Bert, wat voorzie jij in je lessen?
Het is niet zo eenvoudig om dat in 1,2,3 neer te kribbelen.
Maar sta me toe toch een poging te doen. Het is het éénvoudigste om uit te voeren, maar tegelijk 1 van de moeilijkste dingen om deftig aangeleerd te krijgen. Ik probeer hen aan te leren om er voortdurend -ja, ook op pakweg een lang, recht stuk autosnelweg, op te letten dat ze weten wie zich waar bevindt. Voor hen, naast hen, achter hen. Als er dan 's wat gebeurt, kan men immers véél sneller een juiste keuze maken: noodstop ? uitwijken ? naar welke kant uitwijken ? Wie gokt, is levensgevaarlijk bezig, en wie dàn pas gaat kijken, verliest enorm veel meters .... en die kunnen het verschil uitmaken tussen nét wel/nét niet (of tussen leven en dood).
Ik geef hieronder een paar voorbeelden. Het betreft slechts enkele voorbeelden, dus de lijst is verre van limitatief.
Bij éénder welke beweging die m'n leerlingen willen uitvoeren, is het éérste wat ze moeten doen: zich afvragen of het in alle opzichten wel veilig kan. Vertrekt een leerling vanop een parkeerplaats,
moet hij van mij behalve z'n linkerspiegel en over z'n schouder,
ook z'n binnenspiegel controleren. Zeker aan schoolpoorten, glippen voetgangers namelijk nog liever tussen twee geparkeerde voertuigen door, dan dat ze de moeite zouden doen om die oversteekplaats 20 meter verderop te gebruiken ..... Ik wil dan, dat m'n leerlingen die voetganger toch gezien hebben.
Nog zo'n typisch voorbeeld. Leerling wil een zijdelingse verplaatsing maken om omheen een geparkeerde auto te rijden. Leerling vraagt: "Had ik nu moeten pinken ?". Ja, eigenlijk had je richting moeten aangeven. Maar er is nog iets véél belangrijkers dat je niet gedaan hebt: KIJKEN ! "Ik rij toch rechtdoor ?" Ja, maar wat als er nu een motorrijder bezig was met jou in te halen ? Je rijdt 'm morsdood. Idem dito, als de leerling weer naar rechts wil komen. Ook dan, kijken leerlingen zéér zelden. Oeps, daarnet een platte motorrijder, en nu een platte fietser of bromfietser .... Tjt, tjt
Veranderen van rijstrook. Nog voordat m'n leerlingen hun richtingsaanwijzer gebruiken, moeten ze kijken. Is er een achterligger, laat hem rustig inhalen. Gebruik dan pas je richtingsaanwijzer, en dubbelcheck nog even voordat je effectief verandert. Zo kan je makkelijk voldoen aan je voorrangsplicht. Achterliggers die een richtingsaanwijzer van een rijschoolauto zien, stellen zich vaak héél afwachtend op. Oepsie ... ofwel rijdt de leerling zichzelf vast, ofwel verandert hij van rijstrook zonder de afwachtende achterligger voorrang te geven. Zo rijden leerlingen in de buurt van het examencentrum (op de Bisschoppenhoflaan bvb) geregeld vast ....
En als we met de grotere jongens de baan op gaan, kàn een leerling zéker niet anders dan constant z'n spiegels controleren. Kijk 's in je twee spiegels: jouw plaats op de rijbaan, is dat ongeveer waar je zou moeten rijden ? Of rij je in werkelijkheid niet wat meer links/rechts dan je zou denken ? Wegvallende rijstrook: controleer je spiegels maar. Verwacht je er maar aan, dat anderen je hier nog snel, snel voorbij zullen willen en je mogelijks de pas zullen afsnijden. Een vrachtwagen is immers een traag, log ding ... een lastig obstakel dus, waar anderen vaak te vuur en en te zwaard voorbij willen. Verder leer ik hen ook, om indien mogelijk, niet té dicht bij een oversteekplaats of opstelvak te stoppen. Blijf daar een paar meter vandaan als je kan, zo behoud je een overzicht. Zo vermijd je om een voetganger of fietser die zich bevindt letterlijk over 't hoofd te zien. Kan je niet meer op een enigszins redelijke manier op voldoende afstand ervan stoppen, vergeet dan zeker niet om goed te controleren voor je vertrekt. Denk eraan, dat die voetganger er wellicht géén idee van heeft dat jij hem niet zomaar kan zien. Vlak voor de vrachtwagen, heb je immers een aardige beperking van het gezichtsveld, dus gebruik zéker die spiegel daar rechtsbovenaan. Roodfase van verkeerslichten. Gebruik je tijd nu nuttig. Kijk om je heen. Heb je die fietser naast ons gezien ? Wel, hou NU die fietser al in de gaten. Als je afslaat, waar is die fietser naartoe ?