gegaan. 

De andere was idd. links van de middenberm geraakt, ja.  En dit hoewel ik nog m'n voet van het gas gehaald had, om hem de kans te geven alsnog (weliswaar ook over het verdrijvingsvlak dan, ma bon) toch nog naar rechts te geraken.  Lichtclaxons van mij, vier richtingsaanwijzers van diegene die mij eerst ingehaald had, lichtclaxons van tegenliggers, ..... niks hielp.  Die kerel reed vrolijk verder, spookrijdend tot aan die rotonde.  Met 60 op mijn teller, kon ik hem niet bijhouden, wijl hij dus aan 't spookrijden was en er tegenliggers afkwamen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4088 Gepost op: maandag 17 november 2014 - 16:15:53 »
Handige Harry aan 't werk gezien.    :o

Duwde z'n ma in een rolwagen van het trottoir, om de rijbaan over te steken.  Dat doet hij door zich even schrap te zetten en de rolwagen een ferme duw te geven.  De kleine wieltjes vooraan bleven natuurlijk ff steken in de goot.    't Mag al een wonder heten dat ma niet uit de rolwagen vloog.  Enfin, rolwagen (gelukkig met ma er nog in) is dan toch op de rijbaan gesukkeld, geeft 'm de rolwagen een ferme duw, zodanig dat ma met rolwagen en al tot ongeveer in het midden van de rijbaan bolt.  Meneer keert snel terug naar het trottoir om de kleine met z'n fietske nog te helpen oversteken.  Terwijl ma intussen dus ergens midden op de rijbaan staat met haar rolstoel.  Met 1 hand duwt 'm nu de rolwagen met z'n ma, met z'n andere hand probeert 'm de kleine op z'n fietske in evenwicht te houden.  Aangekomen aan de overkant, maakt exact dezelfde fout.  Opnieuw zet hij zich schrap en duwt hij de rolstoel met ma, meteen de boordsteen van het trottoir op.  Ma moet zich behoorlijk schrap zetten om niet uit haar rolwagen te vliegen.  Chanseke voor ma, dat de boordstenen hier niet al te hoog zijn.  Of 't was gegarandeerd prijs geweest.

Met zo'n helper, zou ik me begot niet veilig voelen ....


edit

Zo ga je dus niet tewerk met een rolwagen.  Wil je van de boordsteen, dan klik je de rolwagen naar achteren en rij je op de grote wielen van de boordsteen.  Achteraan een rolwagen staan doorgaans kleine voetsteuntjes voor de duwer.  Even met je volle gewicht erop staan, volstaat om hem even te klikken en enkel op de grotere achterwielen te rijden.  Bij een niet al te zware inzittende, kan een gezonde kerel hem zelfs evt. gewoon met de armen laten klikken.  Best wel de inzittende vooraf verwittigen, zodat die niet onnodig schrikt als hij achterover gekanteld wordt.  Ben je fysiek niet sterk genoeg om de rolwagen te kantelen, draai dan desnoods de rolwagen om.  En trek hem achteruit rijdend, dus ook weer op de grote wielen rijdend, van het trottoir.  Is iets minder fysiek belastend voor de duwer.  En heeft als bijkomend voordeel dat de inzittende zich er al aan verwacht dat hij even achterover zal klikken als hij van het trottoir getrokken wordt.  Maar toch nooit met de kleine wieltjes de rolstoel erop/eraf proberen te rammen.  Voor 't zelfde geld blijft de rolstoel steken, en vliegt de inzittende er gewoon uit.
« Laatst bewerkt op: maandag 17 november 2014 - 16:18:09 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4089 Gepost op: maandag 17 november 2014 - 17:00:23 »
Bedankt voor de fijne bijdrage, Bert.

Als je daar niet op let, is de kans inderdaad groot dat de gehandicapte naar voor uit de rolstoel gekieperd wordt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4090 Gepost op: maandag 17 november 2014 - 22:22:24 »
Zwakke weggebruikers, bij velen zit er toch echt iets verkeerd in hun hoofd. Vandaag tijdens mijn rit naar Leuven en terug per fiets, dus ook als zwakke weggebruiker! Aan het station in Mechelen is duidelijk een fietspad aangegeven. Nu ben ik het gewoon dat de meeste voetgangers niet opletten. Vandaag is er een voetgangster die traag het fietspad dwarst, ze had zelfs niet gekeken. Ik geef haar een opmerking dat ze toch maar beter kon kijken voor ze het fietspad overstapt. Antwoord: "voetgangers hebben altijd voorrang". Die heb ik al enkele keren gehoord!
Op de terugrit rijdt in Leuven centrum een fietser dwars door rood op een redelijk druk kruispunt, ze kijkt zelfs niet links of rechts! Er zijn andere manieren om zelfsmoord te plegen zonder iemands auto te besmeueren!
Deze avond rijd ik in het donker langs het jaagpad naar Mechelen. Ergens voorbij Wijgmaal op één van de donkerste stukken zie ik voor me enkele keren een weerkaatsing, misschien een dier? Ik begin op te letten en merk vrij laat op dat er twee mannen op het jaagpad lopen, volledig in het zwart gekleed, zonder ook maar één reflector! De reflectie bleek van de halsband van een hond te komen. Ik moet zelfs bellen om ze op zij te laten gaan. Ik kan het niet laten door hen te zeggen dat het geen slim idee is om in het zwart met zijn twee over de  weg te lopen. Ik krijg natuurlijk verwensingen naar mijn hoofd geslingerd.
Meestal ben ik alleen op deze fietsostrade. Vandaag werd ik ingehaald door iemand met twee witte lampen op zijn fiets, vooraan en achteraan! Tja, als er maar een lamp aanhangt zeker!

Eigenlijk het ergste gebeurde deze morgen aan de Colomabrug in Mechelen. De lichten staan er belachelijk afgesteld, maar gelukkig zet men er 's morgens politie om het verkeer te regelen. Op een bepaald moment gebaard hij mij om door te rijden. Het verkeer uit de dwarsrichting stopt hij echter niet en net vandaar komt een meute fietsers aan. Er zit niks anders op dan zijn bevel te negeren. Ik ben niet zo gek om in een twintigtal fietsers te rijden en gegarandeerd een aanrijding te veroorzaken. Hij zag gelukkig zijn fout in en probeerde te fietserrs te stoppen, weinig succesvol trouwens.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4091 Gepost op: maandag 17 november 2014 - 22:35:09 »
Citaat
"voetgangers hebben altijd voorrang"
Wie maakt dat die jongeren wijs?  ???

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4092 Gepost op: maandag 17 november 2014 - 23:13:20 »
Citaat
"voetgangers hebben altijd voorrang"
Wie maakt dat die jongeren wijs?  ???

Dat was nochtans geen jongere meer, ik schat een vrouw van midden 30.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4093 Gepost op: dinsdag 18 november 2014 - 09:55:57 »
Citaat
"voetgangers hebben altijd voorrang"
Wie maakt dat die jongeren wijs?  ???

Hun ouders ....


En wie maakt het die ouders wijs ? 

Simpel: lompe politici, met al even lompe wetten. Neem nu bvb de WAM - wetgeving.  Wat denkt de braven burger -uiteraard verkeerdelijk- hieruit op te maken ? "De voetganger is toch altijd in zijn recht Néh."  Met alle lompe kuren vandien.  Knal: zoveel procent méér gekwetsten onder de voetgangers ....  Ik moet helaas de eerste politieker nog tegenkomen die het verband tussen beiden ziet.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4094 Gepost op: dinsdag 18 november 2014 - 10:50:12 »
Citaat
"voetgangers hebben altijd voorrang"
Wie maakt dat die jongeren wijs?  ???

Die overtuiging werd gezaaid toen er beslist werd dat de zwakke weggebruiker, ook als hij aansprakelijk is voor een ongeval, toch zijn lichamelijke schade vergoed krijgt.

Vele zwakke weggebruikers vergeten daarbij dat, als ze aansprakelijk zijn voor een ongeval, ze niet alleen hun eigen materiële schade (fiets e.d.) moeten dragen, maar ook al de schade van de tegenpartij.

Ze vergeten ook dat voormelde regeling niet geldt als de zwakke weggebruiker een "onverschoonbare" fout gemaakt heeft, en rechters dat veel vaker vonissen dan bepaalde politici lief is.

En ze vergeten vooral hoe kwetsbaar ze zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."