Bij mijn weten wordt tijdens de opleiding tot rijschoolinstructeur ook niet nagegaan of de kandidaat dat wel beheerst.
Als er al bijzijn die niet in bergop kunnen vertrekken, dan zullen er zeker wel bijzijn die er op de sneeuw niets van bakken.
De examens, en dan vooral het onderdeel mechanica, zijn niet echt je datte.
De te kennen leerstof behelst vooral de mechanica van de auto's van pakt 'm beet jaren 70-80. Leerstof genre "leg een voorhistorische carburator eens uit", etc. De onderliggende gedachte, kan ik ergens nog begrijpen. Namelijk, dat men de mechanica van vroeger moet kennen, om te begrijpen hoe die mechanica gaandeweg geëvolueerd is naar de mechanica van de wagens zoals die vandaag de dag gebouwd worden. Een beetje zoals 't handig is, om je geschiedenis te kennen, wil je 't heden iets of wat begrijpen.
Alleen is het dan -naar mijn mening- nogal ironisch dat er dan over de hedendaagse automechanica zo goed als geen vragen gesteld worden.
Wat de toekomst hierover gaat brengen, is helaas nog koffiedik kijken. De bevoegdheid voor (ondermeer) de brevettenexamens wordt nu overgeheveld naar de gewesten. En het is vooralsnog afwachten wat de gewesten hierover zullen beslissen. In afwachting, zou er een noodscenario uitgewerkt zijn voor de eerstvolgende sessie brevettenexamens voor januari eerstkomende.