Auteur Topic: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)  (gelezen 906080 keer)

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4410 Gepost op: donderdag 26 mei 2016 - 11:51:55 »
> 50 verplaatsingen met de moto naar het werk
> 6500 km met de moto

en dat iets meer dan 3 maanden!

Bovendien deed ik er vandaag maar 50 min over, terwijl dit door de spoorstaking en de ongevallen van vandaag met de auto meer dan 1u30 had geduurd.  ;D
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4411 Gepost op: donderdag 26 mei 2016 - 21:48:17 »
Je hebt blijkbaar al veel plezier gehad aan de moto!  :)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4412 Gepost op: vrijdag 27 mei 2016 - 19:50:32 »
Ik herinner mij zo'n reclamespotje, op de Nederlandse zenders.  Verkeer dat muurvast loopt, tot grote ergernis van de automobilisten.  En dan zie je een bromfiets (enfin, meen 'k mij te herinneren) tussen de auto's door laveren.  Met als eindslogan: "SOMS ZOU JE WILLEN DAT JE 'N BROMMER HAD"
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4413 Gepost op: zaterdag 28 mei 2016 - 15:05:24 »
Hier bij ons gaat er in dit seizoen geen dag voorbij zonder dat er één of meer motorrijders verongelukken.

Een tussensoort blijkt niet te bestaan.

Er zijn de al wat ouderen met een zware motorfiets en top veilgheidskledij, die rustig en extra voorzichtig rijden.

En dan zijn er de jongeren op goedkopere machines met enkel de verplichte helm als bescherming. Niet zelden rijden ze me een korte broek en dragen ze ook geen schoeisel dat de enkels beschermt. Als ik op een landweg tegen de maximum toegestane 100 km/h rijdt, komen ze me voorbij gevlogen, en moeten dikwijls ik en tegenliggers tot over de rand van de rijbaan uitwijken om ze er tussendoor te laten razen. Met ongehoorde snelheden gaan ze ook door onoverzichtelijke bochten. Die categorie haalt dagelijks de kranten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4414 Gepost op: zaterdag 28 mei 2016 - 17:27:55 »
Gelukkig hebben ze hier wel een minimum opgelegd voor kledij al hebben ze dat zonder norm gedaan, tuinhandschoentjes, all stars en een trainingspak voldoen al.....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4415 Gepost op: zondag 29 mei 2016 - 02:59:42 »
Gelukkig hebben ze hier wel een minimum opgelegd voor kledij al hebben ze dat zonder norm gedaan, tuinhandschoentjes, all stars en een trainingspak voldoen al.....

Ja, het werd tijd met al die flikken die in hun hemdje met korte mouwen rondreden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4416 Gepost op: woensdag 01 juni 2016 - 11:00:41 »
Vandaag ben ik er door een zwaantje op attent gemaakt dat het achterlicht van mijn moto niet meer werkte. Op de E19 t.h.v. Huizingen kwam hij naast mij rijden. Ik zal straks maar eens langs de moto winkel passeren en het lampje laten vervangen. Hij heeft me niet gestopt, dus ik vermoed geen boete. Misschien was hij wel verbaasd door mijn zeer keurige rijgedrag.  >:D

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4417 Gepost op: woensdag 01 juni 2016 - 17:22:13 »
Vandaag ben ik er door een zwaantje op attent gemaakt dat het achterlicht van mijn moto niet meer werkte. Op de E19 t.h.v. Huizingen kwam hij naast mij rijden. Ik zal straks maar eens langs de moto winkel passeren en het lampje laten vervangen. Hij heeft me niet gestopt, dus ik vermoed geen boete. Misschien was hij wel verbaasd door mijn zeer keurige rijgedrag.  >:D

En jij hebt dat zwaantje natuurlijk zeer verbaasd aangekeken en verzekerd dat je achterlicht nog werkte toen je vertrokken bent, niet?

Een boete komt er hoogstwaarschijnlijk niet van.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4418 Gepost op: woensdag 01 juni 2016 - 18:22:01 »
In Mechelen Noord hingen ze plots naast een Hollander, geen idee of die een boete gaat krijgen maar ze hadden hem wel duidelijk gemaakt dat hij zijn gsm mocht wegleggen,  zwaantjes weg en u raad het al.....
Zelf in Nossegem de snelweg af richting dorp,  dat versmalt daar, komt me nog net een taxi Vert voorbij geknakt, nr 99, maar echt knallen, a ja links voor op  de middenberm, frennekes hingen aan zijn band   ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4419 Gepost op: woensdag 01 juni 2016 - 18:56:06 »
Vandaag ben ik er door een zwaantje op attent gemaakt dat het achterlicht van mijn moto niet meer werkte. Op de E19 t.h.v. Huizingen kwam hij naast mij rijden. Ik zal straks maar eens langs de moto winkel passeren en het lampje laten vervangen. Hij heeft me niet gestopt, dus ik vermoed geen boete. Misschien was hij wel verbaasd door mijn zeer keurige rijgedrag.  >:D

En jij hebt dat zwaantje natuurlijk zeer verbaasd aangekeken en verzekerd dat je achterlicht nog werkte toen je vertrokken bent, niet?

Een boete komt er hoogstwaarschijnlijk niet van.

Inderdaad, eens heel verbaasd gekeken en rustig doorgereden aan net geen 120 km/u. Normaal gezien durf ik na de bocht van Vorst wel eens de kraan goed open te draaien. Op dat moment heb ik meestal al enkele kilometers filefilteren achter de rug en krijg ik terug open baan. Vandaag echter niet! Al vrij snel heb ik mijn Shuberth C3 Pro helm een update gegeven door een SRC bluetooth kraag te installeren. Dit laat me toe om telefoons aan te nemen op de moto. Deze morgend had ik net op die plek een contractor aan de lijn. Tijdens het telefoneren gaat het allemaal wat rustiger.
Die kraag werkt trouwens schitterend. Tijdens het rijden heb ik fm-radio (met ingebouwde antenne in de helm) of kan ik naar muziek luisteren op mijn GSM (Deezer). Zelfs bij hoge snelheid hebben mijn gesprekspartners niet door dat ik op de moto zit.
Ik houd de conversaties kort, maar ik kan het me niet permitteren om 1,5 u per dag onbereikbaar te zijn.


Toen ik op het werk aankwam heb ik één en ander wel nagekeken natuurlijk. Morgenvroeg rijdt ik even via Eppegem om het te laten herstellen. Vandaag ben ik trouwens ook de kaap van 7000 km overschreden.  ;D

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4420 Gepost op: woensdag 01 juni 2016 - 22:25:39 »
Jaren geleden heb ik er de bestuurder van een politiecombi attent op gemaakt dat één van zijn voorlichten defekt was.

De agent was heel vriendelijk en dankte me voor de mededeling.

Maar natuurlijk kon ik het niet laten om eraan toe te voegen: "'t Is maar als ge de rijkswacht zou tegenkomen..."

Ik weet niet waarom, maar het goede humeur van de agent was plots geheel voorbij.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4421 Gepost op: woensdag 01 juni 2016 - 22:42:30 »
Die had blijkbaar weinig gevoel voor humor.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4422 Gepost op: maandag 13 juni 2016 - 13:14:55 »
De werken aan het viaduct in Anderlecht-Vorst op de ring rond Brussel zijn weer van start gegaan. Het verkeer moet er in beide richtingen op 2 rijstroken (normaal 3) wat dus voor enorme files zal zorgen. Deze morgend, als eerste dag van de werken, was het nog een stukje erger.
Ik heb mogen filefilteren van iets voorbij Mechelen-Noord tot aan de ring. Op de buitenring was het dan filerijden vanop het viaduct van Vilvoorde tot aan de bocht van Vorst. Dat was dus net geen 40 km op een verplaatsing van zo'n 54 km. Als motorijder kan je er natuurlijk tussen. Bij het filefilteren houd ik het snelheidsverschil beperkt en al zeker zo als het fel regent zoals vandaag.
Na een tijdje worden vele chauffeurs nerveus en gaan ze plots van rijstrook veranderen, uiterste concentratie blijft dus geboden! Na een uurtje was ik toch op het werk, een record met de moto! Met de auto had het vandaag minstens het dubbele gekost.
Blijkbaar wordt dit de normale manier van rijden tot 11 september, de einddatum van de werken. Ik ben benieuwd of men in het bouwverlof gaat doorwerken aan deze werf. Ik hoop van wel, dit is één van de drukste punten van het Belgische wegennet!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4423 Gepost op: vrijdag 24 juni 2016 - 08:53:52 »
Filefilteren blijft risicovol en vereist uiterste concentratie! Dit werd vandaag nog maar eens bewezen. Een auto, van uitgerekend een rijschool, komt vlak voor mij plots van de uiterst linkse rijstrook naar rechts. Hij kan zijn manoeuvre niet volledig uitvoeren en blijft dwars tussen de linkse en middelste rijstrook staan. Ik kon zien dat hij niet had gespiegeld voor hij uitweek.
Er zat geen leerling in de auto van de rijschool. De kans is groot dat het een rijschoolinstructeur was. Die zal in zijn lessen dan waarschijnlijk wenig aandacht geven aan de mogelijkheid van moto's tussen de file.

Bert, wat voorzie jij in je lessen?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wat heb je vandaag weer meegemaakt (bis)
« Reactie #4424 Gepost op: zaterdag 25 juni 2016 - 08:58:20 »
Bert, wat voorzie jij in je lessen?

Het is niet zo eenvoudig om dat in 1,2,3 neer te kribbelen.

Maar sta me toe toch een poging te doen.  Het is het éénvoudigste om uit te voeren, maar tegelijk 1 van de moeilijkste dingen om deftig aangeleerd te krijgen.  Ik probeer hen aan te leren om er voortdurend -ja, ook op pakweg een lang, recht stuk autosnelweg, op te letten dat ze weten wie zich waar bevindt.  Voor hen, naast hen, achter hen.  Als er dan 's wat gebeurt, kan men immers véél sneller een juiste keuze maken: noodstop ?  uitwijken ?  naar welke kant uitwijken ?  Wie gokt, is levensgevaarlijk bezig, en wie dàn pas gaat kijken, verliest enorm veel meters .... en die kunnen het verschil uitmaken tussen nét wel/nét niet (of tussen leven en dood).

Ik geef hieronder een paar voorbeelden.  Het betreft slechts enkele voorbeelden, dus de lijst is verre van limitatief.

Bij éénder welke beweging die m'n leerlingen willen uitvoeren, is het éérste wat ze moeten doen: zich afvragen of het in alle opzichten wel veilig kan.  Vertrekt een leerling vanop een parkeerplaats, moet hij van mij behalve z'n linkerspiegel en over z'n schouder, ook z'n binnenspiegel controleren.  Zeker aan schoolpoorten, glippen voetgangers namelijk nog liever tussen twee geparkeerde voertuigen door, dan dat ze de moeite zouden doen om die oversteekplaats 20 meter verderop te gebruiken .....  Ik wil dan, dat m'n leerlingen die voetganger toch gezien hebben.

Nog zo'n typisch voorbeeld.  Leerling wil een zijdelingse verplaatsing maken om omheen een geparkeerde auto te rijden.  Leerling vraagt: "Had ik nu moeten pinken ?".  Ja, eigenlijk had je richting moeten aangeven.  Maar er is nog iets véél belangrijkers dat je niet gedaan hebt: KIJKEN !  "Ik rij toch rechtdoor ?"  Ja, maar wat als er nu een motorrijder bezig was met jou in te halen ?  Je rijdt 'm morsdood.  Idem dito, als de leerling weer naar rechts wil komen.  Ook dan, kijken leerlingen zéér zelden.  Oeps, daarnet een platte motorrijder, en nu een platte fietser of bromfietser ....  Tjt, tjt

Veranderen van rijstrook.  Nog voordat m'n leerlingen hun richtingsaanwijzer gebruiken, moeten ze kijken.  Is er een achterligger, laat hem rustig inhalen.  Gebruik dan pas je richtingsaanwijzer, en dubbelcheck nog even voordat je effectief verandert.  Zo kan je makkelijk voldoen aan je voorrangsplicht.  Achterliggers die een richtingsaanwijzer van een rijschoolauto zien, stellen zich vaak héél afwachtend op.  Oepsie ... ofwel rijdt de leerling zichzelf vast, ofwel verandert hij van rijstrook zonder de afwachtende achterligger voorrang te geven.  Zo rijden leerlingen in de buurt van het examencentrum (op de Bisschoppenhoflaan bvb) geregeld vast ....

En als we met de grotere jongens de baan op gaan, kàn een leerling zéker niet anders dan constant z'n spiegels controleren.  Kijk 's in je twee spiegels: jouw plaats op de rijbaan, is dat ongeveer waar je zou moeten rijden ?  Of rij je in werkelijkheid niet wat meer links/rechts dan je zou denken ?  Wegvallende rijstrook: controleer je spiegels maar.  Verwacht je er maar aan, dat anderen je hier nog snel, snel voorbij zullen willen en je mogelijks de pas zullen afsnijden.  Een vrachtwagen is immers een traag, log ding ... een lastig obstakel dus, waar anderen vaak te vuur en en te zwaard voorbij willen.  Verder leer ik hen ook, om indien mogelijk, niet té dicht bij een oversteekplaats of opstelvak te stoppen.  Blijf daar een paar meter vandaan als je kan, zo behoud je een overzicht.  Zo vermijd je om een voetganger of fietser die zich bevindt letterlijk over 't hoofd te zien.  Kan je niet meer op een enigszins redelijke manier op voldoende afstand ervan stoppen, vergeet dan zeker niet om goed te controleren voor je vertrekt.  Denk eraan, dat die voetganger er wellicht géén idee van heeft dat jij hem niet zomaar kan zien.  Vlak voor de vrachtwagen, heb je immers een aardige beperking van het gezichtsveld, dus gebruik zéker die spiegel daar rechtsbovenaan.   Roodfase van verkeerslichten.  Gebruik je tijd nu nuttig.  Kijk om je heen.  Heb je die fietser naast ons gezien ?  Wel, hou NU die fietser al in de gaten.  Als je afslaat, waar is die fietser naartoe ?

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone